Jump to content

Te med kokosfett

pling81

Recommended Posts

hej,

Använder en tesked kokosfett i alla mina olika teer. Jag gillar kokossmaken och tycker det passar till de flesta teerna. Särskilt gott till vitt te med hallon:) Brukar ta i fettet efter en stund, när teet svalnat lite. På så sätt inbillar jag mig att fler nyttigheter finns kvar i kokosfettet. Kommer ofta på mig med att längta till mitt te med fett. Hade jag aldrig trott i början, men man vänjer sig fort. Läppbalsam inbyggt dessutom:)

• Like 1

Jag brukar också ta te med kokosfett, tycker det funkar toppen.

Lite OT så har jag testat att micra frysta bär med kokosfett också - väldigt gott. Jag har även smält kokosfett och haft i yoghurt en gång och det gick också bra. Kokosfettet stelnar när det blandas med yoghurten, så det blir som små flak. 

Jag provade med en tesked kokosolja i en kopp häromdagen och tyckte det både såg och smakade...skumt. Gi och för sig dricker jag vanligtvis inte te, och dricker heller inte kaffe, men passade ändå bra då jag inte gillar frukost och stod mig ända till lunch av tekoppen! Så tummen upp för det iaf!

Det verkar vara en vanesak.. för ett tag fick jag bara tag i den med smak.. och nu har jag vant mig, så nu köper jag bara den.

Som reglel så smakar det sällan någon kokos, det kan dofta lite grann, vilket jag numera tycker tillför något orientaliskt/krydda till måltiden.

En sak som jag faktist blivit förtjust i är cocosfläsk.. dvs färskt fläsk stek i cocosfett med smak, det ger en liten lagom anstrykning av cocos som jag gillar.

Men jag har slutat helt med cocos i kaffe och te, det gjorde bara att jag alldrig blev hungrig.. och det störde mina matrutiner.. jag vill ha mina två måltider om dagen på rätt normala tider, men så har jag nästan alltid rätt mycket cocosfett i min matlagning i stället.

Jag tar kokosfett utan smak i te annars tycker jag det förstör smaksättningen som finns i teet. (Dricker bara smaksatt te...) 

I kaffe däremot tycker jag det är gott med kokosfett som har smak.

Det är bara att testa sig fram till vad du gillar bäst, inget är fel i det här sammanhanget utan helt en smaksak.

Tyvärr kommer jag bara till bodystores startsida när jag klicka på din länk, men jag har beställt kokosfett från dem flera gånger, både biofood, raw och cocosa vad gäller de deodoriserade. Jag märker ingen skillnad mellan dem. Smaksatt har jag köpt från Kung Markatta och cocosa.