Asta_B

LCHF vid magsjuka

Recommended Posts

Hej!

Jag kör fast lite i mitt ätande då jag drabbats av någon elak bakterie i magen sista dagarna. Tips på bra mat vid ilsken tarm?

Fett och ägg känns inte lockande alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv känt att avslagen coca cola känns väldigt bra i en illamående och uppkörd mage. Har absolut inga problem med mitt LCHF och den "medicinen" eftersom den endast behövs med några års mellanrum och inga mediciner är helt fria från biverkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

mat vid magsjuka, helst hemkokt kycklingbuljong är mitt råd! Annars köpt så ekologisk som möjligt. Kycklingbuljong är antinflammatoriskt och antibakteriellt! Jag dricker också lite Cola Light. När magen är ok igen ät det som funkar, men oftast kokt mat typ fisk kan vara bra.

Det är också bra att dricka svart te, det är lite stoppande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en del magproblem under mina drygt ett halvår som LCHF:are. Jag hade iofs problemen redan innan och de försvann i stort sett samtidigt som jag slutade äta kolhydrater, men en del kom sedan successivt tillbaka- Då införde jag loppfrön på min matsedel. En till två matskedar varje väll har hållit magen och tarmarna i ordning sedan dess. Phsylliumfröna har hjälpt både mot hård som lös mage.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske små, små portioner med broccoli/blomkålsmos? Koka grönsakerna och mixa med vatten och vispgrädde. Om magen säger ok kan du öka mängd grädde samtidigt som du minskar på vattnet. Trevis kapslar från apoteket för att återställa balansen i bakteriefloran i magen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej!

Jag kör fast lite i mitt ätande då jag drabbats av någon elak bakterie i magen sista dagarna. Tips på bra mat vid ilsken tarm?

Fett och ägg känns inte lockande alls. 

finns ju osötad blåbärs eller nyponsoppa från ekströms.

varm nyponsoppa med lite lchf-glass och hemmagjorda mandelbiskvier kanske vore något ! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chilepeppar. Kan av egen erfarenhet säga att magsjuka är som bortblåst senaste 4-5 åren sedan jag började äta minst en spanskpeppar om dagen. Idag äter jag habanero istället eftersom spanskpeppar inte känns stark längre (men det ska inte nybörjade göra! Då får ni riktigt ont och panik!) Och det har blivit ännu bättre under LCHF där jag nu knappt ens märker av att jag är på väg att bli förkyld förrän den försvinner med en lätt nysning i princip. Under tiden som barnen rävat i magsjuka ordentligt och andra runtom hostat på en.

Finhackad chilepeppar (svagare jalapeno eller för er starkare spanskpeppar) i omelett, eller stekta ägg. Eller varför inte i en guaccamole,som dessutom är piffad med tabasco tillsammans med kokta ägg! Eller en majonäs-ägg röra med hackad chilepeppar. Eller en indisk gryta eller kycklig med chilepeppar fräst i riktligt smör och stabiliserad med någon matsked fet rysk yoghurt med curry (curry består av chilepeppar också i torkad pulverform bland annat).
Finns inget som gör magen så bra som chilepeppar och motverkar magsjuka. Är med i en chilepepparförening och det är övrigas erfarenhet också (däremot matförgifting biter det sämre på, men det är en bakterie som skapar ett mycket farligt gift man råkat ut för då ofta).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en naturell yoghurt som innehåller samma bakterier som proviva. funkade bra för mig när jag inte ville "fuska" med saftsoppa den var ganska dyr men det var det klar värt. märkte snabbt skillnad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej,

mat vid magsjuka, helst hemkokt kycklingbuljong är mitt råd! Annars köpt så ekologisk som möjligt. Kycklingbuljong är antinflammatoriskt och antibakteriellt! Jag dricker också lite Cola Light. När magen är ok igen ät det som funkar, men oftast kokt mat typ fisk kan vara bra.

Det är också bra att dricka svart te, det är lite stoppande.

Hej,

din hemkokta kycklingbuljong låter som ett stålande tips, var kan jag hitta recept på den? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har magsjuka, äter lchf sedan drygt 2 år. Då jag är sockerberoende kan jag absolut INTE äta ngt med socker eller kolhydrater. Börjar må bättre nu så magen skriker efter föda men kött, fisk, ägg, fett lockae absolut inte. Moment 22!! Måste äta ngt för att inte äta ngt är det absolut sämsta jag kan göra då det kan skapa återfall i sockerträsket. HJÄLP!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej,

din hemkokta kycklingbuljong låter som ett stålande tips, var kan jag hitta recept på den? 

Hej, det finns många recept, men här kommer från boken "cooking to heal".

1 whole chicken (pastured) (betyder inte pasturiserad utan mera ekologisk i sammanhanget)

4 quarts cold filtered water

2 table spoons vinegar

Add any vegetables desired. (här kan man ju ta lite mera LCHF mässiga grönsaker som selleri, lök, kål)

Cut whole chicken. Put in stainless steel pot with water and vinegar. Let stand 30-45 minutes.

Add vegetables. Gently bring to a boil. Skim any scum that rises to the top. Reduce heat, cover and simmer for 6 to 24 hours.

1 1/2 - 2 hours in, remove chicken that easily falls off the bone and use in chicken soup or a chicken dish. Add the greens 30 minutes before the stock is complete.

Strain the stock and cool in your refrigerator. Once fat has hardened and congeals on the top, soop it off and save it for cooking. (jag behåller mitt fett så klart) Store broth in refrigerator or freezer depending on length of storage.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, det finns många recept, men här kommer från boken "cooking to heal".

1 whole chicken (pastured) (betyder inte pasturiserad utan mera ekologisk i sammanhanget)

4 quarts cold filtered water

2 table spoons vinegar

Add any vegetables desired. (här kan man ju ta lite mera LCHF mässiga grönsaker som selleri, lök, kål)

Cut whole chicken. Put in stainless steel pot with water and vinegar. Let stand 30-45 minutes.

Add vegetables. Gently bring to a boil. Skim any scum that rises to the top. Reduce heat, cover and simmer for 6 to 24 hours.

1 1/2 - 2 hours in, remove chicken that easily falls off the bone and use in chicken soup or a chicken dish. Add the greens 30 minutes before the stock is complete.

Strain the stock and cool in your refrigerator. Once fat has hardened and congeals on the top, soop it off and save it for cooking. (jag behåller mitt fett så klart) Store broth in refrigerator or freezer depending on length of storage.

Hej,

tackar så mycket, detta ska jag prova framöver

/E

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade magsjukan för någon månad sedan, och var ej förberedd för det.

Kunde just då inte komma på något LCHFigt tyvärr, så det blev det klassiska snabbköpet blåbärssoppa,vitt rostat bröd och glass.

Det var extra gott med roibos apelsin som jag bälgade i mig några muggar. Kunde inte förmå mig att göra någon omelett eller steka bacon.

Mörbultad som man blir känns det nog bäst med något milt; kokt fisk och broccoli,fet youghurt med hallon kanske?oliver?salta minigurkor..

Krya på dig och hoppas du kommer på nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick maginfluensa eller vinterkräksjuka i fredags och kunde bara dricka vatten de första två dagarna. Det spetsade jag med citron eller äppelcidervinäger. Efter att magen lugnat sig lite men ändå knäsvag så kollade jag vad jag hade hemma som kunde gå an. Bor på landet och för stolt för att be barnen köra hem något till mig. :)

Det blev smothie. Gjorde den på ägg, vispgrädde, bär och spädde till lagom koncistens med vatten. Små klunkar. Det fungerade för mig.

Dagen efter blev det lax med smält smör som fick fungera som fast föda för första gången och det fungerade också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga när man är lös i magen är att undvika mjölk (och grädde och andra mejeriprodukter?). Även om man inte är laktosintolerant i vanliga fall, kan man vara rätt känslig för det just när mage och tarm varit irriterade. 

När jag själv råkade bli lite matförgiftad av en tonfisksallad på restaurang, råkade jag ha blomkål och kassler hemma, så det blev kokta blomkålsbuketter och kasslerskivor ett par dagar. Inga kryddor. Det funkade väldigt bra, men jag saknade verkligen fett efter ett par dagar. 

Kokt fisk är nog också väldigt snällt mot magen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Emma Li. Håller inte med dig riktigt när du skriver "Det viktiga när man är lös i magen är att undvika mjölk (och grädde och andra mejeriprodukter?)."

Om man är känslig för mjölk bör man inte dricka det under tiden man är lös i magen.

Det viktigaste när man är lös i magen är att undvika söta drycker.

Däremot går det oftast bra med sura mjölkprodukter som filmjölk, turkisk yoghurt eller liknande.

Så här skriver de på 1177.se:

När man känner sig lite bättre och vill börja äta igen är det bra att pröva vanlig mat direkt, mat som man är sugen på. Om man har svårt att få i sig något kan till exempel vitt bröd och te kännas lättare att få ner.

Man bör undvika för söta drycker, eftersom alltför mycket socker kan ge mer diarré.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag är magsjuk, brukar det första jag blir sugen på när jag väl kan börja äta igen vara kokta ägg och kokt lax. På den fettskrämda tiden oroade det mig, tänk om alla ägg skulle få mig att ramla död ned. Men gissa om jag är glad och tacksam över detta nu!  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd. En sisådär 3 månader in på min LCHF-diet råkade jag på en riktigt obehaglig magsjuka. Vet iofs inte om det verkligen var en "vanlig" sådan eller om det kunde ha med annat att göra... Hur som haver,  jag kunde inte ens dricka de första 2 dygnen. Först dygn 3 kom jag igång med buljong och (rätt mycket) Coca Cola. Dag 4-5 kompletterade jag den fantastiska dieten med några paket glass om dagen (3-4 0.5 litrar/dygn). Dag 6 orkade jag för första gången upp "på riktigt" och då hade jag tappat 5 kg vilket för mig var märkligt mycket med tanke på att det ju som bekant inte är den sedvanliga vätskeförlusten som den viktförlusten bestod av.

Så här i efterhand har jag resonerat i termer om hur jag "borde" ha gjort istället, dvs om något mer LCHF-inriktat alternativ hade gått bra. Problemet var dock att jag ork/lust varken till att dricka eller äta så det blev vad det blev...och kanske är det dithän man rent praktiskt hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu