Aleks Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Det är så typsikt!! Livet har varit stressigt, rent ut sagt skitjobbigt på jobb några månader!! Nu känner jag att saker och ting ramlar på plats och vad händer? Kroppen protesterar!! Under en veckas tid har jag fått ont i magen direkt efter måltid och igår ramlade poletten ner. Magkatarr! Har haft det två gånger förr men då var det före LCHF och jag åt potatissoppa, bröd osv. Undvek fet mat, stekt osv. Det finns inte på kartan att ajg bryter LCHF nu!! Jag har hållt mig sockerfri sedan februari och jag vägrar ändra på det!! Men fantasin tryter, vad kan jag äta? Ägg går bort, jag har under en längre tid fått ont i magen av ägg i alla former utom kokta (men jag vill inte chansa nu). Kokt kött av alla slag får mig att må fysiskt illa (tvångs mat från min uppväxt då min mamma kokade ALLT kött!!). Jag får otroligt ont av stekt mat har jag märkt. Förr vände magen sig av choklad och banan (nu är inte banan aktuellt så det är inga problem). Jag röker inte och jag får sätta korken i vinflaskan ett tag. Men jag behöver tips på mat jag kan äta!! Idag blir det väldigt skonsamt, soppa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Jag tror jag fick magkatarr en gång när jag tvärt slutade med mejeriprodukter. Det som till sist hjälpte var en klunk Aloe Vera Gel lite då och då, som balsam för magen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Jag skulle beställa tid på vårdcentralen och be om ett prov på helicobakter pyloris. Magkatatarr går över av sig självt, det du har kräver diet, den enda behandling som fanns förr. Jag säger inte att du har helicobakter men sannolikheten är stor och skulle det vara så får du en behandling som hjälper både på kort och lång sikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Det är samma här, stressen skapar magkatarr... Förutom att försöka förändra min inställning till stressen har jag märkt att mindre portioner fett lite oftare hjälper ganska bra. Annars kan det hjälpa med 5 droppar lakrits och 10 droppar älggräs i ett glas vatten 2ggr per dag + ytterligare ett glas vatten med bara älggräsdroppar under dagen. Det tar några dagar innan man märker resultat men långvarig stress ger ofta långvarig magkatarr. http://www.ortagubben.se/alggras-50ml-p-245-c-102.aspx http://www.ortagubben.se/lakrits-50ml-p-183-c-102.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Det är jobbigt med magkatarr, och vet man att man varit utsatt för stress en längre tid så kan man befara att det är orsaken. Det är svårt att säga vad man ska äta vid dessa besvär eftersom det är så individuellt. Det är lättare att säga vad man inte bör äta. Vinäger, vitt vin, svart och vit peppar, citrusfrukter förutom grapefrukt som verkar ha basiska egenskaper.En magkatarr kan bero på att man har för basisk magsyra, men det är lite ovanligare.Curry och chilipeppar verkar ha en lugnande effekt på magen, så det kan man prova.Sen har vi ju även det gamla beprövade Samarinet som inte ska föraktas, värt att testa. Lycka till, och hjälper inget så skulle jag rekommendera Omeprazol 20 mg i 10 dagar, och hjälper inte det, sök läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Tack för alla svar och tips. Igår åt jag väldigt snäll kost och sånt jag kände att min mage fixade. Det blev tomatsoppa med en klick creme fraiche i, ost, prickigkorv och philadelphia ost. Tänkte mig inte för på morgonkvisten utan hällde i mig en kaffe med grädde, döm av min förvåning när magen INTE protesterade?? Så igår gick jag helt smärtfri! Idag blir det kyckling, tillagad i ugn, med snälla tillbehör till middag. Jag ska hålla mig till det jag vet att jag inte får ont av och så får vi se hur domen lyder på söndag då jag stoppar i mig något litet som jag fått ont av. Det kan ju vara så att jag fick en förvarning om vad som kunde hända... Och stress... ja... jag har levt på stress känns det som nu när jag tänker tillbaka!! Sonen skolades in på förskolan i slutet av september, jag började jobba i oktober och sedan dess har barnen varit sjuka om och om igen. Och de har varit generösa, mina små änglar, de har bjudit mig på många av bacillerna!! Magsjukor, influensor, förkylningar!! Det ena efter det andra och som grädde på moset: gnälliga arbetskamrater som sagt rakt ut att de inte kan lita på mig för att jag är borta så mycket!! Under januari jobbade jag totalt TIO dagar!!! I mars var jag borta EN dag! Så nu när det börjar lugna sig för barnen och de verkar hålla sig friska så kom mitt bakslag!! Med lite tur har kroppen varnat mig. Och jag har lyssnat!! Om jag får ont igen kommer jag ringa VC och be dem ta prover så att det inte är annat (har läst på 1177.se). Men det är inte lönt att göra det nu när jag hållt mig smärtfri en hel dag. Och dessutom så äter jag LCHF... vilken banning får jag inte då av sjukvården tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Dricker du kaffe? Sluta isf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Dricker du kaffe? Sluta isf. Det märkliga är att jag får inte ont när jag dricker kaffe! Däremot får jag ont när jag äter stekt eller grillat kött och nötter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Det tar sin tid och få magen fungera. I början kände jag att magen blev direkt bättre, men sedan kom älendet tillbaka efter någon månad. Så jag fick ändra litet på mitt sätt och äta. Det har faktiskt hänt ett par gånger till. Bl.a bytte jag kaffe till te och magen blev bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Testa laga kötte i ugn, koka eller ånga det istället ett tag. Magkatarr är något man aldrig blir riktigt av med och alla är olika känsliga för stekt. Dock kan jag tips om att när du känner magkatarren så knapra i dig saltinlagd jalapeno eller färsk chilepeppar (du vänjer dig mer och mer ju oftare du äter chilepeppar). Det har en bedövande effekt, men triggar också igång gelpumparna i magsäcken som lägger upp ett ytterligare skyddande lager och över inflammationen. Det är ämnet capsaicin i chilepeppar som gör detta, det du upplever som starkt vill säga. Ett obs här dock; börjar det bränna ännu mer i magen och göra ont efter du äter chilepepparn (den ska inte vara rökt eller torkad) så är det en indikation på magsår. Då gör det istället ont som fasens när nerver och blodkärl vidgar sig i kontakt med capsaicinet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Magkatarr kan vara olika saker. Jag hade det en gång när jag pluggade inför en tenta, stress, godis, snus och kaffe i mycket stora mängder under en period. Jag hade ont i någon vecka och sedan tog jag en omeprasol och det gick över direkt. Sen har jag aldrig känt av det igen. Stressen är nog det oftast utlösande. Låt bli alla smärtstillande och ät sådant som är lättsmält och ät inte för mycket (magkatarr kan ibland kännas om hunger) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Jag har hållt mig till mat lagad i ugn och det har funkat super bra! I lördes hade min man handlat hem kalvfärs och vädret var såååå underbart och innan jag hade hunnit tänka mig för hade jag startat grillen och gjort hamburgare av färsen. När jag kom på vad jag gjorde så kände jag att det fick bära eller brista! Vitlökssmör, sås gjord på majonnäs, grillad lök, paprika och champinjoner och ett halvt glas rosevin! ALlt gick ner, allt var gott och inget ont! Jag har haft en helvetets tid på jobb så magen har sagt ifrån! Snart är det semester och då kan jag fokusera på det JAG vill göra!! Det kommer läggas mycket krut på att göra sånt som hela famlijen mår bra av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Bra där, låter som det löst sig, men ta det lite lugnt i vilket fall en tid framöver, tror magen din kommer att tacka för det på lång sikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykkeliten Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Skönt att du mår bättre! Min magkatarr har blivit jättemycket bättre sen jag började med LCHF. Förr kom den som ett brev på posten när det blev för stressigt på jobbet. Senast jag hade en stressad period slog det mig att magen bara sved pyttelite, inte alls som tidigare. Annars har Omeprazol varit min räddare i nöden. Fisk sägs ju vara skonsamt, och det kan man ju med glädje äta varje dag :-) Lycka till med din lilla mage! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts