Jump to content

Varför blir jag inte mätt?

Mig

Recommended Posts

Hej :)

Här ätit LCHF i flera år. Inga avsteg. Är väldigt sockerberoende, så måste vara strikt. Problemet nu är att jag inte känner mig mätt när jag ätit. Vet att man inte känner sig "panikmätt" på fett som på kolhydraterna, men jag kan känna att jag har ätit nog, men jag får inte en mätthetskänsla. Blir fort hungrig, och får ingen känsla av att vara "nöjd".  Kanske det har nått att göra med att jag har dragit ner mängden protein? När jag skriver detta kanske det faktiskt är det det är, vet inte men... Nån som har några tankar/erfarenheter? Ja, jag äter nog m fett. 

Dragit ner m protein pga levern. Äter protein. Men inte lika mkt som förut. Åt då ca 200 g och uppöver. Tycker om kött. Men saken är den att jag inte känner mättnad, gjorde inte det när jag åt mkt protein tidigare heller. Nån som har tips för att känna sig mer mätt? Jag blev lixom mer mätt när jag åt choklad och kakor. Då kände jag mätthetskänsla. Och nej, jag snackar inte om den jobbiga övermättnaden som kolhydrater kan ge. 

6 timmar sedan, Mig sade:

Dragit ner m protein pga levern. Äter protein. Men inte lika mkt som förut. Åt då ca 200 g och uppöver. Tycker om kött. Men saken är den att jag inte känner mättnad, gjorde inte det när jag åt mkt protein tidigare heller. Nån som har tips för att känna sig mer mätt? Jag blev lixom mer mätt när jag åt choklad och kakor. Då kände jag mätthetskänsla. Och nej, jag snackar inte om den jobbiga övermättnaden som kolhydrater kan ge. 

Förstår inte riktigt. Vad har du för sjukdom i levern som gör att du dragit ner på protein? Vid nedsatt njurfunktion vet jag att man ska minska på protein, men aldrig hört det i samband med lever.

• Like 2

Intressant. Kanske det är det? Men det står att man måste(?) vara överviktig för att det skulle kunna vara leptinet. 

Men å andra sidan, det är så skönt att fasta. Mindre hungrig då (tror jag; var en stund sedan jag körde en långfasta). Ska göra det nu och se. Om jag inte känner onormal hunger ila fasta, då är det iaf inte leptinet. 

Enligt Jason Fung beror hungern på morgonen på att magsäcken. är tom. Så därför fungerar 16/8 bra för många. Ett stort glas vatten,  The eller kaffe till "frukost", så står sig många fram till lunchdags. Själv tar jag en stor kopp the med en tesked salt, och och två teskedar kokosfett. Inget som höjer insulinet, eller avbryter autofagin. 

• Thanks 1

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 2021-09-25 at 21:56, Mig sade:

Äter inte mejerier och inte kokosprodukter. Har nån tips på hur jag ska få upp fetthalten? Eller är det nog med feta köttbitar? Det blir ju då oavsett mer protein än fett, samlat sett. 

Undrar på om nån vet vad man ska göra om man inte kan nyttja sig av fettet man äter. Verkar iaf så. Har kalla händer och fötter, så verkar som att kroppen inte får nog näring och går på sparlåga. 

Tack. Äter bra med mkt näring, men som jag skrev verkar det som att fettet i maten inte tillgodoses. Och då kan man få näringsbrister oavsett kost. Nån med erfarenhet eller som vet nått om när fettet inte "används" i kroppen? 

6 timmar sedan, Mig sade:

Tack. Äter bra med mkt näring, men som jag skrev verkar det som att fettet i maten inte tillgodoses. Och då kan man få näringsbrister oavsett kost. Nån med erfarenhet eller som vet nått om när fettet inte "används" i kroppen? 

Kan det ha något med galla att göra?

• Like 1

• 5 months later...
  • 4 months later...