Andreas Eenfeldt Posted December 23, 2012 Share Posted December 23, 2012 Här är forumets tre regler: 1. Inga personangrepp Diskutera sak, inte person. Skriv inte ”du fattar ingenting din idiot”, då raderas ditt inlägg utan varning och du riskerar att bli utslängd från forumet. Skriv istället exempelvis ”jag behöver tydligen förklara saken bättre”. Personangrepp raderas, punkt slut. 2. Var läsvärd Håll en god ton och ett vårdat språk. Ej spam, länkar till andra sidor ska vara relevanta för diskussionen och av värde för andra läsare. Länkar till kommersiella sidor (dvs. reklam) godtas även om de är relevanta endast från moderatorer. Skriv ut oklara förkortningar och använd även små bokstäver. Undvik tjat/upprepningar. Ej bråkmakeri eller andra störningsmoment för övriga läsare (exempelvis porr, rasism etc.). 3. Debatt välkomnas Alla åsikter är välkomna när man respekterar regel 1 och 2. Det är moderatorernas ansvar att efter bästa förmåga se till att dessa regler följs. Deras beslut gäller. Kommentarer på moderering postas i feedback-forumet. Synpunkter på reglerna välkomnas nedan. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffen Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Här är forumets tre regler: 1. Inga personangrepp Diskutera sak, inte person. Skriv inte ”du fattar ingenting din idiot”, då raderas ditt inlägg utan varning och du riskerar att bli utslängd från forumet. Skriv istället exempelvis ”jag behöver tydligen förklara saken bättre”. Personangrepp raderas, punkt slut. 2. Var läsvärd Håll en god ton och ett vårdat språk. Ej spam, länkar till andra sidor ska vara relevanta för diskussionen och av värde för andra läsare. Länkar till kommersiella sidor (dvs. reklam) godtas även om de är relevanta endast från moderatorer. Skriv ut oklara förkortningar och använd även små bokstäver. Undvik tjat/upprepningar. Ej bråkmakeri eller andra störningsmoment för övriga läsare (exempelvis porr, rasism etc.). 3. Debatt välkomnas Alla åsikter är välkomna när man respekterar regel 1 och 2. Det är moderatorernas ansvar att efter bästa förmåga se till att dessa regler följs. Deras beslut gäller. Kommentarer på moderering postas i feedback-forumet. Synpunkter på reglerna välkomnas nedan. Bra - mycket bra. Trött på alla fora och kommentarsfält runt ikring, där sådana otrevliga tillmälen används! Låt oss hålla fast i en god och trevlig ton! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zondell Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Trevligt! Bra regler :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Tre enkla regler, som i grunden handlar om vanligt enkelt hyfs och respekt också för sina meningsmotståndare. Precis som det ska vara. Tack för det, Doc! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 För forum-nybörjare vore det kanske klokt med 2 regler som bör finnas på alla forum. 4. Posta i rätt forumdel5. Använd sökfunktionen... (för det finns väl en sån) och se så att inte din fråga redan finns besvarad. 6. Håll dig on topic och håll dig till ett ämne per tråd. Vill du starta en ny fråga som inte har med ämnet i trådstarten att göra (första inlägget i en tråd)så kapa inte nåns tråd utan skapa en ny. De här reglerna kan tyckas fåniga. Men när forumet blir stort (och det är bara en tidsfråga) så kommer det behövas för att man lätt ska kunna se av rubriken vad en tråd innehåller och för att det ska vara lättare att föra en diskussion. Är mer än ett ämne igång samtidigt på samma plats på internet blir det lätt rörigt. Kanske bör man göra ett tillägg där man förklara hur moderatorerna arbetar - vilket åtgärder som används mot personer som missköter sig. (Tänker på varning/varningar och banning.) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eugenia Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 bra regler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tycker folk är duktiga på att sätta titel på sina trådar. Annars brukar det vara ett problem som brukar behöva tryckas på. Vi får se hur det tar vägen här men jag tycker dessa enkla tre regler är perfekta. De saker som @rkbro tar upp är viktiga men tills det uppstår mer problem tycker jag inte det behöver "regleras". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Gissar att det så småningom kommer att dyka upp en trådstart med den klassiska rubriken: HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!! ;-) Caps lock och utropstecken ihop med en helt ospecificerad rubrik är ju en riktig forumklassiker men förhoppningsvis blir det inget problem här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Hittills tycks dessa regler tillräckliga för en bra diskussionsnivå. Jag skulle dock föreslå att dessa regler placeras mer synligt, om möjligt som en tråd direkt på forumets framsida eller att de på något sätt bakas in i registreringsprocessen. Erfarenheter från andra forum säger mig att väldigt många är dåliga på att läsa regler, men chanserna ökar i alla fall om de är synliga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Hittills tycks dessa regler tillräckliga för en bra diskussionsnivå. Jag skulle dock föreslå att dessa regler placeras mer synligt, om möjligt som en tråd direkt på forumets framsida eller att de på något sätt bakas in i registreringsprocessen. Erfarenheter från andra forum säger mig att väldigt många är dåliga på att läsa regler, men chanserna ökar i alla fall om de är synliga! Problemet är väl att de som behöver läsa reglerna antagligen struntar i det hur synliga man än gör dem. Nu finns de åtminstone att hänvisa till om någon bryter mot dem. Vilket än så länge inte varit något problem att tala om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Problemet är väl att de som behöver läsa reglerna antagligen struntar i det hur synliga man än gör dem. Nu finns de åtminstone att hänvisa till om någon bryter mot dem. Vilket än så länge inte varit något problem att tala om. Ja, de som vill bryta mot reglerna gör det naturligtvis oavsett om de läst dem eller inte. Jag tror fortfarande att det är en bra idé att göra dem synligare för nya medlemmar som vill följa reglerna men kanske inte är vana vid internet-forum och de regler som brukar gälla. Jag har inte heller märkt av några problem ännu så kanske finns inte behovet än, men håll gärna mitt förslag i åtanke för framtida eventuella behov! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Forumregler är till för att ha något att peka på i modereringsärenden för att undvika godtycke med tillhörande argumenterande. Det spelar ingen roll om man får en popupruta med reglerna i ansiktet när man loggar in, notoriska bråkstakar läser dem ändå inte. Jag tycker reglerna ligger bra där de är nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Hå Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Gissar att det så småningom kommer att dyka upp en trådstart med den klassiska rubriken: HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!! ;-) Caps lock och utropstecken ihop med en helt ospecificerad rubrik är ju en riktig forumklassiker men förhoppningsvis blir det inget problem här. Det har vi redan sett ;-) http://forum.kostdoktorn.se/topic/152-hj%C3%A4lp/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Forumregler är till för att ha något att peka på i modereringsärenden för att undvika godtycke med tillhörande argumenterande. Det spelar ingen roll om man får en popupruta med reglerna i ansiktet när man loggar in, notoriska bråkstakar läser dem ändå inte. Jag tycker reglerna ligger bra där de är nu.Jag tycker att regler i första hand är för att informera medlemmarna om vilket beteende som är ok och inte, och i andra hand för att kunna peka på när någon fått en varning. Men det är inte hela världen, och eftersom jag verkar rätt ensam i min åsikt så kan ni strunta i förslaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Jag "hänger" på ganska många forum och för att vara ett så färskt forum så är sköter sig alla ruskigt bra här. Endast en stängd tråd hittills vad jag vet... Vi har flyttat lite trådar men mycket mer har vi nog inte gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja ursh ja. Ursäkta för min tråd om folk tog illa upp. Tänkte inte så långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 1. Tänk långt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja jag tyckte det var en bra diskussion men borde ha formulerat mig bättre och smidigare. Men det ska vi inte prata om här . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Förslag igen -> 7. Se till att ämnesraden berättar vad tråden innehåller. (Ni har ju redan pratat om de, jag försöker bara formulera det till en enkel forumregel.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts