Jump to content

Snus

Ronny
 Share

Recommended Posts

Jag har levt med lchf nu i 9 månader och gått ner fin fina 18 kg

och då har jag snusat 1 dosa om dagen så det ska inte vara några problem men var försiktig med dom nya snussortena som innehåller sötningsmedel för att det kan ju påverka lycka till snusar göteborgs prima fint ska jag tillägga och i bland ettan lös

• Like 2

Grattis till viktnedgången för det första! Och härligt att snuset inte har påverkat det negativt. Jag snusar Göteborgs Rapé Portion så det är ju ingen fara så sett, men vart ändå lite osäker.
Tack för svaret och fortsatt lycka till!

• Like 1

Jag snusar också. Jag tror inte att det stoppar viktnedgången. Egentligen tvärtom, skulle man både lägga om kosten och sluta snusa, skulle det vara fantastiskt, ur hälsosynpunkt, dock tror jag det skulle vara trögare med viktnedgången, då man hör att de som slutar snusa, ofta går upp i vikt.

Däremot kan jag känna, trots att jag just nu, inte har ambition att sluta snusa, att jag är något mindre snussugen, då jag känner en allmän tillfredsställelse med LCHF.

En kollega till mig började med GI, samtidigt som hon slutade röka. Hon hade inga som helst viktproblem, men ville undvika att proppa i sig godis, när hon slutade med cigaretterna. Det verkar som det funkar för henne.

Slutade snusa för ca 3 månader sen. Och min viktnedgång har avstannat sen dess. Positiva är att jag inte gått upp något i vikt till skillnad från förra gången jag slutade snusade ;)

Att viktnedgången har avstannat spekulerar jag i kanske också kan bero på att jag börjar närma mig min idealvikt.

Utöver det tränar jag hårt så bygger en del muskler, så tar väl ut varandra till viss del.

Slutade snusa för 5 år sedan. Det var i samband med att jag hade fått skada på tandköttet som krypit upp en bit. Men det var inte avgörande...

Det som var avgörande var att de gav sig på priset på snus just då. Jag började undersöka att tillverka eget snus enligt receptet som Ettan är baserat på. Då fann jag ENORMA mängder salt på en bakning! Tror det var 5 kg salt!

Då levde jag på kolhydrater (gått på LCHF i ett år nu) och levde med föreställningen att salt är dåligt för kroppen. Räknade om 1-2 dosor om dagen och tänkte.. helvete i gatan.. det är mycket salt om dagen man får i sig.

Där bestämde jag mig för att sluta snusa. Rätt av.

Konsekvenserna blev att jag blev mer orolig med mina psykiska besvär och utmattningssyndrom. Jag åt dock mindre, men drack även mindre vätska. Jag gick givetvis upp i vikt. För ett år sedan var man uppe i 120 kilo, tills man började med LCHF..

Jag kom emellertid över abstinensen och tandköttet undvek att skadas ytterligare. Kommer dock alltid får leva med att 6 millimeter dragit sig upp och blottat tandroten på övre ena hörntanden. Men det är inte inflammerat och ser ändå bra ut säger tandläkaren.

Men.. nu när jag börjat med LCHF har jag märkt, faktiskt just idag, att jag börjat bli mycket yrslig med mera. Jag äter dock metoprolol mot blodtryck på 147/94 sedan 2 veckor tillbaka, men yrslet har kommit innan dess också. Innan jag började med LCHF därtill. Men de senaste två veckorna nu har jag varit mer och mer yrslig.

Så jag funderade varför och det slog mig idag när jag läste om saltbrist/natriumbrist att det låter som symptomen jag har. Och vad gjorde jag senaste två veckorna på rekommendation av läkaren i och med att det vart fastlaget högt blodtryck och gavs mediciner? Jo jag drog ner nästan helt på salt i maten...

Så sedan runt 14.00 idag plockade jag fram 1-2 liter vatten och mätte upp 15 gram salt i ett litet saltkar i porslin. Sedan dess har jag gått och doppat fingret i det där och tagit en klunk vatten. Nu är yrslet borta, susandet i öronen har upphört, ostabiliteten när jag går/rör på mig har nästan försvunnit. Jag har inte ens kommit genom halva mängden salt bör tilläggas.

Men det är tydligen den mängd salt som försvinner ut genom får kropp varje dygn i runda slängar och det är nästan omöjligt att överdosera salt. Njurarna förpassar normalt sett 1.4 g salt per timme ut ur kroppen. 0.5 går genom avföring. En hel del gram går genom kroppssvett. Då kan knappast livsmedelsverkets rekommendationer på 6 g salt per dygn vara vid sina sinnes fulla bruk! Då åker man väl på saltbrist utan tvekan förr eller senare. Saltbrist är livsfarligt och folk dör av det, speciellt när det är extra varmt ute och inte får i sig salt tillsammans med vätska.
Vi som äter enligt LCHF kissar/släpper ifrån oss vätska lättare. Det är troligen viktigt att vi ser till att få i oss natrium och kalium. Vi är lika mycket djur som alla andra så att säga också.

Kroppen, speciellt blodkärlen med mera måste ha salt, annars kollapsar systemet.

Saltet i snuset kan nu nog vara lugna över i alla fall. Beroende på vad det är för sorts salt dock. Vi behöver en viss del jod också, men det kanske man får i sig via saltat smör eller liknande.

En annan aspekt med snus, som jag faktiskt också reflekterat över idag, är vad det gjorde gällande stressen.
Snus lugnade ner mig kommer jag ihåg. Psyket alltså.
Stress triggar sympatiska nervsystemet så att vi vid stress börjar släppa eller producera glykogen. Det höjer insulinet. Insulin innebär att fett lagras istället för att brännas. Och stress finns det mycket av i vårt samhälle. Och varför tar en snusare en prilla? exakt.. För att slappna av.. varva ner..
Abstinens är lika med stress. Där tror jag orsaken, kanske förenklat, ligger väldigt mycket.

Ett år nu efter LCHF är man nere på 104, och ett antal hål i skärpet smalare. Fin-Fin i magen och mycket annat. Kan sakna snuset ibland när jag känner lukten, men vill inte tillbaka till det hålet. Dyrt var det också, väldigt dyrt. Och idag vill jag inte ens veta vad ni betalar.. 

• 6 years later...

Snus innehåller en del E463, vilket är (Hydroxipropylcellulosa), det är en kemikalisk kolhydrat baserat på sockerarten glukos.

Om du vill hålla dig till 0-5g kolhydrater per dag (ketodiet) så ska du inte snusa. Där är Cigaretter bra mycket "bättre" om du är i behov av nikotin eftersom det inte finns några kolhydrater överhuvudtaget. (Du kommer dock få lungcancer om du röker).

Inom LCHF kan du snusa, snusar du en dosa per dag är det ungefär 6g kolhydrater, förmodligen mindre men räkna med 6g.

Enligt ovanstående, Det är nästan inget salt per prilla. Du använder ungefär 15kg salt för c:a 100 dosor snus.

36 minuter sedan, Jens101 sade:

Enligt ovanstående, Det är nästan inget salt per prilla. Du använder ungefär 15kg salt för c:a 100 dosor snus.

Det ger 150 g salt/dosa! Rätt osannolikt, eller? Jag gör eget snus och använder, om jag minns rätt, runt 100 g/sats om ca 50 dosor (lössnus). 

• 1 year later...
On 2019-03-25 at 16:06, Jens101 sade:

Snus innehåller en del E463, vilket är (Hydroxipropylcellulosa), det är en kemikalisk kolhydrat baserat på sockerarten glukos.

Om du vill hålla dig till 0-5g kolhydrater per dag (ketodiet) så ska du inte snusa. Där är Cigaretter bra mycket "bättre" om du är i behov av nikotin eftersom det inte finns några kolhydrater överhuvudtaget. (Du kommer dock få lungcancer om du röker).

Inom LCHF kan du snusa, snusar du en dosa per dag är det ungefär 6g kolhydrater, förmodligen mindre men räkna med 6g.

Jag använder Lifesum app, följer 21 day keto challenge. Enligt appen man ska inte över äta 20 g kolhydrater?