Jump to content

Vad vet ni om Gluten?

Antonius

Recommended Posts

Tjenamors allihopa! då var det dags för en ny trådskapning här då jag själv blev mer nyfiken på det här med gluten. Så ni får gärna skriva allt ni vet om gluten, jag vet att det är dåligt och ungefär vad som händer i kroppen när man förtär det men skulle gärna vilja lära mig mer om vad det har för effekter på kroppen var det kommer ifrån etc.. jaa helt enkelt allt ni vet om gluten får ni gärna skriva!! Tack!

/ Antonius

Gluten finns i råg, vete och korn. Glutenintoleranta kan tåla ren havre som odlats utan att blandas med dom andra sädesslagen men kanske en del ändå reagerar på havre också? Gluten finns också i tex malt och vete kan vara tillsatt i små mängder i sojasås och dylikt så en med riktig intolerans måste vara extremt noga. Gluten är ett protein.

Ett typiskt symptom på glutenintolerans är lågt Hb-värde. Magen kan vara helt ok trots att man är sjuk. Även andra brister är vanliga då gluten utlöser en autoimmun respons som attackerar tarmluddet. Enda sättet att veta om man har verklig intolerans är att sjuk tarm observeras i ett vävnadsprov från tarmen. Så det är bäst att testa sig innan man utesluter gluten helt. Äkta intolerans är en allvarlig sjukdom inte alls som laktosintolerans. Det är vanligt med följdsjukdomar/relaterade sjukdomar. Sådana är tex Sjögrens syndrom, reumatism, sköldkörtelproblem och Alzheimers. Min mor har glutenintolerans och har nu fått alla dessa.

Själv har jag testat mig och har inte den riktiga formen av intolerans. Men jag äter ändå nästan glutenfritt för enligt vad jag förstått är gluten negativt i varierande grad för alla.

• Like 1

För den med äkta glutenintolerans går det inte att äta nästan glutenfritt. Redan mycket små mängder gluten förstör tarmluddet för månader framöver. Då absolut strikthet är ett mycket hårt och tungt krav krävs stor motivation av den drabbade. Det räcker inte att skrapa av paneringen på biffen. Och man måste förhöra restaurangpersonalen genast något ser misstänkt ut (tex fel sås). Det är bakgrunden till varför test rekommenderas före egna experiment. Åtminstone måste man äta gluten en tid före testet tas.

För den med äkta glutenintolerans går det inte att äta nästan glutenfritt. Redan mycket små mängder gluten förstör tarmluddet för månader framöver. Då absolut strikthet är ett mycket hårt och tungt krav krävs stor motivation av den drabbade. Det räcker inte att skrapa av paneringen på biffen. Och man måste förhöra restaurangpersonalen genast något ser misstänkt ut (tex fel sås). Det är bakgrunden till varför test rekommenderas före egna experiment. Åtminstone måste man äta gluten en tid före testet tas.

Är det inte så att "glutenfria" produkter får innehålla upp till 20mg gluten/kg? Menar du att en "äkta" glutenintolerant inte kan äta "glutenfritt" utan måste äta "naturligt glutenfritt"? Eller hur små mängder talar vi?

Jag tror att gluten egentligen är riktigt dåliga nyheter för alla människors matsmältningsorgan. Som Jeanette påpekar kan gluten (liksom en del andra främmande proteiner i spannmål, legymer och mejeriprodukter) skada tarmens insida och orsaka något som kallas "intestinal permeability". Tarmens väggar ska var helt täta, och vilka ämnen som ska nå kroppens "insida" via blodbanan är noga reglerat. Men dessa proteiner kan göra "hål" i tarmväggen så att bakterier och/eller proteinpartiklar kan slippa in i blodbanan. Bakterierna ställer till med inflammation som hjälper till att skapa ateroskleros och kardiovaskulär sjukdom; proteinerna ställer till med autoimmuna reaktioner genom att de kan vara till förvillning lika kroppsegna proteiner. Som t.ex. när immunförsvaret förmås attackera betacellerna i pankreas vilket orsakar diabetes 1.

De moderna vetesorter som numera odlas över hela världen utvecklades i ett stort internationellt samarbete med bas i Mexiko på sjuttiotalet. Detta moderna vete är högeffektivt då det är sprängfyllt med frön på en kortare stjälk en tidigare. Vad forskarna på sjuttiotalet troligen inte hade koll på var att helt nya varianter av gluten-proteiner finns i dessa nya vetesorter, vars effekter vi troligen nu bevittnar i form av ökande glutenintolerans, "oförklarlig" ökning av olika autoimmuna sjukdomar.

Gluten bör skys som pesten ;)

• Like 1

Det finns en annan aspekt av detta som är lite känslig att ta upp men jag lyfter den ändå då jag tycker att det är intressant ur ett beteendevetenskapligt perspektiv.

Som bekant så innebär ju i stora drag en övergång till fettanpassning från glukosanpassning att man ökar mängden av vissa enzymer och minskar mängden av andra. Det är detta som tar längst tid och, som jag tjatat lite om här och var, tog det för mig ca 3-4 månader innan det verkligen slagit igenom så även träningen funkade prima.

Hur som helst, något man noterat från forskarhåll är att det är långt flera som under i synnerhet 2000-talet hävdar sig vara/tror sig vara glutenallergiker än vad som verkligen är det. Medeltalet bland de tester som man brukar jämföra kontrolldatat för så är det så lite som 1 av 10 som de facto påvisar riktig glutenintolerans. Då har man ju möjligheten att det är fel på testerna...eller något annat.

Spolar vi tillbaka till 80-talet så noterade man dock en liknande problematik i relation till laktosintolerans. Det verkar alltså gå en viss trend i vad folk är...eller tror sig vara intoleranta emot.

Det som möjligtvis kan förklara detta är således en annan trend, dvs den som rör kosten. Under 80-talet hade fettnojan slagit igenom. Allt som hade fett i sig var livsfarlig. Tja, stundtals fick man för sig att det räckte om det började på F för att vara farligt... Så vad händer då? Jo, eftersom det Farligaste Fettet påstod vara det MÄTTADE (lås in kvinnor och barn!) så började folk, livrädda som de var, inte bara köpa fettsnåla produkter utan även sluta med vissa sådana produkter helt och hållet. Kort och gott, mejeriprodukter hörde till dessa. Så vad händer då när människor slutar äta ett visst livsmedel? Jo, förutom att de i detta fall slapp rädslan från det Fettmättade Monstret så ställde i regel kropparna hos dessa om sig. Kroppen är en ju makalös och adaptiv biologisk konstruktion. Det som inte behövs, det försvinner/minskar och det man behöver det ökar/tillkommer. Slutar man helt att äta mejeriprodukter så finns nämligen ett högst begränsat behov av enzymet laktas vilket behövs för att bryta ned mjölksocker.

Någon som förstår vartåt det här barkar? :)

Om vi återgår till 2000-talet så slog LCHF-dieter igenom med buller och bång på en långt större skala än någonsin tidigare. LCHF-spred sig över vår planet...och möjligtvis sitter det även en Marsian någonstans och suger i sig härligt smör i detta nu. Hrrm, i varje fall, äter man rejält mycket mindre kolhydrater och rejält mycket mera fett...så händer givetvis en hel del på insidan. De enzymer som ex. hanterar spannmål...gluten m.m. behövs ju inte i samma utsträckning som tidigare och i extremfallen inte alls.

Så, ponera att den som på 1980-talet uteslutit större delen av maten från mejerier...och efter ett tag får för sig att prova på tidigare kosthållning genom att ex. börja dricka mjölk igen? Vad tror ni händer? Jo, ungefär samma sak som för den som på 2000-talet uteslutit större delen av livsmedel som är spannmålsbottnande och ofta innehåller gluten. Kroppen kommer i regel att reagera lite smått negativt helt enkelt för att enzymkulturen inte är densamma som tidigare. Och om besvären upplevs mycket negativt så är chansen inte liten att det där nygamla tillskottet av livsmedel, oavsett om det är mjölk eller något bröd, rätt fort försvinner ur dieten igen.

Vad som dessutom också riskerar ske är att personen med obehaget tar sig en rejäl funderare på vad sjutton det var som hände? Oftare än inte så drar man en slutsats som både är populär och vanligt förekommande för den tid man lever i. M.a.o. "jäklar, jag har visst blivit laktosintolerans" eller på 2000-talet "hoppsan Amalia, typiskt att man har dragit på sig glutenintolerans på gamla dar".

Det här försvåras lustigt nog av att livsmedelsindustrin är som hökar när det gäller att tjäna pengar och att romantisera sina produkters näringsinnehåll. För fortare än Livsmedelsverket hinner säga "fett är nazism" så nog kommer det på var och varannan brödlimpa stå "100% glutenfritt" och i kyldiskarna finns så klart lika snabbt mejeriprodukter med etiketten "100% laktosfritt".

Tja, det var förhoppningsvis en smula tankeväckande så här på kvällskvisten. :) OBS! Menar absolut inte att nedvärdera eller banalisera någon som verkligen lider av celiaki eller laktosintolerans. Poängen är - som vanligt - bara att utmana tankemaskineriet. Det finns ju också en möjlig poäng i att inte i onödan undvika sådant man inte behöver undvika. Just sayin'.

TinyTom, här i Finland brukar inflyttade ryssar skämta att man vet när man bott för länge i Finland - det är när man blivit laktosintolerant. :) Laktosfria produkter är de jättebusiness här och den har vi lite i taget exporterat till er där i Sverige. Jag minns ännu för några år sedan när det knappt gick att hitta laktosfria eller laktosfattiga produkter i Sverige medan dom fanns överallt här.

Jag tror din teori kan stämma för laktos.

Gluten finns i råg, vete och korn. Glutenintoleranta kan tåla ren havre som odlats utan att blandas med dom andra sädesslagen men kanske en del ändå reagerar på havre också? Gluten finns också i tex malt och vete kan vara tillsatt i små mängder i sojasås och dylikt så en med riktig intolerans måste vara extremt noga. Gluten är ett protein.

Ett typiskt symptom på glutenintolerans är lågt Hb-värde. Magen kan vara helt ok trots att man är sjuk. Även andra brister är vanliga då gluten utlöser en autoimmun respons som attackerar tarmluddet. Enda sättet att veta om man har verklig intolerans är att sjuk tarm observeras i ett vävnadsprov från tarmen. Så det är bäst att testa sig innan man utesluter gluten helt. Äkta intolerans är en allvarlig sjukdom inte alls som laktosintolerans. Det är vanligt med följdsjukdomar/relaterade sjukdomar. Sådana är tex Sjögrens syndrom, reumatism, sköldkörtelproblem och Alzheimers. Min mor har glutenintolerans och har nu fått alla dessa.

Själv har jag testat mig och har inte den riktiga formen av intolerans. Men jag äter ändå nästan glutenfritt för enligt vad jag förstått är gluten negativt i varierande grad för alla.

Varför skulle man inte utesluta gluten om man inte är "bevisat" intolerant??

Det är ju uppenbarligen så att gluten inte är ett essentiellt protein, det vill säga att det är ingenting vi MÅSTE äta, tvärtom! Därför kan jag inte se nån anledning till att undvika gluten även om man inte testat sig... Däremot, i vissa sammanhang kan det krävas ett läkarintyg för att få glutenfri kost, tex i skolmatsalar, och då krävs nog ett test...men jag tror inte nån hävdar att deras barn är glutenintollerant utan att det testat sig... Som vuxen kan jag ju själv välja vad jag vill äta och vad jag känner att jag mår bra av... Naturligtvis kan man även ge barnen gluternfritt, typ LCHF, utan att det är skadligt.