lelleleo Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Har ju sett att det lagas/drickes buljong av olika saker. Jag kokar då och då oxsvanar, och det blir ju en, underdrivet, en kraftig buljong. Men kan det va drickbart. Är ju nästan som olja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Jag gör oxsvanssoppa av alltihopa.. och äter upp det direkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Jag gör oxsvanssoppa av alltihopa.. och äter upp det direkt! Har aldig gort det...men är ju för sent nu...tänkte bara gnaga dom.. Men... Värkar vara väl krafig att göra soppa på.. Har kokat 2 1/2 kg i 2 liter vatten ca... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Ah.. jag gör alldrig mer än vad som går åt per gång. Har du reducerat buljongen så är det väl bara att späda med vatten? Nu har jag hittat märgben i påse.. leta efter det så kan du koka buljong av dem. Föresten det e inte alls för sent,, ta en del buljong.. späd med vatten koka upp och tillsätt någon grönsak.. typ lök och persiljerot. Koka klart och lägg sen lagom med kött i en soppskål.. ös buljongen över.. servera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Ah.. jag gör alldrig mer än vad som går åt per gång. Har du reducerat buljongen så är det väl bara att späda med vatten? Nu har jag hittat märgben i påse.. leta efter det så kan du koka buljong av dem. Föresten det e inte alls för sent,, ta en del buljong.. späd med vatten koka upp och tillsätt någon grönsak.. typ lök och persiljerot. Koka klart och lägg sen lagom med kött i en soppskål.. ös buljongen över.. servera! Reduserat...hjälp...då blir det "tjockolja".... Nej detta har nog varit en fet "oxe" (läs ko), för jag gnagde av två, och blev proppmätt av fettet som satt på. Men jag kan frysa ner i portioner, och göra soppa då och då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Gör du det om du har de anlagen att vara händig i köket.. en bra fond är basen i en välsmakande måltid. Frys då gärna i små portioner så kan du ha det som såsbas oxå. Och så kan du köpa vanliga grytbitar, de tar inte så lång tid att koka som en oxsvans.. oså på med fonden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Frys då gärna i små portioner så kan du ha det som såsbas oxå. Påsarna för istärningar är perfekta om inte buljongen är för tjock för att gå i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 2, 2013 Author Share Posted May 2, 2013 Påsarna för istärningar är perfekta om inte buljongen är för tjock för att gå i. Denna är nog för tjock ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts