HelgeK Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Läs och begrunda: https://www.drperlmutter.com/uric-acid-a-pivotal-player-in-metabolic-diseases/?fbclid=IwAR3_eueoTbp-sYfc1b0fPVRHLqfutEW49oAVT3YJhEQ-8e078M-pYS-wXfQ PS. från David Perlmutters twitterflöde: " In 1900, the average American consumed about 15 grams of fructose a day (the equivalent of one cup of blueberries); we’ve quadrupled that intake today to north of 55 grams mostly from unnatural sources. Our fructose consumption constitutes nearly 10% of our daily energy intake." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Jag försöker förstå vad jag läser här. Urinsyra verkar spela en roll i fettlagring och insulinresistens. Och högt blodtryck. Urinsyra bildas av puriner, som tydligen finns eller bildas av fruktos - men finns även i rött kött, inälvsmat och skaldjur. Intressant. Så vad gör man då? Mer än undviker fruktos, vilket vi väl redan gör. Så långt verkar inte forskningen ha kommit än. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Jag drar den slutsatsen att den tidigare uppfattningen att man ska äta mindre kött för att undvika gout är missvisande eftersom man som vanligt har missat elefanten i rummet. Att urinsyrans produktion stiger i våra kroppar beror på att vi äter för mycket och det är inte köttet vi äter för mycket av men gärna söta saker som innehåller fruktos. Därmed inte sagt att vi ska äta obegränsat med kött för överskottet av allt inklusive kött och fett kommer att lagras och urinsyran som deltar i fettinlagringen ska stiga då också misstänker jag. Där kommer puriner in i bilden. Därmed föreställer jag mig att det gamla mottot att man ska äta för att leva och inte leva för att äta gäller fortfarande. Köttbaserad OMAD med lite längre fastor då och då så mår man bra i längden. Man ska inte vara rädd för kött men inte heller frossa i det. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 Bra artikel om fruktos: https://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker Fruktos orsakar leverförfettning, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts