Athenasmatte Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Hej! Jag brukar på sommaren göra egen hemmagjord glass, men eftersom jag numera har dragit ner på mjölkprodukterna ordentligt (på grund av att min mage inte tycker om mjölkprodukter) så undrar jag om man kan göra glass på kokosmjölk istället för grädde? Någon som har testat/har något recept? Använder kokosmjölk till nästan allt där jag förut använde grädde och det funkar jättebra (och är till och med godare!!) så därför tänkte jag att det kanske skulle kunna funka till glass också!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lollo Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Glöm bara inte bort att kokosmjölk på burk kan innehålla höga halter hormonstörande Bisfenol A. http://www.testfakta.se/livsmedel/article82670.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Låter intressant, om ingen vet får du prova dig fram och rapportera tillbaka hit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Visst går det - fast det var ett tag sedan jag gjorde det, och jag vet inte var jag gjort av receptet (om jag nu hade något). Ett par äggulor, några dl kokosmjölk (tetra, inte burk), någon sötning (jag har använt lite honung), smaksättning, plus vad jag eventuellt glömt. Jag har värmt detta, låtit det svalna och hällt i glassmaskinen. Gjorde det första gången när vi hade en LCHF-träff hemma hos mig, med temat mejerifritt, och då hade vi hackad choklad i (90%) plus vaniljpulver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Visst går det - fast det var ett tag sedan jag gjorde det, och jag vet inte var jag gjort av receptet (om jag nu hade något). Ett par äggulor, några dl kokosmjölk (tetra, inte burk), någon sötning (jag har använt lite honung), smaksättning, plus vad jag eventuellt glömt. Jag har värmt detta, låtit det svalna och hällt i glassmaskinen. Gjorde det första gången när vi hade en LCHF-träff hemma hos mig, med temat mejerifritt, och då hade vi hackad choklad i (90%) plus vaniljpulver. Åh tack! Ska testa! Blev det gott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Åh tack! Ska testa! Blev det gott? Tillräckligt för att jag skulle göra om det. Receptet ska finnas på nätet tror jag (glass med hackad choklad och mynta) men hittar det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Glöm bara inte bort att kokosmjölk på burk kan innehålla höga halter hormonstörande Bisfenol A. http://www.testfakta.se/livsmedel/article82670.ece Burk? Du menar tetrapack? för de använder jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TcH Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Burk? Du menar tetrapack? för de använder jag! Det är plastbeläggningen på insidan i plåtburkarna som kan innehålla Bisfenol. Hur det står till med tetrapacken vet jag inte, men om de är Bisfenol fria är de helt klart att föredra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts