Popular Post Inez Posted August 26, 2021 Popular Post Share Posted August 26, 2021 Det var evigheter sedan jag var inne på forumet. Det har runnit mycket vatten under broarna sedan sist, ser jag. Fantastiskt att se att så många välbekanta "stammisar" fortfarande är aktiva här och håller verksamheten vid liv. Om två månader firar jag 10-årsjubileum med LCHF. Långtidseffekterna är enbart positiva, om någon undrar. Jag får erkänna att jag fuskar litet oftare än jag gjorde i början, för min lekamen är så rutinerad i att drivas på ketoner, att det går väldigt fort att komma tillbaka i ketos. Senast inom 48 timmar, faktiskt. Dessutom har jag fått för mig att det kan vara hälsosamt att växla för att hålla alla kroppens system i trim. De första åren var enkla. Man åt så få kolhydrater som möjligt och fyllde på med fett. Fett kunde man äta obegränsat av. Proteiner var bra. Räkna inte kalorier! Forskningen gick vidare. Det visade sig att man borde begränsa proteinintaget, eftersom proteiner också triggar insulinet. Fett var fortfarande ok i obegränsad mängd. Nästa steg är nu, att om man inte går ner i vikt som man har tänkt sig, så måste man begränsa fettet i kosten också, för tillför man för mycket utifrån behöver inte kroppen ta av överskottslagret för att tillverka ketoner. Det är ju logiskt. Och nu kan man ersätta minskat fett med mer protein. Det som var så lätt när jag började med LCHF (minimalt med kolhydrater, ingen fara med proteiner och fett- ät så mycket du vill), börjar nu mest likna kalorirestriktion. Man ska hålla igen på både khdr, proteiner och fett, och det bästa man kan göra är att fasta, helst 3-5 dagar i sträck någon gång i månaden för att få optimal autofagi. Jag känner mig obekväm i den här nya världen. Så jag äter som jag gjorde i början, fast jag slutade med frukost för flera år sedan och har inte längre något fett i morgonkaffet. Längre än så orkar jag inte utveckla kosthållet. Jag har accepterat ett par mindre, kvarstående valkar runt midjan. Jag fyller 80 nästa gång, och det finns ju korsetter... PS: Jag mår bra och behöver inga mediciner. Jag har kvar min gamla hund, så det blir promenader flera gånger om dagen (kortare än förr- hunden orkar inte), jag gör dagliga armhävningar med händerna stödda mot armstöden på en fåtölj, och jag har just börjat följa "30 days of yoga with Adriene" på Youtube. Vi får se vad valkarna tycker om det senare. 12 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 26, 2021 Popular Post Share Posted August 26, 2021 Vilken underbar reflektion, @Inez! Jag klickade på en skrattande emoji, det är menat som ett igenkännande skratt! För precis som du inser jag att den så kallade forskningen mest ställer till problem! Jag tror det var Anna Hallén som konstaterade att vetenskap bara forskar på en sak i taget, alltså kan inte vetenskapen komma fram till en helhet. Hur saker hänger ihop. Och med allt jag försöker lära kring t ex epigenitik, så är vi olika och svarar an på olika saker. Våga prova. Våga göra fel. Våga göra annat. Ren mat. Mycket näring. Näring i biotillgänglig form. Det kommer man långt med! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malmberg Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 Jag kör numera med 18 timmars fasta. Funkar bra. Man kan springa 2-milare även efter 18 t fasta. Kristallklar i huvudet när jag kommer tillbaka. Blodketon ca 5 då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts