Mig Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 Hej, Har nån provat Bjäst? Massa b vitaminer, men oxå en hög mängd kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 De innehåller inga kolhydrater. Inte produkterna i Sverige i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 Enligt apoteket.se innehåller bjäst 36.9 g kolhydrater per 100 g. Jag läste nånstans att en lämplig dos kan vara 1,5 msk per dag. Det skulle betyda max 8 g kolhydrater (flingorna är eventuellt väldigt lätta så det blir betydligt mindre). Om man inte får i sig så mycket kolhydrater för övrigt kan den mängden rymmas även inom strikt LCHF. Så man får ju avgöra vad man kan tänka sig relaterat till vad man äter för övrigt, och vad man vill uppnå. Berätta gärna hur det går 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 1, 2021 Author Share Posted August 1, 2021 Tack för svar. Har funderat fram och tillbaka på vad jag ska göra. Vågar nog inte ta de 8g. Är ganska mkt för mig som sockerberoende, speciellt när jag pendlar mellan 20-30 g kolh/dag. Känner att jag är "slemmig" i halsen, så måste skära ner på kolhydraterna. Tråkigt att det är så pass mkt kolhydrater i bjästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 31 minuter sedan, SGK sade: Enligt apoteket.se innehåller bjäst 36.9 g kolhydrater per 100 g. Jag läste nånstans att en lämplig dos kan vara 1,5 msk per dag. Det skulle betyda max 8 g kolhydrater (flingorna är eventuellt väldigt lätta så det blir betydligt mindre). Om man inte får i sig så mycket kolhydrater för övrigt kan den mängden rymmas även inom strikt LCHF. Så man får ju avgöra vad man kan tänka sig relaterat till vad man äter för övrigt, och vad man vill uppnå. Berätta gärna hur det går Märkligt,där jag läst har inga kolhydrater noterats. Tack för upplysningen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 1, 2021 Author Share Posted August 1, 2021 Står inte överallt, men det är ca 40. Står på påsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 9, 2021 Share Posted August 9, 2021 On 2021-08-01 at 16:41, Mig sade: Känner att jag är "slemmig" i halsen, så måste skära ner på kolhydraterna Använder du mjölkprodukter? Det är ofta en bov till "slem i halsen" för mig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 9, 2021 Author Share Posted August 9, 2021 Nej, gör inte det. Inga mejerier. Blir lite sånn i halsen vid för många kolhydrater generellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 9, 2021 Share Posted August 9, 2021 24 minuter sedan, Mig sade: Nej, gör inte det. Inga mejerier. Blir lite sånn i halsen vid för många kolhydrater generellt. Okej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 9, 2021 Author Share Posted August 9, 2021 Men tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts