Jump to content

Sömnproblem


Recommended Posts

Försöker hitta en balanserad ketodiet och tycker det har gått ganska bra. Har tagit bort frukost eftersom hungern är borta och går därför på 16:8. Fokuserar på att hålla minimalt med kolhydrater och hitta en bra balans mellan fett och proteiner. Problemet är att sömnen påverkats negativt. Är speedad på natten och sover inte många timmar. Är det fastan som ställer till med problem? Eller kan jag gör något annat?

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Händer det nåt speciellt i livet just nu som kan stressa? Oavsett om det är tentor, bröllop, dödsfall eller stor mängd träning som blir det samma fysiologiska svar.

Äter du kosttillskott? Olika ämnen kan behöva tas vid olika tid på dygnet. Magnesium tex, är ju lugnande så det är bra att ta när man ska sova.

Är du hormonell? Gravid? Nära eller i klimakteriet? Det kan påverka massor.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej, nej jag tror inte att det är någon stress el likn utan kombinationen fasta och kolhydrater som kan påverka. Vill dock ogärna öka kolhydrater men kanske lagt mig för lågt (10 g/dag)? Eller så funkar inte 16:8 för alla? Vore intressant om någon annan haft liknande erfarenhet och hittat en lösning som också innebar fortsatt ketodiet🤞🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag minns en tråd på kolhydrater ifokus, om att äta lite kokt potatis på kvällen, typ en halv, för sömnens skull. 
Magnesium på kvällen, ja. Jag har börjat ta mitt MSM (svavel) på kvällen i st f morgonen; det gör skillnad. Därmed inte sagt att du behöver börja äta sådant om du inte gör det. 
Har inte Anna Sparre (4health.se) några poddar om sömn?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har läst nånstans på internet, och själv upplevt, att sömnbehovet minskar vid ketogen kost. 

Hur funkar dagarna, är du trött? Eller är det bara irriterande att ligga vaken på natten? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Säkert kan sömnbehovet minska men att vara speedad och inte sova mer än några timmar är lite väl lite. Läste om hormoniell obalans efter tips från Cederulla ovan och försöker jobba med de lösningarna. Sömn är ju viktigt och får nog inte bli alltför lite. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min sömn lider också om jag äter för sent på kvällen. Jag äter oftast sista måltiden senast vid 17-tiden, fastar ofta från 12-tiden till nästa morgon. Det är jätteviktigt att sova bra, så hoppas du hittar en lösning. Kan ju också vara att det är något annat än maten/fastan som är problemet. Dricker du kaffe/annat koffein? Ger du dig själv möjlighet att tagga ner innan du lägger dig. Å sånt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Magnesium vid läggdags har definitivt hjälpt mig och numera slipper jag nästan alltid känna mig speedad.

I övrigt är det väl ganska vanligt att få lite högre och kraftigare puls vid strikt LCHF och keto. Det kan kännas ansträngt och speedat. Även här kan magnesium hjälpa till genom att det kan ha en viss pulssänkande effekt. 

Magnesium kräver dock ofta viss tillvänjning! Börja med låg dos. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ska testa magnesium! Tack!

i övrig känner jag till alla ”normala” tips om kaffe,varva ned, svalt och mörkt sovrum osv. Men det som sker nu är annorlunda, den speedade känslan är som en överdos av koffein (men utan att jag druckit mycket/sent kaffe).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Louise Pålsson sade:

Ska testa magnesium! Tack!

Undvik magnesiumoxid, den är mest laxerande. Det finns andra former som är bättre, som tas upp bättre i kroppen; Mg-citrat, -laktat, -malat och -L-threonate.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De som. äter högkolhydratkost får högainsulin nivåer. Insulin håller kvar salt(NaCl)i kroppen. Så när folk går över till LCHF, så sjunker insulinet och då kan NaCl bli för lågt!

Om NaCl blir förlågt. så börjar koppen producera Aldosteron, för att återvinna salt(NaCl), men när aldosteronet upp, så går också andrenalin och kortisol  upp,och de är stresshormoner, och de kan hos en del ge problem med sömnen hos en del.

Men det är lätt att åtgärda,och lätt prova om det är salt brist. Gör som många LCHF:are. Ta en tesked vanligt salt i ett glas vatten

 morgonen, så om det är salt brist kommer du må bättre inom en vecka.Om du inte gör det, så är problemet något annat.

      En bra artikel om salt och lågkalorikost https://www.virtahealth.com/blog/potassium-sodium-ketogenic-diet

Professor Tim Noakes har gjort viktiga insatser för att motverka att natrium brist hos löpare tolkas,som vätske brist, vilket kan få dödlig effekt för den fel behandlade.  Läs:  https://www.crossfit.com/health/greg-glassman-and-prof-timothy-noakes

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
14 timmar sedan, Louise Pålsson sade:

Något knep för att få i sig mer salt?

Jag brukar kasta in en tsk salt så långt bak i munnen som möjligt och sen skölja ner med friskt vatten (så gjorde min pappa på 70-talet efter att ha klippt gräset en solig dag). Dricka saltvatten skulle jag inte ens våga prova. 🤢

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, iAnna sade:

Jag brukar kasta in en tsk salt så långt bak i munnen som möjligt och sen skölja ner med friskt vatten

Så gör jag med. Fast kanske aningen mindre mängd, 2ggr.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...