Elin Smestad Andreassen Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Hej Mat har blivit dyrare i Norge. Hela 150 norska kronor för kilot köttdeg. En period hadde vi från Tyskland. Oh hvad jag längtar efter Sverige att handla och spara penger. Min man ocjh jag är inte fullvaksinerad än, inte för augusti. Men inte gla för att det är dyrare att handla mat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Ja varför är allt så dyrt i Norge egentligen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Smestad Andreassen Posted July 1, 2021 Author Share Posted July 1, 2021 Jag vet inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 1, 2021 Popular Post Share Posted July 1, 2021 Köttdeg? Det är köttfärs väl? Malet kött? Jag måste erkänna att jag betalar 110 SEK/kg för det jag köper. Visserligen inte i vanlig affär utan som en halv ko och då blir det alltså 110kr/kg för både oxfilé, entrecote och köttfärs (och lite annat). Just nu kan det förstås ha med tillgången att göra, att det tar längre tid för importer eller bara att man passar på, men ibland undrar jag om inte maten egentligen är för billig, dvs att den odlas eller fötts upp på sådant sätt att det är både miljö- och etiskt ovärdigt? Typ köttfabriker... Vet inte hur ni har det i Norge men i Sverige läste jag om vad det kostar en liten bonde att få vara med i typ KRAV, att få ha ett gårdsslakteri och annat sådant som gynnar det närproducerade och djurvänliga. Det är ju horribla summor!! Att det ens finns bra producenter som fortsätter? 8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Smestad Andreassen Posted July 1, 2021 Author Share Posted July 1, 2021 4 timmar sedan, MariaF sade: Köttdeg? Det är köttfärs väl? Malet kött? Jag måste erkänna att jag betalar 110 SEK/kg för det jag köper. Visserligen inte i vanlig affär utan som en halv ko och då blir det alltså 110kr/kg för både oxfilé, entrecote och köttfärs (och lite annat). Just nu kan det förstås ha med tillgången att göra, att det tar längre tid för importer eller bara att man passar på, men ibland undrar jag om inte maten egentligen är för billig, dvs att den odlas eller fötts upp på sådant sätt att det är både miljö- och etiskt ovärdigt? Typ köttfabriker... Vet inte hur ni har det i Norge men i Sverige läste jag om vad det kostar en liten bonde att få vara med i typ KRAV, att få ha ett gårdsslakteri och annat sådant som gynnar det närproducerade och djurvänliga. Det är ju horribla summor!! Att det ens finns bra producenter som fortsätter? Ja det er köttfärs jag menade. Vanligt biff 200 - 300 NOK för biff. Jag bliver galen av höga priser 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted July 1, 2021 Share Posted July 1, 2021 6 timmar sedan, MariaF sade: Köttdeg? Det är köttfärs väl? Om detta stämmer så har köttdeg tillsatt salt vilket färsen i sverige inte har. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 1, 2021 Share Posted July 1, 2021 Norska löner är höga, matpriserna följer löneindex 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Nu öppnar gränserna, @Elin Smestad Andreassen! 5 juli närmare bestämt. Och du slipper karantän när du åker hem! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Smestad Andreassen Posted July 4, 2021 Author Share Posted July 4, 2021 Ja Maria det är sant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AL Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 Man kan passa på att köpa på Coop Obs när de har 3x400g för 100 nok. Men ja, det har salt i, antar jag, för det som är dyrare kallas karbonadedeig och används väl mest till att göra karbonader eller panniffar som det heter i Sverige. Det finns även kjöttdeig av svin, som har väldigt lite fett i sig, men som funkar bra som substitut. Fett är som regel billigt, kött är dyrt. Köp billigt kött, lägg till fett om det behövs, är mitt tips 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 On 2021-07-06 at 05:59, AL sade: Köp billigt kött Fast då hamnar man kanske i det både etiska och nutrionella dilemmat kring djurhållning? Kanske bättre att åka lite om man kan få bra eller i alla fall bättre kött till en billigare peng? Intressant med ordet "karbonad". "Karbo" på norska är väl kolhydrat (eng. carb)? Och pannbiff har väl inga egentliga kolhydrater om man inte har i ströbröd? Påminner mig om det amerikanska uttrycket "How come you park on a driveway and drive on a Parkway? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Smestad Andreassen Posted July 7, 2021 Author Share Posted July 7, 2021 3 timmar sedan, MariaF sade: Fast då hamnar man kanske i det både etiska och nutrionella dilemmat kring djurhållning? Kanske bättre att åka lite om man kan få bra eller i alla fall bättre kött till en billigare peng? Intressant med ordet "karbonad". "Karbo" på norska är väl kolhydrat (eng. carb)? Och pannbiff har väl inga egentliga kolhydrater om man inte har i ströbröd? Påminner mig om det amerikanska uttrycket "How come you park on a driveway and drive on a Parkway? Hej Ja Karbonadedeig er rent kött, mens köttfärs er spädd med fett. Ordet Karbo är förkortad Karbohydrat/-er. Men vi Kan åka till Sverige, men måste ha beviset när vi åker till Norge igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 1 timme sedan, Elin Smestad Andreassen sade: Men vi Kan åka till Sverige Utflykt är ju också kul! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts