DrGoofy Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Jag har förstått att LCHF skall minska risken för åderförkalkning tackvare att dieten är antiinflamatorisk samt förändrar fettsamansättningen i blodet. Är det då möjligt att redan uppkommen åderförkalkning kan tillbakabildas vid övergång till LCHF? Käkar själv LCHF sedan ett år - visst har jag tappat vikt, men det bästa är att magen mår toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Till att börja med får vi vara glada över att vi nog åtminstone kan hejda förfallet Det är inte otroligt att skador även reverseras men går nog inte över på en natt Det lär ju ta upp till 7 år innan de flesta av kroppens celler är utbytta Vissa nervceller är dock med oss hela livet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Intresant fråga; har själv letat efter om frågan är undersökt i större och goda studier. Letar fortfarande..... Här är något som tyder på att det går at reversera - mycket rejält andå, men det är dock ett enkelt fall: http://www.kostdoktorn.se/75-mindre-aderforkalkning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrGoofy Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 Intresant fråga; har själv letat efter om frågan är undersökt i större och goda studier. Letar fortfarande..... Här är något som tyder på att det går at reversera - mycket rejält andå, men det är dock ett enkelt fall: http://www.kostdoktorn.se/75-mindre-aderforkalkning Stort tack, mycket - mycket intressant! I mitt fall rör det sig dock om åderförkalkning i de minsta blodkärlen i hjärnan hos min 75åriga far. Detta tror läkarvetenskapen är orsaken till hans mycket svåra gång och balansstörningar. Jag önskar inget hellre än att han skall få tillbaks lite balans och rörlighet men har också respekt för hans ålder. Givetvis skall han själv vara med på det fullt ut! Vet inte heller hur blod-hjärnbarriären påverkar. Önskan att förbättra hans livssituation bromsas dock av att han är 75år och jag vet inte om potentiella fördelar överväger möjliga nackdelar..hmm. Men samtidigt är det ju "bara" en kostomläggning - men jag tvekar iaf. Råd, tankar från någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Regressiva effekter av l-arginin och kväveoxid verkar kunna uppnås. Inte grävt i detta på länge men här är en glimt från minnenas arkiv som kanske kan leda vidare för eget grävande: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1239-hj%C3%A4lp-mig-alla-dessa-lchf-%C3%A4r-farligt-studier/page-2#entry13775 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 LCHF + Vitamin K2 kanske? Jag testar på mig själv sedan några månader. Får väl se om rören blir något renare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Boken "Stoppa Alzheimer" av Bruce Fife tar upp detta, och där skrivs mycket om cocosolja som en tillbakabildande faktor av Alzheimerskador i hjärnan, mycket på grund av den antiinflammatoriska effekten. Mycket intressant bok, har tyvärr inte fått till att läsa hela boken än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts