Jump to content

Den godaste Kolhydraten

Tjoran

Recommended Posts

Tjo på er.

Jag gjorde en liknande tråd på KiF för ett herrans bra tag sedan. För jag tycker det skulle kunna vara intressant vad ni anser

är eran favoritkolhydrat.

Det här är ingen tråd om vad ni saknar ifrån kolhydrater, om ni nu skulle sakna eran kolhydrat visst. Men det är inte det min frågan fokuserar på.

Det handlar inte om eventuell nyttighet osv osv. Utan det är p.g.a. smaken, och möjligheterna till variation!

SÅ!

Då börjar jag eftersom jag faktiskt är skapare av denna tråden.

Nu är det så, att min godaste kolhydrat, är även den jag saknar mest. Men som sagt, det hör inte riktigt dit.

Min godaste kolhydrat är... potatis.

Jag fullkomligt älskar potatis. Potatismos, strips, kroketter, ugnsbakad, stekt, kokt, allt. Hur potatis gifter sig så nästintill perfekt till nästan det mesta.

Så jag säger Potatis.

Jag vet inte om jag riktigt fattade trådstarten, men jag skriver iaf att den godaste kolhydrat jag vet är vit choklad. Inte sån som Droste eller sån som finns i choklad av typen "havsfigurer" (snäckskal) utan som i vit Toblerone. Den var jag stor missbrukare av!

Jag har numera inga favoriter bland smältbara kolhydrater. Inga. Jag undviker alla källor av det så långt det går.

Om jag skulle behöva nämna en kolhydrat som jag inte är orolig för att svälja så är det lösliga, gelbenägna, fermenterbara kostfibrer.Yoghurt & vispgrädde ger av en viss sötma. Hallon tenderar även vara utsökta. :)

Svar på ämnet är iallafall mest sannolikt fruktos! Dubbelnougat...Nutella...vit (socker)choklad...och mer hemskheter som numera är minnen blott.

Nybakat...mjukt... tunnbröd....med bregott...som smälter....och rinner nerför fingrarna.....

Jag håller med dig till 100 %!!!! Tunn bröd med massor av smör!! söt potatis gillar jag med men det äter jag då och då.. men ah inga tunnbröd med mjöl i :( haha.

Snabbmakaroner med ketchup! :o

Näe jag skämtar.. har nog ingen speciell kolhydratkälla som jag suktar efter!

Joföresten.. bönor!

Men.. för några veckor sedan fick jag för mig att göra Chili Con Carne.. och det är ju gott med mycket chilli.. men allvarligt talat.. frågan om det var värt det.. för nästa dag gick jag omkring och var konstant skitnödig.. satt på porslinsfåtöljen flera gånger utan att det kom något!

Hur som helst så verkar det som jag gott miste om något i min bandom.. för det som ofta nämns som något att sukta efter verkar ha starka associationer med barndomen.. och jag har då blivit uppfödd på i stort sett hemmalagad mat, från hyfsade råvaror.

Och det är väl mitt arv från barndomen.. jag suktar efter hemmalagad mat från bra råvaror.

Bönsuktandet kommer nog från mina första år i eget hushåll.. det blev mycket fläsk med vita bönor. :P

lillamy:
Vet inte riktigt heller vad du menar med "grupphets" men kan det vara att vi skulle falla för våra frestelser för att vi i denna tråd beskriver och läser om en en massa "förbjudna" saker? :) 
För min del gör jag det INTE och jag känner att frestelserna i så fall är 1000 ggr värre ute i butikerna eller ute bland folk, på restauranger, kaféer etc - ja ute i verkliga livet.

Och sådana frestelser måste jag lära mig stå emot för annars får jag isolera mig hemma i lägenheten.

• Like 1

Inte illa menat av mig  men önskningarna är komiska i detta sammanhang .Tydligen är det många som drömmer tillbaka till ”kolistiden” .

Att meddela sin åsikt om den godaste kolhydraten är väl knappast detsamma som att önska den? Inte i mitt fall i alla fall.

• Like 2

Inte illa menat av mig  men önskningarna är komiska i detta sammanhang .Tydligen är det många som drömmer tillbaka till ”kolistiden” .

Njaaa, visst finns det vissa saker man i minnet tycker är supergott....men det betyder inte att jag drömmer mig tillbaka och på allvar skulle vilja tillbaka dit :) 

Däremot kommer jag vid målgången (av vikten alltså) att äta sådant "förbjudet" någon gång IBLAND. Men med tanke på hur jäkla dåligt min kropp reagerar om jag överdriver det så hoppas jag verkligen att jag inte överäter utan kan hålla det till enstaka tillfällen.

Om inte det går ja då blir det totalförbud och det har egentligen inte så mycket med vikten att göra utan att jag inte vill känna mig sjuk igen.

Håller med "Slaktivisten" om att svara på en fråga inte är det samma som att man drömmer sig tillbaka och vill ha det helvetet igen :P

Bröd!

- Smörgåsar med Bregott och rikligt med pålägg.

- Eller en Italian B.M.T. från Subway på Cheese/Oregano-bröd uppvärmd 10 min i ugnen här hemma.

- Eller en god hamburgare. (Är ju typ som en rejäl macka med god fyllning hahaa)

Stygga dig. Vilken tråd!  :P

Tur jag har löskokta ägg redo om ett par minuter innan jag gör något dumt!

Min absoluta favoritkolhydrat är den som i omvandlat skick via glukoneogenes (sannolikt) hamnar i mitt blodomlopp då jag äter en rejäl bit av något fett kött som fläskkarré eller entrecote gärna tillsammans med stekta ägg. Det är nästan det enda som jag kan bli rejält sugen på numera.

Dietära kolhydrater lämnar mig kall (och det säger jag inte för att framstå som förmer/sekteristisk utan för att det är så). Sötsug finns inte längre i min värld. Mycket märklig upplevelse men så är det.

• Like 1

Ge mej en öl så ska du se jag vaknar till

Ge mej en öl så gör jag vad du vill

Ge mej en öl så finns det inga gränser kvar

Ge mej en öl så ger jag allt jag har

Ja ge mej en om dagen ge en stark en inte svag en

Ge mej backar eller pallar eller källarn full

Det enda jag behöver är den pipline som blir över

När dom bygger nytt i Grängesberg

Så dra den enda hem till mej

Hem till mej

:-)

Åhh enkelt! Saltlakrits - helst salta fiskar eller hallonlakritsskallar (bubs).

Var i Stockholm i helgen, nära vårt hotell låg en härlig butik -  "Lakritsroten". Där hade de sockerfria bubs som inte alls smakade sötningsmedel - jättegoda!! Och även rena "lakritsnibs" utan socker överhuvudtaget! Får bli fler turer dit....

Min absoluta favoritkolhydrat är kladdkaka... åhhh, den där hårda sega kanten och den lösa, nästan rinniga mitten. Det GÅR inte återskapa utan riktigt socker.

Jag har gjort kanske 2 eller 3 försök med lchf-kladdkaka, men det blir inte samma sak, så jag struntar i det.

Jag saknar egentligen bara själva konsistensen av den kolhydraten, inte själva smaken.

Kul tråd förresten.

• Like 1