Mig Posted August 10, 2021 Share Posted August 10, 2021 Hej Här ätit LCHF i flera år. Inga avsteg. Är väldigt sockerberoende, så måste vara strikt. Problemet nu är att jag inte känner mig mätt när jag ätit. Vet att man inte känner sig "panikmätt" på fett som på kolhydraterna, men jag kan känna att jag har ätit nog, men jag får inte en mätthetskänsla. Blir fort hungrig, och får ingen känsla av att vara "nöjd". Kanske det har nått att göra med att jag har dragit ner mängden protein? När jag skriver detta kanske det faktiskt är det det är, vet inte men... Nån som har några tankar/erfarenheter? Ja, jag äter nog m fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 10, 2021 Share Posted August 10, 2021 Dragit ner på mängden protein? Från vad till vad? Och varför? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Fått beskjed från läkare. Problem med levern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 12 timmar sedan, Mig sade: Fått beskjed från läkare. Problem med levern. Läkemedelsförgiftning? De flesta läkemedel strukturerar om tarmfloran och orsakar många otippade hälsoproblem 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 12 timmar sedan, Mig sade: Fått beskjed från läkare. Problem med levern. Hmm...problem med njurarna brukar vara en anledning att minska på fett, men vid problem med levern har jag inte hört just det... Hur mycket fett respektive protein äter du i dag? Hur mycket innan du drog ner? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 17 timmar sedan, Mig sade: Fått beskjed från läkare. Problem med levern. Förstår inte riktigt hur du menar??? Är det anledningen till att du dragit ner på protein? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 Dragit ner m protein pga levern. Äter protein. Men inte lika mkt som förut. Åt då ca 200 g och uppöver. Tycker om kött. Men saken är den att jag inte känner mättnad, gjorde inte det när jag åt mkt protein tidigare heller. Nån som har tips för att känna sig mer mätt? Jag blev lixom mer mätt när jag åt choklad och kakor. Då kände jag mätthetskänsla. Och nej, jag snackar inte om den jobbiga övermättnaden som kolhydrater kan ge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 Ja, jag äter fett, 80-90e%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 6 timmar sedan, Mig sade: Dragit ner m protein pga levern. Äter protein. Men inte lika mkt som förut. Åt då ca 200 g och uppöver. Tycker om kött. Men saken är den att jag inte känner mättnad, gjorde inte det när jag åt mkt protein tidigare heller. Nån som har tips för att känna sig mer mätt? Jag blev lixom mer mätt när jag åt choklad och kakor. Då kände jag mätthetskänsla. Och nej, jag snackar inte om den jobbiga övermättnaden som kolhydrater kan ge. Förstår inte riktigt. Vad har du för sjukdom i levern som gör att du dragit ner på protein? Vid nedsatt njurfunktion vet jag att man ska minska på protein, men aldrig hört det i samband med lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 Varför vill du känna dig mätt? Räcker det inte, att inte vara hungrig? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 14, 2021 Author Share Posted August 14, 2021 Problemet är att jag är hungrig. Speciellt kort tid efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Leptinresistent? https://martinajohansson.se/ar-du-leptinresistent-aterstall-leptinkansligheten/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 15, 2021 Author Share Posted August 15, 2021 Intressant. Kanske det är det? Men det står att man måste(?) vara överviktig för att det skulle kunna vara leptinet. Men å andra sidan, det är så skönt att fasta. Mindre hungrig då (tror jag; var en stund sedan jag körde en långfasta). Ska göra det nu och se. Om jag inte känner onormal hunger ila fasta, då är det iaf inte leptinet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Det kan var så att man hamnar i en ond spiral. Är man fet krävs underhåll av fettet, man blir hungrig och äter än mer tills man blir kroniskt hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Vad jag förstått kan man vara leptinresistent utan övervikt. Beror på vad man vägt tidigare och om man ätit mkt kolhydrater en längre tid. Tar lång tid att återställa. Läs gärna den här artikeln. https://www.aftonbladet.se/halsa/a/J137E4/darfor-star-vagen-stilla--trots-traning-och-sund-mat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Enligt Jason Fung beror hungern på morgonen på att magsäcken. är tom. Så därför fungerar 16/8 bra för många. Ett stort glas vatten, The eller kaffe till "frukost", så står sig många fram till lunchdags. Själv tar jag en stor kopp the med en tesked salt, och och två teskedar kokosfett. Inget som höjer insulinet, eller avbryter autofagin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 15, 2021 Author Share Posted August 15, 2021 Har läst nån stans att autofagin är väldigt sensitiv, man borde inte äta fett då och inte ens äppelcidervinäger pga kolhydrater. Det stoppar autofagin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Men det säjs ju att både äppelcidervinäger och citronvatten kan intas under fasta. Men det förstår inte jag. Det är ju kolhydrater, och det ökar ju insulinet. Då bryts ju fastan. Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 24, 2021 Author Share Posted August 24, 2021 Tack för förslag ang tråd. Får dock inte svar på frågan ang äpplecidervinäger och citronvatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 On 2021-08-24 at 15:01, Mig sade: Får dock inte svar på frågan ang äpplecidervinäger och citronvatten. Troligtvis för att ingen vet. Du får göra ett eget experiment och meddela oss dina resultat. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 26, 2021 Author Share Posted August 26, 2021 Förstår det. Svarade cederulla. Det måste ju vara lov... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Mätte fastande blodsocker idag. 5,7. Är inte det ganska högt blodsocker på fastande mage? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted August 31, 2021 Popular Post Share Posted August 31, 2021 On 8/24/2021 at 3:01 PM, Mig said: Tack för förslag ang tråd. Får dock inte svar på frågan ang äpplecidervinäger och citronvatten. Vinäger och citronvatten beror på märke om de innehåller kolhydrater. Citronvatten är mycket citronsyra i vilket går in i citronsyracykeln så man kan väl hävda att det till viss mån kan inte är 100% fasta. Vid långvarig keto tycker jag citronvatten är bra av en helt annan anledning. Det stimulerar kroppen att bilda bas (NaHCO3) vilket buffrar kroppens pH. vinäger innehåller i huvudsak ättiksyra (kallas även acetat) vilket formellt är den kortaste fettsyran ( endast 2 kolatomer lång). Acetat bildas när alla fetter samt även alkohol bryts ned. Själv brukar jag få en liten boost av ketoner om jag tar rött vin till strikt keto. Har även experimenterat med om vin kan skydda mot lite kolisar när man är keto. Återkommer när jag har mer data. Det borde fungera på liknande sätt med vinäger men har aldrig provat och mängden man behöver blir himla svårt att få i sig så jag kör vin 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Den här tjejen håller på med liknande experiment. https://instagram.com/glucosegoddess?utm_medium=copy_link Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted September 1, 2021 Author Share Posted September 1, 2021 Tack, ska läsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted September 25, 2021 Author Share Posted September 25, 2021 Äter inte mejerier och inte kokosprodukter. Har nån tips på hur jag ska få upp fetthalten? Eller är det nog med feta köttbitar? Det blir ju då oavsett mer protein än fett, samlat sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted October 2, 2021 Author Share Posted October 2, 2021 On 2021-09-25 at 21:56, Mig sade: Äter inte mejerier och inte kokosprodukter. Har nån tips på hur jag ska få upp fetthalten? Eller är det nog med feta köttbitar? Det blir ju då oavsett mer protein än fett, samlat sett. Undrar på om nån vet vad man ska göra om man inte kan nyttja sig av fettet man äter. Verkar iaf så. Har kalla händer och fötter, så verkar som att kroppen inte får nog näring och går på sparlåga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 7 timmar sedan, Mig sade: kroppen inte får nog näring Mest näring finns i lever, sardiner, ägg och rött kött. Bläddra bland råvarorna här http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted October 3, 2021 Author Share Posted October 3, 2021 Tack. Äter bra med mkt näring, men som jag skrev verkar det som att fettet i maten inte tillgodoses. Och då kan man få näringsbrister oavsett kost. Nån med erfarenhet eller som vet nått om när fettet inte "används" i kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 6 timmar sedan, Mig sade: Tack. Äter bra med mkt näring, men som jag skrev verkar det som att fettet i maten inte tillgodoses. Och då kan man få näringsbrister oavsett kost. Nån med erfarenhet eller som vet nått om när fettet inte "används" i kroppen? Kan det ha något med galla att göra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Undrade det en period jag oxå. Fick diarré av Xtra galla. Blev inte mätt heller. Känns liksom att jag inte blir mätt/nöjd utan nått sött på slutet av måltiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 17, 2022 Author Share Posted March 17, 2022 För någon dag sedan ville jag testa ut om jag blev mätt av att vräka i mig mat. Blev inte mätt då heller. Fick tillslut ont i magen, mer mat fick inte plats, men inte var jag mätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Kan vara en förklaring. "Tecken på leptinresistens och vad du kan göra åt det - Mathias Zachau" https://www.mathiaszachau.com/tecken-pa-leptinresistens-och-vad-du-kan-gora-at-det/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Ska se på linkarna. Det enaste jag momentant tanker på är ju att jag blev mätt på socker. Konstigt om det är leptinresistans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted July 26, 2022 Share Posted July 26, 2022 Nina Teicholz har svaret: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts