Moore Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Hej, Jag har diabetes typ1 sedan 30 år tillbaka och har alltid försökt hållt blodsockret på så jämn och bra nivå som möjligt. Men faktum är ju att det alltid kommer svänga mer än för en frisk person. Jag har alltid tränat relativt mycket. För två år sedan bestämde jag mig för att testa strikt lchf efter att ha hört om Björn Ferry och andra idrottsprofiler som presterade väl efter kostomläggning. Jag var vältränad och magrutorna syntes väl. Jag började alltså inte med LCHF för att "banta". Första året, speciellt första tiden märkte jag extremt förbättrade blodsockervärden. Jag sänkte alla insulindoser och tyckte att det verkade vara optimalt för att hålla blodsockret stabilt. Jag upplevde som en buffert jag aldrig känt tidigare. Efter ca ett år på LCHF tyckte jag att jag fick höja insulindoserna igen. Inte nog med det så syns inte magrutorna längre och jag känner mig lite tjock. Jag känner av magen när jag sitter ner. Det känns inte okej. Är det någon mer som har liknande erfarenheter? Jag kapar mer och mer på måltider för att minska kaloriintaget. Och med alla frikostiga råd här om att man ska äta sig mätt och belåten så tror jag knappast att jag äter för mycket. Jag tränar också allt mer men det verkar inte vända. Jag lägger på mig mer och mer. Några tips och tankar? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Vad äter du en vanlig dag? LCHF kan ju se väldigt olika ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Det där med att man ska äta sig mätt och belåten, stämmer nog för vissa, absolut inte för alla, jag äter strikt men om jag vill gå ner i vikt måste jag hålla igen på intaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 PRecis.. lättare att hjälpa om du skriver vad du äter under en dag ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Ok vad jag äter under en dag. Frukost1-2 ägg med lite grädde i form av en omelett / Ibland Rysk yoghurt med några blåbär och valnötter. Kaffe. Lunch / MiddagEn kycklingfile/Laxbit/Köttbit.Blomkåls/broccolimos gjord på smör och grädde.Lite grönsaker.Middag / LunchEn kycklingfilé/Laxbit/Köttbit.Grönsallad med avocado. Creme fraische.Alltid egengjorda såser på grädde, smör eller creme fraische. Äter inga stora portioner, väger ej maten. Åt MYCKET mer innan jag började med Lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Om du bara äter det och inga mellanmål av något slag så låter det ju inte så himla mycket. Av någon anledning tycks du i alla fall lagra mer fett än du förbränner. När det gäller träning så är det ju framförallt löpning, cykling, promenader o dyl som ökar fettförbränningen när man äter blandkost. Kanske kan det påverka även när man äter LCHF. Vilken typ av träning kör du? Har du räknat ut hur många kcal du äter och hur mycket du bör förbruka per dygn? Det kan kanske ge en ledtråd att se hur det ser ut på den punkten. Gröna grönsaker innehåller många ämnen som är bra för ämnesomsättningen. Kanske vore värt att kolla vad som händer om du äter mer av det. Kanske en vitkålssallad till frukostomeletten. Det här är bara ett försök att börja nysta. Jag har själv experimenterat ganska mycket med min kropp och det kan ta ett tag innan man lyckas men till slut löser man det oftast. Jag är dock blandkostare men med ett stort intresse för kost och hälsa i största allmänhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Nysta är bra.. Nej jag äter inte himla mycket Och tycker därför att det är konstigt att jag ökar i vikt och fett. Jag tränar mest löpning och gym. Men rör på mig väldigt mycket i allmänhet. Men mer och mer löpning då jag märker att magrutorna bäddas in.Nej jag har inte räknat ut exakta kcal eller vad jag förbrukar. Jag går på en känsla av att ligga på underskott av intag bör vara hälsosamt. Jag har som sagt haft diabetes i 30 år och har växt upp med att väga allt jag äter på våg. Och jag har ganska bra koll på kcal innehåll sedan tidigare. Jag äter blandade grönsaker, och redan mycket gröna grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Om du bara äter det och inga mellanmål av något slag så låter det ju inte så himla mycket. Av någon anledning tycks du i alla fall lagra mer fett än du förbränner. När det gäller träning så är det ju framförallt löpning, cykling, promenader o dyl som ökar fettförbränningen när man äter blandkost. Kanske kan det påverka även när man äter LCHF. Vilken typ av träning kör du? Har du räknat ut hur många kcal du äter och hur mycket du bör förbruka per dygn? Det kan kanske ge en ledtråd att se hur det ser ut på den punkten. Gröna grönsaker innehåller många ämnen som är bra för ämnesomsättningen. Kanske vore värt att kolla vad som händer om du äter mer av det. Kanske en vitkålssallad till frukostomeletten. Det här är bara ett försök att börja nysta. Jag har själv experimenterat ganska mycket med min kropp och det kan ta ett tag innan man lyckas men till slut löser man det oftast. Jag är dock blandkostare men med ett stort intresse för kost och hälsa i största allmänhet. Får man fråga dig MKJ, har du testat på lchf? Tänkte eftersom du skrev att du är blandkostare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Nysta är bra.. Nej jag äter inte himla mycket Och tycker därför att det är konstigt att jag ökar i vikt och fett. Jag tränar mest löpning och gym. Men rör på mig väldigt mycket i allmänhet. Men mer och mer löpning då jag märker att magrutorna bäddas in. Nej jag har inte räknat ut exakta kcal eller vad jag förbrukar. Jag går på en känsla av att ligga på underskott av intag bör vara hälsosamt. Jag har som sagt haft diabetes i 30 år och har växt upp med att väga allt jag äter på våg. Och jag har ganska bra koll på kcal innehåll sedan tidigare. Jag äter blandade grönsaker, och redan mycket gröna grönsaker. Vitsen med att räkna just nu är ju att se om du ligger på ett teoretiskt överskott eller underskott. Om du redan ligger på underskott och dessutom tränar så mycket då ger det en värdefull ledtråd i sökandet efter orsaken till viktuppgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Får man fråga dig MKJ, har du testat på lchf? Tänkte eftersom du skrev att du är blandkostare. Nej jag har inte provat. Jag vill inte vara så låst när det gäller vad jag kan äta och inte. Jag litar heller inte på att det skulle funka att prova LCHF och sedan gå tillbaka till blandkost. Speciellt inte eftersom jag absolut inte får gå ner mer i vikt. Jag har kämpat hårt för att komma dit jag är nu och jag vill för allt i världen inte riskera att bli sämre igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Nej jag har inte provat. Jag vill inte vara så låst när det gäller vad jag kan äta och inte. Jag litar heller inte på att det skulle funka att prova LCHF och sedan gå tillbaka till blandkost. Speciellt inte eftersom jag absolut inte får gå ner mer i vikt. Jag har kämpat hårt för att komma dit jag är nu och jag vill för allt i världen inte riskera att bli sämre igen. Okej, jag förstår.. Var bara nyfiken. Var faktiskt därför det tog ett tag för mig att testa på lchf också då jag var rädd att gå ner i vikt. Men det gjorde jag inte. Har gått upp ett kilo. Hehe fast kan bero på att träningsmängden ökat ytterligare. Och äter inte strikt. Utan rotfrukter och så med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Ok vad jag äter under en dag. Frukost 1-2 ägg med lite grädde i form av en omelett / Ibland Rysk yoghurt med några blåbär och valnötter. Kaffe. Lunch / Middag En kycklingfile/Laxbit/Köttbit. Blomkåls/broccolimos gjord på smör och grädde. Lite grönsaker. Middag / Lunch En kycklingfilé/Laxbit/Köttbit. Grönsallad med avocado. Creme fraische. Alltid egengjorda såser på grädde, smör eller creme fraische. Äter inga stora portioner, väger ej maten. Åt MYCKET mer innan jag började med Lchf. Någon aning om vilka mängder du konsumerar? Feta produkter är ju rätt energirika, så det krävs inte så jättestora mängder för att få i sig stora mängder energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Jag tror du skall nysta i varför insulinbehovet stigit i stället än att dra ner på matmängderna! Det behöver inte vara maten, utan det kan vara lite vad som helst.. men iomed att du behöver mer insulin.. så tyder det på att behovet finns där. Och det främsta behovet av insulin är för att lagra.. och hålla blodsocker konstant. Sen så.. vid typ 1 så är man för det mesta inte insulinresistent.. tränar man dessutom så är behovet av insulinmängden för ett rimlig mängd kolhydrater rätt liten. Dvs det som skilljer typ1 från typ2 är att tvåorna kan vinna på att hålla ner kolhydrater så mycket det går.. för att slippa ta insulin.. medans typ1 ändå måste administrera detta via sprutor/pump. Ligger man då väldigt lågt på kolhydrater så kan kroppen göra glukos själv.. men det finns inget insulin för att hantera det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Ja det där är intressant.. varför behovet ökat! Jag har det senaste året, dvs ungefär samtidigt som insulinbehovet ökade haft impigment i axeln. Förstår att många av er antar att det är en "diabetesaxel" Men enligt flera läkare, sjukgymnast på hälsocentralen och diabetesteam på sjukhuset så är det inte det. Däremot så klurade vi lite på om det ökade insulinbehovet kan bero på adrenalinpåslaget pga smärtan och "stressen" i axeln. Det skulle vara en förklaring till ökat insulinbehov.Dvs mer mängd insulin, och mindre mängd mat.. Lagras det därmed mer som fett? Nu ska jag jogga en mil i solen.. Trevlig söndag så länge, tillbaka om 30 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Insulinbehovet ökar väl alltid när man går upp i fettvikt så frågan är ändå vad som är hönan och ägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Har du några andra symptom än ont i axeln? Muskelkramp eller någon form av hälsotrassel som börjat ungefär samtidigt som insulinbehovet ökade? Växtbaserad mat innehåller ju väldigt mycket mer mineraler och det förbrukar man ju mycket av när man tränar. Skulle du räkna ut mineralintaget i det du åt tidigare och i LCHF så blir det nog stor skillnad. Gröna grönsaker är det som innehåller mest mineraler i förhållande till kolhydratinnehållet. Du skriver att du äter mycket av det redan. Vad är "mycket"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Inga andra symptom än axeln. Vilket uppstod efter en sinnessjuk överansträngning. Jag har alltid ätit mycket grönsaker och skillnaden innan och efter LChF är att jag plockat bort kolhydrater och ökat på fettet. Grönsaker och proteinkällan har varit konstant. Jag brukar göra blandsallader och de täcker 1/3 till 1/2 tallriken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Inga andra symptom än axeln. Vilket uppstod efter en sinnessjuk överansträngning. Jag har alltid ätit mycket grönsaker och skillnaden innan och efter LChF är att jag plockat bort kolhydrater och ökat på fettet. Grönsaker och proteinkällan har varit konstant. Jag brukar göra blandsallader och de täcker 1/3 till 1/2 tallriken. Jag det låter ju som om det var överansträngningen som orsakade det onda i axeln. När det gäller symptom så är ju viktuppgång och ökat insulinbehov också ett slag symptom. Det stämmer ju dock som du säger att smärta kan öka produktionen av stresshormoner vilket i sin tur kan öka insulinbehovet. När det gäller mineralintag så innehåller ju potatis, ris och annat också mineraler så en minskning av mineralintaget blir det ju även om grönsaksintaget är konstant. Det påstås ibland att lång tid med mättat fett minskar cellmembranens genomsläpplighet och att enkelomättat och fleromättat fett får motsatt effekt. Om det stämmer så kan även det öka insulinbehovet. Har du tagit värktabletter mot axelsmärtan? Jag läste på ett ställe att prognosen när det gäller den typen av axelsmärta som du har är god men att den måste få vila. Är du på bättringsvägen eller hur är det nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Mnjae.. varför skulle insulinbehovet öka.. även om membranet blir styvare.. glukosen transporteras trots allt i sina kanaler.. sk GLUT! Sen så.. är det en myt att vi äter mest mättat fett.. skulle vara de som baserar sitt fettintag på MBC i så fall med mest cocosfett! Det animaliska fettet består oftast utav hälften mättat och resten enkel och fleromättat! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=553〈=sv http://www.fineli.fi/food.php?foodid=550〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Du fick bättre resultat med kolhydrater - > Gå tillbaka till kolhydrater. Enkel logik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moore Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Jag det låter ju som om det var överansträngningen som orsakade det onda i axeln. När det gäller symptom så är ju viktuppgång och ökat insulinbehov också ett slag symptom. Det stämmer ju dock som du säger att smärta kan öka produktionen av stresshormoner vilket i sin tur kan öka insulinbehovet. När det gäller mineralintag så innehåller ju potatis, ris och annat också mineraler så en minskning av mineralintaget blir det ju även om grönsaksintaget är konstant. Det påstås ibland att lång tid med mättat fett minskar cellmembranens genomsläpplighet och att enkelomättat och fleromättat fett får motsatt effekt. Om det stämmer så kan även det öka insulinbehovet. Har du tagit värktabletter mot axelsmärtan? Jag läste på ett ställe att prognosen när det gäller den typen av axelsmärta som du har är god men att den måste få vila. Är du på bättringsvägen eller hur är det nu? Jag provade värktabletter ett tag efter rekommendation från läkaren. Men jag tyckte inte att det hade någon effekt. Jag hoppas och tror att det kan ha vänt, men det är svårt att säga då man faktiskt vänjer sig vid smärta. Rehabövningarna har stärkt rotatorcuffmuskulaturen så pass att axeln inte lika ofta hamnar i lägen där det uppstår akut smärta. Aktiv vila heter det va.. Så man inte får "frozen shoulder". Hursomhelst så kan jag inte sitta still vilket som. Det var lugnt på gymet idag, kanske för att det är sista april.. Jag försöker trappa upp träningen ytterligare något och kapa portionerna ytterligare något. Det känns inte helt okej att gå tillbaka till kolhydratskosten igen heller eftersom resultaten i början var fantastiska för blodsockret. Trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts