Carl August Arge

Resistent stärkelse

Recommended Posts

Ibland hörer jag om s.k. "resistent stærkelse". Påstanden ær, att vissa stærkelsetyper ændrar karaktær nær de ær kogta och får avsvælvna - d.v.s. att man først skall æta stærkelsen kall. Då skall stærkelsen fungera på samma sætt som kosttfiber, d.v.s. passera oændrat gennom mage och tunntarm och først i någon liten grad upptas i tjocktarmen. Detta skal f.ex. gælla potatis och ris.

 

Jag har inte hittat någon relevant info om detta på LCHF fora. Det som jag hittar på andra fora, verkar mycket modstridig toch inte speciellt seriöst. Är där någon här som har vetskap/erfarenhet??

 

Jag testade sjælv i dag: åt 2 små potatisar til en i.ö, LCHF middag.  Uha! BS svaret var inte roligt! 14,2 efter en timme! Äter jag inga kh till middag brukar BS vara max 8 en timme senare. Så det verkar vara en anka.......eller?

 

Ps. Jag har diabetes T2 och tar inga mediciner.

Pps. Førlat mig før alla  æ  & ø....har færøisk dator som endast mycket motstrævigt vill bokstavera på svenska :)   Hoppas Ni førstår enddå

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst om det där jag också men jag tycker det låter väldigt konstigt. Jag har inte märkt någon skillnad i mättnad om jag äter uppvärmda potatisar eller nykokta. Om stärkelsen i en kallnad potatis skulle gå igenom kroppen som kostfiber så borde man ju inte inte kunna ha den som kolhydratkälla i blandkost men det har som sagt funkat som vilken potatis som helst.

 

Det var ju intressant att du provade som har diabetes. Det får väl ses som ett bevis för att det inte stämmer. Kanske jag ändå kan hitta forskning som säger att det är som dom påstår. Återkommer i så fall. Det är noe skummelt med det hele...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen.. du skall äta potatisen rå.. och svälja den hel.. annars så funkar det inte!

 

Det handlar altså om Amylopektin och våra enzymer har svårt att bryta ner dessa till glukos.

 

Men.. det löser man lätt genom att koka dem och sen tugga de, då har man dels lukrat upp strukturen och blandat det med saliv som innehåller amylaze.

 

Amylopektin är motsvarigheten hos växter till vårt glycogen.. det är altså en stabil lagringsform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äta rå potatis......och svälja dem hela.... :lol:   Nä, det glömmer vi pr. omgående   :P .  BS var først normalt (5,9 och keton 1,9) efter 5 timmer.

 

Det var ett rent experiment....jag saknar inte potatis als. Men man vill ju gärna veta... B)  Nä, kvällsmaten  blir ren LCHF.

 

Tackar før svar. Må så bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så.. pröva vad du tål!

 

Tror det funkar liknande med morötter.. de blir hemskt söta efter kokning!

 

Men rårivna så lär rätt mycket passera rätt igenom.

 

Nackdelen med det är då att tarmbakterierna tar hand om amylopektinet och tackar för sig genom oväsen och gas.

 

Men det är rätt lite kolhydrater i en morot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså nu tyckte jag tråden spårade ur. Jag skulle verkligen vilja veta hur det är med det där påståendet om resistent stärkelse. Jag känner mig skeptiskt så det var väldigt intressant att få höra om ditt experiment Carl-August!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta som ligger i bakgrunden? Bindningar mellan stärkelsemolekyler försvagas under inverkan av värme och vatten, då tas stärkelsen snabbare upp i tunntarmen. När potatisen kallnar kletar stärkelsemolekylerna i viss mån samman igen, och GI sjunker. Se http://en.wikipedia...._gelatinization

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att tråden har spårat ur....førstår inte vad MKJ menar med det...

 

Hittade äntligen en mkt intressant artikel i Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

 

Där star mkt riktigt att kokt och sen kallnat potatis (och annat stærkelse) i stor grad blir omvandlat til resistent stærkelse. Sen många påståenden om flera olika hælsosamma effekter av resistent stærkelse. Också om positiva effekter på insulinresistens.

 

 

Tydligen har påståenden inte blivit bevisade och godtagna generelt. Øverst i artiklen står att "This article has been nominated to be checked for its neutrality"

 

Well, før min del visade mitt experiment at jag inte bør syssla med sånt.... Och det gør ingenting - jag saknar faktiskt inte als potatis, ris o.dyl. Men det kunne vara intressant i sosiala sammanhang; dær jag saknar att kunna æta mer av den serverade maten/inte sticka så mycket ut.... men det glømmer jag så bara....no problem :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får bumpa en gammal tråd, finns mycket att läsa om det här på Richard Nikoley's blogg: http://freetheanimal.com/2013/11/resistant-american-comparison.html

 

Om jag får bumpa en gammal tråd, finns mycket att läsa om det här på Richard Nikoley's blogg: http://freetheanimal.com/2013/11/resistant-american-comparison.html

 

Tack Oinkbaamoo. Jag hittade också en intressant artikel av Mark Sisson. Mark rekommenderar potatismjöl som bästa källan till resistent stärkelse. Jag kommar att experimentera  med detta. För mig är det helt avgörande att jag inte får höjning i mitt blodsocker. Jag har provat kokta kalla potatisar, men det gav en oerhört stark höjning av BS.

 

http://www.marksdailyapple.com/resistant-starch-zinc-deficiency/#axzz2lIt5hhDJ

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Oinkbaamoo. Jag hittade också en intressant artikel av Mark Sisson. Mark rekommenderar potatismjöl som bästa källan till resistent stärkelse. Jag kommar att experimentera  med detta. För mig är det helt avgörande att jag inte får höjning i mitt blodsocker. Jag har provat kokta kalla potatisar, men det gav en oerhört stark höjning av BS.

 

http://www.marksdailyapple.com/resistant-starch-zinc-deficiency/#axzz2lIt5hhDJ

Jag har bra glutenfria recept med potatismjöl men jag har trott att det var big no no för oss. Jätteintressant om det funkar utan blodsockerhöjning. (Inte för att vi äter kaffebröd särskilt ofta, men det är roligt att variera sej när vi har gäster)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag synnerligen övertygad om att rotsaker är mums för Måns under förutsättning att man inte har diabetes. Då hamnar saken i ett annat ljus och en smula självexperiment och försiktighet behövs. 

 

Om man ser till mänsklighetens historia så har vi garanterat stoppat i oss rotsaker i hyggliga mängder.  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bra glutenfria recept med potatismjöl men jag har trott att det var big no no för oss. Jätteintressant om det funkar utan blodsockerhöjning. (Inte för att vi äter kaffebröd särskilt ofta, men det är roligt att variera sej när vi har gäster)

Nej, dina glutenfria recept med potatismjöl fungerar inte!

 

Det Nikoley så entusiastiskt propagerar för är att ta potatismjöl rått, okokt, t.ex. en matsked eller två i ett glas vatten. Effekten ska vara att gynna en god tarmflora, vilket ska ha många goda effekter på hälsan, bl.a. bättre insulinkänslighet. Andra trevliga effekter ska vara god nattsömn och regelbundna toalettvanor. Tråkig bieffekt - omfattande (!) gasproduktion.

 

(Jag kommer osökt att tänka på tråden 'räddad av en potatis' på KiF)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för väldigt intressanta experiment. Vore kul att se vad rent potatismjöl gör med blodsockret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent potatismjöl i kallt vatten ger inte _mig_ någon bs-höjning, verkar dämpa gryningseffekten, och hjälper mig att sova riktigt gott.

 

YMMV som vi säger på ren internetsvenska ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent potatismjöl i kallt vatten ger inte _mig_ någon bs-höjning, verkar dämpa gryningseffekten, och hjälper mig att sova riktigt gott.

 

YMMV som vi säger på ren internetsvenska ;)

???   YMMV ???  Nyfiken.....dålig på internätsvenska  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent potatismjöl i kallt vatten ger inte _mig_ någon bs-höjning, verkar dämpa gryningseffekten, och hjälper mig att sova riktigt gott.

 

YMMV som vi säger på ren internetsvenska ;)

 

Det där är intressant! Har för mig att jag läste för några år sedan att man använde majzena (majsstärkelse) till detta men jag visste inte att det funkade med potatismjöl. Jag visste inte heller att det inte gav någon blodsockerhöjning. Det var ju blandkostare som provade majsstärkelse och jag undrar om det inte var så att det skulle ge ett tillskott av långsamma kolhydrater under natten för att kroppen inte skulle höja blodsockret med stresshormoner framåt småtimmarna.

 

Men blir det likadant när man går på LCHF? Klarar man sig inte på fettförbränning då? Åtminstone om man äter strikt så kommer det ju inte så mycket kolisar på dagen heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är intressant! Har för mig att jag läste för några år sedan att man använde majzena (majsstärkelse) till detta men jag visste inte att det funkade med potatismjöl. Jag visste inte heller att det inte gav någon blodsockerhöjning. Det var ju blandkostare som provade majsstärkelse och jag undrar om det inte var så att det skulle ge ett tillskott av långsamma kolhydrater under natten för att kroppen inte skulle höja blodsockret med stresshormoner framåt småtimmarna.

 

Men blir det likadant när man går på LCHF? Klarar man sig inte på fettförbränning då? Åtminstone om man äter strikt så kommer det ju inte så mycket kolisar på dagen heller.

Gryningseffekten med förhöjt blodsocker på morgonen är ett faktum för många, även på LCHF. JohanKarls erfarenheter av rent potatismjöl i vatten stämmer helt med de värden på fasteblodsocker som Steve Cooksey har publicerat från sitt själv-experiment på sin blog www.diabetes-warrior.net . Han är som sagt diabetiker typ 2 och äter sedan lång tid tillbaka en relativt strikt LCHF-diet. Hans matlagning påminner mycket om Tommy Runessons på Tommy tappar bloggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur maizena står sig jmf potatismjöl när det gäller just resistent stärkelse. Kokt och välkyld potatis lär ju oxå innehålla RS, men tyvärr även en hem del lättsmält stärkelse.

 

För mig tycks gälla att strikt LCHF ger påtagligt gryningsfenomen - dämpas även av styrketräning, men det är lättare att slarva med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innebär då resistent stärkelse att den har fått lägre GI helt enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistent stärkelse innebär att stärkelsen är svår för vår matsmälning att bryta ner.. och att det i stället bryts ner i colon av tarmbakterier.

 

Det i sin tur handlar oftast om att stärkelsen är så komplext sammansatt att vårt amylase bara kommer åt att bryta ner på ytan.

 

Sen så, RS är minst lika komplext som fibrer.. förekommer flera olika former.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistent stärkelse innebär att stärkelsen är svår för vår matsmälning att bryta ner.. och att det i stället bryts ner i colon av tarmbakterier.

 

Det i sin tur handlar oftast om att stärkelsen är så komplext sammansatt att vårt amylase bara kommer åt att bryta ner på ytan.

 

Sen så, RS är minst lika komplext som fibrer.. förekommer flera olika former.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

 

Långsamma kolhydrater med andra ord = lägre GI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande nyfiken på detta. Potatismjöl innehåller 80,6 gram kolhydrater per 100 gram. Om nu en LCHF kan använda det utan att blodsockret stiger så måste dom ju vara väldigt långsamma. Om det vore så att kroppen inte tog upp dom så skulle dom ju inte hjälpa mot gryningsfenomenet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsamma kolhydrater med andra ord = lägre GI

Näe.. för att det skall vara glykemiskt skall det höja blodsockret.. omvandlas det till butyrat i colon så är det inte glykemiskt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.