Jump to content

Kostråd vid magsår?

SGK
 Share

Recommended Posts

En närstående till mig misstänker att hen drabbats av magsår. Naturligtvis bör vården kontaktas, men om någon har tips om kost eller annat som kan hjälpa vore jag mycket tacksam att få sådana tips.

• Like 3

Det som hjälpt mig från att ha väldigt mycket magsmärtor är chiapudding, L-Glutamin och periodisk fasta.
Jag vet inte om det kan vara till hjälp vid just magsår men för många andra krämpor kan dessa hjälpa.
L-Glutaminet använde jag bara övergående då det hindrade mig från full ketos, men det var väl värt det initialt för magen.
Flera vänner har provat olika varianter och kombinationer av ovanstående med mycket goda resultat.
Det är skönt att efter ett par år av konstanta problem och smärtor knappt inte känna av magen alls längre.
För mig har nog den periodiska fastan gjort mest för måendet förutom LCHF.
Lycka till!

• Like 5

Kan dela med mig av ett mormorstips mot magsår som kan kännas mycket ovanligt så jag ber alla känsliga själar att bara skrolla vidare. En väninna till mig har läkt ut sitt magsår genom att dricka sin egen urin på morgonen. Jag minns inte hur länge hon höll på men magsåret var konstaterat borta efter ett tag. Det var på den glada 90-talet och väninnan var i sena 60-års ålder, dansat balett i hela sitt liv och trotts pensionsålder jobbade fortfarande som gymnastiklärare. Jag är fortfarande lika förvånad att det fungerade så bra för henne och jag vet inte vad är mekaniken bakom det men jag tror inte att metoden är farlig i alla fall.

Jag har för mig att orsaken till magsår är bakteriell och att helicobacter pylori – magsårsbakterien – är den vanligaste orsaken till inflammation i magsäckens slemhinna (gastrit). Om jag personligen skulle drabbas av magsår skulle jag definitivt använda vattenfasta som behandling - 7-10 dagars vattenfasta minst. Det gör att man får en omstart på tarmfloran. 

• Like 5

Personligen skulle jag börja med att testa receptfritt Losec. Skulle det inte fungera skulle jag gå till läkaren och antagligen få penicillin i kombination med Losec. Sen om det skulle visa sig vara ett mer kroniskt tillstånd skulle jag testa att försöka anpassa dieten.

• Like 2

2 timmar sedan, Katerina sade:

En väninna till mig har läkt ut sitt magsår genom att dricka sin egen urin på morgonen. Jag minns inte hur länge hon höll på men magsåret var konstaterat borta efter ett tag.

Urin är väl sterilt när det kommer ur kroppen? Vet att jag läst om någon som behandlade sina sår hon fått i koncentrationslägret med just urin. Eftertexten pratade om bakteriedödande egenskaper vilket skulle kunna stämma med Heliobacter Pylori.

Jag tror också fasta är bra vid magsår så att slemhinnan får vila. Däremot blir det nog skicket på personen som avgör hur länge. Kanske buljong om man inte varit så nogräknad innan man blev sjuk?

• Like 3

32 minuter sedan, Cederulla sade:

Även Ipren, magnecyl m.fl.

Alla läkemedel kan med fördel undvikas om magsäcken sprungit läck. Läkemedlen kan även ge tarmläckage där giftiga proteiner kommer ut i blodomloppet och orsakar kroniska inflammationer och svårartade allergiska tillstånd.
Som extranummer är risken överhängande att kemikalierna rubbar mikroberna i tarmsystemet och då kan vad som helst hända, ex störningar i immunsystemet, magproblem mm.
Läkarna bryr sej givetvis inte ett skvatt om detta utan vill hellre åtgärda problemen med ytterligare läkemedel.

• Like 2