Jump to content

Keto - hur bör jag lägga upp mina macros?

Recommended Posts

Hallå!

Har lagt på mig lite några kilon såhär på sommaren och tänker att nu jäklar ska jag bli av med kalaset omgående genom att köra keto, speciellt då jag har lite högt subkuktant fett. Är 166cm lång och väger 61, vill gärna gå ner de där små kilorna så man kommer i jeansen igen så man slipper se ut som en muffins!

Någon vänlig själ som har några bra tips på hur jag borde fördela mina macros? Jag har ett rörligt jobb i butik samt att jag går 1 timme varje dag + självstyrka (har problem med ländryggen för tillfället).

Väldigt tacksam för svar om någon förmodar att svara ☺️👌🏻

Generellt brukar sägas 80E% fett och max 5E% kolhydrater samt ät när du är hungrig tills du är mätt. 

Om du undrar hur mycket mat det faktiskt innebär så finns det många bra matkalkyler på internet som kan hjälpa dig få en sammansättning som fungerar för dig.

Utöver det brukar sägas att LCHF/Keto är en viktnormaliserande diet, vilket i ditt fall kan innebära att inte så mycket händer alls, beroende på vad du äter i dagsläget, då du är normalviktig. Äter du mycket kolhydrater kan du se en markant skillnad genom att gå över till LCHF, men om du slutar igen kommer du tillbaka till där du var ganska fort.

Lycka till!

• Like 2

Fördelningen Skymning nämner är en bra start, men observera att det är energiprocent, E%, inte procent i gram! :)

En sak som pressat ner mig var ALP, numera ACT ALP, Anna Halléns metod för den omöjliga kroppen. Jag orkade inte hålla på så jag blev inte kvar där nere men det var ruskigt effektivt. Man cyklar maten på ett visst sätt men utgångspunkten är LCHF.

• Like 2
  • Thanks 1

Skulle vilja komplettera Skymnings svar om ”inte så mycket händer alls”. Det kan hända att vikten inte ändras, men att jeansen sitter bättre. Mer muskler, mindre fett. Ha koll på det. 

• Like 5
  • Thanks 1