Jump to content

Steviadroppar - ljuvlig pannacotta.

jenniesundsvall

Recommended Posts

Ni har väl testat steviadropparna från SweetLeaf? :wub:  Om inte- gör det. Kostar ca 150 kr och räcker länge. Har just dragit ihop en lchf-pannacotta till ikväll där min sötning är steviadroppar med vaniljsmak (helt ren stevia och naturlig arom). Har även tillsatt naturliga organiska vaniljfrön (de små burkarna man köper för 35 kr som räcker i evighet).

Grädde + gelatin + stevia (med eller utan smaksättning, finns bl a toffee, bärsmak, vanilj, aprikos mfl.) + naturlig vanilj = Yum! Lyx för en lördagkväll.

Recept:

Pannacotta
4 dl grädde
2 gelatinblad
En knivsudd äkta vaniljg
Ca 8 droppar stevia (vanilj, alt naturlig)- smaka av! Ta inte i för mycket för då kan du få en bismak samt för hög sötma. I lagom mängd får du ingen bismak alls)

Bär till garnering.

Lägg gelatinbladen i vatten så att de mjuknar. Koka upp grädden på svag värme, tillsätt vaniljfrön och steviadroppar. Låt bubbla smått i ca 5 min. Tillsätt gelatinbladen sakta (håll i dem medan de sakta smälter ner i grädden) och vispa samtidigt. Portionera ut i fyra glas. Låt de svalna något innan du ställer in dem i kylen. Garnera med bär vid servering. Mums.....

• Like 1

Peter B: Steviadropparna har endast en bismak om man tar för mycket. Det gäller som sagt att smaka av balansen. Jag har nu smakat lite av min pannacotta och den har ingen bismak. Tror det är från sort till sort. Steviaströ sägs vara utblandad och så kanske den kombinationen ger en bismak. Dessa droppar är även goda att bara ta ex. två droppar i en klick grädde tillsammans med lite bär. Stevian har ju noll kolhydrater vilket är perfekt. Folk talar om att det handlar om att vänja av sig från det söta- men om man vill klara detta på lång sikt anser iaf jag att man kan unna sig en söt efterrätt utan socker någon gång då och då. Sen bör man självklart tänka på mängden kcal också. Men kan ju vara bra att ha alternativ om man ska ex bjuda på middag och så. :)

Jag har testat Stevia i form av strö... tycker att bismaken är så kraftig att jag hellre avstår eller tar sukrin strö om jag känner att jag måste ha något sött :) Har dropparna samma bismak?

Som sockerberoende är det inget för mig. Det triggar sötsuget och jag faller pladask ner i sötsugsträsket igen!

Mitt motto är att om det inte finns ett helt sockerfrit alternativ så är det inte för mig :D

Och förresten, jag har gjort vaniljpannacotta med riktig vaniljstång (inte den torkade vaniljen i form av pulver på burk) och jag upplever att det är en stor smakskilnnad på om man gör pannacottan på pulvervanljen.

Som sockerberoende är det inget för mig. Det triggar sötsuget och jag faller pladask ner i sötsugsträsket igen!

Mitt motto är att om det inte finns ett helt sockerfrit alternativ så är det inte för mig :D

Och förresten, jag har gjort vaniljpannacotta med riktig vaniljstång (inte den torkade vaniljen i form av pulver på burk) och jag upplever att det är en stor smakskilnnad på om man gör pannacottan på pulvervanljen.

Jag unnar mig om jag har en middag för vänner eller om jag blir sugen en lördagkväll. Om jag däremot skulle fuska med kolhydrater så skulle jag snabbt bli sockerberoende igen.

Gällande torkad vanilj så har jag jobbat som kock och använt stängerna mycket. Visst är färskt bäst. Men i min mening handlar det om att smaka av. Låt den stå minst över natten i kylen så kommer smaken fram rejält:) Tycker stängerna är så dyra så för mig duger den organiska torkade vaniljen.

Jag unnar mig om jag har en middag för vänner eller om jag blir sugen en lördagkväll. Om jag däremot skulle fuska med kolhydrater så skulle jag snabbt bli sockerberoende igen.

Gällande torkad vanilj så har jag jobbat som kock och använt stängerna mycket. Visst är färskt bäst. Men i min mening handlar det om att smaka av. Låt den stå minst över natten i kylen så kommer smaken fram rejält:) Tycker stängerna är så dyra så för mig duger den organiska torkade vaniljen.

Visst är stängerna dyra, men så sällan som jag gör pannacotta så unnar jag mig det vid de tillfällena

:)