Jump to content

Ketos effekter på insulinproduktionen långsiktigt

Recommended Posts

Hej,

Är lite förbryllad på om målsättningen för att undvika eller reversera diabetes typ 2 ska vara att befinna sig i ketos konstant. Detta efter att ha stött på kommentarer om att det inte är bra att vara i ketos hela tiden då risk finns för att insulinproduktionen kommer upphöra. Påståendet bygger på att om man inte äter mat där insulinet behövs kommer funktionen upphöra. Vissa menar att kolhydratintaget därför måste cyklas (oklart med vilken intervall, typ var 7 dag). Jag har tyvärr ingen källa på detta men undrar om någon här har någon koll på om detta stämmer? 

Tänker att Jason Fung föreläser om att det förenklat är fettlever som förorsakar att insulinproduktionen upphör vid diabetes typ 2 eftersom betacellerna blockeras men att insulinproduktionen kommer tillbaka när individer äter LCHF samt minskar i vikt. Känner inte alls igen att jag har sett på dietdoctor att det finns risker med ketos utifrån att kroppen slutar producera insulin, någon som har kommentarer på detta?

Låter som en skröna...vart har du fått den uppgiften ifrån, att insulinproduktionen skulle upphöra? Det skulle innebära att om man äter strikt LCHF blir man typ 1 diabetiker.

Även om du äter 0 kolhydrater så kommer kroppen fortsätta producera glykogen/glukos och du är beroende av en insulinproduktion även då...fast på en mycket lägre nivå förstås.

• Like 5

Jag googlade lite ... han verkar tycka att keto med "carb cycling" är en bra metod?  ...det kan det säkert också vara. :)  Ett misstag som jag tycker ofta förekommer när man diskuterar hur man ska äta är att det skulle finnas EN optimal metod ...det tror inte jag på i alla fall. 

Jag hittade inget om att insulinproduktionen skulle upphöra om man åt keto länge.

• Like 3

Det som du säger att det inte är bra med en metod, lite så uppfattar jag att han menar, därav cykler.

"You have to be able to eat flexibility, and you have to be able to handle your carbs. People on long-term ketogenic diets and low carb diets such as Atkins may become insulin resistans over time, until they can't handle carbohydrates at all. That's not healthy or strong - in fact it-s as damaging to your body as eating sugar and carbs all the time." 

On 2021-07-20 at 09:13, Ulle sade:

Det som du säger att det inte är bra med en metod, lite så uppfattar jag att han menar, därav cykler.

"You have to be able to eat flexibility, and you have to be able to handle your carbs. People on long-term ketogenic diets and low carb diets such as Atkins may become insulin resistans over time, until they can't handle carbohydrates at all. That's not healthy or strong - in fact it-s as damaging to your body as eating sugar and carbs all the time." 

Hittade precis Jeffry N Gerber, Framingham and the muddy water, videoföreläsning på Dietdoctor, där han menar att påstående om insulinresistens genom lågkolhydratkost är felaktigt och uppger att de låga insulinnivåerna endast är en normal fysisk anpassning utifrån kosten...så det talar ju för ketogen kost :) 

• Like 2

Då förstår jag vad du menar. :) ...man brukar prata om att det tar några dagar för kroppen att återanpassa sig till en kolhydratrik kost om man ätit Ketogent under en längre period...det handlar mer om att kroppens celler inte reagerar på samma sätt vid högre insulinpåslag (viss insulinresistens) när man äter ketogent ... inte om att insulinproduktionen upphör. 

Det mest kända exemplet på detta i Sverige är Annika Dahlqvists påstådda diabetes.

https://www.dietdoctor.com/se/har-annika-dahlqvist-diabetes

• Like 2