Linen

Blodfetter!! Till Kostdoktorn

Recommended Posts

Hej Hoppas du läste Smålandsposten idag ;)Om inte annat köp den!! Men min fråga är...Min kollega har en vän som är Diabetes ssk och hon påstår att alla hennes patienter har " Alamerande" höga blodfetter av farliga arten som ätit Lchf. Kan detta verkligen stämma??? Alla som har kunskap om detta får jättegärna svara oxå.

Mvh Linen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mest svammel. Många inklusive mig själv rapporterar bra kolesterolvärden, i mitt fall trots 15 månader av strikt LCHF.

Det är sant att LDL kan stiga men all LDL anses inte farlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla LCHF-vänliga forskare (tror jag) anser att kolesterol är ofarligt ( och livsnödvändigt) även vid höga värden...förutom mycket små LDL-bärare. De anser vidare att dessa får man i huvudsak vid överkonsumtion av socker/fruktos.

...så framgick det av artikeln om det handlade om små LDL-bärare?

Summasumarum...antagligen stämmer det inte....

PS. 

Hittade inte artikeln på nätet men hittade en annan intressant artikel på Smålandsposten... http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/regelbundet-sex-skyddar-hjartat(3650727).gm  ;)

DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hoppas du läste Smålandsposten idag ;)Om inte annat köp den!! Men min fråga är...Min kollega har en vän som är Diabetes ssk och hon påstår att alla hennes patienter har " Alamerande" höga blodfetter av farliga arten som ätit Lchf. Kan detta verkligen stämma??? Alla som har kunskap om detta får jättegärna svara oxå.

Mvh Linen

Jag skulle ifrågasätta hennes kunskaper att bedömma det över huvudtaget!

För jovist man kan ha farligt höga blodfetter, men det är lite mer komplicerat än LDL/HDL.

Om hon påståt något om allvarligt höga APOb så hade det varit en annan sak.. för om det är något man bör passa sig för så är det stora mänder APOb.. och det får man mest om man har FH eller äter mycket snabba kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst, här på kostdoktorn och andra ställen på nätet, rapporter från personer om deras kolesterolvärden. Och det verkar inte alls ovanligt att kolesterolet stiger första halvåret, för att sedan sjunka till bättre värden än innan, med bättre fördelning. Så att mäta kolesterolvärdet under de första sex-sju månaderna på LCHF verkar inte särskilt användbart.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en föreläsning med Tore Scherstén på youtube. Där säger han att det är små, täta molekyler som kan fastna i kärlen och ge upphov till kärlsjukdom. Dessa får vi mycket av när vi äter mycket KOLHYDRATER. Mäts inte i allmänhet på VC.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla fina som svarat,,,som sagt ibland blir jag nojjig trots min viktnedgång och att jag mår sååå toppen. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mvh Linen

Jag skulle rekommendera att läsa Uffe Ravnskovs böcker om kolesterol.

Vad som är alarmerade höga kolesterolvärden skulle vara intressant att få en siffra på..

Det är ytterst sällan nån får skyhöga värden av LCHF.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När någon i min omgivning som är kritisk till LCHF och har "snöat" in på det här med blodfetterna så rekommenderar även jag att de ska läsa Uffe Ravnskovs böcker om kolesterol, för jag känner att jag kan inte förklara det bra nog. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla fina som svarat,,,som sagt ibland blir jag nojjig trots min viktnedgång och att jag mår sååå toppen. :)

Du är inte ensam om att tvivla på det vi håller på med...

Även jag har funderat på mina val ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja altså.. om man alldrig tvivlar så är man religiös.. och LCHF är ingen religion!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja altså.. om man alldrig tvivlar så är man religiös.. och LCHF är ingen religion!

Jag som alltid har trott att det är de religiösa som tror, och vi andra som vet. Nu vet jag inte vad jag ska tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda man vet är att det är väldigt lite man vet!

Och ju mer man lär sig ju mer fattar man hur lite det är man begriper!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan ett Apo-prov så kan man varken säga bu eller bä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En konstig sak är i alla fall att först var argumentationen att "LCHF ger sänka blodfetter och inte höjda som många tror". Sedan när det uppdagades att en del faktiskt fick högre blodfetter, ja då var det helt plötsligt ofarligt med höga blodfetter.

Varför framhöll man först att dom sänktes om det är helt ofarligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En konstig sak är i alla fall att först var argumentationen att "LCHF ger sänka blodfetter och inte höjda som många tror". Sedan när det uppdagades att en del faktiskt fick högre blodfetter, ja då var det helt plötsligt ofarligt med höga blodfetter.

Har du läst docs snabbkurs i kolesterol? Den är ganska bra. Sammanfattningsvis har detväl visat sig att det ämnet kolesterol är mer komplicerat än man från början trodde. Har du höga värden av små LDLer finns nog all anledning att vara orolig, även LCHF människor verkar kunna ha det...men för de flesta som äter LCHF går det värdet ner.... övriga kolesterolvärden HDL och stora LDL får gärna vara höga :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du läst docs snabbkurs i kolesterol? Den är ganska bra. Sammanfattningsvis har detväl visat sig att det ämnet kolesterol är mer komplicerat än man från början trodde. Har du höga värden av små LDLer finns nog all anledning att vara orolig, även LCHF människor verkar kunna ha det...men för de flesta som äter LCHF går det värdet ner.... övriga kolesterolvärden HDL och stora LDL får gärna vara höga :-)

Ja, jag har läst. Det är argumentationen jag undrar över. Hade LCHF enbart gett lägre värden och någon annan gett högre på samma sätt som en del får med LCHF så hade det nog varit livsfarligt...

Samtidigt så skulle det vara väldigt intressant att få veta varför en del får lägre och andra högre. Generellt sett är ju blodet ingen förvaringsplats för näringsämnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har läst. Det är argumentationen jag undrar över. Hade LCHF enbart gett lägre värden och någon annan gett högre på samma sätt som en del får med LCHF så hade det nog varit livsfarligt...

Samtidigt så skulle det vara väldigt intressant att få veta varför en del får lägre och andra högre. Generellt sett är ju blodet ingen förvaringsplats för näringsämnen.

Mja...jag upplever att relativt många här är ute efter fakta och inte skönmålning (även om det ibland kan vara lite hallelujastämmning) ;-)

Jag saknar också mer halvavancerade artiklar (som en lekman kan läsa) men ändå fördjupande så man kan lära sig mer olika mekanismer..jag undrar t ex varför fastesockret ligger högre när man äter kolhydrater än fett...och jag har inte läst någon vettig förklaring varför det är så....jag tror att det kan vara så att man helt enkelt inte vet svaret på många av de frågor vi "lekmän" tror att det skall finnas svar till  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att höga eller låga blodfetter inte är varken bra eller dåligt, det är en lekmannauppfattning!

Det är främst fördelningen som är problemet.. eller rättare sagt symptomet.

Det som händer vid ökat intag av fett och minskat intag av framförallt snabba kolhydrater är att, HDL stiger, triglycerider/VLD sjunker och LDL blir färre men större, allt indikationer på en minskad risk för hjärtkärlhändelser.

Och om du går från låga HDL till höga så kan ditt totalkolesterol stiga.. men du har reducerat din risk för CVD.

Sen så är det egentligen betydligt mer kompliserat än så, man kan blanda in alla olika genetiska skillnader i en hel befolkning, tex de med genetiska lipidrubbningar.. elleer de med metabolt syndrom!

De som har metabolt syndrom/diabetes får ofta ett lägre totalkolesterol när den glykemiska belastningen minskar då det är en av de grundläggande mekanismerna bakom.

Friska kan få högre tot.. iomed att de använder mer fett och då lär mer cirkulera i blodbanan, ofta får de oxå ännu bättre fördelning.

Mängden energisubstrat som cirkulerar är beroende av hur mycket som används.. tex om du anstränger dig under en längre period stiger både glukos och FFA, det som inte används lagras tillbaka som glykogen eller sätts ihop i levern i LDL och skickas tillbaka till den adiposa vävnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många som startar med LCHF gör ju det pga av sjukdom vilket gör att selektionen av försökspersoner kan bli skev. Sen tror jag att äter man LCHF blir man så ifrågasatt att man kollar värden på ett sett man vanligtvis inte gör. Sen är ju de som skriver och är oroade just de som kanske inte har bra värden, dvs vi får en selektionseffekt där också.  Dessutom är kolesterol/blodfetter en riktig härva, läkare säger att värden som är bra är dåliga osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg