Jump to content

Resistent stärkelse

Carl August Arge
 Share

Recommended Posts

Resistent stärkelse (eng. resistant starch) är stärkelse som i begränsad omfattning tas upp av kroppens mag-tarmsystem, det vill säga passerar kroppen på liknande sätt som kostfibrer. Stärkelse som bryts ner i tunntarmen och ger glukos kallas för icke-resistent stärkelse. Vissa livsmedel är naturligt rika på resistent stärkelse t.ex. fullkornsprodukter, omogna bananer, bönor och baljväxter, men förekommer även i kokt, kall potatis, ris och pasta. Naturlig resistent stärkelse avsedd som komplemet i bakning förekommer i form av Hi-maize (läs mer > Majsstärkelse).

http://www.dietkokboken.se/action/subProductCuisineGroup;jsessionid=9CCA1B2374CE37E0C326B91D320A5E4A?productGroupId4=15928

Intressant - de har dock missat en sak, man behöver inte koka potatisen för att den ska innehålla RS, det gör den redan som rå. Vid kokningen bryts många bindningar i stärkelsen och den blir mer lättillgänglig. Vid nedkylning återbildas en del bindningar och man får så kallad retrograd stärkelse, som har mycket gemensamt med RS, men inte är helt identisk.

Men, som sagt, man behöver inte koka potatisen och kyla den för att få RS, det går lika bra att äta den rå... rå potatis kan f.ö. kan ge andra problem som man gärna är utan.

Fast jag föredrar att använda genvägen över rått/icke upphettat potatismjöl, bättre utdelning så, och då är det viktigt att inte hetta upp det.

http://freetheanimal.com/2013/12/everybody-resistant-starch.html

Nej - gör du?

Nej det var en fråga, jag kör inte med frågesport. Man borde tillgodogöra sig en del av energin i alla fall annars skulle den inte ge någon effekt mot gryningsfenomenet. Jag är varken diabetiker eller LCHF-are men om jag slarvar så vaknar jag av hunger fram på småtimmarna. Så var det i morse så jag blev tvungen att gå upp äta. Därför kan stärkelsemetoden vara intressant även för mig.

Hur mycket potatismjöl tar du?

Tar du det precis innan du lägger dig?

I denna studie har man använt 17 g rått potatismjöl och det gav närmare 10 g resistent stärkelse. Det skulle innebära 59 g resistent stärkelse på 100 g. På mitt paket står det att 100 g innehåller 82 g kolhydrater, så det skulle betyda att ca 23 g är någon annan sorts kolhydrat - antagligen stärkelse som lättare tas upp av kroppen.

http://ajcn.nutrition.org/content/69/4/647.full.pdf

Den resistenta stärkelsen omvandlas ju av bakterier till kortkejiga fettsyror som tas upp i tarmen. Brukar man räkna 4 kcal per gram kolhydrat och 2 kcal per gram fiber? Skulle ge 92 + 118 = 210 kcal för 100 g rått potatismjöl?

För den intresserade... :)
Jag är inte diabetiker och gjorde av nyfikenhet följande fastetest i morse.

Använde det potatismjöl jag råkade ha hemma, nämligen GARANT POTATIS MJÖL (Axfood verkar inte kunna stava :-)
http://www.tyckomgarant.se/Produkter/Skafferi/Baka/Potatismjol/#ingredienser

Tid         Blodsocker     Intag
----------------------------------
-15min       4.1             Gick upp (vaken nån timme innan)

+-0min       4.2             15ml potatismjöl löst i 4dl kroppsljummet vatten

+15min      4.4              (normal BS-höjning pga uppgång)

+30min      4.3

+45min      4.4

+75min      4.3               2.5dl bryggkaffe med 1/2msk kokosolja

+90min      4.7

Kort sagt värdeförändring av 1msk rå potatismjöl = noll (inom felmarginalen för mätaren)
Höjningen av 2.5dl bör vara signifikant dock... det lär inte vara kokosoljan...

• Like 2

Nej det var en fråga, jag kör inte med frågesport. Man borde tillgodogöra sig en del av energin i alla fall annars skulle den inte ge någon effekt mot gryningsfenomenet. Jag är varken diabetiker eller LCHF-are men om jag slarvar så vaknar jag av hunger fram på småtimmarna. Så var det i morse så jag blev tvungen att gå upp äta. Därför kan stärkelsemetoden vara intressant även för mig.

Hur mycket potatismjöl tar du?

Tar du det precis innan du lägger dig?

Hur gör man om man vill prova? Löser upp 1 msk potatismjöl i vatten och dricker?

Exakt, en matsked i ett glas vatten innan jag går och lägger mig.

• Like 1

I denna studie har man använt 17 g rått potatismjöl och det gav närmare 10 g resistent stärkelse. Det skulle innebära 59 g resistent stärkelse på 100 g. På mitt paket står det att 100 g innehåller 82 g kolhydrater, så det skulle betyda att ca 23 g är någon annan sorts kolhydrat - antagligen stärkelse som lättare tas upp av kroppen.

Den resistenta stärkelsen omvandlas ju av bakterier till kortkejiga fettsyror som tas upp i tarmen. Brukar man räkna 4 kcal per gram kolhydrat och 2 kcal per gram fiber? Skulle ge 92 + 118 = 210 kcal för 100 g rått potatismjöl?

De sista viktprocenten kan vara vatten.

Frågan är om man räknar med halva energimängden i fibrer därför att dom inte kan brytas ner helt utan följer med ut eller det är för bakterierna tillgodogör sig en del av energin? Om det är det förstnämnda så gäller kanske inte samma sak för resistent stärkelse eftersom det inte är fibrer rent fysiskt.

Hur mycket energi man kan tillgodogöra sig borde ju bero på hur stor andel som blir fettsyror som kroppen använder som energi och hur stor andel som bakterierna förbrukar i sin ämnesomsättning.

Frågan om energiutbytet är intressant därför att ren stärkelse är tomma kalorier och om man inte skall få ett energiöverskott så måste man minska på riktig mat. Gäller det en matsked till natten så är det väl inget stor bekymmer men om man skall använda det som livsmedel i större utsträckning så är det mer relevant.

Tanken är inte att det ska utgöra någon signifikant kalorikälla för dig, utan för din tarmflora.

Worst case: 10 gram potatismjöl omvandlas utan förluster till 10 gram kortkedjiga fettsyror, som utan förluster tas upp av kroppen --> 90 kcal per dag

Om du menar att 1 msk är 10 gram så skrev jag ju att en matsked nog är något problem men jag funderade kring det hela eftersom det skulle kunna vara intressant för mig att experimentera med intag som t ex avslutning på frukosten för att inte bli så hungrig till lunch.

Dessutom kanske det kan vara positivt för tarmfloran med mer än 1 msk per dag. Jag äter visserligen mycket rotfrukter som säkerligen också gynnar tarmfloran men jag undrar lite ibland eftersom intag av gröna grönsaker brukar innebära att kommer ut grönt i andra änden. Det verkar inte brytas ner ordentligt.

Sedan kan man ju undra om 1 msk är lagom för alla oavsett hur stor man är och kanske även vad man äter på kvällen och om man är under viktnedgång.

Jag tycker alltid det är intressant att skaffa mig så mycket kunskap som möjligt. Det ger också en bättre grund för experiment och ytterligare fördjupning och breddning.

Hallå i tråden, är det någon som testar detta med resistent stärkelse nu?

Nyfiken som jag är, måste jag självklart testa. Började lite försiktigt med en tesked potatismjöl i vatten en kväll och har ökat lite varje dag.

Tar nu cirka en matsked på morgonen och en matsked på kvällen.

Resultat hittills:

Uppsvullen mage, gaser, förstoppning, sover uruselt. Huvudvärk, nack- och axelvärk kom som ett brev på posten de första dagarna men har släppt nu.

Fortsätter i ett par veckor till eftersom jag är envis som en gammal get, men börjar undra vad farao det här ska vara bra för? (Jag vet, jag vet, jag har läst alla trådar och bloggar och så, men fattar inte hur detta ska kunna sluta väl...)

hälsningar en lättlurad Honung som känner sig lite dum

• Like 1

Nyfiken som jag är, måste jag självklart testa. Började lite försiktigt med en tesked potatismjöl i vatten en kväll och har ökat lite varje dag.

Resultat hittills:

Uppsvullen mage, gaser, förstoppning, sover uruselt. Huvudvärk, nack- och axelvärk kom som ett brev på posten de första dagarna men har släppt nu.

Fortsätter i ett par veckor till eftersom jag är envis som en gammal get, men börjar undra vad farao det här ska vara bra för? (Jag vet, jag vet, jag har läst alla trådar och bloggar och så, men fattar inte hur detta ska kunna sluta väl...)

Det är klart man ska testa, hur ska man annars veta? Jag håller på att testa något annat just nu men kanske när detta test är över :P

• Like 1

Resultat hittills:

Vad vill du uppnå med att ta en matsked på morgonen?

Skumt med så mycket symptom. Jag har provat några gånger innan jag lägger mig på kvällen och jag inte märkt något alls. Kan det bero på att jag äter blandkost och är van vid kolhydrater?

Jag provade också potatismjöl på kvällen, i förhoppningen att jag inte skulle vakna kl ½4 på natten. Resultat? Uppsvälld och gasig mage, och visst vaknade jag som vanligt. Så det blev bara två gånger, och det kanske är för kort tid.

Tidigare har jag läst att man använt maizenamjöl (majsstärkelse). Undrar om det är bättre?

Resultat hittills:

Dina symptom är lite intressanta. Jag håller precis på att testa en högdos av probiotika och jag fick exakt dessa symptom första dagen.

Vad vill du uppnå med att ta en matsked på morgonen?

Jag följer rekommendationerna från bloggarna Richard Nicoley och Steve Cooksey som har experimenterat med detta och skrivit mycket om det.

Vore intressant att veta om Honung reagerar på samma sätt vid intag av fermenterade grönsaker?

Jag äter en del surkål men har aldrig reagerat negativt på det.

Tidigare har jag läst att man använt maizenamjöl (majsstärkelse). Undrar om det är bättre?

Richard Nikoley (se ovan) rekommenderar just potatisstärkelse.

Dina symptom är lite intressanta. Jag håller precis på att testa en högdos av probiotika och jag fick exakt dessa symptom första dagen.

Min mage mår inte bra av probiotikatabletter. Har testat flera gånger och konstaterat det. Det blir bara värre och värre ju längre jag tar dem. Hörde nyligen Chris Kresser prata i en podcast om varför vissa reagerar så. Minns dock inte i vilken? (Jag är stormissbrukare av podcaster.)

• Like 1

Liten uppdatering av mitt experiment...

Tog en matsked potatismjöl i vatten på fastande mage i morse (enl. Richard Nikoleys rekommendation).

Efter en timme dyker värk i huvud, axlar och nacke upp igen. Den har fortfarande inte släppt.

Magen har helt ballat ur nu. Gaser, ständiga toalettbesök, obehag.

Körtlarna vid käkbenet har svullnat upp och är väldigt ömma. Livet börjar kännas som det var innan lchf kom in i bilden för tre år sedan.

Klarar inte att ta potatismjöl i kväll, mår helt klart inte bra av detta... Ska låta bli potatismjölet i morgon och se om jag repar mig.

Känner mig lite grann som den enda i klassen som har gått på lärarens aprilskämt... "Va, åt du verkligen potatismjöl?! Jag trodde alla skulle förstå att det var ett skämt!"

Här skriver Nikoley om folk som får besvär:

"The problems most commonly reported are: flatulence and headache. Most have reported having flatulence, but for most it diminishes over time. It seems most prominent when taken with food and least when taken in water on an empty stomach. Taken with beans can be a hilarious experience if you're up for it. For some, going periods of 2-3 days now & then without supplementing seems to help get beyond it. Headaches have only been reported by a handful of people. One or two reported intestinal distress, but I chalk that up to oversensitivity to flatulence."

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html

Ska bli intressant att höra hur det går för er andra!

• Like 1

Första natten efter en msk potatismjöl i lite vatten passerat utan att jag märkt någon skillnad...

Jag äter sedan längre mycket grönsaker både till lunch och middag, så det kanske inte blir så dramatiskt med extra mat till bakterierna?

Tar probiotika sedan två veckor, inte märkt någon skillnad pga det heller.

Alltså på tal om aprilskämt  ;)

Fortsätter så länge potatismjölet räcker eller jag eventuellt får någon reaktion jag inte kan tåla.

Liten uppdatering av mitt experiment...

Tog en matsked potatismjöl i vatten på fastande mage i morse (enl. Richard Nikoleys rekommendation).

Efter en timme dyker värk i huvud, axlar och nacke upp igen. Den har fortfarande inte släppt.

Magen har helt ballat ur nu. Gaser, ständiga toalettbesök, obehag.

Körtlarna vid käkbenet har svullnat upp och är väldigt ömma. Livet börjar kännas som det var innan lchf kom in i bilden för tre år sedan.

Klarar inte att ta potatismjöl i kväll, mår helt klart inte bra av detta... Ska låta bli potatismjölet i morgon och se om jag repar mig.

Känner mig lite grann som den enda i klassen som har gått på lärarens aprilskämt... "Va, åt du verkligen potatismjöl?! Jag trodde alla skulle förstå att det var ett skämt!"

Här skriver Nikoley om folk som får besvär:

"The problems most commonly reported are: flatulence and headache. Most have reported having flatulence, but for most it diminishes over time. It seems most prominent when taken with food and least when taken in water on an empty stomach. Taken with beans can be a hilarious experience if you're up for it. For some, going periods of 2-3 days now & then without supplementing seems to help get beyond it. Headaches have only been reported by a handful of people. One or two reported intestinal distress, but I chalk that up to oversensitivity to flatulence."

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html

Ska bli intressant att höra hur det går för er andra!

Hur mycket vegetabilier ingår i din kost i vanliga fall?

Jag följer rekommendationerna från bloggarna Richard Nicoley och Steve Cooksey som har experimenterat med detta och skrivit mycket om det.

Jag äter en del surkål men har aldrig reagerat negativt på det.

Richard Nikoley (se ovan) rekommenderar just potatisstärkelse.

Min mage mår inte bra av probiotikatabletter. Har testat flera gånger och konstaterat det. Det blir bara värre och värre ju längre jag tar dem. Hörde nyligen Chris Kresser prata i en podcast om varför vissa reagerar så. Minns dock inte i vilken? (Jag är stormissbrukare av podcaster.)

Jag har inte läst deras bloggar. Kan du inte berätta på svenska vad du vill uppnå?

Jag har skummat lite i den här skojiga tråden...jag har bara inte riktigt fattat varför ni äter potatismjöl?  ;)

Är det för att få mer bakterier i magen?

Resistent stärkelse ska tydligen gynna en bra tarmflora, verka lite som probiotika. Vissa diabetiker har sett lägre blodsockernivåer genom att äta resistent stärkele (dvs potatismjöl).

• Like 1

Resistent stärkelse ska tydligen gynna en bra tarmflora, verka lite som probiotika. Vissa diabetiker har sett lägre blodsockernivåer genom att äta resistent stärkele (dvs potatismjöl).

Men då är det ju bara intressant å testa om man har problem med magen...annars lär man väl inte uppleva någon skillnad? Vilken typ av magproblem skulle det vara bra mot?

På vilket sätt skulle potatismjöl sänka blodsockret?

Hursomhelst kul att ni testar! :)

Men då är det ju bara intressant å testa om man har problem med magen...annars lär man väl inte uppleva någon skillnad? Vilken typ av magproblem skulle det vara bra mot?

Någon får länka till blogposterna på engelska. Man pratar ju om att amerikanska low-carbers har "fattig" tarmflora. Det verkar som tarmflora på något sätt (någon annan?) påverkar kroppens reglering av blodsockernivån?

Resitent stärkelse omvandlas till butyrat i magen vilket i sin tur verkar kunna öka insulinkänsligheter.

• Like 1

Hmm...det där med tarmfloran låter ju lite konstigt eftersom LCHF verkar ju förbättra IBS o liknande problem för många...men det kanske är något annat?

Vi LCHF:are  ;) brukar ju förespråka naturligt...potatismjöl låter ju inte så naturligt, eller tänker jag fel?

Mitt blodsocker ligger ju lite högt man kanske skulle testa det av den orsaken...men att äta potatismjöl livsvarigt...hmmm jag vet inte om det känns bra?

Hmm...det där med tarmfloran låter ju lite konstigt eftersom LCHF verkar ju förbättra IBS o liknande problem för många...men det kanske är något annat?

Vi LCHF:are  ;) brukar ju förespråka naturligt...potatismjöl låter ju inte så naturligt, eller tänker jag fel?

Mitt blodsocker ligger ju lite högt man kanske skulle testa det av den orsaken...men att äta potatismjöl livsvarigt...hmmm jag vet inte om det känns bra?

Förbättring vid IBS och liknande beror nog mer på uteslutandet av spannmål och baljväxter, och ökat fettintag.

Potatismjölet ska tydligen inte påverka blodsockret men du får gärna testa och göra mätningar. 

Förbättring vid IBS och liknande beror nog mer på uteslutandet av spannmål och baljväxter, och ökat fettintag.

Potatismjölet ska tydligen inte påverka blodsockret men du får gärna testa och göra mätningar. 

Det är just påståendet om att RS påverkar BS som gör detta intressant för mig (har D T2).

Här är link till en som har testad 30 dagar utan RS och sen 30 dagar med RS. Han mätte fastande BS. Han är diabetiker och har bra BS genom kosten. Han fick en inte stor, men dock klar sänkning av sin BS (som annars var innom det friska spektrumet). Han sager att hann vet om personer med högt BS som fick mycket stora sänkningar på deras BS; jag har inte hittat dessa resultat  (om någon vet var dessa finns, så pls posta här).

http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/13/its-all-over-but-the-crying-resistant-starch-day-25-test/

I ett annat experiment jämförde han BS efter ett intensivt träningspass utan RS med ett pass med RS. Bara ett experiment, men med mycket stor skilnad. Vilken betydelse detta har vet jag inte. Jag har samma mönster som han: mitt BS stiger mkt efter träning och har ett par timmar för att bli normalt.

http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/08/omg-intense-exercise-another-resistant-starch-test/

• Like 2

Hej alla, här kommer en liten uppdatering. Har inte tagit mer potatismjöl sedan mitt senaste inlägg, behövde en paus i experimenterandet. Ett dygn efter att jag slutat ta potatismjöl försvann all värk, jag kunde sova igen, svullnaden i körtlarna försvann. Magic...

Jag äter sedan längre mycket grönsaker både till lunch och middag, så det kanske inte blir så dramatiskt med extra mat till bakterierna?

Jag äter också väldigt mycket grönsaker, varje dag, har alltid gjort det, men det verkar inte spela någon roll i mitt fall.

Hur mycket vegetabilier ingår i din kost i vanliga fall?

Se ovan.

Jag har inte läst deras bloggar. Kan du inte berätta på svenska vad du vill uppnå?

Nyfiken på alla hälsoförbättringar som beskrivs. Bra blodsockerkontroll, goda magbakterier gynnas, bättre insulinrespons, bättre kolhydratstolerans... Och så kostade potatismjölet bara tio spänn!   :rolleyes:

Ni som provar och reagerar starkt, kan ni inte prova att ta en mindre mängd och sakta trappa upp?

Ska absolut göra det. Tyckte jag gjorde det, men ska minska rejält vid nästa test.

Jag har skummat lite i den här skojiga tråden...jag har bara inte riktigt fattat varför ni äter potatismjöl?  ;)

Är det för att få mer bakterier i magen?

Jadu, man kan verkligen undra... :blink:  Johanna07 har på ett bra sätt beskrivit vilka hälsoeffekter som utlovas av amerikanska paleobloggare.

Vill du veta mer, läs på 

http://freetheanimal.com/tag/resistant-starch och 

http://www.diabetes-warrior.net/?s=resistant+starch

Fattar heller inte varför ni vill äta potatismjöl ?
Fick jag som barn tvinga i mej de få gånger man haft magsjuka
säger bara * urk * <<

å fattar inget om denna --- ideen ??

Vill och vill... man är väl lite sjukligt nyfiken och måste prova nya grejor!

Intressant att du fick potatismjöl när du hade haft magsjuka, det låter ju logiskt med tanke på de goda effekter som tillskrivs potatismjöl nu när det gäller magbakterier.

Läs gärna i bloggarna som jag länkar till ovan. Där finns mycket intressant!

I podcasten jag länkar till nedan (som även finns utskriven där) pratar Chris Kresser med Jeff Leach. Jeff jobbar med American Gut Project som samlar in data och prover från tusentals amerikaner. Målet är att samla in information om olika personers magbakterier och hur de påverkas av deltagarnas kost och levnadsförhållanden etc. Jeff är väldigt tveksam till low carb pga risken för ett fattigt "ekosystem" i magen.

http://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach

• Like 4

I podcasten jag länkar till nedan (som även finns utskriven där) pratar Chris Kresser med Jeff Leach. Jeff jobbar med American Gut Project som samlar in data och prover från tusentals amerikaner. Målet är att samla in information om olika personers magbakterier och hur de påverkas av deltagarnas kost och levnadsförhållanden etc. Jeff är väldigt tveksam till low carb pga risken för ett fattigt "ekosystem" i magen.

http://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach

Jag tycker både Jeff och Chris är lite väl extrema i denna podcast, jag skrattade lite. Jag tror inälvsmat, benbuljong och sånt "skit" är viktigt också :)

• Like 2

Hej alla, här kommer en liten uppdatering. Har inte tagit mer potatismjöl sedan mitt senaste inlägg, behövde en paus i experimenterandet. Ett dygn efter att jag slutat ta potatismjöl försvann all värk, jag kunde sova igen, svullnaden i körtlarna försvann. Magic...

Grattis till din nyvunna hälsa...  ;)  Men skam den som ger sig... på med potatismjölet igen...för eller senare ska det väl hjälpa mot nånting! ;)

• Like 2

Jag tycker både Jeff och Chris är lite väl extrema i denna podcast, jag skrattade lite. Jag tror inälvsmat, benbuljong och sånt "skit" är viktigt också :)

Håller med, men likväl kan jag inte låta bli att testa... Chris Kresser tjatar om detta hela tiden nu, har nog hört tre-fyra podcaster med honom där han pratar om det. Har han gått "all-in" i potatismjölsindustrin?  :o

• Like 1

Ja, det är lite hallelujah stämning över det här med potatismjöl. Det är som om dom är så glada för att dom äntligen hittat ett sätt att slippa vara restriktiva med kolhydrater vid diabetes. :)

Jamen altså.. vadå halleluja av att dricka potatismjöl uppslammat i vatten.. mums!  :P  :unsure:

• Like 3

Det är just påståendet om att RS påverkar BS som gör detta intressant för mig (har D T2).

Här är link till en som har testad 30 dagar utan RS och sen 30 dagar med RS. Han mätte fastande BS. Han är diabetiker och har bra BS genom kosten. Han fick en inte stor, men dock klar sänkning av sin BS (som annars var innom det friska spektrumet). Han sager att hann vet om personer med högt BS som fick mycket stora sänkningar på deras BS; jag har inte hittat dessa resultat  (om någon vet var dessa finns, så pls posta här).

http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/13/its-all-over-but-the-crying-resistant-starch-day-25-test/

I ett annat experiment jämförde han BS efter ett intensivt träningspass utan RS med ett pass med RS. Bara ett experiment, men med mycket stor skilnad. Vilken betydelse detta har vet jag inte. Jag har samma mönster som han: mitt BS stiger mkt efter träning och har ett par timmar för att bli normalt.

http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/08/omg-intense-exercise-another-resistant-starch-test/

Jag tror att potatismjölet fungerar så här:

Blodsockertoppar efter ansträngning och tidigt på morgonen (gryningseffekten) har att göra med att levern släpper ut glukos från glykogenlagret. Det hormon som främst reglerar detta är glukagon. (Läs mer om glukagon, kortisol och adrenalin i länken nedan.) I människor med normal insulinreglering balanserar effekterna av glukagon och insulin varandra och effekten blir ett normalt fasteblodsocker. I människor med störd insulinreglering kan insulinet inte parera leverns utsläpp av glukos och effekten blir en blodsockertopp.

Nu till potatismjölet: Om man tillför en annan källa till glukos, t ex ett mycket långsamt utsläpp från resistent stärkelse, behöver inte kroppen dra igång sin glukosproduktion. Bukspottskörteln kommer då att inte få någon signal att börja släppa ut en massa glukagon och effekten blir att blodsockret blir jämnare - för människor med stört insulinreglering.

http://www.thenutritiondr.com/blood-glucose-regulation-fasting-fed-exercise-metabolism-epinephrine-adrenaline-cortisol-insulin-glucagon/

• Like 2

Intressant läsning i ämnet: "Dr Bernstein's Diabetes Solution":

http://www.amazon.com/Dr-Bernsteins-Diabetes-Solution-Achieving/dp/0316182699

Boken är skriven av en läkare som själv har DT1. Han rekommenderar utifrån experiment på sig själv en lågkolhydratkost, men inte minimalt med kolhydrater. Istället ska man äta lika mycket kolhydrater vid varje måltid (14 gram tror jag det var). Med precis lagom mycket långsamma kolhydrater så att kroppen inte drar igång sin inre glukosproduktion via glukagon kan man uppnå riktigt jämnt och välkontrollerat blodsocker även vid DT1.

• Like 3