Leopold Roos

Barfotalöpning

Recommended Posts

Jo det är sant paleotalibanen, men trodde 1km första gången var lite väl mycket?

Inte om man går. När man går förflyttar man ca 1x kroppvikten varje steg, när man springer får man 2x kroppsvikten. Som ni säkert alla vet är vi människor icke-linjära, tappar vi en sten som väger 1kg på oss 100gånger skadar vi oss inte lika som om vi tappar en sten som väger 100kg 1gång på oss. Så om man halverar belastningen kan man röra sig mycket längre tid och ändå få mindre stress på kroppen. 

1km är ganska lagom att springa barfota första gången. Sedan kan man öka 1km/pass om förra kändes bra tills man är uppe i 10km. Där bör man stanna i 2-3månader innan man ökar. Men bäst är att börja krypa, gå, rulla, landa, hoppa, bära, kasta, klättra etc barfota innan man börjar springa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är typ 2.5g som går upp i benen vid hälspringning (som mest), och 0.7 vid barfotastil. Tycker gå utan använda hälen är svårare än springa. ÅÅ har blivit beroende, hoppas jag inte överanstränger mig. Var ute och sprang igen idag (3.5km) o vill springa till o från jobbet imorn (tot 3km).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit barfota eller gått i mina Bikila hela dagen igår och idag. Det är så skönt att det är väder för dem igen, ryggen mår så bra. Nu har jag verkligen varit uppmärksam på hur jag går, och det är precis som jag hade för mig, det är bara när jag går fort det blir knasigt. Nu när jag är medveten om det på ett annat sätt, och jag lyssnar på kroppen på ett annat sätt, så går jag så mycket mjukare. Tänk att det skulle ta flera år med fivefingers innan jag fattade det.

På jobbet har jag fått diverse konstiga blickar och nyfikna frågor, de är många som aldrig har sett så konstiga skor tidigare. Så nu är jag den där nya tjejen som äter konstigt och har konstiga skor. De skulle bara veta att jag aldrig använder schampo... :-)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sprungit i vibrams sedan augusti 2012. i vanliga löpskor kunde jag inte springa mer en några kilometer utan att ha väldans värk i fötterna p.g.a plattfot. numera är det inte fötterna som inte orkar utan benen blir trötta.

Vilka blickar och kommentarer man fick i början när man sprang utan kolhydrater och dämpning. numera har dom inget att tillägga när dom ser resultaten.:-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det milen med fivefingers (och lite helt utan). Såå skönt :). Har fortfarande på dem då de är så mysiga heh.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det milen med fivefingers (och lite helt utan). Såå skönt :). Har fortfarande på dem då de är så mysiga heh.

Bra där! har själv aldrig sprungit en mil någonsin. Kanske bara är lat...? Brukar nästan alltid bli 5-7 km med lite trädklättring och andra skogsäventyr efter avslutad runda. Tur ingen ser mig i skogen :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite ledsen... Har löpförbud inflamation i hälsenan... varit desperat så köpt en racer men det är inte alls samma tillfredställelse att cykla. Kan cykla i 2.5 timmar och är inte alls lika trött som när jag sprungit motsvarande tid :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imo bör man inte ha skor innan man fått in tekniken. För stor skaderisk i skor. Man kommer undan med att springa på ett sätt som belastar fötterna mer än de är uppbyggda för. Springer man barfota får man den naturliga feedbacken att skinnet gör ont och man slutar springa innan man har hunnit skada sig och man kommer springa försiktigt, mjukt och medvetet av rädsla för smärtan. 

Att hoppa över invänjningsperioden och ta på skor så man kan köra mer än vad kroppen är redo för är som uppgjort för att få skador och är antagligen orsaken till att så många skadar sig när de börjar springa barfota. Skriver inte detta för att dämpa entusiasmen utan för jag inte vill att många ska skada sig. Har sett tillräckligt många vänner skada sig när de börjat med löpning och "barfotalöpning" innan de har lärt sig att gå och hoppa med rätt teknik. 

Vad som sker för många som börjar med fivefingers är att de antingen springer på tå och har sönder vaderna eller bara böjer överkroppen framåt och har sönder fötterna. Men tar de av skorna och går 1km i skogen så har de direkt fått en perfekt hållning. Detta för att feedbacken man får av fötterna får hjärnan att anpassa sig. Samtidigt håller man nere krafterna medan senor, ben och muskler blir starkare och man får kontroll på sina rörelser. 

Utmärkta tips, jag börjar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite ledsen... Har löpförbud inflamation i hälsenan...

Hur länge har du förbud? Min hälsena blev bättre när jag kör barfotastilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillbaka till sjukgymnasten imorgon men rehabträningen har inte hjälpt alls...  Vet interiktig t vad jag ska ta mig till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke slog mig när jag var ute och sprang senast - jag fick inte håll!

Och detta trots att jag hade gett mig ut och sprungit nästan direkt efter frukosten. När jag reflekterade vidare kom jag på att det faktiskt var ett bra tag sedan jag hade håll senast, jag som alltid brukat vara ganska "håll-känslig".

Men detta måste väl ändå vara en tillfällighet, inte kan det väl bero på kost eller skor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillbaka till sjukgymnasten imorgon men rehabträningen har inte hjälpt alls...  Vet interiktig t vad jag ska ta mig till.

Har själv plågats av samma problem under mina fem år som barfotalöpare. Provat stretching, excentrisk tåhävning mm men inget gjorde problemen mindre. Sedan ett år tillbaks har jag använt mig av Triggerpunktterapi och mina hälsenor är näst intill utan symtom. Känner jag antydningar ger jag vadmusklerna några extra massagebehandlingar och allt fungerar igen. Jag kan rekommendera följande bok i ämnet "Trigger Point Therapy Workbook: Your Self-Treatment Guide for Pain Relief" av Claire Davies.

Här även en länk till ett svenskt youtubeklipp i ämnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Ska testa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kört "barfota" sen i höstas, VFF KSO Treksport och ett par Merrell Trail Glove. Hade ont knät tidigare, vilket försvann ganska fort när jag bytte till tunna skor.

Tog det givetvis inte lugnt i början vid övergången till barfota och fick ont i hälsenor och vader, detta löstes med vila och excentriska tåhävningar.
Satsat på corestyrkan på gymmet nu under vintern, och kände en enorm skillnad i förändrad (naturlig) teknik nu i våras. Förbättrade mig på 30-40 sek / km ganska fort.

Men körde ett lite väl hårt träningspass för en vecka sedan (inför Göteborgsvarvet), och "lyckades" få en stressfraktur i andra mellanfotsbenet i foten:
http://primal.grokking.se/2013/05/07/broken-and-down/

Det "positiva" är dock att jag idag efter en (exakt) veckas "plågor" nu kan gå nästan helt normalt på foten igen... och det är nästan så att jag "inbillar" mig själv att jag kommer ställa mig på startlinjen på Lördag!  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var laddad för att springa ytterligare en mil idag, men kände tyvärr av att det gjorde ont i ena hälsenan :( så det blev bara 1km. Blir väl mer cykling ett tag o fotövningar. Typiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu inte ätit sedan igårkväll, och det var bara nötter. Senaste riktiga måltiden var kl 15 igår. Ska nu ut och springa 1 mil barfotastil på fastande mage. Hur tror ni det kommer gå? . Långsamt? Inte alls? Väggen? Bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprang 1.2 mil barfotastil med fivefingers, gick 5km helt barfota, cyklade 3km i backe, jobbade 5h, klippte gräset, skrubbade rent husvägg, planterade massa växter. Allt detta på 24h fasta. Vilken energi man får.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och detta trots att jag hade gett mig ut och sprungit nästan direkt efter frukosten. När jag reflekterade vidare kom jag på att det faktiskt var ett bra tag sedan jag hade håll senast, jag som alltid brukat vara ganska "håll-känslig".

Men detta måste väl ändå vara en tillfällighet, inte kan det väl bero på kost eller skor?

Jag vet inte om det är en tillfällighet eller inte, men jag har inte fått håll en enda gång sen jag bytte till LCHF för två år sedan. Så i så fall är det en tillfällighet som även stämmer in på mig.

Igår premiärsprang jag 5 km på asfalt i mina minimalistskor. Det gick kanon, har inte ont någonstans idag. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick håll precis i början när jag sprang på 18h fastande mage de första 5km, men sen släppte det. Nästa vecka ska jag våga mig på 1.5mil (för första gången även vanlig stil).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att komma ut och börja springa blev jag däckade av pollen. Jag blir lika förvånad varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag är framfotalöpare sedan snart två år tillbaks. Numera springer jag med sandaler av "Huaraches"-typ eller helt utan skor. Se invisibleshoe.com. Även om det känns naturligt att springa utan stöd för foten så har det ändå krävts en hel del tålamod att komma dit jag är idag. Jag har varit igenom diverse olika skor för ändamålet men till sist kommit fram till att "less is more". För det första. Det utan konkurrens bästa sättet att lära sig rätt hållning är att springa utan skor. Nerverna som finns i större antal under fötter och händer är bra på att tala om för oss när det är fel. Då gör det ont. Även om det låter fånigt att säga det så är "smärtan din vän". Strävan bör för alla vara att nå stadiet att bli av med skorna helt. Som sagt. Det är tålamodsprövande. Men det härliga är att det faktiskt finns ett sätt att snarare sätta ner fötterna och lyfta upp dem än att släpa i dem som gör att man inte får blåsor. På asfalt. Utan att för den delen först ha utvecklat tjocka lädersulor under fötterna. Mina är mjuka som barnrumpor. Fråga mig inte hur det går till. Det bara är så.

Förresten för er som är bekymrade för vintern. Skaffa huaraches och ett par för stora tjocka yllestrumpor och tryck i dem där. Varmt och skönt. Det blir lite blött ibland. Men ull funkar bra då med. Bättre än vanliga skor och strumpor. Dessutom har jag upptäckt att man halkar mindre än sina skobeklädda kompisar. Jag har en känsla att det beror på frånvaron av en klack som kan stöta i och därmed halka. Kanske har det något med bättre tryckfördelning mot underlaget att göra.

Slutligen. Börja med lite. Känn efter. Gör lite till. Känn efter. Stressa absolut inte iväg och bli otålig. Börja gärna utan skor. Hållningen kommer snabbt och man riskerar inte att överdriva sträckan. Det svider under fötterna innan skelett, senor och muskler får stryk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förrgår införskaffade jag ett par VFF. Ska bli intressant det här. Har ett fint spår utanför dörren, en gång i tiden ett s k barkspår men nu mycket grus. Tyvärr ligger det en mängd glas och hundskit längs det också så helt barfota vågar jag mig inte ut. Har bara provgått nån kilometer än så länge men det kändes bra. Mer skokänsla än väntat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit barfota några timmar i veckan senaste år(ibland veckor utan skor) och aldrig råkat ut för varken skit eller glas. Kanske har det men har inte märkt det iaf. Springa på krossat glas går finfint, känns knappt. Skit märker man inte om det inte är väldigt färskt och som tur är har naturen utrustat mig med två kameror som kan upptäcka det mesta innan jag trampar i det. Enda fienden man behöver oroa sig för är konstgrus och rötter. En rot sitter fast och om den har en vass kvist som pekar uppåt gör det ont att springa på dem. Men när man har gjort det några gånger lär man sig att springa mjukt så man hinner parera direkt när man känner smärtan. Men det är ovanligt, vi snackar 1gång/100mil eller något och resultatet är oftast bara en liten blå prick i någon vecka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag premiärsprang i VFF för en vecka sedan; 3 km. Vilken underbar känsla av frihet! Nästan som att flyga fram. Fick lite träningsvärk i vaderna, men under tiden jag sprang, kände jag inte av något besvär alls i kroppen. Jag springer varken snabbt eller långt, max en mil, men för det mesta 5 km. Skulle aldrig kunna springa helt utan skor, då jag är extremt känslig för smärta under fötterna. 

I går sprang jag 3 km igen med samma känsla av lätthet. Jag kan inte förmå mig att växla mellan mina Nike Lunarglide och VFF, vilket jag läst vore bra. Jag kommer att köra i mina Five Fingers Bikila, öka distansen efter hand och vara uppmärksam på hur det känns i fötter och kropp.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ljusblåa (väldigt vackra och sköna) KMD sport. Tänkte köpa ett par minimala och ett par tjockare i år, kanske Entrada eller Jaya och Spyridon eller Maiori. Någon som prövat dem och kan ge lite råd/kritik?

Vet inte med löpning (provade men dog nästan av uttråkning) men jag använder mina Entrada till zumba och styrketräningen. Massa stamp och skutt  i zumban men på golv, förstås De är ganska öppna och med lite fummelfot lätta skrapa av foten. Vid tillfälle (och pengar) ska jag köpa ett par tunnbottnade med bättre grepp runt hela foten och "degradera" mina söta Entrada till sommarskor. Annars är de underbara med sin supertunna sula.

Mina utomhusVFF använder jag till långpromenader i skogen och till att skämma ut mina barn i affären nu när jag inte längre försöker jogga i dem. Det var en helt annan upplevelse att jogga i dem än i "pjäxorna" men inte tillräckligt för att jag skulle tycka det var roligt i alla fall. ;-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krida - nu fick du mig att sitta vid paddan halva da'n bara för att läsa om huaraches! De låter väldigt spännande! Max vore förstås att tillverka sina egna som indianerna i the coppar valley gjorde!

Tack för infot! Har du köpt kitet och gjort dem själv? Var det dyrt med frakt och slikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var jag ute och sprang i ösregn och högt gräs på en åker (med en häst och ryttare bredvid). Blev 4km. Så härligt, men lite frusen nu. Varm dusch nästa!

Tuva, jogga är väldigt tråkigt, tills man nött och nött det, då blir det roligt, och endorfinerna kommer :).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och till att skämma ut mina barn i affären nu när jag inte längre försöker jogga i dem.

Hahaha, så om jag kommer fram till att det inte är något för mig har jag i alla fall fått ett bra tips på vad jag ska ha VFF till!!!! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krida - nu fick du mig att sitta vid paddan halva da'n bara för att läsa om huaraches! De låter väldigt spännande! Max vore förstås att tillverka sina egna som indianerna i the coppar valley gjorde!

Tack för infot! Har du köpt kitet och gjort dem själv? Var det dyrt med frakt och slikt?

Dyrt är väl synd att säga för en sats som kostar 25$. Frakt tillkommer och har man otur även tull. Men de slits i princip aldrig ut. Jag har 4mm sula. Se denna länk. http://xeroshoes.com/shop/diy-kits/diy-feeltrue/

De funkar förvånansvärt bra. Jag knyter dem så att jag bara trär på och av dem. Att knyta varje gång blir bökigt och helt onödigt. Det kan bli lite justerande innan de sitter riktigt bra.

Har även Unshoes (http://www.unshoesusa.com/). De är snyggare men sämre för löpning. Anledningen är den snedställda remmen fram till tårna som skaver. Den remmen/tråden skall gå rakt framåt som på invisibleshoes. Även sitter Unshoes inte riktigt kvar på foten vid löpning utan kan glida ner över hälen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen var det det här med "skor för barfotalöpning" som ju är lite motsägelsefullt. Vi är onekligen mer påverkade att vilja konsumera än vi inser. Jag också. Vi måste ha en produkt att köpa. Annars går det ju inte att börja med något nytt. Som t.ex barfotalöpning. Än hur galet det är. Vi vill ha snabba resultat och tror att dessa speciella skor ger oss en genväg. Icke så! Just BARFOTA är den snabbaste vägen. Undvik mjuka underlag. Det skall vara hårt för att ge bästa återkoppling till nervsystemet. Asfalt funkar bra. Den kan gärna vara nylagd och slät.

Om man vill ha lite skydd så tycker jag som sagt att ett par öppna sandaler av Huaraches-typ är bäst. Svalt och ökad frihetskänsla. Näst bäst är Fivefingers. Men nackdelen är att det blir lite instängt. Det kan även skava på tårna. Det är något med innertyget tror jag. Sen är de ju inte gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm, älskar ju mina VFF men huaraches låter som det ultimata. Fast jag förstår vad du menar, men det är inte så lätt. Kan inte komma till jobbet barfota, däremot (även om de skulle titta och undra) är t o m huaraches ok. Se'n vet jag inte om jag någonsin klarar att gå barfota igen, ska definitivt pröva och öva! Ska absolut köpa ett par xeros ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barfotalöpning eller löpning i minimalistiska skor blev en nytändning för mitt löparliv. Sprang mycket för ca 15 år sedan men tappade bort träning och löpning när familjelivet tog allt större plats. Efter kostomläggning för ca 1 1/2 år sedan (till LCHF) kom kraften, energin och lusten till träning tillbaka. Springer för det mesta i mina New Balance Minumus Trail och klarar inte längre av att springa i mina Asics Gel Cumulus 14 jag köpte tidigt i höstas. Vill också understryka vikten av att ta det riktigt lugnt med barfotalöpningen i början för att undvika skador. Med rätt intro, tålamod, styrketräning för fötter och vader och noggrann streching, är riksken för skador liten. Jag har också ett par Nike Free 3.0 v4 jag kommer att använda när jag springer lite längre sträckor men jag kommer definitivt att prova med riktig barfotalöpning framöver för att kunna jobba med mitt löpsteg mer fokuserat. Tack alla erfarna barfotalöpare som delar med sig av sin erfarenhet :) . "Barfotaskorna"/NB Minimus Trail använder jag även i CrossFit-boxen och det funkar utmärkt  :)

Till salu: Joggingskor, Asics Gel Cumulus 14,  strl. 40 i nyskick, använda ca 10 km. Pris 400 kr  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilken inspirerande tråd!

Har läst alla inlägg, och läst om dom igen.....

Jag är själv i startgroparna av att börja springa, efter ett lååååååångt uppehåll. Fick hälsporre för några år sen och har inte vågat mig ut på nån joggingrunda efter det. Testade lite lätt för nåt år sen, men det gick inte. Nu har jag varit sugen länge, men övervikten har hållt mig tillbaka.

Och så häromdan fick jag syn på denna tråd, och tänkte att det måste ju vara det ideala för mig.

Mindre risk för skador, samt näst intill noll belastning på hälen.

Vad ska jag börja med?

Barfota på hårt packad sand, eller i skogen med skor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilken inspirerande tråd!

Har läst alla inlägg, och läst om dom igen.....

Jag är själv i startgroparna av att börja springa, efter ett lååååååångt uppehåll. Fick hälsporre för några år sen och har inte vågat mig ut på nån joggingrunda efter det. Testade lite lätt för nåt år sen, men det gick inte. Nu har jag varit sugen länge, men övervikten har hållt mig tillbaka.

Och så häromdan fick jag syn på denna tråd, och tänkte att det måste ju vara det ideala för mig.

Mindre risk för skador, samt näst intill noll belastning på hälen.

Vad ska jag börja med?

Barfota på hårt packad sand, eller i skogen med skor?

Sanden tycker jag låter bra. Utan skor. Det kan nog funka riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag sprang jag 1.5 mil med Fivefingers KSO (och lite helt barfota). Mitt personliga rekord på avstånd :). Gick bra, lite blåsor och lite ont i muskel i ena vaden. Var typ hälften asfalt, 1/4 jord stig, och 1/4 åker med jord och gräs (i kanten, jag springer inte ner gröda).

Mitt mål 2.1 mil i sommar kommer lätt passeras :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst alla kommentarer än, men jag har iallafall börjat jogga korta sträckor med framfotalöpning.
Prövade dyra fivefingers i någon butik, men fick inte i tårna och tyckte de var alldeles för dyra och obehagliga. Prövade även några skor från Merrell, men också alldeles för dyrt och hittade inga som passade mina fötter bra.

Surfade runt lite och hittade några som beställt aquasocks på nätet. Funkar helt OK tycker jag och de kostar 150 kr =).
Kan tex. köpas här: http://www.simbutiken.se/se/art/badskor-aquasocks.php

De skyddar ju iallafall mot vassa saker under trampdynorna och det är det jag vill ha dem för, annars skulle jag helst springa helt barfota.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var jag ute och sprang i ösregn och högt gräs på en åker (med en häst och ryttare bredvid). Blev 4km. Så härligt, men lite frusen nu. Varm dusch nästa!

Tuva, jogga är väldigt tråkigt, tills man nött och nött det, då blir det roligt, och endorfinerna kommer :).

Haha, livet är för kort. Jag har hunnit halvvägs i livet (fyller 50 om ett par år) så jag kör zumba istället. Bra flås och roligt från första sekunden. Lite synd bara för jag skulle gärna joggat. Det ser roligare ut än vad jag tycker att det är. ;-)

Men jag måste säga att det är en otrolig skillnad att jogga med VFF än med "pjäxorna". Jag är en gammal barfotafantast, hatar skor och känner mig strypt i sockar, går i sandaler april/maj till september (bor nära polcirkeln..) och är ALLTID barfota hemma. Skor är ett nödvändigt ont.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är konstigt att jag inte läst mer om detta..

Det var bland det första som slog mig när jag började att pröva LCHF, att jag inte fick håll.

När jag åt gröt på morgonen fick jag nästan alltid håll när jag gick snabbt till jobbet, när jag åt två kokta ägg fick jag aldrig håll (detta var kanske runt år 2010 eller lite tidigare).

Har inte läst om detta någonstans i princip under de senaste åren!? Men för mig har det varit tydligt, kolhydrater före träning = håll (mer eller mindre iaf ^^).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad inspirerande att läsa era kommentarer på barfotalöpning, TACK!  :D

Nu ska jag skaffa mig ett par! Vad ska jag tänka på? De måste fungera på både asfalt och grusväg med jättestenar så sulan måste nog vara lite grövre, dessutom så har jag väldigt varma fötter! PÅ outnorth så hade de väldigt många att välja på, jag ska beställa flera stycken samtidigt. Men är det någon skillnad mellan de som separerar tårna och de som inte gör det?

Jag kommer att promenera för det mesta tills jag väger lite mindre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har märkt på fiefingers behöver man ofta en eller två storlekar mindre än man är van vid. De ska sitta emot så många tår som möjligt - inte vara fritt som vanliga löparskor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror ni att en person med mycket problem med sina fötter kan tjäna på skor som inte är så dämpande? Sambon får mycket förhårdnader och väldigt ont. Han använder mest eccoskor. Någon som har något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tror att många gånger så blir det bättre när man kör den uråldriga framfota stilen. Påfrestningarna som slår upp i benet är bara ca en tredjedel/en fjärdedel av häl-löpning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det här forumet finns. Jag har sprungit med barfotaskor sedan våren 2012. Efter ca 6 mån sprang jag Stockholm halvmaraton (21 km ) på min snabbaste tid någonsin. Kändes mycket bra och jag fick inga besvär så när som ett mindre skavsår vid en innersöm på mina VFF. Jag har sedan dess skaffat fler barfotaskor.

I vinter sprang jag en hel del i ett par zemgear hero ( inköpta på northsport, webb butik) som jag skaffade just för vinterlöpning. Jag har under vårvintern skaffat ytterligare ett par VFF och ett par merrel bare acces 2. Jag tycker dock att VFF är skönast att springa i. Men de är kanske inte den snyggaste skomodellen...

Jag har slutat att springa i vanliga löparskor. Otroligt att det gått så bra då jag pronerade kraftigt vid tidigare utprovningar av löparskor på löplabbet. Körde förut med saucony progrid omni som har ordentligt pronationsstöd.

Förra veckan sprang jag blodomloppet med en bra tid i mina senaste VFF. Senare i år blir det midnattsloppet och Sthlm halvmaraton och förmodligen lidingöloppet. Det sistnämnda har jag sprungit förut, men ej i barfotaskor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med barfotajogg är nytt för mig, men intressant. Jag har inlägg i mina joggingskor då jag lutar båda fötter ut (supination).

Skulle jag kunna barfotajogga eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många med inlägg, inklusive mig (som hade plattfot), behöver inte det sedan de tränat upp foten i barfota stil. Plattfötter blir mer "kurviga", hålfötter blir mer "plana", snea fötter blir mer raka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är konstigt att jag inte läst mer om detta..

Det var bland det första som slog mig när jag började att pröva LCHF, att jag inte fick håll.

När jag åt gröt på morgonen fick jag nästan alltid håll när jag gick snabbt till jobbet, när jag åt två kokta ägg fick jag aldrig håll (detta var kanske runt år 2010 eller lite tidigare).

Har inte läst om detta någonstans i princip under de senaste åren!? Men för mig har det varit tydligt, kolhydrater före träning = håll (mer eller mindre iaf ^^).

Kul att det är någon mer än jag som noterat samma fenomen! Jag har också googlar och sökt men inte funnit något skrivet om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har märkt jag kan få håll snabbt om jag fastat länge innan jag springer, men inte annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant tråd. Själv använder jag Brooks pure drift och Merrell road glove för asfalt samt vff spyridon och merrell sonic glove för teränglöpning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg