Jump to content

Träningscykling (och kolhydrater)?

Roadrunnervbg
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har käkat lchf i över ett år o trivs med det.

Tränar regelbundet spinning o styrketräning o diverse.

MEN har börjat köra racercykel en klubb o där är så mycket kolhydratsnack.

Det har medfört att jag börjar "vackla" om man kan cykla långt o länge o samtidigt äta Lchf.

Finn det någon glad motionärscyklist som kan svara på detta.

Mvh Johan

Tja, de sista 3 dagarna har jag cyklat 2 timmars pass utan kolhydrater, jag tycker det går bra...en viss matthetskänsla upplever jag mot slutet av passen.

Men när jag cyklar vätternrundan kommer jag nog att fylla på med kolhydrater efter ett tag...

Jag har ätit enl LCHF-modellen sen 2011 febr och har bara två ggr använt kolhydrater efter 3 1/2 timme vid långpass. Bara för återhämtningens skull. Normalt startar jag bara med 2 glas vatten och 2 större koppar kaffe och det står jag mig på perfekt i 3-4 timmar, oftast bara en halv cykelflaska vatten. Mer om det är riktigt varmt. Däremot äter jag en rejäl smoothie med banan, bär, råa ägg, turkisk yoghurt och gammeldags filmjölk samt 1 dl grädde vid 12-13-tiden. En tupplur på 20-30 min gör sedan underverk. Nästa gång äter jag på kvällen. Van långdistansare, 67 år snart.

Edited by Edward K
  • Like 1

Jag har både sprungit och cyklat hyfsat långt utan att fylla på med några direkta mängder med kolhydrater. Några exempel är Vätternrundan, Vasaloppet och Stockholm Marathon.

Jag har inte vågat testa att ladda med kolhydrater eftersom jag är orolig att magen ska få panik då.

Som jag ser det är det inga som helst problem att köra långt och hyfsat fort utan kolhydrater. Jag kör helst morgonpass med bara en kopp kaffe och ett glas vatten innan jag ger mig ut.

Det jag märker när jag cyklar eller springer långt med människor som äter "normalt" är att de måste fylla på med sportdryck eller godis eller något annat nyttigt under passen, det behöver inte jag, det räcker fint med bara vatten för mig. Jag vet inte om det skulle bli skillnad om man kör någon typ av sprint men jag har presterat hyggligt för att vara motionär även på löpning så kort som 3000m utan kolhydrater...

Jag har ätit enl LCHF-modellen sen 2011 febr och har bara två ggr använt kolhydrater efter 3 1/2 timme vid långpass. Bara för återhämtningens skull. Normalt startar jag bara med 2 glas vatten och 2 större koppar kaffe och det står jag mig på perfekt i 3-4 timmar, oftast bara en halv cykelflaska vatten. Mer om det är riktigt varmt. Däremot äter jag en rejäl smoothie med banan, bär, råa ägg, turkisk yoghurt och gammeldags filmjölk samt 1 dl grädde vid 12-13-tiden. En tupplur på 20-30 min gör sedan underverk. Nästa gång äter jag på kvällen. Van långdistansare, 67 år snart.

Den smootien du omtalar; är det före eller efter ett långpass eller är det din dagliga lunsj?  Jag går själv och experimenterar med mitt ætande føre och efter træning - har inte hittad det rætta tycker jag.

• 4 weeks later...