Jump to content

Thaimat - OK någon gång ibland?

jlay

Recommended Posts

Jag har försökt söka bland inläggen här och på andra forum efter svaret på om thaimat är OK, om man exkluderar riset förstås, att äta då och då om man följer LCHF. Hur mycket kolhydrater gömmer det sig i en vanlig rätt såsom biff med thailändsk basilika till exempel? Är det sojan som är problemet? Eller handlar det mer om att jag får i mig för lite fett under ett mål?

Jag äter thaimat och liknande någon gång ibland. Men jag undviker det om jag kan. Morgonen efter är jag alltid lite uppsvullen och plufsig. Kan öka upp mot ett kilo i vikt. Vätska, antar jag och det försvinner ju, men jag mår helt enkelt inte bra av den typen av mat. Tycker att det kan vara lite olika beroende på var maten köps. Åt kinamat för en tid sedan. En enorm portion, men helt utan besvär efteråt. Du får väl prova och se hur just du mår!

Man reder väl thai- och kinamat med arrowrot som ger en del kolhydrater. Jag gillar att äta mongolisk barbacue. För den som inte vet fungerar det så att man plockar till sig från en buffé av råa grönsaker och kött som sen tillagas. Sen får man själv komplettera med sås och ris. Då kan man alltså undvika alla onödiga kolhydratkällor.

Men detta är ju som regel väldigt mager mat. Svårt att få upp fettkvoten. Man kan kanske ha lite kryddsmör med sig och komplettera med! :D

Jag saknade faktiskt thai-mat fram till för ett år sedan. Då tänkte jag, nä nu ska jag faktiskt äta det här.

Matlagarna måste ha missat glutamaten. För all mat smakade papper och solrosolja med en svag bismak av bensin.

Tahimat är helt ok. Färdigmat är ofta inte ok, gäller all mat. Häromåret gick jag en kurs i Thaimatlagning, så jag lagar en del thai hemma. Jättegott och bra. Men inget ris och inte alla rätter är ok för LCHFare.

Tom Ka Kai (kycklingsopa i kokosmjölk med galanga och chilli mums) är ju helt ok. Ca en tesked socker på 2-3 portioner men den kan man ju utesluta om man är hard core.