Jump to content

Tweek/nicks

Pia grover

Recommended Posts

Jag vet inte om det är "godkänt" men jag har själv nyligen hittat Twek i affären.
Enligt mig så tycker jag att innehållsförteckningen ser ganska okej ut (för att vara godis).
De innehåller mest fibrer.
Har inte kollat upp alla sorter men denna har jag själv köpt.

produktbild_fruityfresh-removebg-preview_600x600.png?v=1605273727

Ingredienser: Polydextros (fiber), isomaltooligosackarider*, vatten, nötgelatin, sötningsmedel (erytritol, steviolglykosider), naturliga aromer, surhetsreglerande medel (äppelsyra), solrosolja, extrakt från (sötpotatis, färgtistel, svart morot), ytbehandlingsmedel (karnaubavax). Kan innehålla spår av jordnötter, nötter, mjölk, vete, soja. *glukoskälla. Innehåller sötningsmedel.

Näringsvärde/100g: Energi: 700 kJ/170 kcal, Fett: 0,3 g varav mättat fett: 0,3 g, Kolhydrat: 15 g varav sockerarter: 2,1 g, varav polyoler: 9,5 g, Fiber: 57 g, Protein: 7,5 g, Salt: 0,03 g

• Like 2

Guest Tureborgaren

Valet gäller väl om man vill äta processade livsmedel eller inte, tänker jag. 

Polydextros

Polydextros framställs ur de naturligt förekommande ämnena glukos, sorbitol och citronsyra. I praktiken börjar produktionen med vete eller andra stärkelserika råvaror. Eftersom polydextros inte är söt i sig måste den kompletteras med ett sötningsmedel som till exempel steviolglykosider och/eller sockeralkoholer.

Isomaltooligosackarider, IMO

Isomaltooligosackarider utvinns industriellt ur stärkelse, men finns naturligt i bland annat surdegsbröd, sojasås, miso och kombucha. IMO uppfyller EU:s definition av kostfiber. Per definition innebär det att IMO inte bryts ner vid matsmältningen, utan når tjocktarmen i stort sett opåverkade. IMO har viss sötma i sig, och tillsammans med de sockerarter och andra kolhydrater som ofrånkomligt ”följer med på köpet”, kan sötman närma sig 60 procent av sötman hos vanligt socker.

Referenser

Polydextros – från frö till Eureba (baynsolutions.com)

Polydextros (livsmedelsverket.se)

Isomaltooligosackarider (IMO) – från frö till Eureba (baynsolutions.com)

Vad är processade livsmedel? | Olssons universum (wordpress.com)

Twek höjer mitt blodsocker till över 10. Jag har aldrig testat efter att ha ätit Nicks dock, men dom är förmodligen mer okej.

Tweks höga fiberhalt är mest ett resultat av hur olika typer av stärkelse klassificeras vid innehållsförteckningar, och det utnyttjar tillverkaren. Jämfört med gott och blandat är det förstås rena hälsokosten, men det hör inte hemma i någon form av low carb-diet.

• Like 3