kerstinwi Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 För 3 år sedan åt jag LCHF under 1,5 år och gick ned ca 7 kg till normalvikt. Sedan lade jag på mig dessa extrakilon igen efter att jag var sambo med en kille som åt vanlig kost. Nu gick jag över till LCHF igen i oktober förra året, men det händer ingenting... Jag har hört från en läkare att LCHF inte alltid funkar för viktnedgång för kvinnor i klimakteriet. Tror inte att jag är i klimakteriet än, men förmodligen snart. Någon fler som hört talas om att inte alla går ned av kosten?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Eh.. klart det fungerar för kvinnor i klimakteriet! Grejen är väl att sådant kan ställa till det med alla hormoner som förändras.. men sådant brukar väl mest betyda att det tar längre tid, i så fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Första gången är det alltid lättare att gå ner i vikt. Går man sen upp och börjar om igen är det mycket svårare. Jag fick minska rejält på matmängden för att gå ner igen. Kan även rekomendera periodisk fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Eh.. klart det fungerar för kvinnor i klimakteriet! Grejen är väl att sådant kan ställa till det med alla hormoner som förändras.. men sådant brukar väl mest betyda att det tar längre tid, i så fall. Ja, jag tyckte att det lät konstigt... inte hört det förr trots att jag läst mycket. Denna läkare, som är kvinna, hade själv provat kosten utan resultat och det var då hon sa det till mig att hon fått vetskap om att det inte alltid fungerade. Men jag tror inte att hon höll på mer än någon vecka (en fd arbetskollega till mig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Första gången är det alltid lättare att gå ner i vikt. Går man sen upp och börjar om igen är det mycket svårare. Jag fick minska rejält på matmängden för att gå ner igen. Kan även rekomendera periodisk fasta. Ok, ja något är fel eftersom jag varit strikt i 6 månader och inte ens 1 kg ned... Funderade själv på om jag kanske inte fått i mig tillräckligt med fett. Provar vidare, periodisk fasta klarar jag nog inte (provade fasta 1 gång, klarade en halv dag innan jag var svimfärdig . Men kanske ska prova att minska på mejerierna + lite extra fysisk aktivitet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Mejerier och nötter är lurigt. Doktorns tips är bra, har du kollar dom? http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Ok, ja något är fel eftersom jag varit strikt i 6 månader och inte ens 1 kg ned... Funderade själv på om jag kanske inte fått i mig tillräckligt med fett. Provar vidare, periodisk fasta klarar jag nog inte (provade fasta 1 gång, klarade en halv dag innan jag var svimfärdig . Men kanske ska prova att minska på mejerierna + lite extra fysisk aktivitet... Klarade du inte mer än en halv dag så fick du definitiv inte i dig tillräckligt med fett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Altså.. förmågan att gå ner handlar till stora delar om att kunna leva på fettdepåerna, dvs att kunna ta en del därav när det var länge sedan man åt. För klarar man inte det så lever man på det man stoppar i munnen och det tas inte ut lika mycket från fettdepåerna. Enklaste och smidagste sättet att uppöva den förmågan är nog att äta tillräckligt men bara två gånger om dagen. Då uppreglerar man sin lipolys.. men det kan störas av insulin och stresshormoner. Sen så gäller det att äta vettigt i övrigt och inte ha andra problem som kan störa.. såsmånimgom så sjunker aptiten och man äter mindre.. utifall man har välfyllda fettdepåer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Prova en timmas promenad om dagen- DET fungerar och man blir sugen på att springa 30 min istället.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Håller med zepp. Jag äter två gånger om dagen, lunch ca 12 och middag ca 16.30 sen blir det ju ganska många timmars fasta. Har även minskat på mejeri och nötter under viktnedgången, sen verkar det som man kan äta det igen utan att gå upp i vikt. Man vänjer sig vid att inte äta så ofta. Ät dig mätt när du äter fast inte övermätt, var inte rädd för fett, själv äter jag majonäs till nästan allt. När man inte äter så ofta minskar ju kalorimängden över dygnet en del. Motion är bra men själv har jag inte kunnat motionera knappt något under viktnedgången pga skada. Detta har gjort nästan 10 kilo sen januari. Nu ska jag bara försöka stanna här. Lycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Mejerier och nötter är lurigt. Doktorns tips är bra, har du kollar dom? http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Hej! Ja, jag har läst dem + någon bok + föreläsning med Annika Dahlqvist och några andra "föreläsningar" via internet. Tycker att jag är väl insatt i kosten, därav min fundering om det kan ha att göra med att jag är i "övergångsåldern" Har nu googlat lite och hittat andra med samma besvär. Ska läsa lite vidare där och se om jag hittar svar Ha en trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Prova en timmas promenad om dagen- DET fungerar och man blir sugen på att springa 30 min istället.. Hej! Ja, det känns som att jag måste ut och springa av mig lite. Räcker tydligen inte med kosten för mig. Måste bli av med kärringhull som börjat komma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Altså.. förmågan att gå ner handlar till stora delar om att kunna leva på fettdepåerna, dvs att kunna ta en del därav när det var länge sedan man åt. För klarar man inte det så lever man på det man stoppar i munnen och det tas inte ut lika mycket från fettdepåerna. Enklaste och smidagste sättet att uppöva den förmågan är nog att äta tillräckligt men bara två gånger om dagen. Då uppreglerar man sin lipolys.. men det kan störas av insulin och stresshormoner. Sen så gäller det att äta vettigt i övrigt och inte ha andra problem som kan störa.. såsmånimgom så sjunker aptiten och man äter mindre.. utifall man har välfyllda fettdepåer. Tack för svar! Jag äter inte speciellt mycket: 2 ägg och kaffe till frukost, 1 köttbit bea och bara lite grönsaker till lunch, typ samma till middag, ibland en ostbit eller nåt på kvällen. Jag fortsätter nog ändå spåna på att det kan ha med min ålder att göra, att jag just nu är på väg in i kärringåldern då man normalt lägger på sig lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Håller med zepp. Jag äter två gånger om dagen, lunch ca 12 och middag ca 16.30 sen blir det ju ganska många timmars fasta. Har även minskat på mejeri och nötter under viktnedgången, sen verkar det som man kan äta det igen utan att gå upp i vikt. Man vänjer sig vid att inte äta så ofta. Ät dig mätt när du äter fast inte övermätt, var inte rädd för fett, själv äter jag majonäs till nästan allt. När man inte äter så ofta minskar ju kalorimängden över dygnet en del. Motion är bra men själv har jag inte kunnat motionera knappt något under viktnedgången pga skada. Detta har gjort nästan 10 kilo sen januari. Nu ska jag bara försöka stanna här. Lycka till! Tack för ditt svar och lycka till du också! Jag har ätit rätt mycket gräddsås och ost, ska prova att minska på mejerierna... få se om det ger resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Klarade du inte mer än en halv dag så fick du definitiv inte i dig tillräckligt med fett Det stämmer nog att jag inte får i mig lika mycket fett som första gången jag åt kosten... Denna ständiga jakt på fet!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerstinwi Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Eh.. klart det fungerar för kvinnor i klimakteriet! Grejen är väl att sådant kan ställa till det med alla hormoner som förändras.. men sådant brukar väl mest betyda att det tar längre tid, i så fall. Ok, ja tur man är envis och inte ger upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Hej! Ja, jag har läst dem + någon bok + föreläsning med Annika Dahlqvist och några andra "föreläsningar" via internet. Tycker att jag är väl insatt i kosten, därav min fundering om det kan ha att göra med att jag är i "övergångsåldern" Har nu googlat lite och hittat andra med samma besvär. Ska läsa lite vidare där och se om jag hittar svar Ha en trevlig helg! Har för mig att han brukar säga att om inget av tipsen funkar så är du troligtvis en kvinna i medelåldern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Det stämmer nog att jag inte får i mig lika mycket fett som första gången jag åt kosten... Denna ständiga jakt på fet!! Japp Pröva kokosfett om du inte har gjort det, dock ohärdad och kallpressat, inte det hemska silvriga paketet som kan finnas i affären ibland. Det är 100% rent fett, plus att det innehåller något väldigt nyttigt som jag just nu inte kommer ihåg vad det var, laurinsyra...? Googla! Det blir du garanterat mätt på länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts