Bon Scott Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Tjena! Jag tror verkligen att keto är väldigt hälsosamt för kroppen och vid sjukdomar som cancer. Men jag äter inte lchf, långt ifrån. Varje morgon äter jag 300 gram havregrynsgröt och några deciliter blåbär. Äter kött, smör, potatis, bulgur, hirs, morötter, spannmål, osötat bröd - helst gjort på råg och äldre vetesorter, samt fermenterade bönor och linser. 99,9% är fullkornsprodukter, ekologiskt och "hel föda". Inget som helst socker, förutom det som finns naturligt i maten. Inga sockerrika frukter som bananer, äpplen, apelsiner, russin, aprikoser, dadlar etc. Blir jag sugen på något snack äter jag ostbågar eller sockerfria chips. Vill självklart inte få cancer trots att jag äter kolhydrater och stärkelser. Så måste jag i keto om jag vill undvika att få cancer? Edit: Blir nästan aldrig hungrig och senaste gången jag blev "vrålhungrig" var nog för 10 år sen, och sällan blir jag sötsugen. Om jag blir sugen på nåt sött köper jag frysta jordgubbar (ca 5g socker per 100 gram) och det verkar mätta sötsuget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted September 4, 2021 Popular Post Share Posted September 4, 2021 Som jag ser det äter du massor av socker(arter) men utgår från att du menar tillsatt sackaros, fruktos, majsstärkelse osv. Alla som äter större mängd kolhydrater får inte cancer. Alla som äter ketogent klarar sig inte från cancer. Det finns så många faktorer. Att äta "ren mat", dvs oraffinerad mat och då helst hemodlat från gamla sorter vad gäller grönsaker och frukt kommer man långt med eftersom modernare sorter är framavlade på att ge god avkastning snarare än att vara näringstäta (för att inte nämna utarmningen av jordar). De flesta som går över till ketogen kost gör det av en anledning; sjukdom, övervikt, värk... ja, allt möjligt. Så om du mår bra, inte har några märkliga symptom som diffus värk, hudproblem, oväntat håravfall, gasig mage, hård/lös avföring eller annat sådant så gör dina val utifrån det. PS: De där ostbågarna kanske du ska läsa innehållsförteckningen på...? Det blir lite missvisande att skriva "Inget som helst socker, förutom det som finns i maten" i en mening och skriva "Blir jag sugen på något snack äter jag ostbågar eller sockerfria chips." några meningar senare... Om du inte menar att sockret i ostbågarna, eftersom det är en helt raffinerad produkt, "ingår naturligt"...? (Nu är jag petig.) 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 7 timmar sedan, MariaF sade: Som jag ser det äter du massor av socker(arter) men utgår från att du menar tillsatt sackaros, fruktos, majsstärkelse osv. Alla som äter större mängd kolhydrater får inte cancer. Alla som äter ketogent klarar sig inte från cancer. Det finns så många faktorer. Att äta "ren mat", dvs oraffinerad mat och då helst hemodlat från gamla sorter vad gäller grönsaker och frukt kommer man långt med eftersom modernare sorter är framavlade på att ge god avkastning snarare än att vara näringstäta (för att inte nämna utarmningen av jordar). De flesta som går över till ketogen kost gör det av en anledning; sjukdom, övervikt, värk... ja, allt möjligt. Så om du mår bra, inte har några märkliga symptom som diffus värk, hudproblem, oväntat håravfall, gasig mage, hård/lös avföring eller annat sådant så gör dina val utifrån det. PS: De där ostbågarna kanske du ska läsa innehållsförteckningen på...? Det blir lite missvisande att skriva "Inget som helst socker, förutom det som finns i maten" i en mening och skriva " Blir jag sugen på något snack äter jag ostbågar eller sockerfria chips." några meningar senare... Om du inte menar att sockret i ostbågarna, eftersom det är en helt raffinerad produkt, "ingår naturligt"...? (Nu är jag petig.) Kan bara hålla med dej. Tycker inte att du är petig. Det är ju mängder med kolhydrater i TS kost även om det inte är något tillsatt socker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 19 timmar sedan, Bon Scott sade: Vill självklart inte få cancer trots att jag äter kolhydrater och stärkelser. Så måste jag i keto om jag vill undvika att få cancer? Tyvärr tror jag att det är mer komplicerat än så. Jag har ätit LCHF sen 2012. Fick bröstcancer 2019. Äter sällan eller aldrig socker. Varken i maten eller i tillsatt form. Cancer är inget man får från ena dagen till den andra. Det tar ofta lång tid att utveckla. Däremot är det nog en väldigt bra idé att utesluta allt vad socker heter när man fått en cancerdiagnos. Det finns många teorier om att socker göder cancer. Om det orsakar cancer är en annan sak. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 8 timmar sedan, MariaF sade: Som jag ser det äter du massor av socker(arter) men utgår från att du menar tillsatt sackaros, fruktos, majsstärkelse osv. Alla som äter större mängd kolhydrater får inte cancer. Alla som äter ketogent klarar sig inte från cancer. Det finns så många faktorer. Att äta "ren mat", dvs oraffinerad mat och då helst hemodlat från gamla sorter vad gäller grönsaker och frukt kommer man långt med eftersom modernare sorter är framavlade på att ge god avkastning snarare än att vara näringstäta (för att inte nämna utarmningen av jordar). De flesta som går över till ketogen kost gör det av en anledning; sjukdom, övervikt, värk... ja, allt möjligt. Så om du mår bra, inte har några märkliga symptom som diffus värk, hudproblem, oväntat håravfall, gasig mage, hård/lös avföring eller annat sådant så gör dina val utifrån det. PS: De där ostbågarna kanske du ska läsa innehållsförteckningen på...? Det blir lite missvisande att skriva "Inget som helst socker, förutom det som finns i maten" i en mening och skriva " Blir jag sugen på något snack äter jag ostbågar eller sockerfria chips." några meningar senare... Om du inte menar att sockret i ostbågarna, eftersom det är en helt raffinerad produkt, "ingår naturligt"...? (Nu är jag petig.) Jo, jag vet att jag äter mycket socker som redan finns naturligt i råvarorna. Men äter inga sockerrika frukter eller råvaror. Estrellas ostbågar har inget tillsatt socker/druvsocker. Möjligen att majsmjölet innehåller lite naturligt socker men det är inte mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 51 minuter sedan, Trollmormor sade: Tyvärr tror jag att det är mer komplicerat än så. Jag har ätit LCHF sen 2012. Fick bröstcancer 2019. Äter sällan eller aldrig socker. Varken i maten eller i tillsatt form. Cancer är inget man får från ena dagen till den andra. Det tar ofta lång tid att utveckla. Däremot är det nog en väldigt bra idé att utesluta allt vad socker heter när man fått en cancerdiagnos. Det finns många teorier om att socker göder cancer. Om det orsakar cancer är en annan sak. Okej, det var tråkigt att höra. Det är svårt att hitta en "diet" som håller en frisk och sjukdomar som cancer borta. Det jag har gjort är att titta på områden där människor lever längst och är mycket mer friskare än andra. De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt. Lite tvärtom mot LCHF, så svårt att veta hur man ska äta när det finns så många "dieter" som påstås vara det mest hälsosamma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 2 timmar sedan, Bon Scott sade: Okej, det var tråkigt att höra. Det är svårt att hitta en "diet" som håller en frisk och sjukdomar som cancer borta. Det jag har gjort är att titta på områden där människor lever längst och är mycket mer friskare än andra. De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt. Lite tvärtom mot LCHF, så svårt att veta hur man ska äta när det finns så många "dieter" som påstås vara det mest hälsosamma. Jag tror inte det finns en diet som håller en frisk och fri från t ex cancer. Det är betydligt mer komplicerat än så. Cancer handlar om väldigt mycket mer än kosten. Visst kan kosten påverka vissa cancerformer. Förmodligen tjocktarmscancer, men jag är inte insatt i det. De 2 vanligaste formerna av cancer är bröstcancer och prostatacancer. Min högst personliga uppfattning är att dessa inte är kopplade till någon diet. Bröstcancer är ofta hormonell som i mitt fall. Det finns även en ärftlig variant. Cancer har inte en enda orsak oavsett vilken sort. En rad omständigheter spelar in. Eftersom cancer inte är en sjukdom utan finns i närmare 200 olika former så blir det ännu svårare. Det finns vissa saker som ökar riskerna. T ex rökning, men alla som röker får inte cancer. En av mina bröder har rökt en stor del av livet. Han äter godis i mängder VARJE dag. Grönsaker är onödigt i hans värld. Han har inte fått cancer. Jag har aldrig rökt, älskar grönsaker och har aldrig varit jätteförtjust i socker och ätit ytters lite efter 2012. Jag fick cancer. Jag har kommit fram till att den kost som får mej att må bäst (förutom att jag fick cancer då) är LCHF. Vilket i min värld betyder mat lagad från grunden utan tillsatser. Fullfeta produkter. Gärna ekologiskt. Alltså inget socker, ingen gluten och ingen stärkelse. Lägg därtill periodisk fasta 16:8. Dvs jag har ett ätfönster på 8 timmar, ibland mindre och fastar i 16 timmar. Under dom 16 timmarna får kroppen en chans till återhämtning. Kroppens celler repareras istället för att det bildas nya. Detta SKULLE kunna vara ett sätt att till viss del undvika cancer. Behövs nog mer forskning på området. Sen tror jag på att gå på magkänslan om den är välutvecklad. Efter att man läst på om olika dieter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 4 minuter sedan, Trollmormor sade: Jag tror inte det finns en diet som håller en frisk och fri från t ex cancer. Det är betydligt mer komplicerat än så. Cancer handlar om väldigt mycket mer än kosten. Visst kan kosten påverka vissa cancerformer. Förmodligen tjocktarmscancer, men jag är inte insatt i det. De 2 vanligaste formerna av cancer är bröstcancer och prostatacancer. Min högst personliga uppfattning är att dessa inte är kopplade till någon diet. Bröstcancer är ofta hormonell som i mitt fall. Det finns även en ärftlig variant. Cancer har inte en enda orsak oavsett vilken sort. En rad omständigheter spelar in. Eftersom cancer inte är en sjukdom utan finns i närmare 200 olika former så blir det ännu svårare. Det finns vissa saker som ökar riskerna. T ex rökning, men alla som röker får inte cancer. En av mina bröder har rökt en stor del av livet. Han äter godis i mängder VARJE dag. Grönsaker är onödigt i hans värld. Han har inte fått cancer. Jag har aldrig rökt, älskar grönsaker och har aldrig varit jätteförtjust i socker och ätit ytters lite efter 2012. Jag fick cancer. Jag har kommit fram till att den kost som får mej att må bäst (förutom att jag fick cancer då) är LCHF. Vilket i min värld betyder mat lagad från grunden utan tillsatser. Fullfeta produkter. Gärna ekologiskt. Alltså inget socker, ingen gluten och ingen stärkelse. Lägg därtill periodisk fasta 16:8. Dvs jag har ett ätfönster på 8 timmar, ibland mindre och fastar i 16 timmar. Under dom 16 timmarna får kroppen en chans till återhämtning. Kroppens celler repareras istället för att det bildas nya. Detta SKULLE kunna vara ett sätt att till viss del undvika cancer. Behövs nog mer forskning på området. Sen tror jag på att gå på magkänslan om den är välutvecklad. Efter att man läst på om olika dieter. Då kanske LCHF och keto hjälpte dig under cancerbehandlingen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 16 minuter sedan, Bon Scott sade: Då kanske LCHF och keto hjälpte dig under cancerbehandlingen? Ja, jag vet inte. Tack och lov hade jag inte en sort som kunde behandlas med cellgifter. Jag är oerhört tacksam för detta. Vet inte om jag klarat att genomgå en behandling som bryter ner kroppen. Jag är opererad. Vänster bröst och 14 lymfkörtlar. Jag mådde aldrig dåligt. Ramlade inte ner i det där stora svarta hålet som jag trodde att jag skulle göra. Det var meningen att jag skulle strålas. För säkerhets skull... Blev inget med det av olika anledningar. 7 av 10 kvinnor strålas i "onödan". Men visst tror jag att min kost hjälper mej att må bra i största allmänhet. Jag har blivit av med värk och stelhet i kroppen. Min björkpollenallergi är som bortblåst mm. Känner att jag börjar svamla lite så det får nog vara bra för idag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 On 2021-09-03 at 21:16, Bon Scott sade: Så måste jag i keto om jag vill undvika att få cancer? Jag tror inte man går fri från cancer om man håller sig i ketos. Däremot tror jag att man håller cancern stången om man till 100 % äter riktig mat, dvs bara naturliga, lokala, ekologiska råvaror. De processade livsmedlen (bulgur (=vete), spannmål, ostbågar och chips t ex) är förödande för kroppen och hälsan. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 13 timmar sedan, Bon Scott sade: Det jag har gjort är att titta på områden där människor lever längst och är mycket mer friskare än andra. De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt. Nu blev jag nyfiken, var är det nånstans? Hur lever de i övrigt? Stress? Miljögifter? Familjesituation (generationsboende)? Att asiater t ex som äter mycket ris är smala är ju ingen nyhet, varför det är så tror jag nån krönikör här på DD skrivit om också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 36 minuter sedan, MariaF sade: Nu blev jag nyfiken, var är det nånstans? Hur lever de i övrigt? Stress? Miljögifter? Familjesituation (generationsboende)? Att asiater t ex som äter mycket ris är smala är ju ingen nyhet, varför det är så tror jag nån krönikör här på DD skrivit om också. Tänker mest på dom blå zonerna. Ikaria (Grekland) och Okinawa bland annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 En annan aspekt att ta hänsyn till förutom vad vi äter är att på olika sätt rensa och rena kroppen från alla sorters gifter. Att inte äta för frekvent(småätande), göra några längre uppehåll mellan intagen så att levern och andra reningsorgan hinner med. Det finns också så många gifter och föroreningar i luften, textilier mm som är svårt att värja sig ifrån om man inte är beredd att leva totalt isolerat. Att medvetet detoxa kroppen så ofta det går på olika sätt tror jag är en stor hjälp för kroppen för att motverka cancer. Det kan då även handla om att plocka ut amalgamlagningar, använda aluminiumfri deodorant mm. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted September 6, 2021 Popular Post Share Posted September 6, 2021 Det finns en mycket bra bok i ämnet The Metabolic Approach to Cancer av Nasha Winters. Hon har beskrivit cancerns utveckling då hon jämfört den med vad som händer med den där växten man har placerat i fel jordmån eller/och fel klimat, fel ljusförhållanden, bevattningen är fel osv. Det är inte bara mat som påverkar cancerns utveckling fast maten har stort betydelse. Är maten näringsrik? Är det rätt sorts näring för djuret människan? Kan kroppen ta upp näringen? Innehåller maten antinutrienter som förhindrar kroppen att ta upp näringen? Vad är förhållandet mellan näringen och antinutrienterna? Javisst är bröstcancern hormonell men för att kroppen ska tillverka rätt hormoner så ska det finnas rätt sorts byggstenar dvs näring. Får man tillräckligt med solljus, syre, motion? Det är inte bara D-vitamin som kroppen tillverkar i solskenet. Solen påverkar väldigt många viktiga processer i våra kroppar. Motionen kan förbränna stresshormoner och effektivisera rengöringsprocesser. Hur fungerar kroppens antioxidations-, avgiftnings- och rengöringsprocesser? Hindrar man dem eller stödjer man dem? Till exempel om man äter ofta och sent/tidigt så hinner inte tarmarna sätta igång rengöringsprocesser och köra dem tillräckligt länge innan nästa lass mat skickas ner. Är levern förfettad så kan den inte rena blodet lika effektivt. Hur förfettade är de andra kroppsorganen? Hur fungerar njurarna och lymfsystemet? Fastar man överhuvudtaget så att kroppen ska kunna få tid över till reparation och underhåll, avfetta levern och de andra organen? När kroppen är tvingad till att bli sparsam så börjar den att ta av den skadade vävnad som cancerceller, hudutväxter, oxiderad vävnad, uttjänade celler och återanvänder materialet till att bygga nya celler. Det kallas autofagi. Hos unga och friska individer kan den triggas igång tidigare men för äldre och sjuka kan man behöva fasta längre för att få igång den. Man kan jämföra det med att om man är rik så slänger man uttjänta föremål på sophögen men om man är fattig lappar man och lagar och återanvänder. Skillnaden är bara den att du kan inte lägga sophögen på någon annans tomt och glömma bort den. Vi vill inte ha en hög med sopor i våra kroppar som vi aldrig gör något åt. Den ligger kvar och påverkar din kropp. Det tar tid att lära sig hur man fastar men det är värt det. Det finns många aspekter och det hjälper inte att vi har blivit vilseledda då vi matas med politiska, religiösa och marknadsbudskap som ska påverka oss att köpa idéer och produkter. Nej rött kött orsakar inte cancer. Mättad fett är inte farligt för hjärtat. Frukost är inte det viktigaste måltiden. Fiberrik mat behöver inte vara hälsosam. Fullkorn behöver inte vara bättre. Man måste inte äta 6-7 skivor bröd om dagen. Man behöver inte en enda faktiskt. Nej, havregrynsgröt är inte så nyttig som man påstår. Hjärnan behöver inte kolhydrater vi äter. Barn behöver inte äta kolhydrater för att växa. Margarin är definitivt mycket sämre val än smör. Fröoljor är inte hälsosamma för någon del av kroppen. Äta kött och inälvsmat är mycket bättre än äta mer frukt och grönt. Fasta och svält är två helt skilda saker. Socker är inte bara tomma kalorier. Och tomma kalorier kan vara mycket farligare än vi hade trott. Man ska definitivt inte äta 6-7 små måltider per dag. Det är inte solen som är boven om du får hudcancer, det är din livsstil. Korna är inte boven när det gäller klimatförändringar. Och lista kan göras mycket mycket längre. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 2 timmar sedan, Katerina sade: Hur fungerar kroppens antioxidations-, avgiftnings- och rengöringsprocesser? Hindrar man dem eller stödjer man dem? Epigenitik! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 On 2021-09-04 at 18:13, Bon Scott sade: Okej, det var tråkigt att höra. Det är svårt att hitta en "diet" som håller en frisk och sjukdomar som cancer borta. Det jag har gjort är att titta på områden där människor lever längst och är mycket mer friskare än andra. De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt. Lite tvärtom mot LCHF, så svårt att veta hur man ska äta när det finns så många "dieter" som påstås vara det mest hälsosamma. Du skriver: "De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt." Det kom en undersökning från Österrike för 5 - 10 år sedan, som visade att vegetarianer hade mer cancer än genomsnitts befolkningen. Det du rekommenderar låter lite, som det Livsmedelsverket rekommenderar . Men 51% av svenskarna har blivit överviktiga på det, och du verkar vara rädd för fett.Fastän det är kolhydraterna som gör folk fetta. Se på USA. Läs gärna NIna Teicholzs utmärkta bok "The Big Fat Surprise", då kanske du blir mindre fettskrämd . Fett mättar bra, och höjer inte insulinet,som en högkolhydratkost gör. Högt insulin gör att det är mycket svårt att förbränna de egna fettreserverna. Så läs gärna guiderna på Diet Doctor . Se också: https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 8, 2021 Author Share Posted September 8, 2021 On 2021-09-06 at 23:43, HelgeK sade: Du skriver: "De äter mycket stärkelser och komplexa kolhydrater. Mycket vegetariskt." Det kom en undersökning från Österrike för 5 - 10 år sedan, som visade att vegetarianer hade mer cancer än genomsnitts befolkningen. Det du rekommenderar låter lite, som det Livsmedelsverket rekommenderar . Men 51% av svenskarna har blivit överviktiga på det, och du verkar vara rädd för fett.Fastän det är kolhydraterna som gör folk fetta. Se på USA. Läs gärna NIna Teicholzs utmärkta bok "The Big Fat Surprise", då kanske du blir mindre fettskrämd . Fett mättar bra, och höjer inte insulinet,som en högkolhydratkost gör. Högt insulin gör att det är mycket svårt att förbränna de egna fettreserverna. Så läs gärna guiderna på Diet Doctor . Se också: https://www.dietdoctor.com/se/diabetes/blodsocker-och-diabetes Det har också kommit undersökningar från områden där befolkningen lever längst i världen och i just dessa områden äter dom mycket vegetariskt och stärkelserik mat som bönor och sötpotatis. Det är inget jag hittar på. Sen är jag inte ett dugg rädd för mättat fett. Jag äter smör hela tiden. Apropå insulin så har jag märkt att jag blir sötsugen efter att ha ätit en köttbit. Stekte en fläskkotlett i smör tidigare idag, det var den enda jag åt och sen kom sötsuget. Jag blir däremot inte sötsugen om jag äter havregryn, rotfrukter eller bönor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 8, 2021 Share Posted September 8, 2021 https://sv.wikipedia.org/wiki/Medellivslängd Jag tror alla här har läst om "de blå zonerna" Men vad jag skulle vilja se är vetenskapliga undersökningar av kostvanorna, och hur de har gjorts. De vore intressant . Varför blir du sugen på socker efter att ha ätit kött? Höjer inte köttet dit blodsocker tillräckligt mycket, som t. ex. havregryn som ger dig högt blodsocker, som du verkar vilja ha?? Inom LCHF så ser nog de flesta det som nyttigare att ha lågt blodsocker, och heller förbränna fett för energi. Du vet förmodligen att det finns ett samband mellan höga blodsocker och åderförkalkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 16 timmar sedan, Bon Scott sade: Jag blir däremot inte sötsugen om jag äter havregryn, rotfrukter eller bönor. Kan det bero på att du fick ditt sockerbehov tillfredsställt? 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Jag håller med iAnna angående detta med sötsug efter en köttbit. Jag har också haft den känslan då jag fortfarande åt ganska mycket grönsaker och sedan började trappa av dem. Då kände man efterrättssuget efter maten antagligen eftersom kroppen var van att få mer glukos med maten och förväntade sig att det skulle komma mer kolhydrater. Det tar tid att ställa om till fettdrift och det gäller att tolka signalerna rätt och inte till den glukosdrivna och sockersugna kroppens fördel. Glukosen ger snabb energi så om kroppen är van vid den så kommer kroppen att utföra påtryckningar. Om du inte lyder dessa så tvingar du kroppen att utföra mer arbete dvs gå och leta efter energin på annat ställe dvs i dina fettförråd. Tyvärr räcker inte bara några få timmar för att hormonet insulin hinner gå ner så pass lågt att kroppen börjar ta av fettet. För vissa som är dessutom insulinresistenta så räcker inte natts fasta på 12-13 timmar. Många vill ju så gärna att förmå kroppen att ta av fettet men den brinner inte i kolhydraternas låga så som vissa dietister påstod. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bon Scott Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 9 timmar sedan, HelgeK sade: Varför blir du sugen på socker efter att ha ätit kött? Jag vet inte. Men kött höjer insulinresponsen. https://www.google.com/search?q=meat+insulin+response&rlz=1C1ASUC_enSE650SE650&oq=meat+insulin+&aqs=chrome.4.69i57j69i59j0i512j0i22i30l7.5303j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 4 timmar sedan, iAnna sade: Kan det bero på att du fick ditt sockerbehov tillfredsställt? Jag har dock inget sötsug innan jag äter havregryn, morötter eller bönor. Varken innan eller efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Nej kött höjer inte insulinresponsen. Alla kolhydrater bryts ned till enkla sockerarter. Kött innehåller normalt inte mycket kolhydrater. Det finns de som bara äter kött(ofta har de överkänslighet mot något.) Men de har inte höga insulin nivåer.Tvärtom. Lästips Allt som Professor Robert Lustig skrivit. Det är bara att googla. Läs också: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/guider 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Det finns de som bara äter kött(Carnivore), och de har låga insulin nivåer. Det är de som äter mycket kolhydrater som har höga insulin nivåer. Alla kolhydrater bryts ned till enkla sockerarter i magen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 2 timmar sedan, HelgeK sade: Alla kolhydrater bryts ned till enkla sockerarter i magen. Tål att påpekas. Och en glukosmolekyl är antagligen en glukosmolekyl oavsett om den kommer från tillsatt socker i godis eller en potatis. Skillnaden är endast tiden det tar att frigöra den s a s. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 10, 2021 Share Posted September 10, 2021 Tyvärr det som Bon Scott för fram här är sådana myter som livsmedelsindustrin för fram. Men ta det inte som kritik mot Bon Scott jag har själv spritt samma åsikter innan jag läste på ordentligt. Lite bra läsning: http://healing-fast-with-keto.com/ketogenic-diet-links/dr-volek.html?fbclid=IwAR30cUya27Zr_sftKRMyWx8CCfl5pu-k0ypCf1otN9mhO3bOYZ9wsxN6q60 PS. OBS! missa inte att se videon i länken! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted September 14, 2021 Share Posted September 14, 2021 Ann Fernholm är e av de bästa förebilderna för de som arbetar för att sprida LCHF. Se: http://annfernholm.se/2021/09/13/20-ar-som-journalist-och-sa-mycket-kvar-att-gora/?fbclid=IwAR3jN6KnxC4nwM_mCBDK3GxnXo8Ecwx8-0kGmlp_Y8NOWal4CHIy4y_mNhw 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts