sanwah Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Jag har ätit LCH i snart fyra år. Slarvade för två år sdean och drog på mig ca 10 extrakilon som har varit extremt svåra att få bort. I alla fall de sista fem kilona. Jag stod bara och stampade i säkert ett halvår. För någon månad sedan såg jag ett program om bla periodisk fasta, 5:2 dieten mm i SVT:s Vetenskapens värld. 5:2 dieten är egentligen ingen fasta, utan går ut på att man äter extremt kalorisnålt (kvinnir 500 kcal och män 600 kcal) två valfria dagar i veckan. Resten av tiden äter man som vanligt, i mitt fall LCHF. Blev jätteintresserad och började ganska omgående. Det tog ca 2 veckor innan något började hända på vågen, men sen rasslade det till. Efter fyra veckor har jag gått ner 3 kg och upplägget passar mig hur bra som helst. Under mina "snåldagar" kan jag trösta mig med att få äta normalt igen nästa dag och då känns det helt OK. Nu var syftet med den här metoden inte primärt att gå ned i vikt i programmet. Det fanns andra hälsovinster också som egentligen var betydligt viktigare. Jag undrar om någon mer testar detta och vad ni tycker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Egentligen tror jag det är samma tanke sm PF, såg ckså ett prgram från Horizon BBC som handlade om samma. Jag tar ofta en kopp MBkaffe mitt på dagen när jag fastar. Tycker egentligen att det är enklare än PF med ätfönster varje dag. Jag har också kommit ur en platå med denna metod och känner igen det du säger att det tg några veckor innan det syntes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laufzorn Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Hej Sanwah, Jag såg på Horizon programmet om 5:2 diet på BBC i augusti förra året. Jag har gjort det två dagar i veckan sedan dess och har gått ner 11 kilo på 9 månader. Detta efter att ha varit på en viktplatå i två år. Funkar bra för mig alltså. Det har blivit en vana. Jag har ätit LCH i snart fyra år. Slarvade för två år sdean och drog på mig ca 10 extrakilon som har varit extremt svåra att få bort. I alla fall de sista fem kilona. Jag stod bara och stampade i säkert ett halvår. För någon månad sedan såg jag ett program om bla periodisk fasta, 5:2 dieten mm i SVT:s Vetenskapens värld. 5:2 dieten är egentligen ingen fasta, utan går ut på att man äter extremt kalorisnålt (kvinnir 500 kcal och män 600 kcal) två valfria dagar i veckan. Resten av tiden äter man som vanligt, i mitt fall LCHF. Blev jätteintresserad och började ganska omgående. Det tog ca 2 veckor innan något började hända på vågen, men sen rasslade det till. Efter fyra veckor har jag gått ner 3 kg och upplägget passar mig hur bra som helst. Under mina "snåldagar" kan jag trösta mig med att få äta normalt igen nästa dag och då känns det helt OK. Nu var syftet med den här metoden inte primärt att gå ned i vikt i programmet. Det fanns andra hälsovinster också som egentligen var betydligt viktigare. Jag undrar om någon mer testar detta och vad ni tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivan63 Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Vad äter du för att få till 500 kalorier? Man vill ju gärna hålla sig mätt så länge som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Yeah Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Hej Sanwah! Jag gick ner 3 kg de första 2 veckorna. Imorgon är det 3 veckor jag hållt på med 5:2 dieten och den passar in perfekt för min livstil. De 2 dagarna jag fastar äter jag oftast 1 avokado och 1 ägg till frukost. De 2 fasta dagarna äter jag helt LCHF. Jag valt att blogga om det för att hålla fokus på http://mryeah.com/ För att kunna vara en försöksperson i detta så folk kan se om det här funkar bra. Mitt mål är att gå ner till runt 74-75kg och sedan endast fasta 1 dag i veckan för att behålla vikten men även bygga muskler och bli av med fettet. Bli fit helt enkelt och må bra. Måste säga att jag är piggare och mer alert och midjemåttet minskar. Skönt att bara ha 2 dagar med att tänka på vad man äter. De andra dagarna blir ändå positivt påverkade för att jag blivit mer medveten. Om det känns tungt på fasta dagen på kvällen och man är jättehungrig så vet man att nästa dag kan man äta en riktigt go hotellfrukost och bara njuta. Just upplägget är grymme tycker jag som jobbar på kontor. Mån och tisd fasta resten av veckan ren njutning. + att jag verkligen går ner och får bättre värden på allt. Jag ska ta blodprov på alla mina värden om ett tag för att se skillnaden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Yeah Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Mån och tors är det jag fastar, ej mån och tisd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Jag skulle gärna prova men funderar lite: Om jag då äter ca 500 kcal per dag i två dagar - då bör jag väl öka kcal de andra dagarna? Så det inte blir för lite totalt menar jag...eller är jag ute och "reser" nu?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Intressant. Ge mig exempel på 500 kcal-dagarnas mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag provade att fördela energiintaget på 3, 2 och 1 måltid och kom fram till att 1 måltid per dag passade mig bäst, sen middag. Inga problem med att dricka svart kaffe och te under dagarna när jag har en middag att se fram emot, troligen befinner jag mig i ketos som i sig kan ha en aptitnedsättande funktion. Jag blir sedan mätt på två skivade kokta ägg på en bädd av finskuren isbergssallad, rödlök och några cocktailtomater, allt toppat med skagenröra. Ett par timmar efter middagen kommer ett sug så jag går och lägger mig lite tidigare, lite småhungrig. Dagen efter är jag inte speciellt hungrig så det är inte frågan om att äta ikapp, det är snarare så att mindre mat mättar mer nu. Nu är det bara att köra på några månader och sedan be om att få lämna blodprov och se om det blivit några förbättringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag tänker också testa, för att se om det passar mig. Periodisk fasta (= äta två gånger per dag) har inte påverkat min vikt, men jag tänker fortsätta med det för att jag trivs med det. Ska bli intressant att se om jag märker några skillnader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Mycket intressant faktiskt! Ska nog också prova....även om jag har skitsvårt för att räkna kalorier.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Yeah Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Susanne de andra dagarna äter du precis som du brukar göra. Grejjen är att totalen kcal för hela veckan blir mindre. Kan vara så att du äter lite extra dagen efter en fasta men annars så blir det typ som vanligt. Man ville inte och orkar knappt äta ikapp alla kcal. Summan blir att man förlorar endast fett. För det är viktigt att äta 20-25% protein på fastadagen så man inte förlorar muskelmassa. Kolla hur jag äter idag och få tips: http://mryeah.com/ Kan bara säga denna strategi funkar klockrent för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Susanne de andra dagarna äter du precis som du brukar göra. Grejjen är att totalen kcal för hela veckan blir mindre. Kan vara så att du äter lite extra dagen efter en fasta men annars så blir det typ som vanligt. Man ville inte och orkar knappt äta ikapp alla kcal. Summan blir att man förlorar endast fett. För det är viktigt att äta 20-25% protein på fastadagen så man inte förlorar muskelmassa. Kolla hur jag äter idag och få tips: http://mryeah.com/ Ok då har jag fattat rätt alltså Fast jag har då en fundering till - jag är i sluttampen på min viktnedgång och har lagt mig kalorimässigt på ett mindre underskott. Får i mig ca 1500-1600 kalorier per dag. Räknar inte benhårt men kollar av ibland och jag håller mig där omkring. Men om jag skulle nu prova detta så kommer jag ÄNNU lägre i kcal och det kanske jag inte vill - känns bra där jag är nu och blir alltid mätt och belåten utan problem och mår jättebra. Så de fem dagar jag då äter ordentligt så bör jag kanske öka kcal? Har jag rätt i mina funderingar? Bolla gärna tillbaka mina tankar Kan bara säga denna strategi funkar klockrent för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 hmm vad konstigt det blev nu då? Varför hamnade mitt svar i "citatet"?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Yeah Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Susanne när jag når min vikt och inte längre vill gå ner kommer jag fasta endast 1 dag i veckan. På så vis kommer jag dels bibehålla vikten + att dra nytta av de andra hälsofördelarna med att fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ok, så gör inte jag! Jag fastar 2 dagar i veckan, ibland tar jag en fettkaffe under dagen, eller ett ägg. Räknar absolut inte kalorier,.. Jag tycker bara att det funkar bättre att fasta hela dygn, äter normalt bara 2 ggr / dag. Du äter ju mest kolhydrater.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ni som äter LCHF, vad och när äter ni på era "fastedagar"? Edit: Tränar ni dessa dagar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 På morgonen ett ägg och kokoskaffe men inte så mycket kokosolja. Lika kl. 12.00 sen fasta till frukost dagen därpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ingenting, blir jag sugen nå'n gång tar jag en MBC eller ett ägg. Men oftast ingenting. Däremot fastar jag inte alla veckor utan bara periodvis. Det fungerar alldeles utmärkt, dvs jag går ner 1-1,5 kg varje fastevecka. "LCHFveckor" håller jag vikten - minus 0.5 kg i genomsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andresina Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Mycket effektiv diet för mig hjälpte mig mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Jag började igår - kanske fel dag eftersom jag var bortrest i helgen och det där med mat blev lite rörigt, och jag var extra hungrig i början av veckan, men inte kan jag gå och vänta på ett perfekt tillfälle! Jag tog med mig en omelett (två ägg, liten skvätt kokosmjölk, en rejäl klick smör och några flagor getost) till jobbet (jag hade kollat att 150 g ägg, 35 g smör och 10 g ost var 500 kcal). Var väldigt hungrig på kvällen; drack en kanna te och sedan åt jag lite mjukost (onödigt, men den var god) och en liten klick smör; såpass att jag stod ut. Det blev troligen en sex- sjuhundra kcal - det där med att räkna och beräkna är inte min grej. Trodde jag skulle vilja ha frukost i morse, men det gjorde jag inte. Hade med en större portion av omeletten till lunch idag (mest för att det inte fanns någon färdig matlåda hemma). Återstår att se hur det funkar - men jag funderar på att dela upp de 500 kcal på en större lunch och en mindre kvällsmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts