Limp Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Jag registerar dagligen några saker för att ha koll på mina intag. Bifogat ser ni vad som blir bl.a utfallet av det. Jag lägger ner inte många minuter och lär min hjärna hantera ett helt nytt liv med nya vanor. Finns det några andra här som insnöat sig på siffror och statistik 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Har alltid gillat siffror. Däremot finns inte tålamodet att regga det jag äter, det gör jag bara någon enstaka dag då och då. Hade gärna haft siffrorna för varje dag, men jag orkar inte hålla på. Däremot väger jag mig varje morgon. Inte för att det behövs, även om det kan vara lärorikt, utan för att det ger så fina diagram. Lat som jag är så orkade jag aldrig väga mig mer en max en gång i månaden tidigare, sedan råkade visst en wifi-våg hamna i hushållet. Måste jag väga mig varje dag: Nej. Var det värt pengarna: Förmodligen inte. Men likförbannat, det är så roligt med siffror. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Nice. Jag gillar oxå siffror, listor och statistik. Limp: du kanske borde ta bort decimalen på fett och protein så blir det nog mer lättläst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Intressant! Du verkar vara väldigt känslig för kolhydrater när det gäller viktnedgång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Jag är också hopplös mät och siffernörd... men av någn anledning orkar jag inte regga vad jag äter. Men jag mäter och reggar vikt, fett%,blodtryck, blodsocker, blodketoner, träningspass och puls. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Snyggt diagram. Vad använder du för verktyg? Snöat in på siffror och statistik vet jag väl inte. Däremot så håller jag alltid koll på följande vad gäller träningen: Övning Set Reps Belastning Interset-/interrepsvila Variation/fokus (ta-i-utav-bara-BEEEP, konstant anspänning, TUT/flex, pump etc) Variation vad gäller intensitet/volym/frekvens Målsättning/-uppfyllelse Vad gäller kosten så är det åtminstone periodvis koll på: Måltidsfrekvens Mattyp Makro- och mikronutrientsammansättning Energiintag Vätskeintag Övrigt jag har periodvis koll på: Upplevt allmänt mående Vitalitet (energinivåer, basala drifter..., stressortolerans, stressorbehov) Sömn Temp Antropometriska data (vikt, kroppsdelsmått, kroppsfettprocent) Mag-/tarmfunktion Och målet med ovanstående? Paradoxalt nog: Att bli mer intuitiv och kunna gå mer på känn. Sedan finns det givetvis också en prestationsdimension inblandad som gäller experimenterande etc som man inte kan komma ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Snyggt diagram. Vad använder du för verktyg? Snöat in på siffror och statistik vet jag väl inte. Däremot så håller jag alltid koll på följande vad gäller träningen: Övning Set Reps Belastning Interset-/interrepsvila Variation/fokus (ta-i-utav-bara-BEEEP, konstant anspänning, TUT/flex, pump etc) Variation vad gäller intensitet/volym/frekvens Målsättning/-uppfyllelse Vad gäller kosten så är det åtminstone periodvis koll på: Måltidsfrekvens Mattyp Makro- och mikronutrientsammansättning Energiintag Vätskeintag Övrigt jag har periodvis koll på: Upplevt allmänt mående Vitalitet (energinivåer, basala drifter..., stressortolerans, stressorbehov) Sömn Temp Antropometriska data (vikt, kroppsdelsmått, kroppsfettprocent) Mag-/tarmfunktion Och målet med ovanstående? Paradoxalt nog: Att bli mer intuitiv och kunna gå mer på känn. Sedan finns det givetvis också en prestationsdimension inblandad som gäller experimenterande etc som man inte kan komma ifrån. var det allt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag håller gärna koll och för in det i kalkylark och ritar diagram! För mig är det nästan nödvändigt för att hålla fokus. Dessutom tycker jag att det är intressant att se vilken effekt allt jag äter har för effekt. Men att i efterskott skriva upp vad jag har ätit funkar inte. Jag bestämmer mig för vad jag ska äta och håller mig till det. Sen kan jag ändra på det för att se vad som händer då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts