Jump to content

Barfotalöpning

Leopold Roos

Recommended Posts

Oj, vilken inspirerande tråd!

Har läst alla inlägg, och läst om dom igen.....

Jag är själv i startgroparna av att börja springa, efter ett lååååååångt uppehåll. Fick hälsporre för några år sen och har inte vågat mig ut på nån joggingrunda efter det. Testade lite lätt för nåt år sen, men det gick inte. Nu har jag varit sugen länge, men övervikten har hållt mig tillbaka.

Och så häromdan fick jag syn på denna tråd, och tänkte att det måste ju vara det ideala för mig.

Mindre risk för skador, samt näst intill noll belastning på hälen.

Vad ska jag börja med?

Barfota på hårt packad sand, eller i skogen med skor?

Undvik sand. Sand belastar fötterna och vaderna väldigt mycket. Dels för att sand tenderar att luta och för att massa rörelseenergi försvinner ner i sanden. Har tagit lång tid för mig att kunna springa milen i sanden obehindrat. 

Börja gå, det är hemligheten. En sak i taget. När du kan gå i skogen 1h barfota, inte på stigar utan i riktiga skogen då är det dags att börja springa <10minuter. Lämpligast gör man det på en mjuk jordig stig, sedan går man över till asfalt och sedan kan man stanna upp träna teknik på gräs. Men en sak i taget!

Fivefingers fungerar dåligt i sand, mycket åker innanför. Bättre då att vara helt barfota.

Missade svara på en fråga i början av tråden. Nej man måste inte ha fem synliga tår för att det ska vara en barafota sko, det viktiga är att de är mycket tunna, inte ger extra svikt för hälen men skyddar mot vassa föremål. Det går utmärkt att de nästan ser ut som "vanliga" skor.

• Like 1

Fivefingers fungerar dåligt i sand, mycket åker innanför. Bättre då att vara helt barfota.

Missade svara på en fråga i början av tråden. Nej man måste inte ha fem synliga tår för att det ska vara en barafota sko, det viktiga är att de är mycket tunna, inte ger extra svikt för hälen men skyddar mot vassa föremål. Det går utmärkt att de nästan ser ut som "vanliga" skor.

Har man rund topp på skon kommer stortån böjas inåt vilket ändrar hur foten faller när man springer och de flesta börjar pronera mer. Testa håll din hand på bordet, sedan böjer du in tummen till pekfingret och testar att simulera att handen springer. Riktningen på kraftöverföringen ändras när stortån är inåtböjd. Skillnaden med foten blir ännu större då benen i foten sitter tätare. 

Har man 5 separata tår man kan använda tårna till att greppa marken, landa med dem ojämnt på marken och massa andra fascinerande saker man upptäcker när man är barfota. Gå balansgång på runda grenar blir mycket enklare barfota än med platta skor då man kan ha tårna i en båge längs grenens omkrefts. 

• Like 1

Undvik sand. Sand belastar fötterna och vaderna väldigt mycket. Dels för att sand tenderar att luta och för att massa rörelseenergi försvinner ner i sanden. Har tagit lång tid för mig att kunna springa milen i sanden obehindrat. 

Börja gå, det är hemligheten. En sak i taget. När du kan gå i skogen 1h barfota, inte på stigar utan i riktiga skogen då är det dags att börja springa <10minuter. Lämpligast gör man det på en mjuk jordig stig, sedan går man över till asfalt och sedan kan man stanna upp träna teknik på gräs. Men en sak i taget!

Tack för svaret.

Vilka skor ska jag, som är nybörjare, välja?

Kan inte se mig själv i ett par vff :) men utseendet är inte allt, hahaha

Tycker det är svårt med storlekarna på vff. 39 känns bra och stortån fyller ut ordentligt. Men de andra tårna är inte riktigt med. 38 gör ont att gå med. Skall jag då sattsa på 39an som sitter bra eller tro jag kan tänja ut en 38 till att sitta bra?

Det räcker att en tå går emot. Tänk dock på att de kan utvidga sig lite allteftersom (eller rättare sagt omforma sig). Ska du simma med dem (i tex blandlopp) så blir de dock nån storlek större och kan tappas.

Nu ska jag springa 1.5km helt barfota på asfalt - hoppas det går bra.

Tack för svaret.

Vilka skor ska jag, som är nybörjare, välja?

Kan inte se mig själv i ett par vff :) men utseendet är inte allt, hahaha

Barfota helst, men Vivo Barefoot och Merrel Trailglove kanske är intressant. Välj en sko som känns bra, prova på Naturkompaniet. Bara den är platt, smal, rymlig och böjbar!

Tycker det är svårt med storlekarna på vff. 39 känns bra och stortån fyller ut ordentligt. Men de andra tårna är inte riktigt med. 38 gör ont att gå med. Skall jag då sattsa på 39an som sitter bra eller tro jag kan tänja ut en 38 till att sitta bra?

Det är bra att prova skorna på eftermiddagen/kvällen när fötterna är som störst, för om de gör ont så kanske det blir ännu värre när du tränar!

Barfota helst, men Vivo Barefoot och Merrel Trailglove kanske är intressant. Välj en sko som känns bra, prova på Naturkompaniet. Bara den är platt, smal, rymlig och böjbar!

Jag vill helst också springa berfota, men är nästan säker på att det inte går i början. Iaf inte i skogen, jag är så väldigt ömfotad. Det får vänta tills sulorna har vant sig. Därför tänkte jag att sand vore bra, men jag lyssnar på er mer erfarna och låter bli.

Idag var jag ute med hunden, barfota. Det gick lite stappligt och långsamt. En runda som brukar ta ca 20 min, tog nästan en timma :)

• Like 1

Provade elljusspåret i VFF igår för 1a gången, har bara gått lite i dem så här långt. Blev ca 2km, lite långt om jag förstår er rätt ovan. Får ta det lite lugnt framöver. Lite träningsvärk i vaderna idag men inga andra känningar.

Lite undran om någon har erfarenhet av huaraches. Testade att göra egna och allt funkar över förvänta utom en liten detalj... hur jag än snörar dom glider de liksom fram så det blir ganska mycket sula framför tårna (hoppas ni förstår). Jag stör ihjäl mig på att sulan skrapar i när jag rör mig. Dessutom blir det en kant precis under hälen som inte är jättebekväm. Tips som kan lösa detta dagens ilandsproblem mottages tacksamt=)

Tränar en hel del intervaller, löper med fivefingers, har testat barfota det är ju en otrolig känsla men intervaller barfota... speciellt när här nästan bara finns grusväg... går det?? gör ju ont när man sakta smyger fram .

Känner att fötterna börjar tåla mer och mer...gatan utanför som är rätt så knagglig och stenig asfalt fick jag ju trippa fram på förut.

Nu går jag obehindrat och det är t.o.m. så att jag trycker på lite i stegen utan att det gör speciellt ont.
Det börjar nog snart bli dags för första riktiga löprundan med mina VFF på, lugnt och fint så klart.

Sedan ett annat fenomen, jag har fått träningsvärk/är lite stel i "hållningsmusklerna", dvs ryggmusklerna halvvägs upp på ryggen på båda sidor.
Det har jag aldrig varit förut, jag tar det som ett tecken på att jag har ändrat min hållning till det bättre och min kropp håller på att anpassa sig till det.

• Like 2

Idag blev det en barfotapromenad med hunden igen. Gick där det var lite grus, åååh xxxx va ont det gjorde emellanåt. Det blev många aaaj oooo ajajaj, hehe.

Nu pirrar det, och sticker under fötterna. Inte alls oangenämnt, faktiskt.

Jag märkter att jag sätter ner framfoten mycket mer vid barfotagång än med skor. Varför har jag inte tänkt på det förut???? Då kanske jag hade sluppit hälsporren.

Det gäller att tänka i nya banor....eller rättare sagt....tänka i mycket gamla banor!

• Like 5

Känner att fötterna börjar tåla mer och mer...gatan utanför som är rätt så knagglig och stenig asfalt fick jag ju trippa fram på förut.

Nu går jag obehindrat och det är t.o.m. så att jag trycker på lite i stegen utan att det gör speciellt ont.

Det börjar nog snart bli dags för första riktiga löprundan med mina VFF på, lugnt och fint så klart.

Sedan ett annat fenomen, jag har fått träningsvärk/är lite stel i "hållningsmusklerna", dvs ryggmusklerna halvvägs upp på ryggen på båda sidor.

Det har jag aldrig varit förut, jag tar det som ett tecken på att jag har ändrat min hållning till det bättre och min kropp håller på att anpassa sig till det.

Härligt! Helt rätt, din rygg får arbeta med att stabilisera. Speciellt om du går balansgång på träd som fallit och annat. Väldigt nödvändig träning.

Själv gickjag barfota ca 3h idag, gick på allt från grus till kottar, det mesta offpist. Stannade och hoppade mycket, givetvis allt barfota på kvistiga underlag. Känner knappt smärta alls när jag går på grus, bara information, men däremot tallbarr när man går på steniga ytor kan sticka till fint. 

Jämför din hållning med snubbarna här: 

http://youtu.be/wxjpwVeK8Bc?t=1m29s

Du vill inte se ut som han vita, du vill se ut som infödingarna. Rak i rygg, fokuserade steg, smidigt, undviker hinder och kan stanna kontrollerat. Inte hoppig, säckig, fyrkantig och otymplig!

• Like 1

Jag har precis börjat springa lite smått med barfotaskor. Känns bra än så länge, men tar det lite lugnt så att kroppen får vänja in sig försiktigt. För mig som van löpare så känns det lite mysko so far, jag känner definitivt att kroppen belastas annorlunda (träningsvärk utan dess like!).  

• Like 1

Var just på en lugn grillfest och det var 2 andra barfotalöpare där, blir så lycklig :).

Å en annan sak, hade en liten förhoppning att Nyköping någonstans äntligen hade tagit in några barfotaskor här. Frågade när jag var på InterSport Superstore om de hade barfotaskor. Visst sa han. Och visade mig vanliga springskor som kanske var en aningens tunnare en vanliga, men hälen var fortfarande 2cm hög. Suck. Det där är inga barfotaskor sa jag till honom. Jo det ska det vara har jag hört.

Har precis varit ute o gått försiktigt i ca timme barfota på asfalt, det gick mycket bättre än förväntat. Kanske är en placebo effekt men jag känner mig mycket piggare än jag brukar, i vanliga fall när vi går med vår 5 årige son, alltså ganska långsamt så blir jag mest trött efteråt. Jag förstår paleotalibanens tips om att lära sig gå barfota först, att lära fötterna ordentligt att anpassa sig till underlaget och parera. Tack för att du startade denna tråd Leo!  :D

• Like 1

Har precis varit ute o gått försiktigt i ca timme barfota på asfalt, det gick mycket bättre än förväntat. Kanske är en placebo effekt men jag känner mig mycket piggare än jag brukar, i vanliga fall när vi går med vår 5 årige son, alltså ganska långsamt så blir jag mest trött efteråt. Jag förstår paleotalibanens tips om att lära sig gå barfota först, att lära fötterna ordentligt att anpassa sig till underlaget och parera. Tack för att du startade denna tråd Leo!  :D

:D

Det är definitivt ingen placebo-effekt. Du får ju feedback från känselcellerna i foten., din fot blir berörd av marken. Sedan kommer du märka att dina fötter är en enorm informationskälla du inte visste att du hade. Om du går på skuggsidan märker du det av att det plötsligt blev kallare, grus kommer du lära dig kommer i massa olika former, du kommer bli expert på att bedömma hur många steg du behöver för att få högerfoten till just den där plätten och sedan kommer det mest fantastiska, att du kommer börja använda tårna till problem du inte visste att du behövde tårna för. Så som du var tänkt att fungera!

• Like 3

Varit ute på en skogspromenad idag, först med 5-issarna på, men efter en stund så började de skava på ett ställe precis bakom fotknölen på sidan så jag tog av dem.
Precis då var det dags för den riktiga offroadsträckan då jag skulle ta mig över ett hygge, en liten mosse och genom en bit skog.
Men den biten var faktiskt inte speciellt svår att ta barfota, däremot när jag kom ut på nästa grusväg så blev det värre, för aj vad hårt och vasst det var så där var det till att gå på äggskal. :)
Efter en rast på halva vägen så kunde jag konstatera att förutom skavsåret så hade jag också en reva under ena foten, så på tillbakavägen fick det bli gympaskor på.

Andra promenaden utan skor på asfalt med en del grus på. Det går jättebra, det gör ganska ont ibland men jag tänker att det bara är smärta och att jag inte kan skada fötterna (inte livshotande i alla fall), vilket hjälper  :)

Apropå att vara korrumperad av samhället, jag skulle hellre gå barfota på en oljefläck än fågelbajs, det finns säkert e-ämnen :o och vetemjöl :o i bajset men ändå  ;) det är ju naturligare än processad råolja :P i alla fall

Någon nämnde att de har känsliga fötter, det har jag med än så länge, men prova helt barfota en gång. Jag hade inte tänkt att pröva barfota alls först eftersom VFF finns och jag har så känsliga fötter, men min son (5 år) ville gå barfota så, kan han så kan jag  :P

Hittade dessa roliga klipp 

• Like 1

Roliga klipp.

Sprang just 5km helt barfota - varav typ: 2km asfat, 1km grus, 1km gräsmatta, 1km jordstig, 1km stenhällar. Slog mitt gamla rekord helt barfota med 3km och är inte alls lika öm denna gång. Faktiskt hade jag kunnat springa mer men vill inte öka för mycket :).
Nu blir det cykling.

• Like 1

Roliga klipp.

Sprang just 5km helt barfota - varav typ: 2km asfat, 1km grus, 1km gräsmatta, 1km jordstig, 1km stenhällar. Slog mitt gamla rekord helt barfota med 3km och är inte alls lika öm denna gång. Faktiskt hade jag kunnat springa mer men vill inte öka för mycket :).

Nu blir det cykling.

1kustm på grus? undrar bara om det går att "springa" eller blir det mera ett tassande fram?

Ja det var inte snabbt men långsamt joggande. Var tänkt för att härda mina fötter så jag kunde springa längre, men fick så mycket blåsor att det nog inte var värt det. Dock gör det inte ont, har gått på grus hela livet. Gillar när det river lite.

Fortfarande löpförbud även om jag blir lite bättre hela tiden...  köpt en racer men blir inte lika trött av att cykla som av att springa även om jag håller på lika många timmar. 

Fasar lite för när jag får börja löpa igen då fötterna dels krympt rejält... Antar att jag förlorat massa muskler i fötterna , dels att jag får börja om med "härdningen" 

Hade en plan att jag skulle få börja springa ikväll dock bara 2 km ( knappt lönt men vill ju inte bli skadad igen) men vid "slutkontrollen" så var det fortfarande inte helt utläkt...  Står knappt ut...  

Någon som har bra tips på  vad jag kan göra under tiden som ger samma sorts trötthet i kroppen och tilfredställese?

Hade som mål att köra ett 50 miles lopp efter sommaren och ett 100 miles lopp nästa år men det verkar mer och mer omöjligt.

Jag var på musikfestival i barfotaskor förra veckan.

På en musikfestival blir det att man går och står väldigt mycket. Under tidigare år har jag haft stora bekymmer med ryggen, den har inte mått bra av att jag går och står minst 12 timmar per dygn i fyra dagar i sträck. Förra året fick jag även ont i fötterna, trots mina "rekorderliga" skor.

I år åkte jag som sagt istället på festival i tunna barfotaskor av ballerinatyp:
http://www.merrell.com/SE/sv-SE/Product.mvc.aspx/31544W/76840/Womens/Barefoot-Life-Zest-Glove?dimensions=0 

Min slutsats efter detta var att det pinsamma i att befinna sig på en hårdrocksfestival i ballerinaskor definitivt uppvägdes av att jag varken fick ont i ryggen eller fötterna. Inte ens mot slutet av festivalen!

Men precis som när det gäller LCHF så var det ingen som ville ta till sig mitt glädjestrålande tips om barfotaskor - skall man gå och stå en hel dag så måste man ju ha rejäla skor, resonerar folk! Och får man ont i fötter eller rygg så måste det bero på att man behöver ännu mer spejsade och komplicerade skor, inte att man skulle må bättre av att ta av dem! De flesta (inklusive jag själv fram tills för ett år sedan) verkar ha fastnat i tanken att kroppen inte klarar något själv utan måste förses med "hjälpmedel", de slår dövörat till och tittar på mig som jag är dum i huvudet när jag viftar med mina små mjuka tunna skor och hävdar att jag inte har ont någonstans i kroppen efter fyra dagars festival.

• Like 4

Hehe ja de där en ser roliga ut. Finns tuffare varianter om man tycker det är pinsamt.

Jag själv har tagit en veckas paus från barfotastil,  då jag fick så mycket blåsor efter ha sprungit på grus. Nu har jag blivit förkyld o får ta en veckas paus till. 

Passade på att spola vatten på mina fivefingers,  lägga dem i en påse i frysen helt blöta tills de fryser, sedan tvätta dem i 60 grader i tvättmaskin. De blir som nya igen,  helt luktfria och rena. Tips

• Like 1

• 2 weeks later...

Inte sprungit barfotastil på ett par veckor nu. Överansträngde vänstra vaden samt inflammation vid högra smalbenet (efter en brännboll omgång). Tog ut mina gamla tjocka joggingskor igen så jag kan gå på hälarna och vila. Blivit cykling och simning istället.

Själv har jag stelnat till något vansinnigt i hela ryggen, främst i njurtrakten dvs, strax ovanför korsryggen på sidorna, men nu är jag stel även högre upp i ryggen, det ena ger ju förmodligen det andra.
Det "enda" jag gjort är att jag har haft 5-issarna på så att säga "till vardags" de senaste två tre dagarna, inte sprungit eller frestat på alls utan på sin höjd en eller ett par inta alls jättelånga hundpromenader per dag.
Har hållt upp med 5-issarna ett par dagar nu och igår kändes det som att det var på gång att släppa, men tillbaks idag igen.
Någon annan som fått liknande problem?

Körde 3h barfota i förrgår. Var en del vassa barr och elaka fästingar, men hade inte funkar med skor i de terrängerna vi var, skorna hade fastnat i leran... Börjar få riktigt tjock och smutsig hud under fötterna nu. Enda jobbiga är att klätterskorna blir svårare och svårare att få på :(

Själv har jag stelnat till något vansinnigt i hela ryggen, främst i njurtrakten dvs, strax ovanför korsryggen på sidorna, men nu är jag stel även högre upp i ryggen, det ena ger ju förmodligen det andra.

Det "enda" jag gjort är att jag har haft 5-issarna på så att säga "till vardags" de senaste två tre dagarna, inte sprungit eller frestat på alls utan på sin höjd en eller ett par inta alls jättelånga hundpromenader per dag.

Har hållt upp med 5-issarna ett par dagar nu och igår kändes det som att det var på gång att släppa, men tillbaks idag igen.

Någon annan som fått liknande problem?

Jag känner mig stel i hela kroppen en och ca två dagar efter att jag varit på promenad och småjoggat med mina VFF, jag hoppas att det är för att jag är ovan och att det är "nya" muskler som får jobba extra. el. lik. Även under fötterna så blir jag stel, har förut haft problem med hälsporre och det känns lite åt samma håll nu, förutom att det är under hela foten som det känns ansträngt, hälsporren gjorde ju bara ont på en speciell punkt.

• Like 1

Jag har också känningar i hela kroppen, inkl min gamla hälsena... Fast den brukar jag känna av när jag inte sprungit regelbundet på länge så det är svårt att veta om det är FiveFingers eller den vanliga krämpan (var gipsad pga hälseneinflamation när jag var 15).

Bara en liten reflektion; Jag fick något ryggskottsliknande i veckan efter att ha lyft tungt. Det högg till, smärtade och låste sig ibland så jag nästan ramlade omkull. Det har varit värst på mornarna. I går, 4 dagar senare, vågade jag mig ut med mina VFF och det kändes himla bra. Småsprang 5km och bävade för hur det skulle kännas idag...

Det känns väääldigt mycket bättre! Inga hugg och bara lite ömt. Kan det vara skorna tro som lossat på vad det nu var som låst sig?

Just skona är det nog inte, som det står i tråden inte i sig miraklet, utan det är ju den uråldriga tekniken. Miraklet av barfotaskor är mer att det är enda sättet för oss att få upp ögonen för tekniken i detta kapitalistiska samhälle :).
Skönt du blev bättre.

• Like 3

Lite undran om någon har erfarenhet av huaraches. Testade att göra egna och allt funkar över förvänta utom en liten detalj... hur jag än snörar dom glider de liksom fram så det blir ganska mycket sula framför tårna (hoppas ni förstår). Jag stör ihjäl mig på att sulan skrapar i när jag rör mig. Dessutom blir det en kant precis under hälen som inte är jättebekväm. Tips som kan lösa detta dagens ilandsproblem mottages tacksamt=)

Hmm... Det kan bero på din löpstil. Jag tror att du glider lite grand när du landar eller skjuter ifrån. Snörningen kan inte hindra att dina huaraches glider på foten om man inte sätter ner och lyfter foten utan att glida. Jag hade i början problemet att foten gled på snöret mellan tårna. Men inte längre. Huaraches är fantastiskt bra att springa med när man får till det. Bäst är "Xeroshoes" eller "invisibleshoes" som de hette förr.

• 3 weeks later...

Jag har kommit igång med att gå barfota. Efter att först ha provat att gå med barfotaskor, och försökt hitta en gångteknik som fungerar och känns bra (och sökt på nätet efter någon instruktion för hur man går barfota rent tekniskt utan att ha hittat någon riktigt bra), så har jag insett för egen del att det bästa och kanske det enda sätt att lära sig att gå barfota på ett bra sätt är, som "Paleotalibanen" är inne på i tidigare inlägg, just att gå barfota.

Jag går rent spontant annorlunda, sätter i främre trampdynan strax innan jag sätter ner hälen försiktigt, så fort jag tar av mig skorna utomhus. Men det händer något med steget när jag får skydd på fötterna, kanske ibland mer en känsla än något annat. Det känns som det är viktigt att fullt ut känna underlaget, och kanske hela tiden vara lite orolig för att trampa på något olämpligt för att det ska kännas rätt.

Kanske är det bara en vanesak då man hela livet gått med tjocka sulor, dämpning och förhöjd klack. Det tar nog ett tag innan det blir ett normalt sätt att gå på även med skydd på fötterna.

Jag började så smått med att gå på elljusspåret för att när fötterna hade blivit lite härdade började att gå på asfalt och grus.

När jag väl började känna att det fungerade utan att få ont i trampdynorna så vill jag gå barfota så ofta som möjligt. Jag har provat att gå till affären (med sandaler på i affären) och jag har gått genom stan. Spanar lite extra efter glas men annars har det varit lugnt.

Men, häromdagen när jag var på väg hem lyckades jag trampa in en bit ståltråd i trampdynan (när jag spanade efter glas!). Ingen större skada men det var kanske inte så lyckat.

Visst kan jag sätta på mig mina VFF:s för att slippa sådant men det blir inte på långa vägar samma känsla som att gå barfota. Hur tunna mina FemFingrar än är. Och jag tycker att det blir varmt och instängt även i ett par FemFingrar varma dagar. Har funderat på att göra mig ett par huaraches, men det blir ändå inte barfota.

Jag tänker också att risken för att trampa på något olämpligt finns överallt, inte bara nere på stan. Ståltråd och glas kan det ligga var som helst. Men just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra framöver.

Det är något speciellt med att gå barfota nu när man har börjat med det. Och vi människor har ju gått barfota på bakbenen i åtminstone fyra miljoner år innan vi började med dessa märkliga skydd att trä på fötterna.

Hur tänker ni? Hur gör ni för att gå "rätt"? Går ni bara där det är "rent"? Går ni barfota ner på stan? Eller är det äckligt med allt glas, urin, spott, snus och hundskit?

Jag tyckte att det var äckligt de första gångerna jag gick helt barfota och då gick jag ändå på asfalt och inte inne i byn. Men jag försöker tänka logiskt att skit bara är hund/fågelmat egentligen t.ex. Efter ett par gånger så gick jag även inne på byn barfota!

När jag har mina VFF tycker även jag att det blir instängt och jag vill oxå gärna ha Huaraches :)  Men bäst vore det om vädret tillät helt barfota jämt!

De största skillnaderna mellan helt barfota o med VFF tycker jag är säkerheten, jag behöver inte bry mig om hur marken ser ut. Men jag blir inte alls lika pigg av att använda VFF som helt barfota, och det är inte riktigt lika roligt heller  :D

Nej, visst är det roligare helt barfota :)

Smutsen har jag inga stora problem med, fötterna som blir rejält svarta när man har gått en sväng på stan går ju att tvätta, det är mer att göra illa sig på något som inte känns så kul. Och man blir så handikappad om man gör det. Ska man bära med sig "Första hjälpen" när man går ut? Några plåster kan man alltid ha med sig men det måste ju göras rent också.

Samtidigt, nån skrev nånstans att om man skär sig eller river upp ett sår på handen så inte tänker man att man kanske alltid ska ha handskar på sig. Häromdagen klantade jag till det med cykeln så jag skrapade knät men inte tänkte jag då att jag hädanefter alltid ska ha långbyxor på mig när jag cyklar. Men, fötterna blir rejält lortiga och det man trampar på kan ha vilka bakterier som helst på sig...

Nu har jag läst hela tråden och funderar på en sak...

Hur är det med alla dessa modeskor och ballerinors som säljs i valfri butik för 99 kr. Deras sulor brukar ju vara så tunna att man märker av varje lite sten. Just därför slutade jag köpa de. Är de kanske inte så illa trots allt?

Och alla som går i Converse och får conversesjukan, vad kan det bero på? Är sulan redan för tjock där?

Jag tänkte köpa mig ett billigt par barfotaskor på någon rea (troligtvis XXL) snart. (Måste ju testa efter ha läst denna tråd och boken "Born to run") Finns det några sk barfotaskor jag borde undvika? Det är ju svårt att veta hur de ska kännas på foten...

Kanske någon annan vet bättre, men vad jag förstår handlar det om att dom som får Conversesjukan går fel. Går man i skor utan dämpning som om man hade dämpning så får man lätt problem.

Personligen kan jag tycka att dom flesta skor är allldeles för smala så att tårna inte får det fulla spelrum som dom vill ha. Där är VFF:s alldeles ypperliga.  Dom kostar ju lite mer men jag tänker att man inte kan komma närmare barfota än så men ändå ha skydd på fötterna. Och som sagt, ska man börja gå barfota så är nog det bästa sättet att göra det genom att gå barfota.

Precis, börja med att gå helt barfota för annars så med ex barfota skor så kommer du inte lära dig att sätta ned foten rätt och parera stenar etc på ett bra sätt. Dessutom så kan man springa med hälen först i VFF om man inte passar sig och det är ju ett "big no no", detta går inte att göra helt barfota eller med Huaraches (kolla in dem de kostar inte så mycket som ett par VFF, ca 320kr med frakt) http://xeroshoes.com/huaraches/feeltrue/

Ja håller med Ganymedes om att de kan vara svårt att röra fötterna helt fritt i vissa, men det kan vara svårt att känna efter innan man gått barfota ett tag dock. Jag har t.ex. ett gamla par Doc Martens (säger inte att det är bra skor!) och nu så duger de bara till tvättstugan för min stortå går emot kanten och det gjorde brukade den inte göra! Alltså har jag ändrat hur jag spretar med tårna (antar att stortån är mer intresserad av att vara rakt fram nu än förr :P ). 

Se bara till att du kan spreta med tårna ordentligt och att det inte är någon skillnad i höjd mellan hälen och framfoten och att dämpningen endast är ett par mm och sulan måste vara följsam så du kan röra foten precis som när du går barfota. Jag har provat en hel massa barfota skor men det är bara VFF som jag tyckt om, deras sula är suverän, de andra märkena är för smala för min del och för hårda man får inte samma känsla. 

Apropå Born to run, är den bra, jag menar jag är ju redan såld på idén?

Lycka till  :D

Jag har skaffat Bungy Pumps och de är verkligen superroligt! Jag har förstått att kort och intensivt är den tärning som jag är ute efter och förut så kunde jag gå så fort jag kunde i säkert 10min minst, snudd på gång, utan att få hjärtat att bulta lite fortare :) (tack LCHF). Nu så är det inga problem att bli ordentligt varm och få upp flåset på en kort tur runt kvarteret  :D  Jag varvar med att springa och gå och det är EXTREMT roligt att springa med dem, rekommenderar ultra mycket  :lol:  :P