Jump to content

Varför går jag inte ner i vikt?


DH
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit strikt LCHF i 4 veckor och det känns som att viktminskningen stannade av efter första veckan. Såhär har det sett ut för mig:

V.1: -4kg 

V.2: -0,4kg 

V.3: +0,3kg

V.4: +- 0

Innan jag började med LCHF vräkte jag i mig otroliga mängder godis och glass varje dag och sedan jag började med LCHF har jag inte fuskat någon gång. 

Jag äter endast lunch och middag, till frukost tar jag kaffe med en tesked kokosolja och en matsked vispgrädde. 

Äter inte mycket mejeriprodukter och heller inte sötsaker med sötningsmedel. 

Det enda jag äter som inte är toppen är några fishermans Friends om dagen. Givetvis helt sockerfria. 

Har köpt ketosticks och jag ligger på den högsta nivån som mäts och har gjort det sen jag började testa för en vecka sen. 

Börjar undra om LCHF inte fungerar för mig? Är verkligen i stort behov av att gå ner i vikt. Har lagt på mig ca 30kg under senaste 2 åren som bestått av både graviditet, Corona och föräldraledighet och med det ett ständigt snaskande på godsaker. 

Uppskattar tips och råd! 🙏

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Många tror att det är bara att vräka i sig fet med LCHF och jag var en av dom, men om du ska gå ner i vikt. så rekommenderar jag att bara använda fet i lagom mängd när du lagar mat och prova att hoppa över frukost om det funkar för dig. Sen var jag en av dom som trodde att man ska äta sig proppmätt varje gång man äter, det funkar inte häller för mig. Fet mättar inte, men protein gör det samt bra grönsaker som vitkål/spenat/blomkålsris. Så försök hitta en bra balans i din kost. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det är viktigt att ha tålamod. Det låter som du äter otroligt mycket bättre nu än innan? Om du kan tänka dig att i huvudsak fortsätta att äta som du gör nu för resten av livet? Så kommer nog resultaten förr eller senare. Om du rör dig väldigt lite? Skulle jag rekommendera åtminstone promenader, typ 1-2 timmar om dagen. Man kan ju passa på att lyssna på någon bok eller podcast under den tiden. :) Sen så kan man testa något faste-schema om man inte får något resultat på flera månader... men ge det tid.

Om du inte gjort "utmaningen" kan det vara bra att göra för att få en känsla för om man äter "rätt".

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog också säga: ha tålamod. Fyra veckor? Om du inte fått något resultat om fyra till sex månader kan du börja fundera på att skruva på något. 
Mät på några ställen, som MariaF föreslår.
Njut av maten, och livet (så gott det går, för jag vet inte hur du har det, men jobb och småbarn brukar bli ganska stressigt). Träna lagom, för att må bra.

Var snäll mot dig själv - och då menar jag inte godis och skräpmat, men förlåt dig själv om du slirar, någon gång. Men med ”snäll” menar jag att prioritera sådant som är bra för dig. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket att säga om viktminskning och det finns mycket information att hämta för att man ska verkligen förstå hur viktminskningen i FETTvikt går till. Läs på så mycket du bara kan om keto, lågkolhydratkost, periodisk fasta. Det håller motivationen uppe och ger kunskap och förståelse eftersom det tar tid att gå ner i vikt om man vill äta varje dag. 4 veckor är en mycket kort tid för att dra några slutsatser. Den första veckan var det nog främst vatten som försvann eftersom kolhydrater - stärkelse - håller kvar vätska i kroppen ungefär som redning gör det i en sås. 

Viktminskning är främst hormonell som MariaF har redan nämnt. Du kan ha nytta av att förstå hur till ex hormonet insulin påverkar fettinlagring. Om du använder periodisk fasta så är det viktigt att man under tiden man fastar inte heller dricker något som kan höja insulin. Du vill att kunna under dina fastetimmar förbränna så mycket fett du bara kan och låg insulin hjälper till med detta samt lågintensiv träning som promenader. Inflammation kan hindra dig från att gå ner i vikt så det kan vara viktigt att undersöka vilken mat som kan vara inflammatorisk för dig. Använd annat än vågen för att mäta dina framsteg = trånga kläder, bilder, måttband.

Småätande kan hindra viktnedgången även om du äter bara saker som är godkända inom LCHF ramarna.

Matens kvalitet är också viktig. Vi vill ju gå ner i vikt och fortfarande ha en god hälsa. Se till att äta näringsrik och näringstät mat. Kalorier är inte så viktiga men näring är ALLT för hälsan.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla kloka svar, det uppskattas verkligen!

Jag försöker svara på några av frågorna ni ställt i era svar. 

-Jag är 35år och gick upp oerhört mycket i vikt under min graviditet då jag åt vansinnigt mkt glass, godis, choklad och chips. Födde i slutet av september. 

Jag tycker att övervikten sitter överallt, men kanske främst magen. 

Jag tar (oftast) en promenad på 35min varje morgon. Sen är jag ute med barnvagn men går då ganska långsamt för att bebisen ska somna. 

Stress och sömnbrist - oja! Har två småbarn där den lilla bebisen är väldigt krävande och inte toppen på att sova på natten, svårt att göra nåt åt det men förstår att det kan bromsa viktminskningen. 

Jag räknar inte kolhydrater men äter inte produkter som innehåller mer än 4g kolhydrater per 100g är, en typisk dag ser ut såhär:

Frukost: kaffe med kokosolja och 1msk vispgrädde

 Lunch: Tomater och basilika med 2/3 stelt hallumi och lite bea

Middag: Blomkålsris och köttfärssås 

Har också använt ketostix som verktyg för att säkerställa att jag inte äter för mkt kolhydrater. Kanske inte går att använda på det sättet? 

Jag ska direkt läsa på om insulin, keto och periodisk fasta m.m som ni tipsar om! 

 

Återigen, stort stort tack för era svar! 💞

 

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du tillsätter mycket fet som kokosolja/vispgrädde/Bea. Jag skulle nog prova en vecka utan allt extra fet. För fet har dubbelt som mycket energi som socker. Sedan prova och se om du klarar att hoppa över frukost, det funkar inte för alla doc.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, DH sade:

Jag räknar inte kolhydrater men äter inte produkter som innehåller mer än 4g kolhydrater per 100g är, en typisk dag ser ut såhär:

Undrar om du inte äter för lite? Förstå mig rätt, självklart vill du att det extra behovet ska tas från fettet men det går inte om du inte har rätt hormonell status. Svält är alltid möjlig men det är ju inte det du vill åstadkomma, du vill ju ha en trygg kropp som plockar näring ur maten och energi ur kroppsfettet. Men då måste du äta näringstätt. Gärna inälvor om du är rädd att grönsaker ger för mycket kolhydrater. Det finns mycket bra i grönsaker men också en del antinutrienter som oxalater, fytiner och lektiner. Bra fytonäringsämnen är färgerna på olika grönsaker även om paprika och tomat är rätt sött. Gröna blad är bra, det stöttar metyleringscykeln (B-vitamincykeln) som ligger till grund för massor av olika processer. 
För mig ser ditt menyförslag, bortsett från frukosten och beasåsen, ut som taget ur Viktväktarnas program. En "lätt lunch" och bara aningen kraftigare middag. Fast jag förstår dig, det är inte så lätt att ställa om (jag har 10års övning bakom mig) så det kommer reda ut sig med tiden. Utmaningen kan säkert hjälpa dig! Vet inte om du är medlem, är du det finns det bra inköpsverktyg. Numera även en variant med högre proteinintag och därmed något mindre fett (men fortfarande en hel del). Det mesta kan anpassas till resten av familjen eller, vilket är bäst och enklast, så får ni samma allihop.
Och sömnbrist och stress... ja, där är inte jag rätt person att råda... Men visst påverkar det! Framför allt putmagen. 
Lycka till! :wub:

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Boom 1
Link to comment
Share on other sites

Hej! 

Tack så mycket för svar! Jag är medlem och ska precis åka till affären för att inhandla allt inför LCHF utmaningen v.1! Det känns bra att följa något tydligt så att man får en idé om hur lite/ mycket man bör äta av allt. Som du skriver så tror jag också att jag äter för lite snarare än för mycket. Jag tycker om grönsaker och ska lägga extra kärlek på att få in mycket av det i min kost. 

 

Nu har jag mätt mig också och idag satte jag på mig ett par jeans som för någon månad sen satt så tight att det gjorde ont, nu sitter de skönt så något måste ha hänt! 😀

  • Like 4
  • Boom 1
Link to comment
Share on other sites

Kvinnor har en förmåga att lägga på sig fett lättare än män men vi har också ett ess i rockärmen = amning. För min del var amning den absolut bästa metoden i viktminskning i fettvikt. Då min äldsta son föddes ammade jag honom så fort han skrek och han gick upp i vikt medan jag gick ner. Jag tyckte senare att det var en oslagbar kombination. För då använde jag det extra fettet som man brukar lägga på sig under graviditeten till det det ska användas: extra fet modersmjölk. Barnmorskan tyckte att sonen gick för mycket upp i vikt och skällde på mig. Och visst innan pojken började gå såg han ut som en michelingubbe men det försvann och han har inte varit överviktig som barn eller i tonåren. Det är inte modersmjölken utan snarare välling, skräpmat, godis och annat onyttigt som gör våra barn osunt feta. Men under tiden var jag inte alls medveten om vilken bra metod jag använde. Han föddes på sensommaren och året därpå när vi åkte söderut på semester har jag aldrig varit så smal och vägt så lite i hela mitt liv och jag har nått dit utan någon ansträngning alls. Det bara blev så.

Dessutom var det amningen som sänkte stressnivån för mig. Att amma är mycket rofyllt sysselsättning och kan jämföras med meditation. Man bara sitter och tar det lugnt. Jag tycker inte om att stressa och undviker helst att gå upp på natten. Sonen fick sova i min säng och om han väckte mig fick han ett mål mat på momangen, rätt tempererat och alltid redo. Sömnavbrottet varade bara i några sekunder. Det tyckte jag var skönt och sonen med. :) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag ammar också och har gjort det sedan september men har inte allt gått ner i vikt av det. Ammar både på dagen och nätterna även om dottern också äter vanlig mat nu. Sover också med dottern i sängen där hon har fri tillgång till tutten.😆 

Gick inte ner i vikt förra gången jag ammade mitt äldre barn.

Min mamma har också vittnat om att hon blev supersmal av att amma men det verkar helt enkelt inte fungera så för mig, tyvärr! 😞

  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Man får ofta råd att äta för två när man väntar barn eller ammar. Jag förstår att de som säger det manar väl. Tyvärr kan det leda till att kvinnan som nu inte anser sig behöva hålla vikten börjar äta glass, bullar, godis, pizza och annan skräpmat för nu spelar det ju inte någon roll. Men det gör det i alla fall och många drabbas av graviditetsdiabetes. Kruxet är ju fortfarande att äta näringsrik och näringstät mat där näringen har hög biotillgänglighet. Det är ju näringen som både du och barnet behöver och inte kalorier. Tror man att det är viktigt med kalorier så kan man utsätta både sig själv och barnet för höga halter av gifter och kemikalier. Socker och gluten kan agera som gifter i kroppen. De flesta tillsatser finns i livsmedel inte för att vi behöver äta dem för att må bra men för att det lurar våra sinnen till att tycka om produkten. Det förbättrar oftast konsistens, lukt, smak, hållbarhet och utseende.

Oavsett vad veganförespråkare vill påskina så finns den biologiskt tillgängliga näringen främst i kött, fisk, fågel, ägg, inälvsmat och fett av animalisk ursprung som ister, talg, smör, ghee. Det har alltid funnits där utan att man behövde stå på varje gathörn och skrika ut det till omvärlden. Att man numera får höra om alla dessa nyttiga frukter och grönsaker beror inte på att de är nyttigare än kött utan på att man vill sälja dem så fort som möjligt. Den så kallade växtbaserade maten är helt enkelt mera vinstbringande än icke-processade gammaldags råvaror och då har man även råd att göra en massa reklam för den. Så vill du gå ner i vikt, behålla hälsa och samtidigt amma kika då på strikt lågkolhydratskost och carnivore. Växter vill inte bli uppätna och försvar sig med gifter.

Du måste också ha tålamod. Man blir inte smal över en natt och inte heller över ett par månader. Tänk istället att du ändrar din livsstil till en sundare variant och att det ska hjälpa dig att må bra och slippa kroniska sjukdomar även i framtiden. Det är våra vanor som långsamt gör oss allt tjockare och sjukare så det gäller att hitta nya vanor som ska göra oss allt friskare, gladare och mer klartänkta. Tänk vilken fördel du och dina barn kommer att få av en frisk och pigg mamma som orkar med alla livets utmaningar?

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Boom 2
Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-01 at 12:51, DH sade:

Det känns bra att följa något tydligt så att man får en idé om hur lite/ mycket man bör äta av allt.

Man kan i princip äta hur mycket och lite man vill av allt, så länge det är bra lchf-råvaror man lagar mat av. Sen äter man när man är hungrig och slutar äta när man är mätt. 

Det finns de som rekommenderar att man ska inleda varje måltid med en entrecôte. Då vet man att man har fått i sig rätt fördelning av fett & protein samt bra näring. Sen kan man fylla på med hur mycket grönsaker man vill.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Jag har läst på ganska mycket om LCHF kost nu och är övertygad att det är den kost vi är gjorda för och att det är det sundaste man kan äta. Jag ser att jag långsiktigt, hela livet, ska äta denna kost, även om det säkert blir undantag på sikt när man (förhoppningsvis) är sund (smal och frisk). Men jag är ju såååå sugen på att gå ner i vikt. Snabbt. Helst över en natt. Men förstår att det inte är realistiskt och att jag behöver ha tålamod. Jag tänker att det får ta den tid det tar, men hoppas så klart att det inte tar flera år. 🙈😅

Idag hade iaf vågen rört på sig lite -0,4 och mina jeans känns inte längre som de ska spricka vid minsta rörelse - alltid nåt!😀

 

  • Like 6
  • Boom 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...