Babsan

LCHF och gikt

Recommended Posts

Min man lider av hemska gikt-attacker.  Enligt sjukvården och information på nätet ska han undvika kött (proteinrik mat).  " Gå ner i vikt om du är överviktig, men undvik kolhydratfattig kost som är utformade för snabb viktminskning. När kolhydratintag är otillräcklig, kan kroppen inte helt bränna sitt eget fett. Som en följd kallas ämnen ketoner form och släpps ut i blodet, vilket resulterar i ett tillstånd som kallas ketos. Efter en kort tid, kan ketos höja nivån av urinsyra i blodet" (http://www.news-medical.net/health/Gout-and-Diet-%28Swedish%29.aspx).  Stämmer detta eller gynnar LCHF gikt som så många andra besvär (trots att många läkare är skeptiska till maten vi mår så bra av)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida ketos höjer ureahalten i blodet låter jag vara osagt. Jag har haft 2 giktattacker och efter den andra kollades ureahalten som befanns vara "skyhög". Jag fick först Pronaxen för att få stopp på inflammationen och därefter Allopurinol för att ta ner ureahalten och på så vis förebygga vidare attacker. Vid en dos på 300mg per dag sjönk urea till i princip inget och jag har inte heller haft ens en känning av gikt sedan dess. Detta hände innan jag gick över till LCHF och även legat i vad som kallas "optimal" ketos. I mars ska urea mätas som en uppföljning.

Jag äter inte mer eller mindre proteiner än jag alltid gjort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också lite förbryllad över detta med gikt och de kostråd man får från sjukvården. I en annan tid när jag vägde typ 20 kg mer och åt kolhydratrik kost fick jag då och då giktattacker. När diagnosen väl var ställd fick jag rådet att undvika purinrik mat, om jag minns rätt, inälvsmat, buljonger, sill, makrill, spenat, ärtor, bönor, jäst och öl. Undvek jag dessa fick jag inte heller gikt. Men nu när jag sedan ett år äter LCHF äter jag mycket av dessa (ja, utom ärtor, bönor, jäst och öl alltså!) och jag  har inte haft minsta antydan till gikt.

Min observationsstudie omfattande mig själv visar alltså att det kan krävas en kombination av purinrik mat OCH spannmål/stärkelse/socker för att det ska bli gikt. Våra förfäder åt uppenbarligen friskt av inälvsmat och feta fiskar och fick absolut inte gikt.

Babsan, jag skulle med lugn i själen råda din man att trotsa läkarnas råd och äta ganska strikt LCHF, testa en månad i alla fall. Han kommer må strålande!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min make hade återkommande giktattacker och tvekade därför att börja med LCHF. Men efter att han börjat med LCHF (fyra år sedan) har han inte haft en enda giktattack. Fråga mig inte varför då hans nuvarande kost ju går på tvärs med kostråden vid gikt...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och kostråden för förstoppning, ät mer fibrer så blir allting bra... kan ta en ända med förskräckelse  :unsure:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyfter tråden p.g.a att jag börjar bli litet förtvivlad beträffande vad göra och speciellt vad äta.

Jag började nämligen äta Allopurinol 300 mg ca. 10 dagar sedan efter ordination och lik förbaskat har jag åkt på ytterligare en giktattack sedan i förrgår. Jag har dragit ner det röda köttet, ökat grönsakerna dramatiskt och för att försöka hålla mig mätt, har jag ökat intaget av olivolja ännu mer. Det finns en enorm mängd motsägelser runt om vad som kan minska risken på gikt, som gör att man kan nog inte lita på något längre. Det finns ingen klar linje att hitta på nätet mer än att "ät kolhydrater" som är nog kanske att klassa som en gammal sanning. Just nu försöker jag experimentera själv med kosten för att komma vidare.

Det allra jobbigaste är att gikten eller vad det nu än handlar om i mitt fall, förstör livet 7 dagar i veckan. Både arbetslivet och det som är ännu värre... även fritiden. Jag har dessa två som kraftiga motpoler till varandra och behöver ha det så för att fungera. Nu blir man mer eller mindre sängbunden istället för att ha ett aktivt liv.

Nu har jag beställt boken "Tallmogårdens väg till hälsa. Praktisk biologisk medicin" av Karl-Otto Aly i hopp om mer naturmedicinska förslag till kostråd. Någon som vet vad som står i boken ? 

Någon som har erfarenheter av Natriumbikarbonat-tabletter ?

Är Samarin att betrakta som natriumbikarbonat eller är jag helt ute och seglar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyfter tråden p.g.a att jag börjar bli litet förtvivlad beträffande vad göra och speciellt vad äta.

Jag började nämligen äta Allopurinol 300 mg ca. 10 dagar sedan efter ordination och lik förbaskat har jag åkt på ytterligare en giktattack sedan i förrgår. Jag har dragit ner det röda köttet, ökat grönsakerna dramatiskt och för att försöka hålla mig mätt, har jag ökat intaget av olivolja ännu mer. Det finns en enorm mängd motsägelser runt om vad som kan minska risken på gikt, som gör att man kan nog inte lita på något längre. Det finns ingen klar linje att hitta på nätet mer än att "ät kolhydrater" som är nog kanske att klassa som en gammal sanning. Just nu försöker jag experimentera själv med kosten för att komma vidare.

Det allra jobbigaste är att gikten eller vad det nu än handlar om i mitt fall, förstör livet 7 dagar i veckan. Både arbetslivet och det som är ännu värre... även fritiden. Jag har dessa två som kraftiga motpoler till varandra och behöver ha det så för att fungera. Nu blir man mer eller mindre sängbunden istället för att ha ett aktivt liv.

Nu har jag beställt boken "Tallmogårdens väg till hälsa. Praktisk biologisk medicin" av Karl-Otto Aly i hopp om mer naturmedicinska förslag till kostråd. Någon som vet vad som står i boken ? 

Är Samarin att betrakta som natriumbikarbonat eller är jag helt ute och seglar ?

Karl-Otto Aly och Tallmogården förknippas nog mest med vegankost har jag för mig. Finns den som ny eller är det en begagnad du beställt?

Det finns en nyskriven om egenvård https://www.adlibris.com/se/bok/egenvard-integrativmedicinsk-behandling-fran-a-till-o-9789153433583

Jag har läst en del om bikarbonat de senaste dagarna och jag tror jag såg något om gikt. Du kan köpa det i vilken livsmedelsaffär som helst. Det används som jäsmedel. Det skall dock vara ren bikarbonat och inget bakpulver. Nackdelen med bikarbonat är att det neutraliserar magsyran men det kan ju vara värt att prova vid en akut attack. Kan dock vara bra att prova försiktigt eftersom en del får diarre av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju kolla lite på kaliumcitrat och gikt. "potassium citrate" gout

Jag ha dock inte själv vågat medicinera mig med kalium trots att jag har dokumenterad brist. Har hört att för mycket kan vara farligt. Tillskotten ligger dock långt under dagsbehovet så jag har nog varit överdrivet försiktig. Man bör dock kolla ordentligt innan man provar. Helhetshälsa har rent kaliumcitrat.

Ketogena dieter kan ju brist på både kalium, natrium och magnesium men natrium får du ju om du äter salt mat. Jag tror också jag läste någonstans att för mycket salt ökar risken för gikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den giktattacken var nog på väg innan Allopurinolet börjat verka. Ge det lite tid. Har du inte fått order om att kolla urea efter en tid på Allopurinolet?

Börja inte labba med mat nu. Det kan slå slint fullständigt och till slut vet du inte vad som påverkar eller ej.

Jag hade själv 2 attacker för några år sedan och fick Allopurinol som jag fortfarande äter. Jag har sluppit gikt helt sedan dess utan att ändra maten mer än övergång till LCHF ett par år senare. Det kött jag äter är mestadels rött. Jag har bara tagit bort kolhydratrika saker och skräpmat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också jag läste någonstans att för mycket salt ökar risken för gikt.

Du får ursäkta mig nu men jag är trött på dina "jag tror jag har läst...". Jag tycker du ska ha belägg på ett eller annat sätt för vad du påstår. Det kan påverka folk och ryktesspridning kan ske mycket snabbt i dagens informationssamhälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ursäkta mig nu men jag är trött på dina "jag tror jag har läst...". Jag tycker du ska ha belägg på ett eller annat sätt för vad du påstår. Det kan påverka folk och ryktesspridning kan ske mycket snabbt i dagens informationssamhälle.

När jag skriver tror eller något annat så betyder det att jag ger en ledtråd till vad man kan söka på själv för att fördjupa sig.

Om jag faktiskt har läst något och istället tvärsäkert skriver att det är si eller så kan det faktiskt vara mer fel eftersom något inte alls behöver vara sant bara för att det stått på nätet eller i en bok.

Om jag väljer att inte skriva något alls vilket kan bli fallet efter din kritik så får frågeställaren inte ens en ledtråd för att söka vidare själv. I och med Internet så har alla en fantastisk möjlighet att ta reda på information men vet man inte alls vad man skall söka efter så är det svårt.

För min egen del så kan jag blir väldigt trött på att människor sprider vidare saker som dom läst i böcker som om det vore en absolut sanning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den giktattacken var nog på väg innan Allopurinolet börjat verka. Ge det lite tid. Har du inte fått order om att kolla urea efter en tid på Allopurinolet?

Börja inte labba med mat nu. Det kan slå slint fullständigt och till slut vet du inte vad som påverkar eller ej.

Jag hade själv 2 attacker för några år sedan och fick Allopurinol som jag fortfarande äter. Jag har sluppit gikt helt sedan dess utan att ändra maten mer än övergång till LCHF ett par år senare. Det kött jag äter är mestadels rött. Jag har bara tagit bort kolhydratrika saker och skräpmat.

Jag är själv inne på samma linje. Jag drog ut med starten med Allopurinol in i det sista för att vara säkra att förra attcaken var över. Kanske började jag för tidigt eller för sent och har nu hamnat i den onda cirkeln. Men det går kanske över när Allopurinolet börjar göra verkan fullt ut.

Jag har varit på blodprov efter starten och får besked nu på tisdag.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slacktivisten och MKJ: Jag förstår en båda men landar i att forumets regler http://forum.kostdoktorn.se/topic/2-regler-f%C3%B6r-forumet/ vill uppmuntra fri debatt med vissa specificerade undantag. MKJ uttryckte, tycker jag, försiktighet i sin formulering så att man förstår att hen inte är säker på sitt påstående.

Skrivet i min egenskap av moderator, annars är jag ju bara glad debattör  :) / Kjell

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min egen del så kan jag blir väldigt trött på att människor sprider vidare saker som dom läst i böcker som om det vore en absolut sanning.

Att läsa böcker och läsa på internet är väl ungefär samma sak ? Mycket strunt och falska sanningar som behöver gallras. När gikt, verkar det det var mer praxis med motsägelser än en viss riktning när det handlar om kostens inverkan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 förslag:

1. Sluta med fläskkött en period

2. Ät grönsaker med lågt fruktos innehåll; aubergine, paprika, gurka, tomater, sallad, mangold, spenat, rädisa, morot.

3. Lägg till lite fermenterade grönsaker vid varje måltid (~0.5 dl)

En annan sak jag tycker du ska fundera över är om du ska backa lite i ditt grönsaksätande ett tag. Kanske både sluta med griskött och gå tillbaka till hur du åt tidigare vad det gäller grönsakerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt kolhydrater innan, och den vägen är stängt. Jag blev sjuk av dem. Sedan åt jag mig frisk med enbart fläsk och vet inte riktigt vad jag vågar tro om fläskets inverkan gikt. Numera äter jag mer grönsaker än någonsin innan. Just nu försöker jag få skon på min svullna och ömma fot för att åka och handla natriumbikarbonat-tabletter samt besöka kylavdelningen hos COOP... som jag bommade senast... i jakt efter fermenterade grönsaker :)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skrev hur du åt tidigare med grönsaker menade jag tidigare i ditt LCHF'ande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grönsakerna i mitt tidigare LCHF-ätande har mer eller mindre lyst med sin frånvaro utom litet gurka och paprika som färg på tallriken. Känns inte riktigt rätt att försöka falla tillbaka på det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grönsakerna i mitt tidigare LCHF-ätande har mer eller mindre lyst med sin frånvaro utom litet gurka och paprika som färg på tallriken. Känns inte riktigt rätt att försöka falla tillbaka på det. 

Jag tror att du som många andra LCHFare är i stånd att undersöka flertalet nya livsmedel!

Dessutom så är du tillräckligt kunnig i LCHF och lite annat för att göra tillräckligt goda analyser av nya livsmedel för att sen pröva några av dem!

Helst då ett livsmedel åt gången!

Tex det här med gröna bladgrönsaker.. man får äta kilovis för några futtiga kolhydrater!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gikt sammankopplas ofta med griskött, hört om många som blivit bättre när de slutat med det.

Har själv haft besvär med en skuldra/axel i vinter. Bor i Turkiet flera månader varje vinter, där äts ju inte griskött alls.

Men eftersom vi var där till jul så hade jag med en hel del, både skinka, korv och fläsk.

Hade väldigt ont när vi hade ätit julmat i några dagar, kom på att jag skulle prova vara utan griskött. Blev betydligt bättre, för att sedan få mer ont när jag testade att äta det igen....

Så nu tänker jag vara helt grisfri ett tag och se om det blir helt bra :)

Det finns ju så mycket annat gott kött. Och fisk, fågel, skaldjur och ägg...

Plus grönsaker och framförallt gröna blad till, för vitaminer och mineraler, tror de är mycket viktiga för välmåendet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. som jag tidigare pepåkat så är inte gikt entydigt ihopkopplat till höga halter urinsyra.. utan man kan få gikt med normala värden oxå!

Men.. har man väldigt höga halter så är det rimligvis som så att de spelar roll?

Men.. det man kan ta med sig i kappsäcken är det att att det krävs ytterligare faktorer för att utlösa själva giktanfallet.. och då kommer vi osökt in på Omega-6.. som sägs öka möjligheten för själva den inflamatoriska delen av gikten.. därav att vissa undviker gris och kyckling!

Sen så.. den som lyckas lösa gåtan med gikt lär vara en Nobellpriskandidat.. förmodligen är det multifaktorellt med avsevärd individuell variation!

En av hypoteserna.. som man inte hur enkelt som helst skall avvisa är ketos.. som då skulle kunna vara att det är en konkurans om vad njuren skall filtrerar ut.. men det e långsökt anser jag!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gikt sammankopplas ofta med griskött, hört om många som blivit bättre när de slutat med det.

Har själv haft besvär med en skuldra/axel i vinter. Bor i Turkiet flera månader varje vinter, där äts ju inte griskött alls.

Men eftersom vi var där till jul så hade jag med en hel del, både skinka, korv och fläsk.

Hade väldigt ont när vi hade ätit julmat i några dagar, kom på att jag skulle prova vara utan griskött. Blev betydligt bättre, för att sedan få mer ont när jag testade att äta det igen....

Så nu tänker jag vara helt grisfri ett tag och se om det blir helt bra :)

Det finns ju så mycket annat gott kött. Och fisk, fågel, skaldjur och ägg...

Plus grönsaker och framförallt gröna blad till, för vitaminer och mineraler, tror de är mycket viktiga för välmåendet.

Åt du exakt samma mängd kött? Jag undrar ju vad det kan vara i griskött som gör att en del får mer värk om dom äter det. Zepp nämner omega 6 men det finns ju i så mycket annat så borde väl inte kunna vara enbart det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kanske inte exakt, men nära. Har också hört av Anna Hallén om omega6halten, att den är hög i griskött så därför ska man vara försiktig med det om man har värk.

Men jag har senaste dagarna börjat fundera på om det kan vara nitritet som spelar in också? Det finns ju i nästan alla charkprodukter, äter ju även minimalt av sånt på utlandsresorna, där blir det bara rena råvaror.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I grisfett finns mycket av en omega-6-fettsyra som heter arakidonsyra. Så här skriver Nordisk Nutrition om dess inflammatoriska egenskaper: 

"Frisatt arakidonsyra kan omvandlas till 
prostaglandiner (cykliska föreningar) 
eller till leukotriener (icke cykliska 
föreningar), som i sin tur bidrar till 
olika cell- och organfunktioner som 
stimulerar inflammation. På grund av 
detta betraktas arakidonsyra (n-6) ofta 
som en för hälsan negativ fettsyra."

Det kanske är detta som gör att vissa upplever förbättring när de skippar griskött?
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som Kjell beskriver ovan, är en del av min handlingsplan. Dock har jag frysen full med fläsk, men det går att äta upp i mindre portioner också. Fläskfärsen har jag redan bytt mot nötfärs samt bunkrat upp en hel del torsk och tonfisk.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I grisfett finns mycket av en omega-6-fettsyra som heter arakidonsyra. Så här skriver Nordisk Nutrition om dess inflammatoriska egenskaper: 

"Frisatt arakidonsyra kan omvandlas till 
prostaglandiner (cykliska föreningar) 
eller till leukotriener (icke cykliska 
föreningar), som i sin tur bidrar till 
olika cell- och organfunktioner som 
stimulerar inflammation. På grund av 
detta betraktas arakidonsyra (n-6) ofta 
som en för hälsan negativ fettsyra."

Det kanske är detta som gör att vissa upplever förbättring när de skippar griskött?

Samtidigt innehåller fläskkotletter med 5 mm fettrand 1 gram n-6 per 100 gram medan valnötter innehåller 31,8 gram n-6 per 100 gram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annika Dahlqvist skriver så här

"Jag brukar svara att en person med gikt bör äta lågkolhydratkost, eftersom gikt är en metabol sjukdom. Dessutom bör den äta låg proteinmängd, kanske neråt 0,5 g per kg kroppsvikt och dygn. Uri"

Jag har själv gikt, dock lättare variant om jag jämför med andra då attacker inte förekommer så ofta. Jag är livrädd för fler attacker nu när jag precis börjat med LCHF-kost (5e dagen idag).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ligga något i vad Annika Dahlqvist skriver om. Nämligen om proteinerna ! Det är faktiskt just den punkten som det skiljer på i mitt ätande under det första LCHF-året jämfört med sista kvartalet. Det har liksom blivit rejält med ost de senaste månaderna. Undra om förklaringen kan finnas där... i proteinerna, alltså. Det tål att fundera över. Undra om det kan vara skillnad mellan ostar och ostar... hmmm...   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ligga något i vad Annika Dahlqvist skriver om. Nämligen om proteinerna ! Det är faktiskt just den punkten som det skiljer på i mitt ätande under det första LCHF-året jämfört med sista kvartalet. Det har liksom blivit rejält med ost de senaste månaderna. Undra om förklaringen kan finnas där... i proteinerna, alltså. Det tål att fundera över. Undra om det kan vara skillnad mellan ostar och ostar... hmmm...   

Jag har för mig att vi diskuterade ost tidigare i din gikttråd och jag trodde först det var den här men nu blev jag helt villrådig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar faktiskt inte finnas någon forskning som visar (eller motbevisar) att koständringar som går ut på att generellt utesluta purinrika livsmedel har någon effekt mot gikt. Rådet bygger snarare på "sunt förnuft".

Att undvika öl samt att äta körsbär (eller körsbärsextrakt) har däremot visats ha effekt.

Fasta och lågkaloridiet kan provocera fram giktanfall (trots att man då uppenbarligen får i sig oerhört lite purin).

Intressant lista på saker som kan ge gikt:

Högt blodtryck med medicinering.

Alkoholöverkonsumtion

Njursjukdomar

Blodsjukdomar

Tungmetallbelastning: Bly, molybden, kvicksilver

Sockersjuka, 

Bisköldkörtelrubbningar

Vissa former av  struma 

Källa: http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv33.htm

Min slutsats är att det tyvärr nog är en med åldern allmänt lite sämre form som gör att folk får gikt. Lite sämre njurfunkton, lite halvtaskig blodsockerkontroll, lite sämre fungerande körtlar av diverse slag. Tungmetallbelastningen ökar också med åren. Intressant är att kvinnor drabbas långt mer sällan än män, i alla fall före menopausen. Hormonella effekter är alltså viktiga.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar faktiskt inte finnas någon forskning som visar (eller motbevisar) att koständringar som går ut på att generellt utesluta purinrika livsmedel har någon effekt mot gikt. Rådet bygger snarare på "sunt förnuft".

Att undvika öl samt att äta körsbär (eller körsbärsextrakt) har däremot visats ha effekt.

Fasta och lågkaloridiet kan provocera fram giktanfall (trots att man då uppenbarligen får i sig oerhört lite purin).

Intressant lista på saker som kan ge gikt:

Högt blodtryck med medicinering.

Alkoholöverkonsumtion

Njursjukdomar

Blodsjukdomar

Tungmetallbelastning: Bly, molybden, kvicksilver

Sockersjuka, 

Bisköldkörtelrubbningar

Vissa former av  struma 

Källa: http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv33.htm

Min slutsats är att det tyvärr nog är en med åldern allmänt lite sämre form som gör att folk får gikt. Lite sämre njurfunkton, lite halvtaskig blodsockerkontroll, lite sämre fungerande körtlar av diverse slag. Tungmetallbelastningen ökar också med åren. Intressant är att kvinnor drabbas långt mer sällan än män, i alla fall före menopausen. Hormonella effekter är alltså viktiga.

Jag har en mer optimistisk syn på det hela. Jag tror att man har stora chanser att påverka. Det finns många krämpor som skylls på ålder men som i första hand beror på hur vi lever. Ett exempel är diabetes typ 2 som förr kallades åldersdiabetes eftersom det i första hand drabbade äldre människor. Nu är det den typ av diabetes som är vanligast hos barn i USA.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns kapitlet om gikt från boken du beställt (långt ner på sidan). Står mycket annat också

Jag hittade sidan när jag sökte på spenat gikt eftersom jag hade för mig att jag läst att man skulle undvika spenat. Det står det här att man ska men jag vet ju inte om det stämmer generellt.

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv33.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns kapitlet om gikt från boken du beställt (långt ner på sidan). Står mycket annat också

Jag hittade sidan när jag sökte på spenat gikt eftersom jag hade för mig att jag läst att man skulle undvika spenat. Det står det här att man ska men jag vet ju inte om det stämmer generellt.

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv33.htm

Intressant, jag som är så glad i spenat men inte mer än någon gång i veckan. Eller så är det som du säger att det inte stämmer generellt. Jag äter det mesta av det som bör undvikas i länken men det gäller förstås bara mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, jag som är så glad i spenat men inte mer än någon gång i veckan. Eller så är det som du säger att det inte stämmer generellt. Jag äter det mesta av det som bör undvikas i länken men det gäller förstås bara mig.

Du äter väl läkemedel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men enligt skriften du länkade hjälper det kanske inte alltid. Allopurinol sänker urinsyrehalten men tydligen beror inte all gikt på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allopurinol som jag också äter numera är ju inte läkemedel som tillåter en att äta vad som helst. Frågan är egentligen om man överhuvudtaget kan koppla läkemedlet ihop med ätandet. Bevisligen får folk giktanfall trots medicinering och därmed är läkemedlets syfte annat. Dvs. just att motverka det som höjer halterna i blodet som leder till kristallutfällning.

Om vi bortser kosten, verkar bl.a. följande som passar in på mig påverka negativt i många fall...

- fasta

- viktnedgång

- högt blodtryck

- diabetes

- ketos ?

Eftersom det blir fem rätt på mig, så kanske det finns en orsak bland punkterna till förhöjda ureanivåer...frågan är bara hur hitta själva grundorsaken i mitt fall. Medicineringen löser ju inte det som sådan, utan bara gömmer grundproblemet så att det förblir osynligt. Jag är inte riktig tillfreds med det av en enda orsak. Jag vill inte äta tabletter som ger biverkningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara en tidsfråga också, plus kanske lite ljusteringar i kosten (tänker framförallt på griskött). Jag hade ont i min tå i ca 9-10 månader innan det försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allopurinol som jag också äter numera är ju inte läkemedel som tillåter en att äta vad som helst. Frågan är egentligen om man överhuvudtaget kan koppla läkemedlet ihop med ätandet. Bevisligen får folk giktanfall trots medicinering och därmed är läkemedlets syfte annat. Dvs. just att motverka det som höjer halterna i blodet som leder till kristallutfällning.

Om vi bortser kosten, verkar bl.a. följande som passar in på mig påverka negativt i många fall...

- fasta

- viktnedgång

- högt blodtryck

- diabetes

- ketos ?

Eftersom det blir fem rätt på mig, så kanske det finns en orsak bland punkterna till förhöjda ureanivåer...frågan är bara hur hitta själva grundorsaken i mitt fall. Medicineringen löser ju inte det som sådan, utan bara gömmer grundproblemet så att det förblir osynligt. Jag är inte riktig tillfreds med det av en enda orsak. Jag vill inte äta tabletter som ger biverkningar.

Dessutom har du väl haft det du räknar upp ett bra tag innan du fick gikt?

Har du bytt något läkemedel mot blodtrycket eller något annat?

Du nämnde att du ökat ostkonsumtionen. Det kan ju vara intressant att utesluta ost helt ett tag och se om du slipper anfall.

Här står om gikt. Jag har inte läst själv men det är ju ett universitet så jag lägger ut länken i alla fall

http://umm.edu/health/medical/reports/articles/gout

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det väl ett jobbigt läge att börja men tror du inte att det vore bra med lite artegen fysisk aktivitet?

-Brottas med neandertalare på närmsta kampsportcenter.

-Leta larver under gymmets tyngsta vikter.

-Eller det allra fräckaste: The hunt by running, i motionsslingan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att utesluta ost ett tag?

Du har berättat att du äter mineraler och vitaminer men exakt vilka doser tar du? Balansen mellan olika mineraler och vitaminer har stor betydelse och multipreparat kan se väldigt olika ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du nämnde att du ökat ostkonsumtionen. Det kan ju vara intressant att utesluta ost helt ett tag och se om du slipper anfall.

Här står om gikt. Jag har inte läst själv men det är ju ett universitet så jag lägger ut länken i alla fall

Granellis inlägg ovan är väl vad jag hoppas på. Har fått giktattacker sedan 30-årsåldern men har bara något förhöjda urinsyrenivåer. För mig är det stress av infektioner, kroppsskada och alkohol som sätter igång en attack, ofta ett par dygn efteråt. Upplever även att ketos ökar risken för gikt. Men det verkar variera och det är svårt att dra någon slutsats. Jag använder inte allopurinol men det verkar lockande eftersom jag nu strävar efter att vara i optimal ketos och jag ideligen får ta ett par voltaren för att bryta attacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Granellis inlägg ovan är väl vad jag hoppas på. Har fått giktattacker sedan 30-årsåldern men har bara något förhöjda urinsyrenivåer. För mig är det stress av infektioner, kroppsskada och alkohol som sätter igång en attack, ofta ett par dygn efteråt. Upplever även att ketos ökar risken för gikt. Men det verkar variera och det är svårt att dra någon slutsats. Jag använder inte allopurinol men det verkar lockande eftersom jag nu strävar efter att vara i optimal ketos och jag ideligen får ta ett par voltaren för att bryta attacken.

Brukar du motionera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar du motionera?

I perioder ...:) (Här kommer ett alldeles för långt svar på din korta fråga.) Mitt mål är viktnedgång och att det leder till att gikten avtar/försvinner. Tog nya tag i höstas med högre intag av fett och periodisk fasta. Litet intressant eftersom jag i början fick upplevelse av blodsockerfall okoncentration och matthet. Men jag kunde vänja mig och körde 16:8 under julen för att motverka julmat... I januari klarade jag 5:2 under några veckor. Bra känslor av att vara på topp, fokus och vakenhet. Däremot var det svårt att få i sig mat under ätfönstret. Efter ett par tuggor blev jag mätt och Men funderade om jag egentligen var i stress eftersom jag fick influensa i februari, med gikt förstås! Öste på med smör (150 gr/dag) till ketosnivåer på omkring 2. Influensan tog nya tag i slutet av mars och först nu har jag repat mig fysiskt och mentalt. Vikten har stått på 100 kg sen i julas.

Gikt ska gynnas av regelbundna måltider under dagen och att undvika stress, protein och alkohol. Men det är väl att äta voltaren och köra varianter av periodisk fasta med träning på fastande mage för att plocka bort kilona som sitter på gubbmagen;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min teori är att viktnedgången min gav mig gikt.

Jag äter regelbundet. Numera mer grönsaker än proteiner, förbrukar inget alkohol. Stress har jag levt under en massa år och tror därför inte att den påverkar i mitt fall. Dessutom tillämpar jag periodisk fasta. Alltså, tvärtemot vad som är brukligt. Nu återstår att se när magen vant sig om ett tag med den nya födan och göra test om kroppen klarar sig utan Allopurinol. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till! Kommer att lägga till träning nu och hoppas att kilona ska rinna av. Har nytt recept på Voltaren och får käka det ifall gikten gör sig påminnd. Kommer du Limp att rapportera resultatet i denna tråd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft problem med gikt som aldrig gav sig. Började äta allopurinol men fick klåda över hela kroppen och i ett desperat googlande hittade jag denna artikel http://www.beatinggout.com/2009/04/gout-and-the-sleep-apnea-connection/ som visar på ett samband mellan gikt och sömn apné. Jag bad doktorn om sömnutredning och det visade sig att jag hade allvarlig sömnapné och efter jag ha fått ordning på det med en cpap-maskin så har den kroniska gikten försvunnit + det är lättare att leva och gå ner i vikt. Märker fortfarande gikt-tendens om jag äter griskött, men annars har jag varit helt giktfri.

Så mitt råd är, om du har giktproblem gör en sömnutredning för att utesluta sömnapne.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant koppling...

Nu har det gått 3 veckor och en dag, sedan jag skippade Allopurinolet. Undra om när man vägar börja hoppas ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg