Jump to content

lchf/blodgrupp???

smulan20
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag,  45 år, har ätit lchf, ca 15 gr kolhydrater/dag i snart 15 års tid. Jag har ca 10 kg övervikt som jag gärna skulle vilja bli av med. Har testat att utesluta mjölkprodukter helt. Jag äter inga transfetter, tillsatser, kemikalier mm mm mm. Jag motionerar regelbundet men det verkar inte påverka min ämnesomsättning eller viktnedgång. Jag har definitivt funderat vad detta kan bero på. Jag har precis avslutat boken "Ät rätt för din blodgrupp". Är det någon som har erfarenhet utav denna, verkligen testat? Tillhör grupp A och skall tydligen vara vegetarian…  Motion skall bestå av lågintensiva rörelser som yoga och meditation...

Är nästan beredd på att testa detta, men hur olika kan vi vara egentligen?

Tack för all kunskap och info ni delar med er utav.

Jaa.. och det stämmer även att Inuter har alla olika blodgrupper.. såå vissa borde odla på snötäcket! :lol:

Altså.. blodgrupperna har uppstått långt innan jordbruket.. så det kan knappast vara en anpassning till det.. vad de än påstår!

Utan man tror snarare att det handlar om en annpassning till parasiter och patogener.. dvs en diferentiering av generna för ökad överlevnad av arten.

• Like 1

HUR äter du? Kanske du äter för lite?.. Eller för mycket?... LCHF kan ju betyda så mycket olika, för olika personer...

Du kanske skulle behöva dra ner ännu mera på Kh, kanske behöver öka fetthalten? Eller minska proteinet?

Blir nog lättare att råda dig om du skulle presentera vad du normalt äter, för en dag eller två...

• Like 1

Jag tror att om man vill använda sig av motion för att gå ner i vikt så ska det vara högintensiv intervall träning eller väldigt långa lågintensiva pass (90 min +) ... Att man ska vara vegetarian för att man tillhör en viss blodgrupp, betvivlar jag att det finns några vettiga belägg för?

• Like 4

Jag testade ett tag. Jag tillhör blodgrupp B, som är väldigt lämplig för LCHF; kan äta det mesta, och även mejeriprodukter; ska undvika spannmål men knäckebröd är ok; jag fick undvika avocado, kyckling och alla kokosprodukter. Jag provade någon månad; fick en rejäl förkylning med dragning åt bihålorna, och jag gick upp några kilo. Så jag lade ner detta, och tänker inte testa igen.

• 3 weeks later...

Oj, det här med kost är verkligen klurigt. Jag har nu testat i 2 veckor, gått ner i vikt som aldrig förr, inte tränat dessa veckor och ätit mängder med linser, annans , sallad mm mm, inget kött o nästan ingen fett. Mums efter 15 år av LCHF. Har inte gjort något vetenskapligt men mår mer än toppen. Kan det verkligen ha någon inverkan vilken blodgupp man har... Med LCHF har jag testat allt. Mycket , litet, motion, ingen motion osv. Har varit på fler föreläsningar med Dahlqvist mm mm. Många verkar få infektioner när de startar denna diet men ännu så länge har jag klarat mig. Ja, vad skall man tro...?

Inte visst jag att det hette lchf då, jag hittade en liten bok som handlade om typ lchf kost, testade och fortsatte. Gillade iden med äkta varor bland alla då lightprodukter. Allmänt så känns det bra med denna nya diet (helt otroligt att plötsligt tappa vikt ) men det har endast gått ett par veckor, så jag fortsätter o testar att vara vegetarian med fisk, lite olivolja o massvis med grönsaker, linser mm mm. Enligt denna kost så skall jag helt undvika kött o mejeriprodukter. Som sagt inget vetenskapligt då jag inte kollar värden på något sätt då jag är helt frisk för övrigt. Några vettiga belägg finns nog inte men när jag började med lchf för 15 år sen trodde mina nära och kära att jag skulle dö inom kort om jag fortsatte med grädde och smör...  Så jag provar ; ) Är blodgrupp A, har läst en del på Ulrika Davidssons hemsida och hon verkar ha lite erfarenhet av detta, att just min blodgrupp har svårt att gå ner i vikt med lchf. 

Oj, det här med kost är verkligen klurigt. Jag har nu testat i 2 veckor, gått ner i vikt som aldrig förr, inte tränat dessa veckor och ätit mängder med linser, annans , sallad mm mm, inget kött o nästan ingen fett. Mums efter 15 år av LCHF. Har inte gjort något vetenskapligt men mår mer än toppen. Kan det verkligen ha någon inverkan vilken blodgupp man har... Med LCHF har jag testat allt. Mycket , litet, motion, ingen motion osv. Har varit på fler föreläsningar med Dahlqvist mm mm. Många verkar få infektioner när de startar denna diet men ännu så länge har jag klarat mig. Ja, vad skall man tro...?

Har du räknat ut energiinnehållet i de olika dieterna?

Vad är det som gjort att du tar till sådana ytterligheter och inte äter blandkost med rena råvaror som inte är raffinerade?

Här verkar det vara en till som äter efter sin blodgrupp:

http://karlzons.wordpress.com/2013/05/03/4-veckor-har-gatt-med-att-anpassat-kosten-efter-min-blodtyp/

(kanske redan skrivit i tråden...?)

Jag är kluven, vet inte om jag ska tro på det eller om det är bs.

Jag själv är 0, skulle utesluta mejerier från kor och det skulle bli svårt, emn det är klart, jag skulle nog gå ner i vikt eftersom det är ganska mycket kalorier i detta och det skulle bli en slags kaloribegränsning för mig.

Som sagt, jag är kluven, men väldigt glad för er som lyckas!!!!

Har du räknat ut energiinnehållet i de olika dieterna?

Vad är det som gjort att du tar till sådana ytterligheter och inte äter blandkost med rena råvaror som inte är raffinerade?

Nix, det har jag inte , det enda jag vet är att jag sällan åt mer än 15 kh per dag. Nu äter jag mycket av det jag bör enligt denna diet, skraj för att bli hungrig. Bra fråga, jag är nog lite sådan helt enkelt. Nyfiken kanske. Jag har uteslutit alla raffinerade råvaror för länge sen, köpt kött av bönder som jag vet bara ätit gräs, alltid ekologiskt om det finns  mm mm. Hur som helst har jag nu gått ner 4 kg på 2 veckor, 5 till skall bort och sen får jag väl se hur allmäntillståndet är. Har beställt en bok där man kanske blir något klokare av, Vikten av gener: hur DNA påverkar din vikt av Karin Bojs. Jag är fortfarande väldigt skeptisk men vi får se.

Nix, det har jag inte , det enda jag vet är att jag sällan åt mer än 15 kh per dag. Nu äter jag mycket av det jag bör enligt denna diet, skraj för att bli hungrig. Bra fråga, jag är nog lite sådan helt enkelt. Nyfiken kanske. Jag har uteslutit alla raffinerade råvaror för länge sen, köpt kött av bönder som jag vet bara ätit gräs, alltid ekologiskt om det finns  mm mm. Hur som helst har jag nu gått ner 4 kg på 2 veckor, 5 till skall bort och sen får jag väl se hur allmäntillståndet är. Har beställt en bok där man kanske blir något klokare av, Vikten av gener: hur DNA påverkar din vikt av Karin Bojs. Jag är fortfarande väldigt skeptisk men vi får se.

Det kan ju hända att du nu går ner i vikt därför att du äter färre kcal än när du åt LCHF.

Det kan ju hända att du nu går ner i vikt därför att du äter färre kcal än när du åt LCHF.

Absolut, det beror ju på någonting, men , jag har gått länge (ca 4 veckor i höstas ) på en lchf med ett intag på 700 kcal/dag, och förra sommaren testade jag tvärt om och ökade till 1500 kcal per dag, jäkligt konstigt men inget hände viktmässigt på varken ökningen eller minskningen. Som sagt nu har jag inte räknat men får nog kolla.

Absolut, det beror ju på någonting, men , jag har gått länge (ca 4 veckor i höstas ) på en lchf med ett intag på 700 kcal/dag, och förra sommaren testade jag tvärt om och ökade till 1500 kcal per dag, jäkligt konstigt men inget hände viktmässigt på varken ökningen eller minskningen. Som sagt nu har jag inte räknat men får nog kolla.

700 kcal låter ju extremt lite. Kände du dig inte trött och hängig då?

Jag blev nyfiken eftersom jag en gång blev satt på diet av pt och det var i princip grönsallad med 100 gr av någon mager proteinkälla. Rasade i vikt, det funkade under tiden, mådde helt ok men inte utan regelbundenhet och planerande då störtdök mitt humör.

Efteråt kunde jag inte se åt sallad och rätt mycket annars goda saker som räkor, rökt lax, kräftskjärtar etc. +10 kg senare hittade jag LCHF. :)

Tror du att du skulle kunna äta enligt din nya diet även efter du nått din målvikt? Har du någon plan för sedan?

• 2 months later...

ja , vad ska man tro, oavsett blodgrupp hit eller dit så mår jag bättre än någonsin, humöret på topp och energin och lusten flödar, har tappat mina 12 kilon. Jag satsade allt på ett kort som vanligt och ökade kaloriintaget till 2500 till 3000 per dag för att överbevisa mig själv. Den mesta energin kommer från olivolja och nötter. Jättekonstigt att äta böner , grönsaker, raw food, sallader efter alla dessa år med hur mycket kött och mjölkprodukter som helst. Intensiv Träning har  övergått till yoga och lugna skogspromenader...Tänk vad olika vi är och att det skall ta så lång tid att hitta sin toppdiet...

• Like 1