Emma Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Ja, tänkte absolut börja att gå barfota först, har ju redan tagit steg 1 som nämndes tidigare: går alltid barfota hemma Och idag tänkte jag testa lite vägar nära hemmet. Sedan råkar jag ha ett par aqua(?)skor av märket Hot Sand som jag använde nyligen när jag skulle bada och gick sedan även genom skogen med de för att jag var för lat att byta om till mina riktiga skor. Det blev faktiskt jobbigt efter ett tag... Det har gummisula i fall nån har åsikter kring det. De finns liknande modeller att köpa för 149 kr på Intersport har jag sett. Just nu springer jag mellan 5 och 10 km åt gången och ja försöker springa på framfoten (även om det ibland blir hela foten), just för att det blir mindre stöt på knäna. Lyckas för det mesta - tills jag blir trött. Trötta ben fuskar ju gärna genom hälinsättning... och det vill vi ju inte. Hur är det med barfotalöpning på löpband? (Vissa gym gillar ju inte det, men ...) Det borde ju vara lagom mjuk underlag att börja på? Dock väldigt få stenar och andra ojämnheter... Apropå Born to run, är den bra, jag menar jag är ju redan såld på idén? Born to run är en mycket bra bok, spännande annorlunda historia om några galningar som gillar att springa långt. Effekter på mig hittills: köpt Chiafrön, börjat ibland springer rakt igenom skogen på små greniga stigar, fått intresse för barfotalöpningen. Ingen effekt på mig: har inte börjat äta vegetarisk Får se vad de sista 100 sidorna inspirerar mig till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Tack för info om boken. Jag har sprungit på barfota löpband, jag gillar det, det kan ju kanske vara bra för att få in själva tekniken, jag håller ju på att lära mig att springa och märker att det går att använda olika tekniker, tex olika delar av framfoten - för långt fram tex, är ju inte bra. Och det går att skjuta ifrån på olika sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Jag har reserverat boken "Born to run" på bibblan där det är kö på den, så den är tydligen populär. Den verkar intressant, även om jag förvisso kan känna mig mer som en vandrare än en löpare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Jag har reserverat boken "Born to run" på bibblan där det är kö på den, så den är tydligen populär. Den verkar intressant, även om jag förvisso kan känna mig mer som en vandrare än en löpare. Sökte efter "Born to run" på e-lib, men fick bara upp en massa Totte-böcker i sökresultatet (typ "Totte bakar" och "Totte går ut") 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Detta är en synnerligen inspirerande tråd... Har elljusspåret utanför dörren, kanske ska testa att promenera barfota där med vovven och bara ha VFF när jag springer (mest för att mitt huvud tycker så illa om hundbajs, pinnar och glas...)?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Intressant läsning Ganymedes. Vandrade oxå med Fivefingers KSO i sommras. Gick jättebra med. Spyridon är tjockare och har räfflat underlag, men har samma fästande material som KSO - fast man förlorar smidighet, tex går det knappt att vika tåna. Många andra Fivefingers har ett annat material under som är mycket halare (och snyggare om det nu skulle vara viktigt). Vandringsstavar borde jag testa, för att få kondition i armarna - som jag hört är faktiskt uppemot 40% av totala konditionen. Jag har själv aldrig varit ute på någon längre vandring men jag bär hela tiden på en längtan att göra det. Jag får svårare och svårare att tänka mig att stänga in fötterna i tunga otympliga "pjäxor" om jag ska ut och vandra och då är det ju riktigt intressant att se och höra att man inte behöver det. Vad jag förstår så har vandrare använt en vandringsstav under alla år och att använda två stavar är något ganska nytt. Märkligt att ingen har kommit på att använda två stavar tidigare? Allsidigare belastning på kroppen, avlastning av knäna, lättare att parera när man tappar balansen, det borde vara stabilare och säkrare vid vad mm. Bara fördelar. Det som är intressant läsning är det här om att vandra genom Sarek i VFF:s. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Precis, börja med att gå helt barfota för annars så med ex barfota skor så kommer du inte lära dig att sätta ned foten rätt och parera stenar etc på ett bra sätt. Dessutom så kan man springa med hälen först i VFF om man inte passar sig och det är ju ett "big no no", detta går inte att göra helt barfota eller med Huaraches (kolla in dem de kostar inte så mycket som ett par VFF, ca 320kr med frakt) http://xeroshoes.com/huaraches/feeltrue/ Jag har lagt en beställning på ett par Huaraches nu Tillägg: Priset för ett par hamnade på ca. 270 kr med frakt. Detta är en synnerligen inspirerande tråd... Har elljusspåret utanför dörren, kanske ska testa att promenera barfota där med vovven och bara ha VFF när jag springer (mest för att mitt huvud tycker så illa om hundbajs, pinnar och glas...)?! Det är synnerligen praktiskt att ha elljusspåret utanför dörren. "Mitt" spår är alldeles lagom rivigt och oberäkneligt för att komma igång med att gå barfota. Det går att gå lite längre så att man får in tekniken, samtidigt som man ändå måste hålla koll på underlaget. Fram till spåret har jag 50 meter asfalt som från början räckte för att mina ömhudade fötter skulle tycka det var nog. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ninja Ister Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Som tonåring (mitten på 70-talet) gick jag i princip alltid barfota - på dagarna och även kvällarna när det vankades fest i Parken - ibland blev man lite blodig av glasbitar, men det funkade. Tog på mig strumpor på natten för att inte riva sönder lakanen med mina hårda fotsulor, jag minns att mina fotsulor blev så okänsliga att jag kunde släcka en cig genom att trampa på den med hälen (på den tiden rökte jag ju också).Jag har aldrig gillat att gå med klack, har alltid velat ha skor typ ballerina/kinaskor, dvs så lite sula som möjligt - har visserligen gjort några försök att ha finskor med klack, men jag kan inte gå med mer än 2 cm:s klack, det känns bara galet.Jag köpte mina första VFF 2010, därefter har det blivit några par till. Nu springer jag alltid i mina VFF, både på asfalt och i terräng - tog mig runt Göteborgsvarvet (21 km på asfalt) med VFF på fötterna utan problem. Faktiskt är det så att mitt artrosknä mår betydligt bättre i VFF än i dämpade joggingdojor - och mina hälseneproblem är ett minne blott. På vintern har jag dock en sko utan tår när jag springer, vill ju ha strumpor på fötterna när det är snö och behöver lite sula för att kunna ha broddar när det är svinhalt.Funderar lite på att springa helt barfota, men det känns lite överkurs ... och då måste jag ju skrubba fötterna ordentligt varje kväll, det känns inte riktigt som om jag vill vara så "naturlig" - VFF är helt tillräckligt barfota för mig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Det är synnerligen praktiskt att ha elljusspåret utanför dörren. "Mitt" spår är alldeles lagom rivigt och oberäkneligt för att komma igång med att gå barfota. Det går att gå lite längre så att man får in tekniken, samtidigt som man ändå måste hålla koll på underlaget. Fram till spåret har jag 50 meter asfalt som från början räckte för att mina ömhudade fötter skulle tycka det var nog. Jag testade att promenera med sandalerna i handen idag. Det blev påtagligt hur VFF inte alls ger någon barfotakänsla.... Bortsett från stumheten möjligen. De där lagren tallbarr som var mjuka i steget före stack mig i steget direkt efter... Gruset hade jag mindre ont av. Får väl öva en bit i taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Nej, hur tunna och smidiga dom än är så är det något helt annat att gå barfota. Med skydd på fötterna så är det bara att trava på utan att man behöver fundera över underlaget. Tar man av sig skydden så blir man varse hur många olika underlag det finns. Grus finns i många olika varianter, vissa fungerar bra för mig att gå på, vissa är riktigt plågsamma. Som tonåring (mitten på 70-talet) gick jag i princip alltid barfota - på dagarna och även kvällarna när det vankades fest i Parken - ibland blev man lite blodig av glasbitar, men det funkade. Och du lever än. Jag har inga planer på att gå till parken barfota när det är fest, men det känns betryggande att höra att det kanske inte är så allvarligt att trampa på lite glas ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=5j1X2xoyALw Förstår inte hur ni lyckas börja blöda. Har sprungit många mil genom städer, i skogar och på gräsplättar där folk super, aldrig varit i närheten av att börja blöda av glas. Däremot har jag slagit i stortån i asfalten en gång, men det är sån sak man bara gör en gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Paleotalibanen: Kan det vara så att du haft lite tur?Det är väl ingen djärv gissning att dina fotsulor är väldigt, väldigt mycket mer härdade än vad tex. mina är, som precis börjat så smått med att gå barfota. Härdade fotsulor borde stå emot skador mycket bättre än ohärdade. Men oförstörbara blir dom ju aldrig.Att man dessutom bär på en oro för att trampa på glas eller andra vassa saker är inget konstigt. Det är något vi alla mer eller mindre har fått lära oss att passa oss för. Men precis som jag har kommit över rädslan för fett så kommer jag säkert att komma över oron för att trampa på glas om jag fortsätter att gå barfota och mina fötter blir mer härdade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Känns som det borde jämnat ut sig vid det här laget, har ju sprungit barfota i flera år nu. Det värsta som har hänt mig var att jag sprang på en rot som stack upp ur en stig. Fick ett blått märke på foten som satt kvar länge, antar det blev någon inre blödning. Även råkat trampa på lite koraller när jag har badat vilka rivit upp rätt mycket hud. Men av löpningen och träningen i skogen har jag aldrig fått blodvite på undersidan av fötterna. Däremot på sidorna av fötterna av stenar, snår, grenar och allt annat. Har sett en del som går barfota i stan i sommar, ofta folk med hörlurar i sin egen värld. Kanske sprider som trend att skita i vad andra tycker och gå barfota som är skönast. Paleotalibanen: Kan det vara så att du haft lite tur?Det är väl ingen djärv gissning att dina fotsulor är väldigt, väldigt mycket mer härdade än vad tex. mina är, som precis börjat så smått med att gå barfota. Härdade fotsulor borde stå emot skador mycket bättre än ohärdade. Men oförstörbara blir dom ju aldrig.Att man dessutom bär på en oro för att trampa på glas eller andra vassa saker är inget konstigt. Det är något vi alla mer eller mindre har fått lära oss att passa oss för. Men precis som jag har kommit över rädslan för fett så kommer jag säkert att komma över oron för att trampa på glas om jag fortsätter att gå barfota och mina fötter blir mer härdade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Har nu sprungit ett tag med VFF och har väl i min iver kanske gått ut lite hårt, är uppe i 5km elljusspår 2 ggr/v, men tycker generellt att det känns bra. Jag har många gånger under åren noterat att jag springer annorlunda i strumplästen och har försökt anamma denna fotisättning. Min fundering är nu hur jag ska hantera min hälsena... Jag fick kortisonspruta som 14-åring mot hälseneinflammation och var gipsad som 15-åring för att hålla foten stilla. Flera gånger i övre tonåren behandlades jag med akupunktur. Detta är alltså 25-30 år sen. Latmasken har hållit mig ifrån springandet i 1,5år (ingen löpning förra året) och det känns lite surt att den börjar bråka igen nu när jag kommit igång så bra. Kanske ska nämna att jag alltid känt av den när jag börjat springa på våren (vintertid jumpa) men den brukar inte svullna upp så mycket som nu. Finns det nån som har tips på hur jag kan stärka upp området runt vristen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Jag känner mig stel i hela kroppen en och ca två dagar efter att jag varit på promenad och småjoggat med mina VFF, jag hoppas att det är för att jag är ovan och att det är "nya" muskler som får jobba extra. el. lik. Även under fötterna så blir jag stel, har förut haft problem med hälsporre och det känns lite åt samma håll nu, förutom att det är under hela foten som det känns ansträngt, hälsporren gjorde ju bara ont på en speciell punkt. Det sitter en mängd olika muskler i foten som får jobba en massa nu när du använder fivefingers. Foten reagerar på minsta förändring i marken för att du ska kunna hålla balansen så när man går barfota är de här musklerna alltid aktiva till skillnad från när fötterna är inklämda i ett par vanliga skor. Kan vara så att det du känner av är ren träningsvärk men det brukar vara rekommenderat att stretcha foten, rullla ut de spänningar som bildas med t.ex en foam roller eller en golfboll funkar också bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Har nu sprungit ett tag med VFF och har väl i min iver kanske gått ut lite hårt, är uppe i 5km elljusspår 2 ggr/v, men tycker generellt att det känns bra. Jag har många gånger under åren noterat att jag springer annorlunda i strumplästen och har försökt anamma denna fotisättning. Min fundering är nu hur jag ska hantera min hälsena... Jag fick kortisonspruta som 14-åring mot hälseneinflammation och var gipsad som 15-åring för att hålla foten stilla. Flera gånger i övre tonåren behandlades jag med akupunktur. Detta är alltså 25-30 år sen. Latmasken har hållit mig ifrån springandet i 1,5år (ingen löpning förra året) och det känns lite surt att den börjar bråka igen nu när jag kommit igång så bra. Kanske ska nämna att jag alltid känt av den när jag börjat springa på våren (vintertid jumpa) men den brukar inte svullna upp så mycket som nu. Finns det nån som har tips på hur jag kan stärka upp området runt vristen? Jag pajade min hälsena och har nu haft löpförbud i ca 14 veckor... eller rättare sagt börjat med INLÄGG häromdagen. Jag tror att jag gick för fort fram med min barfota löpning. Jag hade inga problem i övergången och ganska snabbt var jag uppe i 2 mils rundor barfota... Så jag tror numera på dels långsam övergång men också att man förebygger med styrketräning för foten. exentriska tåhävningar. crabwalk osv... Men visst är det en fantastisk känsla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Gå barfota. Och med gå menar jag inte att gå rakt framåt på platt underlag, utan alla former av att gå. Upp och ner, sidan och bakåt. På stenar, på sand, på mossa. Under grenar, över grener, bärande på saker och medan du gör annat(som att ta bilder, plocka hallon, kasta boll). Har nu sprungit ett tag med VFF och har väl i min iver kanske gått ut lite hårt, är uppe i 5km elljusspår 2 ggr/v, men tycker generellt att det känns bra. Jag har många gånger under åren noterat att jag springer annorlunda i strumplästen och har försökt anamma denna fotisättning. Min fundering är nu hur jag ska hantera min hälsena... Jag fick kortisonspruta som 14-åring mot hälseneinflammation och var gipsad som 15-åring för att hålla foten stilla. Flera gånger i övre tonåren behandlades jag med akupunktur. Detta är alltså 25-30 år sen. Latmasken har hållit mig ifrån springandet i 1,5år (ingen löpning förra året) och det känns lite surt att den börjar bråka igen nu när jag kommit igång så bra. Kanske ska nämna att jag alltid känt av den när jag börjat springa på våren (vintertid jumpa) men den brukar inte svullna upp så mycket som nu. Finns det nån som har tips på hur jag kan stärka upp området runt vristen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Allmänt gå barfota bör stärka, alltså... Misstänkte väl det men tänkte att det kaaanske finns nåt jag kan göra sittandes i soffan eller så... Som jag skrev är problemet gammalt så jag är inte så hoppfull att komma åt grundproblemet. Hoppas kunna plocka hallon i helgen, borde vara rätt sorts underlag och sen ska jag hitta bra ställen att gå därutöver. Det kan vara nog så svårt. Men det löser sig! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Allmänt gå barfota bör stärka, alltså... Misstänkte väl det men tänkte att det kaaanske finns nåt jag kan göra sittandes i soffan eller så... Som jag skrev är problemet gammalt så jag är inte så hoppfull att komma åt grundproblemet. Hoppas kunna plocka hallon i helgen, borde vara rätt sorts underlag och sen ska jag hitta bra ställen att gå därutöver. Det kan vara nog så svårt. Men det löser sig! Tack! Crabwalk och ett antal styrkeövningar går väldigt bra att göra medans man sitter i soffan. googla styrketräning för fötter... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Har nu sprungit ett tag med VFF och har väl i min iver kanske gått ut lite hårt, är uppe i 5km elljusspår 2 ggr/v, men tycker generellt att det känns bra. Jag har många gånger under åren noterat att jag springer annorlunda i strumplästen och har försökt anamma denna fotisättning. Min fundering är nu hur jag ska hantera min hälsena... Jag fick kortisonspruta som 14-åring mot hälseneinflammation och var gipsad som 15-åring för att hålla foten stilla. Flera gånger i övre tonåren behandlades jag med akupunktur. Detta är alltså 25-30 år sen. Latmasken har hållit mig ifrån springandet i 1,5år (ingen löpning förra året) och det känns lite surt att den börjar bråka igen nu när jag kommit igång så bra. Kanske ska nämna att jag alltid känt av den när jag börjat springa på våren (vintertid jumpa) men den brukar inte svullna upp så mycket som nu. Finns det nån som har tips på hur jag kan stärka upp området runt vristen? Går du till en bra sjukgymnast kommer han/hon säkert säga att du ska göra excentriska tåhävningar. Googla så hittar du massor. Här är en guide: http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf Observera att det finns två (säker massor men...) olika sorters problem som behandlas olika. Tåhävningar på golv där hälen inte går längre ner än tårna och tåhävning i t ex trappa där man går ner så långt som möjligt, även om det smärtar. Hittar nu inte detta, men det vanliga är nog att man gör dem i trappa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Konstigt att ingen läkare skickat mig till sjukgymnast tidigare genom åren (har sökt några gånger), de vill bara spruta in kortison. Det har jag dock bara sagt ja till en gång. Tack för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag har lagt en beställning på ett par Huaraches nu Jag fick mina Huaraches häromdagen. Tyvärr så får jag det inte att kännas bra. Jag har provat flera olika snörningar, även där man inte har snöret mellan tårna, men det tunna snöret skaver eller så sitter inte dom inte bra. Foten halkar lätt runt. Ett problem är att det är svårt att justera framtill och baktill separat. Kanske går det att fixa med spännen (typ dragsko), fler snördelar och fler hål, men då mister man ju samtidigt lite av enkelheten. Snöret skulle kunna vara bättre för även om man gör en bra knut så glider den lätt upp. Tanken med dom känns tilltalande. Enkla, tunna, luftiga och lätta. Men känns det inte bra så gör det inte det. Kanske är jag kinkig med hur det känns men just nu är det så. Tills vidare kommer dom att ligga på hyllan. Jag får experimentera med dom under vintern. Eller nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Gick (och ibland sprang) nu helt barfota på medeltidsveckan varje dag hela dagarna (och det blir mycket gång). Fick aldrig ont i fötterna och aldrig skador. Men en dag i slutet då det regnat vart jag så nedkyld att jag ville ha sandaler på mig. Men då fick jag ett väldigt dum blåsa mitt på framfoten. Ska helt sluta med skor på sommarhalvåret har jag bestämt mig - förutom krogen kanske, råkade trampa på en cigg, och en annan stämplade mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Har fått hopp om att kunna springa igen snart! Fick en ny behandling idag som gick ut på att de stack hälsenan med nålar från alla olika håll o kanter... ( inte akupunktur). Det gjorde fruktansvärt ont men de säger att jag kommer kunna springa efter nästa behandling Så väldigt glad idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Märta Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 I dag var jag ute på första löprundan sen innan semestern. FF treksport på fötterna. Måste höra med er, jag går runt i mina vivobatefoot ultra på jobbet och trivs fint med det, men i bakhuvudet hör jag hela tiden att när man går på hårda golv skall man ha dämpade skor. Vad säger ni, själv tror jag ju egentligen att det bara är säljsnack men har lite svårt att släppa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Måste höra med er, jag går runt i mina vivobatefoot ultra på jobbet och trivs fint med det, men i bakhuvudet hör jag hela tiden att när man går på hårda golv skall man ha dämpade skor. Vad säger ni, själv tror jag ju egentligen att det bara är säljsnack men har lite svårt att släppa det. Jag är ingen expert på det här men jag tänker att det beror på hur man går. Går man som om man har dämpade skor, sätter ner hälen hårt först med rakt ben så riskerar man nog problem (conversesjukan). Går man som om man går barfota, försiktigt sätter ner hela foten eller framfoten först med lite böjt ben så är det nog inga problem. Går man barfota så fungerar den inbyggda dämpningen i foten och lederna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Alltså när jag GÅR barfota eller VVF så sätter jag ned hälen först. Det är bara när jag är ovan med att gå barfota utomhus som jag sätter ned framfoten först. Vad jag förstått så är det bara när vi springer el. joggar som man ska sätta i framfoten först. Märta: Du känner ju själv, gör det som din kropp mår bra av, om du får ont någonstans så kan du fundera men strunta i bakhuvudet annars så länge det går bra Jag tänker att det fanns berg förr i tiden och betonggolv etc. är ganska likt det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 jag har aldrig sprungit barfota men har fått problem med ett knä vid löpning (med vanliga löpskor). är det möjligt att knäna mår bättre av barfotalöpning? nån med erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 jag har aldrig sprungit barfota men har fått problem med ett knä vid löpning (med vanliga löpskor). är det möjligt att knäna mår bättre av barfotalöpning? nån med erfarenhet? Många upplever att belastningen på knän minskar markant vid löpning barfota. För min egen del försvann mitt löparknä som hindrade mig från att springa distanser över 10km när jag tog av mina väldämpade Asics. Testa, men gör det försiktigt! 5-10minuter max första gången, sedan öka max 5min per gång! Och gå helst också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Det är bara när jag är ovan med att gå barfota utomhus som jag sätter ned framfoten först. Är du säker på att du går så för att du är ovan? Tänk om det är för att det är ett bra sätt att gå på? Jag har förvisso bara gått ett fåtal mil barfota under sommaren men jag går fortfarande typ så och det känns som att det är så jag ska gå. Tidskillnaden mellan isättning av framfoten och hälen är nästan noll vid gång på plan mark, men det är framfoten först. Jag resonerar så här och jag vet att det kan var fel. Som man går barfota utomhus ska man även gå i barfotaskor, både inomhus och utomhus. Det är när vi går barfota utomhus i terräng där underlaget skiftar, där man kan trampa på både det ena och det andra, och där underlaget aldrig är plant och välstädat som man verkligen kan känna hur man ska gå barfota. Det är i den miljön vår kropp och vår rörelseapparat har utvecklats under flera miljoner år. Skydd på fötterna är en ny företeelse. Dagens "moderna" skor med allehanda finesser gör att man omöjligt kan gå på ett riktigt sätt, skon hindrar det. Då vi från det vi börjar att gå får "foträta" skor på fötterna lär vi oss att gå på ett sätt som vi inte skulle göra om vi fick gå barfota. Så att gå från "foträta" skor med dämpning och förhöjd klack till barfotaskor utan att ändra sitt sätt att gå tror jag kan göra så att man får problem. Det betyder inte att alla får problem, vi går olika hårt. Även tunna barfotaskor gör att man tappar en stor del av kontakten med underlaget. En skillnad mellan att gå barfota inomhus och utomhus är att utomhus skiftar underlaget hela tiden och man riskerar hela tiden att trampa på något olämpligt, om så bara en sten. Betonggolv och berg är lika hårda, men berget är aldrig plant eller välstädat. Med en försiktig och mjuk isättning av foten så kan man lättare parera för sådant som stenar, rötter och kottar jämfört med om man trycker ner hälen hårt i tex. stenen. Jag upplever att jag tappar en hel del av incitamentet till att gå mjukt när jag får ett par skydd, typ VFF, på fötterna. Och då riskerar jag att gå på ett olämpligt sätt. Den springande punkten, om uttrycket tillåts, är, tänker jag, att benet ska vara lätt böjt när foten sätts i underlaget vid gång barfota. Annars skickar man en stöt upp genom kroppen om man går på hårt underlag som inte kan vara bra. Om man sen sätter i hälen eller framfoten först spelar kanske mindre roll. Det beror mer på underlaget. Ju hårdare och osäkrare underlag desto mer behöver man dämpa nedslaget. Med lätt böjt ben går det heller inte att ta lika långa steg vilket ytterligare bidrar till ett mjukare steg, vilket är viktigt för mig då jag alltid har tagit långa kliv. Jag var till affären häromdagen och sista biten hem gick jag helt barfota på asfalt och då, med lite extra vikt på ryggen, blev vikten av att dämpa nedslaget av hälen väldigt tydlig. Stöten som fortplantas upp i kroppen från ett hårt nedslag borde vara skadligt i längden. Så att gå mjukt måste vara en bra grund. Jag har sökt på nätet efter en bra instruktion om hur man går barfota men inte hittat någon bra. Jag tycker att det verkar vara delade meningar om hur man går barfota. Jag skulle verkligen vilja veta det här. Vilket är märkligt då jag snart är femtio år och det känns som att jag inte har lärt mig gå än. Det skulle vara intressant att få se ett barn gå som aldrig har behövt gå i "foträta" skor. Eller någon vem som helst som går på ett naturligt sätt. En video där man verkligen ser hur det ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Jag håller med dig om att utomhus i osäker terräng så blir det framfoten först, instinktivt. Jag såg en föreläsning på youtube om barfota springande av en engelsman (kommer inte ihåg vad han hette men borde inte vara svårt att hitta) Han hade tre fina bilder, (1) när vi går = hälen i först, (2) större del av framfoten i först = joggning, (3) ännu mindre del av framfoten i först = sprint. Han menade att när vi går så blir det inte lika stor tyngd på hälen som när vi joggar och springer, därför så går det att gå på med hälen först under gång. Sen är det klart att det är jobbigare att sätta i framfoten först när man går, speciellt när man är ovan! Jag är nog lat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Många upplever att belastningen på knän minskar markant vid löpning barfota. För min egen del försvann mitt löparknä som hindrade mig från att springa distanser över 10km när jag tog av mina väldämpade Asics. Testa, men gör det försiktigt! 5-10minuter max första gången, sedan öka max 5min per gång! Och gå helst också! Tack, jag ska ta det försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 On 2013-08-14 at 12:10, Hildegaard sade: Jag håller med dig om att utomhus i osäker terräng så blir det framfoten först, instinktivt. Jag såg en föreläsning på youtube om barfota springande av en engelsman... Ja, och det vi gör instinktivt borde det ligga något i tänker jag. Jag har inte hittat föreläsningen du nämner, men jag har hittat en del annat. Dom tre första är förhållandevis korta filmer. Den sista är en text. Märkligt nog så verkar dom stödja min tes en hel del How to walk/run in Vibrams. How to walk barefoot. Jag är inte helt säker på att jag förstår allt han skriver. Som den här meningen: "You’ll feel like you’re walking 'on top of your feet' rather than behind them." Edit: Tog bort tre länkar till videoklipp som var borttagna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Precis, min tanke om föreläsningen jag nämnde var att han som föreläser har sitt fokus på språngsteget. För honom så är det inte viktigt hur vi gör när vi går. Ska kolla in dina länkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Såg ett av klippen och tänkte på att det hade varit fint att ha något gulligt band runt foten när man är barfota. Inga smycken utan något mer naturfolk/hippie ungefär som: Ska helst vara så funktionellt att man vågar träna med det. Någon som har tips på något snyggt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag håller med dig om att utomhus i osäker terräng så blir det framfoten först, instinktivt. Jag såg en föreläsning på youtube om barfota springande av en engelsman (kommer inte ihåg vad han hette men borde inte vara svårt att hitta) Han hade tre fina bilder, (1) när vi går = hälen i först, (2) större del av framfoten i först = joggning, (3) ännu mindre del av framfoten i först = sprint. Han menade att när vi går så blir det inte lika stor tyngd på hälen som när vi joggar och springer, därför så går det att gå på med hälen först under gång. Sen är det klart att det är jobbigare att sätta i framfoten först när man går, speciellt när man är ovan! Jag är nog lat! Kan det vara den här du menar? http://www.youtube.com/watch?v=Uvm2bg-aSHg Pratar om hur trycket förändras på ben och leder när man går, joggar och springer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Såg ett av klippen och tänkte på att det hade varit fint att ha något gulligt band runt foten när man är barfota. Inga smycken utan något mer naturfolk/hippie ungefär som: Ska helst vara så funktionellt att man vågar träna med det. Någon som har tips på något snyggt? kolla på http://www.pandurohobby.se eller http://www.pagoni.se här finns massor med material för att göra egna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Kan det vara den här du menar? http://www.youtube.com/watch?v=Uvm2bg-aSHg Pratar om hur trycket förändras på ben och leder när man går, joggar och springer. Ja precis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Gör inte Lee Saxby misstaget att han tar en person som har lärt sig gå i skor med förhöjd klack, som exempel på hur man som människa ska gå?Han verkar mena på att den sko som gör att man får ett felaktigt löpsteg inte skulle göra så att man även får ett felaktigt gångsätt. Den förhöjda klacken gör ju så att det i princip bara går att gå på ett sätt. Långa steg, rakt ben, hälen först. Märkligt att han missar det.Går jag runt kvarteret barfota så sätter jag ner framfoten först, av självbevarelsedrift, rent instinktivt. Med skor, hur tunna dom än är, behöver jag inte det. Skydd på fötterna gör att jag inte behöver gå som det var tänkt. Likaså om jag går på ett välstädat golv eller på ett löpband. Men det är nya företeelser som vi aldrig tidigare i historien stött på.Att gå är en avvägning mellan energieffektivitet och skaderiskminimering. Och kanske är det mer energieffektivt att gå som folk gör mest. Det betyder inte att det är bäst för kroppen.Vi har aldrig i historien gått så mycket på hårt underlag som vi gör idag, och då kanske det är än viktigare att gå på ett sådant sätt så att nedslaget dämpas.Conversesjukan verkar vara en realitet. Vad jag förstår så har Converse och liknande skor en tunn sula med "0-drop", som ett par barfotaskor alltså. Och vad jag förstår så är problemet inte skorna eller en brist på iläggssula utan att man går på ett felaktigt sätt. Man har fått lära sig gå i skor med förhöjd klack och dämpning och fortsätter på precis samma sätt fast det är en helt annan sko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Det är möjligt att han gör det, det var bara den föreläsningen jag kom att tänka på, det är allt. Är inte conversesjukan att sulan är dämpad och har inte så mycket med 0-drop eller inte, eller både och. Jag säger inte att du har fel, utan jag går med hälarna i först och det gör inte du that's it. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Inlägget var inte adresserat speciellt till dig, det var en allmän fundering. Jag vill mest bara förstå för egen del. Det börjar kännas lite som att jag har blivit lurad hela livet. När det gäller det här också. Och jag vill inte vara lurad. Grejen med Converse och liknande skor är att det är en tunn och platt sula utan nämnvärd dämpning. Som ett par barfotaskor. Typ. Tillägg: Jag hoppas ju naturligtvis att någon ska säga emot mig och visa på att jag har fel, och att jag inte har blivit lurad hela livet. Om jag nu har fel och inte har blivit lurad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Du har blivit lurad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Tack för dom värmande orden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Conversesjukan verkar vara en realitet. Vad jag förstår så har Converse och liknande skor en tunn sula med "0-drop", som ett par barfotaskor alltså. Det är en likhet, men det finns skillnader som kan förklara varför converse ger problem medan barfotaskor inte gör det. Jag hittade följande kommentar på ett annat forum: I vilket fall som helst så är ju inte converse alls minimalistiska. Tjock och oflexibel sula, alldeles för smal tåbox (jag fick alltid ont i tåssingarna av mina converse) och alldeles för tunga. http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1278248&PageNumber=2 En oflexibel sula och för smal tåbox gör ju inte direkt att man går som man gör när man är barfota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Nej, några barfotaskor är det ju inte. Det är inga skor jag skulle vilja ha. För smal tåbox tycker jag dom flesta skor har, även bland sådana som kallas barfotaskor. VFF:s är ett lysande undantag.Det största hindret från att gå mer barfotalikt i ett par skor är den förhöjda klacken och någon sådan har inte ett par Converse. Barfota på riktigt kan det inte bli i ett par skor.Och jovisst, det finns säkert fler anledningar till att man kan få problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 När jag går barfota/barfotalikt lugnt så varierar jag mellan framfot först och häl samtidigt. Häl först händer inte så ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Leo: Jag har funderat på hur du gör då du "Gick (och ibland sprang) nu helt barfota på medeltidsveckan varje dag hela dagarna (och det blir mycket gång)." Nu vet jag Visst varierar steget lite för mig också beroende på underlag, hastighet och lutning men grunden är som jag skrivit tidigare. Än måste jag hålla lite koll på hur jag går, speciellt med skydd på fötterna, men jag tänker att det en dag kommer att vara lika naturligt att gå barfota som att andas. Fötterna kommer att sköta sitt utan att jag lägger mig i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 24, 2013 Author Share Posted August 24, 2013 Det är bara nykrossade flaskor som är farliga. Allt gammalt glas kommer andra skjutsas undan av andra, när man går på gatsten. Så Visby var den perfekta staden att gå barfota i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Hur viktig är "tåboxen"? Det finns ju barfotaskor som inte är fivefingers. Är de sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Hur viktig är "tåboxen"? Det finns ju barfotaskor som inte är fivefingers. Är de sämre? Det är viktigt att stortån inte böjs inåt som i "runda" skor då det medför att man får sämre kontroll(mindre yta för tyngdpunkten) och det får folk att pronera(testa krypa på alla fyra med tummen böjd inåt). Att man kan böja tårna individuellt är bra på många sätt, men kanske inte alltid nödvändigt. Om du testar att springa i snö kanske din kropp hittar på koola rörelser som att trycka ner stortån i snön för att kunna rotera runt tån medan kroppen byter riktning, ska du bestiga en kulle kanske du hittar en springa du böjerna ner tårna i för att få grepp. Kanske du står på ett ojämt underlag och vill ha några tår på en höjd och några andra tår på en annan höjd, då kan du bara få alla platt om tårna kan få individuell höjd. Tänk dig frågeställningen såhär: Det finns tumhandskar och så finns det handskar med alla fem fingrar. Har de extra fingrarna någon funktion eller duger tumvantar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts