inga-lill Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Eftersom jag inte hittade länken direkt, lägger jag upp länken till bloggen där jag hittade den, Varsågoda. http://lchfklubben.se/saraivarsson/2013/04/29/professor-hellenius-i-extra-ostergotland/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Idag fanns artikeln i SmålandsTidningen - blir frustrerad när man har läst så mycket om hur det verkligen ligger till. Nu blir det en hel del diskussioner igen om att det är farligt med mättat fett. Visserligen stod det att Kostdoktorn och LCHF-förespråkare inte tycker att det är farligt men den stora artikeln var av Hellenius. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Professor.. kiss my back.. professor i rappakalja möjligtvis! "En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år." http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Fy vad trött man är på den här typen av journalistik och "proffessorer".... Jag är numera så less på att försvara mitt val av LCHF på grund av all denna smörja som publiceras i tidningarna. Som en bekant uttryckte sig till mig i helgen som gick: (Hon jobbar på hjärtintensiven)"Ja men jag ser en hel del på jobb, nu för någon vecka sedan fick vi in en man i 50 årsåldern som ätit LCHF i två år och han hade skyhöga kolesterolvärden!!"Varpå jag frågade vilket kolesterol som var högt, LDL eller HDL och fick då svaret:"Vi mäter ju totala kolesterolet, och dessutom spelar det ingen roll vilken av dem som är för höga, är kolesterolet för högt så är det farligt"*suck* När inte ens vårdpersonal kan sätta sig in i grundläggande näringslära så mörknar det för mina ögon.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Vid nästa årskontroll som diabetiker, tänker jag vägra mäta kolesterol för att markera. Annika D:s föreslog detta. Varför ska alla dessa skattepengar läggas på att testa för en påhittad sjukdom, knaprande av dyra piller som bara framkallar sjukdom? Man blir beklämd av att möta de gamla i sitt arbete som godtroget lägger sina sista slantar på dessa fruktansvärda mediciner. Eftersom Simvastatinet ger så mycket biverkningar så väljer många en annan statin och den får de betala själva! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Hellenius är ju på inget sätt en trovärdig expert längre så varför ens bry om vad hon babblar i media.. En kvarleva från etablisemangets storhetstider lika som Rössner.. Trenden har börjat vända och fast det går sakta så går det i alla fall åt andra hållet än vad de där säger. Deras åsikter i olika intervjuer numera känns bara mest som framkrystade ord och gamla ideer i desperation för att hålla flaggan uppe tills pensionen eller ålder oundvikligen tvingar de slutligen ge upp. För den dagen kommer och den är inte ens långt borta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Om artikeln finns på webben så kan man kanske kommentera där.Fast i papperstidningen är ju skadan redan gjord,Jag förstår bara inte hur sådant slinker igenom,det är ju tidningarnas trovärdighet som ryker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Detta är nog viktigt att förstå: "Jag vet, att de flesta män, även de som med lätthet hanterar de mest komplicerade problem, sällan kan acceptera ens den enklaste eller mest uppenbara sanning om det skulle tvinga dem att erkänna felagtigheten i slutsatser som de nöjt har förklarat för kollegor, som de stolt lärt ut till andra och som de vävt, tråd för tråd, in i sina livs själva struktur."Leo Tolstoj Så är det - inget att undras eller ilskas över ............ le lite förlåtande....och känn igen din broder 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Man får se det positiva med eländet. Hellénius kanske skrämmer bort en och annan från smörhyllan, vilket i dagsläget vore bra för mig. Det ekologiska smöret var slut i affären i dag, medan rea-margarinerna tornade upp sig bredvid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Anders Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Här e lite kunskap till alla, även Hellenius. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts