Jump to content

Jag går inte ner i vikt trots 2 års keto! Hjälp?

jentan
 Share

Recommended Posts

Jag har alltså ätit keto omväxlande med lågkolhydratskost i drygt två år. Jag gick år ett ner ca 13kg från 73 till 60kg. Men sedan dess har jag istället gått upp ca 3-5kg och är tillbaka på övervikt i mitt bmi. Jag är 156cm så rent krasst undrar jag om det ens är möjligt att gå ner i vikt på denna kosten. Jag menar att om jag ska räkna kcal så ska jag ligga på 1600 för bibehållen vikt och ner till 1200 för en långsam viktnedgång. Om jag ska fasta 5:2 måste jag ner till 300kcal /dag = lika bra att inte äta något.. Jag vet naturligtvis att man inte ska behöva räkna kcal på keto men det lär väl påverka i viss mån ändå antar jag. Med allt fett osv blir det lätt väldigt många kcal på en måltid. 

Jag är så trött på alltihop och vet inte hur jag ska hantera det. Jag saknar bröd och att tröstäta. Det känns som att allt kvittar när det gäller kosten om jag ändå inte kan gå ner i vikt. Jag tycker inte det skulle vara orimligt att ligga inom normalvikt. Samtidigt vet jag hur mycket bättre jag mår i magen av keto. Däremot är jag konstant trött. Om jag får sova mellan 12-14 timmar så känner jag mig utvilad och pigg en stund. 

Har någon mer samma problem? Lösning? Tankar?

• Like 2

Läkaren (och DD-medarbetaren) Jason Fung skriver i sin bok Fetmakoden om hur kroppen eftersträvar homeostas och att oavsett metod/diet så kommer kroppen att vilja återgå till den högre vikten efter en tid, som om vi har ett kroppsminne som är inställt på ett visst värde. Enligt honom är de längre fastorna metoden man får tillgripa för att programmera om kroppen. Läs gärna Fungs texter och kolla hans föreläsningar på youtube.

Jag vet inte om det är sant, själv har jag haft god effekt av Anna Halléns ALP (eller nu kallas det väl ACT ALP) för de där sista, svåra kilona. Viktregleringen är hormonell och det tror jag Annas metod är bra på att hantera. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur din hormonella status ser ut men för mig i klimakterieåldern (som f. ö. pågår i ca 20år) funkade det som sagt. 

• Like 4

Ok, tack. 

Jag ska nog testa att förlänga fastan och äta en ggr om dagen istället. Jag har testat förut men det är så svårt när man jobbar hemifrån. Eller om jag helt ska avstå mat två ggr i veckan kanske.

Jag är 45år och hoppas febrilt på att jag är klar med klimakteriet snart. Min familj håller på att frysa ihjäl för jag är överhettad hela tiden och vill ha öppet ut osv. De kan ju trots allt klä på sig men jag kan ju inte gå omkring naken.

• Like 3

9 timmar sedan, jentan sade:

Jag är 45år och hoppas febrilt på att jag är klar med klimakteriet snart.

Ajdå... Ja, där har du nog en stor bov och det lär bli ännu svårare att minska i vikt efteråt. :( Klimakteriet i sig är stress för kroppen vilket triggar en stressrespons på samma sätt som all annan stress, dvs påslag av adrenalin, kortisol osv. Detta lagrar för övrigt in fett på magen. Vallningar är ett symptom som läkarna åtminstone känner till, det är värre när man kommer med dåligt humör, har blivit trögfattad, blasé och annat som är mer diffust. Personligen har jag till sist fått bioidentiskt östrogen i plåsterform som hjälpt bra och lugnat ner behovet av att stressäta/tröstäta. Hjärnan skriker ju efter socker för att den är trött och den vet att det ökar dopamin och serotonin.
Det Jason Fung pratar om är långa, sammanhängande fastor, dvs flera dygn i rad. Om du söker på honom, alternativt köper/lånar hans böcker på bibliotek, så tror jag det blir tydligare. Om du inte vill sluta äta helt kan Anna Halléns metod passa bättre. Kör man fullt ut så är tanken att önskan att småäta ska försvinna också (eftersom man jobbar med dopamin/serotonin). Om vi håller oss till bara matdelen av konceptet ALP så går det ut på att cykla maten; en måltid äter man kanske bara protein och fett, en annan protein och grönsaker och en tredje enbart grönsaker enligt ett visst mönster. 

Jason Fungs bok Fetmakoden:

https://www.adlibris.com/se/bok/fetmakoden-nyckeln-till-varaktig-viktnedgang-9789187207785?gclid=CjwKCAjw95yJBhAgEiwAmRrutPrgSvHc1kRaN6UzUZKpbQqXHkLh0gnxrtNJQi01Ipq7BfhjI6g4rBoCVEsQAvD_BwE

Nu hittar jag bara kokboken... Trodde det fanns en metodbok också...? Jag gick Annas kurs som Facebook-kurs.

https://www.adlibris.com/se/bok/act-alp-kokboken-losningen-for-dig-med-den-envisa-kroppen-9789082729665

• Like 4

Ett tips är att sluta fokusera på vikten och istället känna hur du mår. Själv gick jag upp i klimakteriet och har inte lyckats gå ner det. Prioriteringen bör ligga på att äta riktig mat och att skippa alla processade ersättningsprodukter för bröd och annat onödigt. Varför inte tröstäta en entrecôte eller några lyxiga sprättägg från REKO-ringen? 😋

Ted Naimans teori går väl ut på att man ska fokusera på att få i sig protein främst. Inte ösa på med fett, speciellt inte om man vill gå ned i vikt. 

I övrigt håller jag med MariaF om att det är en hormongrej, speciellt för tjejer. 🌺

• Like 6