Gunilla Haglöf Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Var köper ni följande matvaror, ister, talg, grishjärtan och andra inälvor ni som bor i närheten av eller i Göteborg? Jag har inte råd att köpa från Gröna gårdar eller tex färdiga burkar från Fett och flott. Förut hade min ICA och Willys ovanstående varor, men inte längre tyvärr. Ister från Sverige från ca 35:- kilot. Jag skall börja med Carnivore snart och vill förbereda maten innan jag börjar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Det är verkligen konstigt det här med inälvsmat. Varför kan man hitta vissa saker som lever och kycklinghjärta i de flesta större butiker medans t.ex hjärna och nöthjärta är typ omöjligt att hitta? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annki89 Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Jag är helt ärligt osäker om du faktiskt FÅR sälja nöthjärna längre. Efter galna kosjukan tror jag att dom satte stopp för all försäljning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 City Gross här i Höganäs har en egen slakteri och bra utbud av inälvor. Grishjärta och grislever finns i princip dagligen. De tar in kycklinglever, hjärta och mage. Jag har sett grisnjure men inte så ofta. De säljer icke renderad ister rätt så ofta. Ungnötslever finns mycket ofta, likaså märgben och brosk ben. Men det är klart att det ligger inte precis vid Göteborg. Kolla efter om det finns City Gross i närheten där du bor. Du kan ju också fråga personalen och beställa vad du vill ha. Har man en större frys så kan man ju beställa mer och frysa in. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Jag vill gärna få tag på obehandlad mjölk....helt hopplöst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 1 hour ago, Ekner said: Jag vill gärna få tag på obehandlad mjölk....helt hopplöst. Om du menar mjölk som inte pastöriserats så får den inte säljas i butik. Däremot får en mjölkbonde sälja obehandlad mjölk till grannar. Om jag inte minns fel är det maximerat till 70 liter per vecka, totalt. När jag bodde i Dalsland några år brukade jag ta med mjölkkannan och gå till grannens lagård och tappa upp ett par liter iskall mjölk direkt ur mjölktanken. Det var en fantastisk dryck varma sommardagar. Tyvärr har antalet små mjölkgårdar minskat och det är nog svårt att övertala någon som har 200 kor att sälja ett par liter då och då till en granne. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 On 8/19/2021 at 4:38 PM, Gunilla Haglöf said: Var köper ni följande matvaror, ister, talg, grishjärtan och andra inälvor ni som bor i närheten av eller i Göteborg? Jag har köpt en del inälvor, t.ex. lammhjärta, kalvnjure och lever via Rekoring Ullared och Rekoring Mark. Ister finns i min Icabutik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 I Sthlm kan det vara lättare att få tag på inälvsmat och andra udda styckdetaljer i "orten", alltså i förorter med många utlänningar. Har du tur kan det finnas billigare på en REKO-ring än på Gröna gårdar. Nöthjärta får säljas - tack och lov! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts