Jump to content

Äggmjölk

MariaF

Recommended Posts

Vi har tidigare avhandlat äggmjölk som alternativ till välling för små barn och jag har nåt recept med osaltat smör, äggula och vatten men finns det annat recept som kan funka som smoothie på långdistansspringning? Nåt som kan mätta och vara gott när man tränar eller tävlar länge? Typ 24-timmars, 6 dagars eller andra strapatser?
Kan man ha i grädde? Tänker om man kan få till nån sorts flytande glass eller så? Ofta när man är igång länge är det svårt att få i sig näring och energi i tillräcklig mängd. Jag behöver öva på detta, därav frågan. Letar efter vettiga recept.
Uppskattar om jag slipper ”ät mat istället”-kommentarer. ;)

• Like 4

11 timmar sedan, malmberg sade:

Det var långa pass!

Inte än men det kanske kommer. Jag har visst nån tidigare okänd dröm att bli ultralöpare. ;) Vad jag har för ketonvärden har jag aldrig brytt mig om så det vet jag inte. 

Det viktiga, som @Effie säger, är att magen tål nåt man kan få i sig även när man inte vill äta. Och det det behöver man öva på. I coachingprogrammet jag hakat på har vi fått tips om smoothies men jag vill inte dricka gröna blad. Bär känns förstås okej men jag tror nåt med mer energi är bra. Men vad smakar gott? Därav letar jag recept nu. 

• Like 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Inte än men det kanske kommer. Jag har visst nån tidigare okänd dröm att bli ultralöpare. ;) Vad jag har för ketonvärden har jag aldrig brytt mig om så det vet jag inte. 

Va roligt att andra har såna drömmar. Jag har lyssnat på poddar och läst böcker om löpning och ultralopp och olika äventyrsgrenar och jag fylls alla gånger av längtan. Sen far jag ut i skogen och springer en timme, blir ibland nästan euforisk av att jag blir skitig och svettig 🤣

• Like 3
  • Haha 1

I coachingprogrammet jag hakat på har vi fått tips om smoothies men jag vill inte dricka gröna blad. Bär känns förstås okej men jag tror nåt med mer energi är bra. Men vad smakar gott? Därav letar jag recept nu. 

Nu hittar jag bara på, men går det att laga någon smoothie med sån där olja som finns i kokos. Du vet mct eller va det det nu heter. Är ju lite laxativt, så man måste tåla den förstås.. Något proteinpulver som är ok (vet inte om det finns) och olja. Eller olivolja istället för den där andra 🤢 

• Like 1

1 timme sedan, Tr0llet sade:

Nu hittar jag bara på, men går det att laga någon smoothie med sån där olja som finns i kokos. Du vet mct eller va det det nu heter.

Jodå, de föreslår MCT-olja i smoothiesarna men de äter enligt egen utsago nån sorts "vegansk LCHF". De utgår också mycket från Maffetones principer men då kanske mer träningsmässigt och "ren mat". De tar till bars och pulver men säger också att när man är igång länge behöver mat mer mat och mindre godis. I detta behöver jag alltså hitta min egen väg.
Jag har varit ute 5 tim som mest och då hade jag inget alls med mig utöver Resorb. Var rätt sliten efteråt, fast jag tog det väldigt lugnt och gick mycket. Alltså måste jag öva på att få i mig mycket energi på "liten yta" (liten mängd alltså) men gärna även näring och det tänker jag kan lösas med proteinpulver, frukt och bär och liknande (kanske rent av en klick sylt?) men basen behöver vara så god att jag äter även om kroppen är sliten och inte vill/orkar äta. Därav letar jag efter "vällingrecept" men jag kanske får utgå från basreceptet och experimentera med grädde (smör och grädde i te är ju himla gott)? Jag vet att jag nån gång sett recept där grädde ingick och grunnar lite över proportioner. Någonstans har jag läst om nån variant som smakade flytande, varm glass. 

Basreceptet jag har är 50g osaltat smör, 1 äggula, 3dl vatten.

• Like 2

16 minuter sedan, MariaF sade:

Jodå, de föreslår MCT-olja i smoothiesarna men de äter enligt egen utsago nån sorts "vegansk LCHF". De utgår också mycket från Maffetones principer men då kanske mer träningsmässigt och "ren mat". De tar till bars och pulver men säger också att när man är igång länge behöver mat mer mat och mindre godis. I detta behöver jag alltså hitta min egen väg.
Jag har varit ute 5 tim som mest och då hade jag inget alls med mig utöver Resorb. Var rätt sliten efteråt, fast jag tog det väldigt lugnt och gick mycket. Alltså måste jag öva på att få i mig mycket energi på "liten yta" (liten mängd alltså) men gärna även näring och det tänker jag kan lösas med proteinpulver, frukt och bär och liknande (kanske rent av en klick sylt?) men basen behöver vara så god att jag äter även om kroppen är sliten och inte vill/orkar äta. Därav letar jag efter "vällingrecept" men jag kanske får utgå från basreceptet och experimentera med grädde (smör och grädde i te är ju himla gott)? Jag vet att jag nån gång sett recept där grädde ingick och grunnar lite över proportioner. Någonstans har jag läst om nån variant som smakade flytande, varm glass. 

Jaja. Jag fattade inte alls. Tack för förtydligandet. Kan det vara något du tuggar? Beef-jerky, typ? 

• Like 2

Funderar på vad mitt basrecept är. Det är mer modellen ”ett par ägg, rejäl klatt smör, mixa med kokande vatten tills det är lagom”. Misstänker att det är mindre utspätt, mer koncentrerad. 
Sedan får man ju hitta alla smaksättningar man kan tänka sig. På kolhydrater ifokus fanns en tråd om äggmjölk och dess smaksättningar, allt från kaffe och te, till soppa med köttfärs. Den finns nog kvar, om man kan hitta den

• Like 2

5 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jaja. Jag fattade inte alls. Tack för förtydligandet. Kan det vara något du tuggar? Beef-jerky, typ? 

Javisst! Och den delen är inget problem, jag har gott om idéer vad gäller energi och näring i fast form. :)Det är när kroppen inte vill äta mer, när man ska prestera och må bra så länge som möjligt tipset är att testa flytande näring av god kvalitet. Och det har jag aldrig testat. Nu när det börjar bli svalare ute igen tänker jag att smör och grädde ändå kan funka. 

• Like 3

Hur vill du att konsistensen ska vara? Äggmjölk är ju tunn, flytande glass känns lite "tjockare". Glass kan man ju göra på lite olika vis, men en variant är att sjuda ägg, grädde sötning och ev bär eller bara vanilj. Då tjocknar smeten, sen låter man den svalna innan man häller i glassmaskinen. Men om du då gör så och tillsätter smör till din varma massa, plus det du vill att den smakar..så kanske det blir som en flytande glass? 🤔

• Like 2

8 timmar sedan, Kattuggla sade:

Hur vill du att konsistensen ska vara?

Jättebra fråga! Det har jag inte ens funderat på... :blink: 
Jag skulle ha testat nu i helgen men dagens långtur blev "bara" 20km och för att öva på att äta tog jag en banan halvvägs (passerade bilen då). Men när jag nu sitter och tänker på det... så vill jag nog ha nåt krämigare, snarare än blaskigt/vattnigt... Men det ska ju drickas ouppvärmt tänker jag mig så det vill nog till att inte koka grädden för mycket. Måste få till ett test, helt klart!

• Like 2

16 timmar sedan, MariaF sade:

Jättebra fråga! Det har jag inte ens funderat på... :blink: 
Jag skulle ha testat nu i helgen men dagens långtur blev "bara" 20km och för att öva på att äta tog jag en banan halvvägs (passerade bilen då). Men när jag nu sitter och tänker på det... så vill jag nog ha nåt krämigare, snarare än blaskigt/vattnigt... Men det ska ju drickas ouppvärmt tänker jag mig så det vill nog till att inte koka grädden för mycket. Måste få till ett test, helt klart!

Råkräm är nog kanske det du söker. :)
Typ denna, men kanske även tillsätta lite smält smör?...🤔

http://www.ketolivet.se/festmiddag/sockerfri-blabarskaka-med-rakram/

• Boom 1

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Råkräm är nog kanske det du söker. :)

Bara av att läsa receptet blir jag ju sugen.... Med lite kakao får man en variant... Jag ska absolut testa! Kanske rent av med blåbärskaka... :ph34r:

• Like 1
  • Haha 1