Louise Pålsson Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Efter 6 veckors keto började jag med regelbundna och ganska raska promenader. Med hjälp av Apple Watch har jag nu peppats till 30 min ”Pulshöjande” per dag. Antingen promenader eller Cross traineer. Det går bra och jag känner mig piggare. Men aptiten, som förut var väldigt låg, har nu ökat. Känns ju inte så konstigt om framför allt proteinet behöver ökas eller är det en signal på att något annat är fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Låter snarast som en signal på att någonting är rätt!:) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 Är inte det allmänt känt att fysisk aktivitet ger ökad hunger? Kan dock inte förklara hur det funkar biokemiskt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 13 timmar sedan, Louise Pålsson sade: Efter 6 veckors keto började jag med regelbundna och ganska raska promenader. Med hjälp av Apple Watch har jag nu peppats till 30 min ”Pulshöjande” per dag. Antingen promenader eller Cross traineer. Det går bra och jag känner mig piggare. Men aptiten, som förut var väldigt låg, har nu ökat. Känns ju inte så konstigt om framför allt proteinet behöver ökas eller är det en signal på att något annat är fel? Att man blir hungrig efter fysisk aktivitet är väl inte konstigt. Frågan är väl vad man skall äta . Om man inte ägnat sig åt tung styrketräning, så är det väl en högfett. kost man bör äta, som mättar bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 Det är ett intressant ämne. Om man tränar för att bränna fett känns det kontraproduktivt att bli hungrig och vilja stoppa i sig mat, oftast är man dessutom sugen på nåt dåligt .. Jag tänker att man kanske tränar fel och bränner sitt glykogen istället för sitt fett och kroppen därmed kräver påfyllnad av glykogen vilket driver sug på kolhydrater eller protein som kan omvandlas. Kroppen vill ha fyllda glykogendepåer för det är en del av slåss eller fly (fight or flight) systemet. Kan då vara bättre att träna enligt MAF (puls under: 180 minus ålder) som är designat för att inte bränna glykogenet utan fettet. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise Pålsson Posted August 26, 2021 Author Share Posted August 26, 2021 Tar för era svar! Efter en tids Keto hann jag bli van med att inte vara hungrig vilket var toppen. Att hungern nu kommit ser ni lite olika på: det kan tyda på att jag behöver äta mer (betoning på fett) eller så ska träningen dämpas och bli mer lågintensiv. Kanske bra att öka fettintaget något och samtidigt dämpa intensiteten i träningen, dvs en blandning av era svar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts