Jump to content

Äta innan resp. efter träning?


jenniesundsvall
 Share

Recommended Posts

Hej,
Jag tränar cirka sex gånger i veckan. Varvar kondition med styrka. Innan träning brukar jag äta keso med lite hasselnötter ca 1,5 h innan. Efter träning äter jag min vanliga middag (ganska sent eftersom jag tränar direkt efter jobbet). Äter middag ca 19.30. Då äter jag ex. en köttbit, broccoli och lite bea, eller lax, avokado och ev. broccoli.

Min fråga är; Gör jag rätt? Jag upplever en långsam viktnedgång. Jag har ett PT-möte per månad där jag mäter min fettprocent. På sju kilos viktnedgång har jag bara totalt tappat 300 gram muskelmassa. Så jag håller mig ju stabil, men upplever inte att jag tappar det fett jag behöver tappa. Att tillägga är att jag startade med cirka 93 kilo i början på februari, väger 86 nu, och har ett mål på 60- 65 kilo. Vill speeda upp detta då det INTE är okej att ha en fettprocent på 43 %...

Använder kokosfett i te, äter avokado, olivolja, smör m.m. så jag får i mig fett.

Dvs. vad är bäst att äta när man tränar??

Hls,

Jennie



 

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut ingen jätte expert men min bild av det hela är att man vid träning bör lägga tonvikt på animaliskt fett.

Gör en äggsmoothie med lite kokosfett i, smaksätt med något gott, den dricker du direkt efter träning.om du har en tät burk kan du göra den på morgonen.

eventuellt förvara i en liten kylväska. Ägg att jättebra tränings mat.

Min känsla angående keson innan träning är att det är ett bra val.(det är aldrig kul att bli hungrig mitt i träningspasset.)Själv kör jag ofta på baby-bell ostar eller kokt ägg om jag tränar innan middag.)och rått ägg och mycket fett efter träning + lite extra kött den kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Ska absolut testa sätta in mer ägg i min kost. Men detta snack om kolhydrater direkt efter träning - hur gör vi lchfare? Är det så att ketonerna går in då också och tillsätter den energi som musklerna behöver, så länge vi tillsätter proteiner själva i form av ex. ägg då?

Jag är absolut ingen jätte expert men min bild av det hela är att man vid träning bör lägga tonvikt på animaliskt fett.

Gör en äggsmoothie med lite kokosfett i, smaksätt med något gott, den dricker du direkt efter träning.om du har en tät burk kan du göra den på morgonen.

eventuellt förvara i en liten kylväska. Ägg att jättebra tränings mat.

Min känsla angående keson innan träning är att det är ett bra val.(det är aldrig kul att bli hungrig mitt i träningspasset.)Själv kör jag ofta på baby-bell ostar eller kokt ägg om jag tränar innan middag.)och rått ägg och mycket fett efter träning + lite extra kött den kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Ja tyvärr fungerar inte den kombinationen då jag börjar mitt jobb tidigt på morgonen. Men kan tänka mig att det är superbra att träna på morgonen. Kan ju ev. försöka klämma in en kvarts crosstrainer som start på dagen i vardagsrummet iaf:)

Jag tränar och LCHFar en del. Brukar hoppa över frukost och träna innan lunch. Funkar bra och jag tror det ger bra fettförbränning att göra så. Lunchen består av vanlig LCHF kost.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Ska absolut testa sätta in mer ägg i min kost. Men detta snack om kolhydrater direkt efter träning - hur gör vi lchfare? Är det så att ketonerna går in då också och tillsätter den energi som musklerna behöver, så länge vi tillsätter proteiner själva i form av ex. ägg då?

Inga snabba kolisar efter träning endast fet och proteinrik mat .det finns jätte bra böcker om detta tex i sället för doping av Frank Nilsson och Jonas Bergquists bok LCHF och träning.Väl värda att läsas.Mycket handlar lite förenklat om att kolisar sabbar hormonbalansen när man tränar och animaliskt fett höjer testosteronhalten i kroppen= bygger muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte vara så noga med att äta innan träningen. Är jag hungrig så äter jag. En stund efter träningen så brukar jag oftast bli hungrig och då äter jag. Om jag tränar fastande så brukar jag dricka BCAA när jag börjar träna.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Jag måste nästan alltid äta innan eftersom jag går och tränar när man annars brukar äta middag (kring 17- 18). Känner direkt av att blodsockret svajar annars och presterar därmed dåligt. Har hittils inte tagit till något proteinpulver eller så. Däremot supermat i form av spirulina, chlorella och vetegräs :) Får väl se vilken effekt det ger på pigghet osv! Någonting rätt känns det som om jag gör iaf.. Tog en milstople på gymmet igår som var att ta 100 kg i benpress och det gör jag nu! :)

Jag brukar inte vara så noga med att äta innan träningen. Är jag hungrig så äter jag. En stund efter träningen så brukar jag oftast bli hungrig och då äter jag. Om jag tränar fastande så brukar jag dricka BCAA när jag börjar träna.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Jag måste nästan alltid äta innan eftersom jag går och tränar när man annars brukar äta middag (kring 17- 18). Känner direkt av att blodsockret svajar annars och presterar därmed dåligt. Har hittils inte tagit till något proteinpulver eller så. Däremot supermat i form av spirulina, chlorella och vetegräs :) Får väl se vilken effekt det ger på pigghet osv! Någonting rätt känns det som om jag gör iaf.. Tog en milstople på gymmet igår som var att ta 100 kg i benpress och det gör jag nu! :)

 

Det är så olika hur man är. Jag tycker nästan att det är bättre att träna fastande och 12-16 timmar utan mat innan tycker jag funkar hur bra som helst. Däremot så lyckades jag nästan kräkas häromveckan när jag skulle köra tunga marklyft och hade ätit för tätt inpå. Ingen bra idé kan jag konstatera så här i efterhand.

 

Om du känner att det funkar bra för dig att äta som du gör innan träningen så gör det. Vad jag vänder mig mot är egentligen när åsikter framförs att man MÅSTE äta innan för att kunna prestera eller för att det inte ska vara onyttigt att träna eller andra dumheter :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör PF ofta på mna träningsdar

Dvs jag har varit fastande upp till 24 timmar innan passet

 

Det är faktiskt så att jag oftast presterar bättre dom dagarna än när jag äter traditionellt -_-

Efter passet är det däremot viktigt att få i sig nåt relativt snabbt

Link to comment
Share on other sites

I Jonas Bergqvist bok lchf och träning skriver han ju att man ska inta naturliga kolhydrater efter träningen om nästa tränings pass är inom ett dygn.. Och att man tex. Ska skippa grädden direkt efter om man kör med proteinpulver då upptaget blir långsammare? Så jag kör kollisar lite efter träning i form av rotfrukter. Plus Holistic protein. Ev. Cashewnötter . Sen kör jag lchf rakt av. I och med att jag tränar varje dag i princip.

Link to comment
Share on other sites

...animaliskt fett höjer testosteronhalten i kroppen= bygger muskler.

Ja, har man låga nivåer av testosteron så försvåras muskeluppbyggandet. Har du normala nivåer och vill öka med hjälp av kosten så kommer inte detta att ge någon större effekt på muskeluppbyggnaden. Vill du ha muskeluppbyggande effekt av höjning av testosteron så är det mängder som fås genom injektion av testosteron som gäller.

 

Vad gäller Frank Nilssons bok så håller jag inte med om att den är "jättebra", inte ens "bra". Mer önsketänkande och hittepå.

Link to comment
Share on other sites

I Jonas Bergqvist bok lchf och träning skriver han ju att man ska inta naturliga kolhydrater efter träningen om nästa tränings pass är inom ett dygn.. Och att man tex. Ska skippa grädden direkt efter om man kör med proteinpulver då upptaget blir långsammare? Så jag kör kollisar lite efter träning i form av rotfrukter. Plus Holistic protein. Ev. Cashewnötter . Sen kör jag lchf rakt av. I och med att jag tränar varje dag i princip.

 

Åtminstone så skriver han ju att man KAN göra det om man vill prestera på topp. I de flesta fall om man inte ska tävla eller liknande så kanske det inte spelar någon större roll med några procent hit eller dit vad gäller prestation. Sen beror det ju också på vad man ska träna för något. Om man vet med sig att man ska göra någonting där man verkligen har stor nytta av att ha energi lagrat i musklerna så kan man ju helt enkelt fylla på med lite kolhydrater annars så kan man lika gärna låta bli. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Åtminstone så skriver han ju att man KAN göra det om man vill prestera på topp. I de flesta fall om man inte ska tävla eller liknande så kanske det inte spelar någon större roll med några procent hit eller dit vad gäller prestation. Sen beror det ju också på vad man ska träna för något. Om man vet med sig att man ska göra någonting där man verkligen har stor nytta av att ha energi lagrat i musklerna så kan man ju helt enkelt fylla på med lite kolhydrater annars så kan man lika gärna låta bli. 

Jo jag menade att man KAN göra det.. var nog inte så tydlig. Men ja.. man får ju känna efter själv. Jag har testat att både köra strikt och mer liberalt och jag känner att jag orkar mer samt återhämtar mig bättre med kollisar efter.. men det är ju säkert väldigt individuellt... och beror såklart på vad man har för mål, sjukdomstillstånd m.m. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, har man låga nivåer av testosteron så försvåras muskeluppbyggandet. Har du normala nivåer och vill öka med hjälp av kosten så kommer inte detta att ge någon större effekt på muskeluppbyggnaden. Vill du ha muskeluppbyggande effekt av höjning av testosteron så är det mängder som fås genom injektion av testosteron som gäller.

 

Vad gäller Frank Nilssons bok så håller jag inte med om att den är "jättebra", inte ens "bra". Mer önsketänkande och hittepå.

Men om man inte vill ta injektioner och höja det på en naturlig väg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, har man låga nivåer av testosteron så försvåras muskeluppbyggandet. Har du normala nivåer och vill öka med hjälp av kosten så kommer inte detta att ge någon större effekt på muskeluppbyggnaden. Vill du ha muskeluppbyggande effekt av höjning av testosteron så är det mängder som fås genom injektion av testosteron som gäller.

 

Vad gäller Frank Nilssons bok så håller jag inte med om att den är "jättebra", inte ens "bra". Mer önsketänkande och hittepå.

Njae jag har i alla fall nu äntligen fått jättebra resultat av min styrketräning nu,med lågkolhydratkost.jag är rätt säker på att den har en anabol effekt på mig eller så är jag annqqorlunda.vad gäller böckerna så är det väl så att man får tycka vad man vill.
Link to comment
Share on other sites

Njae jag har i alla fall nu äntligen fått jättebra resultat av min styrketräning nu,med lågkolhydratkost.jag är rätt säker på att den har en anabol effekt på mig eller så är jag annqqorlunda.vad gäller böckerna så är det väl så att man får tycka vad man vill.

Det låter väldigt roligt för dig att du har fått bra resultat av styrketräningen samtidigt som din diet varit låg på kolhydrater, dock förändrar det inte testosteronets mängdverkan. 

Tyckande är ju jättebra, såvida man inte porträtterar det som något annat.

Link to comment
Share on other sites

 jenniesundsvall, har du någon gång räknat på vilken halt av fett, kolhydrater (kh) och protein du får i dig? Du behöver ju inte alls göra det ofta, men då och då kan vara bra. Ditt blodsocker borde inte svänga så kraftigt om du inte äter mycket kolhydrater. Enligt Jonas Bergqvist behöver man sällan ta extra kh vid träning, utan mest bara vid tävling (eller nån gång ibland om man tävlar mycket sällan - för att hålla igång effektiv glykogen förbränning).

Link to comment
Share on other sites

jenniesundsvall, har du någon gång räknat på vilken halt av fett, kolhydrater (kh) och protein du får i dig? Du behöver ju inte alls göra det ofta, men då och då kan vara bra. Ditt blodsocker borde inte svänga så kraftigt om du inte äter mycket kolhydrater. Enligt Jonas Bergqvist behöver man sällan ta extra kh vid träning, utan mest bara vid tävling (eller nån gång ibland om man tävlar mycket sällan - för att hålla igång effektiv glykogen förbränning).

Nej, har inte orkat räkna om jag ska vara ärlig. Vet att jag ligger mellan fyra och åtta i ketos stadigt dock. Men behöver lära mig mer om mitt proteinbehov tror jag. Intarsmör, grädde och kallpr. kokosfett i lagom mängd. Kanske vore på tiden att inta ett naturligt proteinpulver med minimal mängd kolhydrater (eller 0 gram). Tips på bra märke?

Link to comment
Share on other sites

Nej, har inte orkat räkna om jag ska vara ärlig. Vet att jag ligger mellan fyra och åtta i ketos stadigt dock. Men behöver lära mig mer om mitt proteinbehov tror jag. Intarsmör, grädde och kallpr. kokosfett i lagom mängd. Kanske vore på tiden att inta ett naturligt proteinpulver med minimal mängd kolhydrater (eller 0 gram). Tips på bra märke?

Holistic!! :) inga sötningsmedel eller socker i.

Link to comment
Share on other sites

Nej, har inte orkat räkna om jag ska vara ärlig. Vet att jag ligger mellan fyra och åtta i ketos stadigt dock. Men behöver lära mig mer om mitt proteinbehov tror jag. Intarsmör, grädde och kallpr. kokosfett i lagom mängd. Kanske vore på tiden att inta ett naturligt proteinpulver med minimal mängd kolhydrater (eller 0 gram). Tips på bra märke?

De flesta märkena som säljs i Sverige är bra. Personligen använder jag "Micro 100% Whey active" av Self. Innehåller 4% kolhydrater och finns i massa goda smaker. Sötad med det gamla goda aspartam, men finns även med stevia. Brukar säljas rätt billigt och XXL har flera gånger reat ut dem för 149:-/kg.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser ditt träningsupplägg ut? Mot bakgrund av hur du beskriver att du äter så är det inte sannolikt att proteinintaget är en stöttesten vad gäller framtida resultat. Det är i varje fall inte det första jag skulle se över. Det mesta verkar ju gå som det ska så jag skulle nog fundera på det där med att inte ändra något som redan funkar. Hur lång tid har viktminskningen tagit?

 

Anledningen till att jag frågade om hur du tränar är att jag, vis av erfarenhet, ser fler som pimplar proteinshake än kör knäböj och/eller marklyft. Gör man inte det senare så har man, normalt sett, ingen anledning att göra det förra heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...