Tjoran Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Tjo på er. Jag gjorde en liknande tråd på KiF för ett herrans bra tag sedan. För jag tycker det skulle kunna vara intressant vad ni anser är eran favoritkolhydrat. Det här är ingen tråd om vad ni saknar ifrån kolhydrater, om ni nu skulle sakna eran kolhydrat visst. Men det är inte det min frågan fokuserar på. Det handlar inte om eventuell nyttighet osv osv. Utan det är p.g.a. smaken, och möjligheterna till variation! SÅ!Då börjar jag eftersom jag faktiskt är skapare av denna tråden. Nu är det så, att min godaste kolhydrat, är även den jag saknar mest. Men som sagt, det hör inte riktigt dit. Min godaste kolhydrat är... potatis. Jag fullkomligt älskar potatis. Potatismos, strips, kroketter, ugnsbakad, stekt, kokt, allt. Hur potatis gifter sig så nästintill perfekt till nästan det mesta. Så jag säger Potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Min godaste kolhydrat är... öl. Jag fullkomligt älskar öl. Pilsner, Stout, Weissbier, Rauchbier, IPA, ABA, allt. Hur öl gifter sig så nästintill perfekt till nästan det mesta. Så jag säger öl. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Då fortsätter jag, och säger RIS. Skulle kunna äta det till det mesta, flera gånger om dagen. Kokt eller stekt i olika variationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Rallarhalvor, lättrostade med mycket kallt smör på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Så jag säger öl. Absolut en god tävlande mot potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfgott Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Smågodis (särskilt söt lakrits) suktar jag efter ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag vet inte om jag riktigt fattade trådstarten, men jag skriver iaf att den godaste kolhydrat jag vet är vit choklad. Inte sån som Droste eller sån som finns i choklad av typen "havsfigurer" (snäckskal) utan som i vit Toblerone. Den var jag stor missbrukare av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Definitivt och utan minsta tvekan glass! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Hmmmm, får man säga två? I så fall är det Marabou mjölkchoklad som gärna ska blandas i munnen med sådan där salt hallondödskalle (eller vad det heter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LiNGeN Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag har numera inga favoriter bland smältbara kolhydrater. Inga. Jag undviker alla källor av det så långt det går. Om jag skulle behöva nämna en kolhydrat som jag inte är orolig för att svälja så är det lösliga, gelbenägna, fermenterbara kostfibrer.Yoghurt & vispgrädde ger av en viss sötma. Hallon tenderar även vara utsökta. Svar på ämnet är iallafall mest sannolikt fruktos! Dubbelnougat...Nutella...vit (socker)choklad...och mer hemskheter som numera är minnen blott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Öl och surdegsbröd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Fruktansvärd tråd Men jag måste tillägga NYBAKAT. Precis vad som helst med vetemjöl i. Nyss uttaget från ugnen. Bröd, kanelbullar, paj... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag har varit en riktig vetemjölspundare trots att jag inte tål gluten speciellt bra. Bröd o pasta blir jag riktigt sugen på lite då o då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 I mitt gamla liv hade jag en svaghet för pepparkaksdeg. Vill helst inte bli citerad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag har egentligen inga favoritkolhydrater. Jag försöker medvetet tränga undan allt som tillhör gamla destruktiva livet...så därför säger jag ölkorv ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Nybakade frallor med tjockt lager bregott i. Sådana som fortfarande är frasiga på ytan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Nybakat...mjukt... tunnbröd....med bregott...som smälter....och rinner nerför fingrarna..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Nybakat...mjukt... tunnbröd....med bregott...som smälter....och rinner nerför fingrarna..... Då du skriver tunnbröd, så kommer jag att tänka på blodbröd eller paltbröd, med vitsås, stekt fläsk och smör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Då du skriver tunnbröd, så kommer jag att tänka på blodbröd eller paltbröd, med vitsås, stekt fläsk och smör. åhh..paltbröd..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Nybakat...mjukt... tunnbröd....med bregott...som smälter....och rinner nerför fingrarna..... Jag håller med dig till 100 %!!!! Tunn bröd med massor av smör!! söt potatis gillar jag med men det äter jag då och då.. men ah inga tunnbröd med mjöl i haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Snabbmakaroner med ketchup! Näe jag skämtar.. har nog ingen speciell kolhydratkälla som jag suktar efter! Joföresten.. bönor! Men.. för några veckor sedan fick jag för mig att göra Chili Con Carne.. och det är ju gott med mycket chilli.. men allvarligt talat.. frågan om det var värt det.. för nästa dag gick jag omkring och var konstant skitnödig.. satt på porslinsfåtöljen flera gånger utan att det kom något! Hur som helst så verkar det som jag gott miste om något i min bandom.. för det som ofta nämns som något att sukta efter verkar ha starka associationer med barndomen.. och jag har då blivit uppfödd på i stort sett hemmalagad mat, från hyfsade råvaror. Och det är väl mitt arv från barndomen.. jag suktar efter hemmalagad mat från bra råvaror. Bönsuktandet kommer nog från mina första år i eget hushåll.. det blev mycket fläsk med vita bönor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Definitivt blodpudding. Är man riktigt sugen så kan det kombineras med vad som helst, dock är ju alltid rårörda lingon att föredra. Någon äcklig juice till vill jag inte ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Ibland blir det faktiskt två tunna skivor blodpudding, men massor av bacon och fläsk. Kanske lite lingon till. Offrar lätt dagens kh-intag på några skivor blodpudding då och då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe63 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Öl + nybakat bröd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Frukt och bär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Chips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Choklad och glass, dom med mest kh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Låter som grupphets.Undrar hur många faller dit idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Inte jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Låter som grupphets.Undrar hur många faller dit idag Hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 lillamy:Vet inte riktigt heller vad du menar med "grupphets" men kan det vara att vi skulle falla för våra frestelser för att vi i denna tråd beskriver och läser om en en massa "förbjudna" saker? För min del gör jag det INTE och jag känner att frestelserna i så fall är 1000 ggr värre ute i butikerna eller ute bland folk, på restauranger, kaféer etc - ja ute i verkliga livet.Och sådana frestelser måste jag lära mig stå emot för annars får jag isolera mig hemma i lägenheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Tja, det väger mellan nybakade kanelbullar, choclate chip cookies och rostad skogaholmslimpa med smör och skinka.... Även om bullar och kakor kanske är godare är saknaden efter bröd på vetemjöl större... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 För mig är det kombon socker/vetemjöl....har seriösa problem att stå i mot prinsesstårta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Dumle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Hur menar du? Inte illa menat av mig men önskningarna är komiska i detta sammanhang .Tydligen är det många som drömmer tillbaka till ”kolistiden” . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Inte illa menat av mig men önskningarna är komiska i detta sammanhang .Tydligen är det många som drömmer tillbaka till ”kolistiden” . Att meddela sin åsikt om den godaste kolhydraten är väl knappast detsamma som att önska den? Inte i mitt fall i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Marabou choklad, helt sjukt gott, med betoning på sjukt med tanke på att jag tidigare moffat i mig nästa 2kg/vecka. Potatis i alla dess former kommer som stark tvåa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Något jag verkligen saknar är rostmackan med ost och marmelad, något jag länge har lyxat till söndagsfrukosten med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Inte illa menat av mig men önskningarna är komiska i detta sammanhang .Tydligen är det många som drömmer tillbaka till ”kolistiden” . Njaaa, visst finns det vissa saker man i minnet tycker är supergott....men det betyder inte att jag drömmer mig tillbaka och på allvar skulle vilja tillbaka dit Däremot kommer jag vid målgången (av vikten alltså) att äta sådant "förbjudet" någon gång IBLAND. Men med tanke på hur jäkla dåligt min kropp reagerar om jag överdriver det så hoppas jag verkligen att jag inte överäter utan kan hålla det till enstaka tillfällen. Om inte det går ja då blir det totalförbud och det har egentligen inte så mycket med vikten att göra utan att jag inte vill känna mig sjuk igen. Håller med "Slaktivisten" om att svara på en fråga inte är det samma som att man drömmer sig tillbaka och vill ha det helvetet igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Bröd! - Smörgåsar med Bregott och rikligt med pålägg. - Eller en Italian B.M.T. från Subway på Cheese/Oregano-bröd uppvärmd 10 min i ugnen här hemma. - Eller en god hamburgare. (Är ju typ som en rejäl macka med god fyllning hahaa) Stygga dig. Vilken tråd! Tur jag har löskokta ägg redo om ett par minuter innan jag gör något dumt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Min absoluta favoritkolhydrat är den som i omvandlat skick via glukoneogenes (sannolikt) hamnar i mitt blodomlopp då jag äter en rejäl bit av något fett kött som fläskkarré eller entrecote gärna tillsammans med stekta ägg. Det är nästan det enda som jag kan bli rejält sugen på numera. Dietära kolhydrater lämnar mig kall (och det säger jag inte för att framstå som förmer/sekteristisk utan för att det är så). Sötsug finns inte längre i min värld. Mycket märklig upplevelse men så är det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ge mej en öl så ska du se jag vaknar till Ge mej en öl så gör jag vad du vill Ge mej en öl så finns det inga gränser kvar Ge mej en öl så ger jag allt jag har Ja ge mej en om dagen ge en stark en inte svag en Ge mej backar eller pallar eller källarn full Det enda jag behöver är den pipline som blir över När dom bygger nytt i Grängesberg Så dra den enda hem till mej Hem till mej :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lykkeliten Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Åhh enkelt! Saltlakrits - helst salta fiskar eller hallonlakritsskallar (bubs). Var i Stockholm i helgen, nära vårt hotell låg en härlig butik - "Lakritsroten". Där hade de sockerfria bubs som inte alls smakade sötningsmedel - jättegoda!! Och även rena "lakritsnibs" utan socker överhuvudtaget! Får bli fler turer dit.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Min absoluta favoritkolhydrat är kladdkaka... åhhh, den där hårda sega kanten och den lösa, nästan rinniga mitten. Det GÅR inte återskapa utan riktigt socker. Jag har gjort kanske 2 eller 3 försök med lchf-kladdkaka, men det blir inte samma sak, så jag struntar i det. Jag saknar egentligen bara själva konsistensen av den kolhydraten, inte själva smaken. Kul tråd förresten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts