Jump to content

Hjälp! sen jag började med LCHF kan jag inte bli berusad!

baconrulle

LCHF + alkohol = ?  

37 members have voted

1. 1. Blir du lättare påverkad av alkohol sedan du började med LCHF?

Recommended Posts

Har gått på LCHF ett år ( ca 20-25 kolhydrater om dagen) men mörke ganska fort att jag hade betydligt svårare att bli berusad/full av alkohol. Har läst om så många som tydligen blir lättare påverkade av alkohol när de går på lchf men för mig var det märkligt nog helt tvärt om? Är jag ensam om detta och kan det finnas någon förklaring.

Jag har prövat whiskey (en kvarting eller mer), olika typer av vin (1-1.25 liter, light öl (6-7 stycken 5.0% or) etc men allt med samma effekt, jag blir inte fullare än vad jjag hade blvit på 2.8% or i vanliga fall. Att det beror på LCHF att jag inte längre blir full blir klart dom gånger jag fuskat och unnat mig godis etc. Har jag ätit 100 gram kolhydrater eller mer så blir jag nästan lika påverkad som tidigare men så fort jag är strikt med min lchf kan jag inte bli berusad.

Det låter kanske inte som något stort problem men jag trivs med alkohol och vill gärna kunna kombinera det med lchf.

Jag har idag även vart hos en läkare (som inte visst vad lchf var alls) och tog blod prover för att se hur det påverkar lever.

Hoppas dock att någon här kan svara på

1. varför jag inte blir full alls längre, när alla andra på LCHF lättare blir fulla?

2. vad händer med alkoholen i mig? Vart tar den vägen?

3. Finns det nån annan med samma problem på LCHF? Kan det bero på att jag är man?

Om jag säger såhär.

Ja, jag blir full grymt mycket snabbare på LCHF. Medan på kolhydrater blev jag knappt påverkad.
Men, på LCHF, som sagt, full snabbt. Kraftig berusning, men det går över jättesnabbt. Behöver aldrig sova av mig ruset.

Har hört tiotals som blir lättare berusade (ink mig) men aldrig någon som får det svårare med LCHF. Jag får ruset efter ett halft glas rött, och är full efter 3 - förut behövde jag nog ta 10 glas för samma effekt. Blir dock mer backfull än förr, men tror det har mer med åldern och att bakfylletabletter med deras socker inte fungerar så bra längre. Plus att jag dricker alltmer sällan.

• Like 1

Jag blir inte heller påverkad i samma grad längre.

Vilket får mig att tänka på en sak vi brukade göra när jag var yngre och ville kunna dricka mycket utan att bli fulla.
DOCK VÄLDIGT FARLIG METOD; DONT TRY THIS AT HOME!

Innan vi intog alkohol drack vi en trea (3dl) grädde/kaffegrädde. Fettet lägger sig som en hinna i magsäcken och hindrar alkoholen från att nå ut i blodet = ingen berusning.
Så småningom så sprack den här fetthinnan och all alkohol rusade ut i blodet med en väldig fart = vanligt med alkoholförgiftning.

Sammanfattningsvis är då mina tankar som så att efter som LCHF består av mycket fett, så blir det en liknande effekt i magsäcken. Fettet hindrar alkoholen från att nå blodet = berusning uteblir.

Kanske?

Oj, kom visst en del seriösa svar ser jag! Min första tanke när jag läste inlägget var dock; forumtroll? :P

Låter väldigt likt "alla andra går ner i vikt, men inte jag"-problematiken ;)

Om det inte är troll så får jag ursäkta mig och smyger härifrån!

Oj, kom visst en del seriösa svar ser jag! Min första tanke när jag läste inlägget var dock; forumtroll? :P

Låter väldigt likt "alla andra går ner i vikt, men inte jag"-problematiken ;)

Om det inte är troll så får jag ursäkta mig och smyger härifrån!

Jag tänker tvärtom att det vore förhastat att omedelbart konkludera att bara för att de flesta rapporterar att de lättare blir berusade av alkohol när de äter LCHF, så skulle detta gälla alla. Utifrån ett normalfördelningsperspektiv är den snarare troligt att ett antal individer reagerar tvärtom, liksom baconrulle rapporterar. Och om man då känner sig lite ensam är det väl naturligt att man ventilerar detta, tänker jag i alla fall.

• Like 1

Jag känner mig inte heller påverkad på samma sätt av alkohol längre, upplever att jag har mycket mer koll när jag är full än jag brukade ha innan, om det sedan betyder att mitt omdöme är bättre är oklart men jag upplever att jag kan både se och tänka klart, till en viss gräns naturligtvis. Däremot är minnena efter en rejäl fylla nog lika dimmiga som förr. Har iofs funderat på om det beror på att jag nu har carte blanche på all tillåten alkohol så jag har nog förbättrat min tolerans sedan jag började med LCHF...

• 2 years later...

Även om tråden är supergammal så är ämnet fortfarande aktuellt.

När jag kör strikt lchf upplever jag det som dyrt slöseri att dricka whiskey på en lördag kväll.

Visst känner man berusningen som viss minskad känsel i ansiktet, avtagande motorisk förmåga och minskande cerebral skärpa - men inte den klassiska avslappningen och sinnestillfredställelsen.

Om man kollar en film och inmundigar både kolhydrater och alkohol så blir man mycket mer välvillig  och tillfreds. Kvällen blir mysigare. Kanske man t.o.m. slumrar in mitt i filmen och vakna på slutet och undrar vart den timmen tog vägen.

Utan kolhydrater känns berusningen bara besvärande (typ som smärtstillande) och skänker ingen rogivande avslappning och ingen upprymdhet / sinnesfrid.

Jag minns från ungdomen att man sa att man aldrig skulle blanda öl och sprit (busgrogg) på fastande mage eftersom man då blev brakfull. En klar sanning.

Problemet är att som lchf:are inte kunna känna alkoholens avslappande effekter utan att samtidigt gå upp i vikt efter helgens förlustelser av kolhydrater.

Efter en lchf kväll med bara whisky så går jag t.o.m. ned i vikt dagarna efter - men till vilket nöje?. Dricker hellre mineralvatten och Sun på kvällen då i så fall.

I början med LCHF så kunde jag bli snorfull/illamående av ett glas vin.. numera så är det inte samma problem alls!

Utan att gå in allt för mycket på metabolism så är alkohol nästan som en fettsyra metabolt sett!

Grejen är väl att det stör glukoneogenes och ketosis.. i början då man är extra känslig för förändringar!.

Som regel så dricker vi alkohol vid speciella tillfällen.. dvs vi dricker inte Wiskey/vin varje dag.. utan främst på helgen iomed att de flesta utav oss kör bil.

Hur som helst.. under omställningsfasen till LCHF så är alkohol den fjärde macronutrienten.. främst kalorier.. även om Resvratol kan ingå som en microkomponent vid vinkonsumtion.

Vi är väl såpass pålästa här på forumet att vi begriper att kroppen metabolt behöver hantera olika macronutrienter om vi tillför dessa och att det får lite olika resultat?

Hrmm... "alkohol den fjärde macronutrienten"? Utöver fett, kolhydrater o protein eller?

Frågan jag undrar är varför man behöver kolhydrater för att spriten skall "slå"?

Att äta en stadig lchf måltid, med mycket fett och protein, innan kvällens dryckesövning är ju som att hälla vatten på elden - man kan dricka rejäla mängder utan att "det slår" - dock känns det ändå dagen efter :-(

En annan grej - varför blir man så pissnödig efter ett par/ tre whiskey på en lchf kosher kväll - och hungrig?

Tack för alla svar, hoppas på fler!!

Det där med grädde kan vara svaret. Konsumerar ca 1½ liter grädde/creme fraishe i veckan till kaffet och i maten. Kan är det som hindrar alkoholen?

Jag har märkt liknande resultat. När jag körde LCHF "hardcode" de 2 år jag bodde i västerås och tappade runt 100 KG. skulle jag bli full fick jag "faen" halsa vin/öl/alkohol på löpande band för att känna av det alls. Jag har märkt det senaste året (2015), när jag käkat "vafaensomhelstochlitetill".. Med alkohol.. jag har blivit fortare full på mindre än vad jag var van med lchf och drickat.

MEN! Jag vet inte om min Gastro-bypass hjälpte/stjälpte idet här fallet.

Jag är osäker på var i tarmsystemet alkoholen tas upp. om det i tunntarmen.. så har jag nästan inget kvar.. om det är i tjocktarmen.. så MÅSTE det (kanske) bero på LCHF!