jlay Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Jag har försökt söka bland inläggen här och på andra forum efter svaret på om thaimat är OK, om man exkluderar riset förstås, att äta då och då om man följer LCHF. Hur mycket kolhydrater gömmer det sig i en vanlig rätt såsom biff med thailändsk basilika till exempel? Är det sojan som är problemet? Eller handlar det mer om att jag får i mig för lite fett under ett mål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag äter thaimat och liknande någon gång ibland. Men jag undviker det om jag kan. Morgonen efter är jag alltid lite uppsvullen och plufsig. Kan öka upp mot ett kilo i vikt. Vätska, antar jag och det försvinner ju, men jag mår helt enkelt inte bra av den typen av mat. Tycker att det kan vara lite olika beroende på var maten köps. Åt kinamat för en tid sedan. En enorm portion, men helt utan besvär efteråt. Du får väl prova och se hur just du mår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Man reder väl thai- och kinamat med arrowrot som ger en del kolhydrater. Jag gillar att äta mongolisk barbacue. För den som inte vet fungerar det så att man plockar till sig från en buffé av råa grönsaker och kött som sen tillagas. Sen får man själv komplettera med sås och ris. Då kan man alltså undvika alla onödiga kolhydratkällor. Men detta är ju som regel väldigt mager mat. Svårt att få upp fettkvoten. Man kan kanske ha lite kryddsmör med sig och komplettera med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TcH Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Det är helt omöjligt att svara på, beror helt på hur det tillagas och vad man väljer att äta (precis som du skriver ) Jämför med "är det ok att äta en dagens på krogen ?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Hå Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Dottern som är typ1 diabetiker måste alltid ta extra insulin när hon ätit thai el. kinamat trots att hon är försiktig med riset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag saknade faktiskt thai-mat fram till för ett år sedan. Då tänkte jag, nä nu ska jag faktiskt äta det här. Matlagarna måste ha missat glutamaten. För all mat smakade papper och solrosolja med en svag bismak av bensin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Tahimat är helt ok. Färdigmat är ofta inte ok, gäller all mat. Häromåret gick jag en kurs i Thaimatlagning, så jag lagar en del thai hemma. Jättegott och bra. Men inget ris och inte alla rätter är ok för LCHFare. Tom Ka Kai (kycklingsopa i kokosmjölk med galanga och chilli mums) är ju helt ok. Ca en tesked socker på 2-3 portioner men den kan man ju utesluta om man är hard core. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jordnötssås är också OK om man utesluter sockret. Men det blir en lite annorlunda smak. Tycker dock att det går att stå ut med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts