Jump to content

Varför behövs fett i LCHF om man vill gå ner i...?

Anton

Recommended Posts

Jag kom på en LCHF-fundering häromdagen som jag aldrig tänkt på tidigare...

1. Varför man måste ha med så mycket fett om man äter LCHF för att gå ner i vikt? Är det inte bättre att kroppen använder det fettet som redan finns istället för att tillföra fett som energi?

2. Teoretiskt borde väl kroppen förbränna mer fett om man undviker fett eftersom då allt måste tas från kroppen?

3. Om det finns någon poäng med ovanstående frågor så undrar jag: Vad ska man äta om man vill undvika kolhydrater OCH fett?

• Like 1
  • Sad 1

Teoretiskt, kanske. Jag är inte så säker på att kroppen är så teoretiskt lagd. 
För det första tror jag det är individuellt. En del kan vräka i sig fett och ändå gå ner i vikt. Andra får medvetet hålla igen.

För det andra brukar vi säga att vi viktminskar med kroppen, inte mot. Att ge den mat som säger ”fettet får du bidra med själv!” uppfattar jag som att försöka tvinga kroppen 

För det tredje blir väl signalen till kroppen: dåliga tider, svält, håll i reserverna. Magert kött räknas nog dit. 

Därmed inte sagt att man ska överdriva fettet. Man får testa sig fram till vad som funkar för en själv. Och kanske variera intaget.

• Like 4
  • Thanks 2

Fettets roll är att dels stötta de näringsämnen som är fettlösliga men också att hålla oss mätta. Det vi försöker utnyttja är att få i oss mindre energi (fungerande mättnadssignaler), tillräckligt med näring, hålla hormonbalansen i schack och samtidigt bli mätta. Får vi till detta tar kroppen resten av energibehovet på kroppsfettet. 

Kroppen strävar efter homeostas, alltså jämvikt. Någonstans finns en reglering som säger att just DU ska vara så här stor. Får kroppen för mycket energi utifrån men har rätt hormonella status, kommer den försöka styra upp ämnesomsättningen. Får kroppen för lite energi utifrån försöker den styra ner. Om den hormonella statusen är fel, tex insulinet ligger konstant högt, då blir det inlagring i fettdepåerna om tillförseln är för hög. Behövs mer energi än kroppen får utifrån och det hormonella läget är gynnsamt, hämtar kroppen fett ur depåerna.

Jason Fung resonerade väldigt bra kring var den där kontrollen sker som håller reda på hur stora vi borde vara, i sin bok Fetmakoden. Vad är det som gör att vi, trots att vi äter oss ner i vikt och fortsätter på samma sätt, ändå tenderar att gå upp igen efter ett tag? Vad är det för ett kroppsminne vi har? Hur programmerar man om det? Han menar att det gör man med fasta. Titta gärna på hans böcker eller youtube-föreläsningar, han är väldigt bra!

Vill du äta LCLF, vilket många vill som inte riktigt greppat hur kroppen funkar (och det säger jag inte för att vara elak utan för att hälsa är ett så mycket vidare begrepp än vikt), så sikta på magert protein och gröna blad, lök och kål.

• Like 5
  • Thanks 1

12 timmar sedan, Anton sade:

Jag kom på en LCHF-fundering häromdagen som jag aldrig tänkt på tidigare...

1. Varför man måste ha med så mycket fett om man äter LCHF för att gå ner i vikt? Är det inte bättre att kroppen använder det fettet som redan finns istället för att tillföra fett som energi?

2. Teoretiskt borde väl kroppen förbränna mer fett om man undviker fett eftersom då allt måste tas från kroppen?

3. Om det finns någon poäng med ovanstående frågor så undrar jag: Vad ska man äta om man vill undvika kolhydrater OCH fett?

Jag föreslår att du läser på lite PE: diet!
Efter många år med LCHF och på senare tid en övervikt som jag ej blivit av med trots modifieringar och fasta av olika slag.
Jag läste om PE: dieten som innebär att man fortsättningsvis äter lågkolhydrat men prioriterar proteinet och mindre fett.
Man äter sig mätt på proteinrik mat alltså.
Äntligen har jag lyckats gå ner i vikt som jag faktiskt inte lyckats med de senaste åren, inte ens fastan hjälpte så mycket som man gärna vill tro.
Nu har jag sedan årsskiftet gått ner 11kg. 
Man kan även testa att varva PSMF( protein sparing modified fasting) med LCHF.
Är du nyfiken på det så är det Maria Emmerich och hennes man Craig som har massor av tips om hur man gör.

Lycka till! 

• Like 6
  • Boom 1