Jump to content

Keto, på kort och lång sikt


Recommended Posts

Är ny och försöker äta enligt keto för att gå ned i vikt och sedan bibehålla vikten. Är det viktigast att framför allt hålla superkoll på kolhydraterna? Och  hitta balans mellan fett och protein som totalt sett innebär ett lågt kaloriintag men att på längre sikt försiktigt skruva upp fett och protein (när jag känner mig nöjd med vikten) men fortsatt vara noga med kolhydrater? Vad är viktigast (efter kolhydraterna) att vara försiktig med? Protein?

jag har uppfattat att periodisk fasta är att rekommendera, även på lång sikt. Stämmer det?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja! Sluta med potatis, ris, pasta och bröd. Om du ska vara försiktig med proteinet eller fettet har troligen med dig som person att göra. Jag har kört med (i princip) 10-15 carbs/dag, obegränsat med fett och struntat i att räkna kalorier från nyår till påsk och gick ner runt 10 kg på det. Sen kom det nya svarta, LCHP, och jag ökade mitt proteinintag och har därefter gått ner ytterligare 6-7 kg. Men detta är hur det funkat på mig och du måste prova dig fram till en metod som fungerar för dig.

Saknar f.ö. kommentarer och rapporter i detta forum om andras erfarenheter av att switcha från LCHF till LCHP. Hur många har testat?

Kör hårt!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, carbsen är A och O! Sluta med potatis, ris, pasta och bröd. Om du ska vara försiktig med proteinet eller fettet har troligen med dig som person att göra. Jag körde med (i princip) på 10-15 carbs/dag, obegränsat med fett och struntade i att räkna kalorier från nyår till påsk och gick ner runt 10 kg på det. Sen kom det nya svarta, LCHP, och jag ökade mitt proteinintag och har därefter gått ner ytterligare 6-7 kg. Men detta är hur det funkat på mig och du måste prova dig fram till en metod som fungerar för dig.

Saknar f.ö. kommentarer och rapporter i detta forum om andras erfarenheter av att switcha från LCHF till LCHP. Hur många har testat?

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Sasse sade:

Saknar f.ö. kommentarer och rapporter i detta forum om andras erfarenheter av att switcha från LCHF till LCHP. Hur många har testat?

@DRAKULLA skrev om det härom dagen i en annan tråd. Hon har haft mycket gott resultat. Den tråden kan kanske vara intressant för dig också, @Louise Pålsson?

https://forum.kostdoktorn.se/topic/19765-varför-behövs-fett-i-lchf-om-man-vill-gå-ner-i/?tab=comments#comment-173508

Generellt kan man säga att kalorier är rätt oväsentliga; Vi processar mat olika beroende på var energin kommer från. Själva viktregleringen är hormonell. Först behöver vi skapa rätt förutsättningar, sedan går vikten ner. Visst vill de flesta att det ska gå fort men tyvärr är det inte så många det gör det för. Mät gärna kroppen på några ställen så kommer minskade mått kunna peppa när vågen står still. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tack MariaF, jo, jag läste din kommentar häromdagen. Men jag tror att fler än jag satte fettkaffet i halsen när Andreas Eenfeldt berättade om hur han (i alla fall tillfälligt) hade gått över på högproteinkost i en intervju på dietdoctor.com. Varför så tyst från DD-teamet i Sverige? Jag skulle gärna höra mer från andra här i forumet.

Förlåt Louise Pålsson för att vi kapade din tråd en stund.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Louise Pålsson sade:

Är det viktigast att framför allt hålla superkoll på kolhydraterna? Och  hitta balans mellan fett och protein som totalt sett innebär ett lågt kaloriintag

Hej Louise, 

Som jag har uppfattat det är det, som du skriver, viktigast att hålla koll på kolhydraterna och hitta balans mellan fett och protein. Kalorierna ska du normalt inte behöva tänka så mycket på. Viktminskningen via LCHF inklusive KETO kommer via hormonpåverkan (hunger, mättnad, blodsocker) och inte via minskat kaloriintag.

Lycka till! 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, MariaF sade:

@DRAKULLA skrev om det härom dagen i en annan tråd. Hon har haft mycket gott resultat. Den tråden kan kanske vara intressant för dig också, @Louise Pålsson

Det kan nog vara bra att till en början koncentrera sig på att dra ner på kolhydrater, speciellt om man har sug efter mat och sötsaker.
Då är det ganska enkelt att hitta nya godsaker i det feta som stillar suget från kolhydrater.
När man känner att man har koll på sina begär och hittar nya vanor börjar man förhoppningsvis bli slankare också.
Om det inte räcker till för att nå önskad viktminskning kan det vara läge att se över fettintaget.
Att känna sug och hunger kan också bero på att kroppen inte fått tillräckligt med protein.
I det läget hjälper det inte att mosa på med mer fett.
Protein är ju så mycket mer än kalorier och muskelbyggnad. Alla organ och hormoner behöver sitt protein.
Det kan inte fettet ersätta. 
Naturligtvis behöver vi fett också för vitaminupptag och en massa annat men inga överdrivna mängder.

Lycka till!🙂
 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...