Jump to content

Sojaproteinpulver

Recommended Posts

Sojaprotein har en helt annan aminosyra sammansättning än vad vi människor behöver. Kött och fisk och mjölkprotein är mycket bättre. Håller man kolhydraterna låga, så brukar inte protein vara ett problem. 

• Like 2

Ägg. 

Jag äter numera 3 ägg varje morgon. Rekommenderas. 

Det mjölkprotein man testade för insulinstegring var vassle/whey. Kasein har andra problem, BCM7; beta casomorfine 7. (Googla)

Jag testar också aminosyrapulver från gymmet ... de är ofta väldigt söta i smaken och trycker nog därför iväg insulinet rejält. Fördelen är dock att det är "lösgjorda" aminosyror och är man lite äldre så att magsyrorna börjat vekna kan det vara ett alternativ men pga insulineffekten kanske bara i samband med mat. Jag tänke att det blir som att dricka ett glas mjölk till maten utan det dåliga i mjölk. 

• Like 1

Välkommen till forumet, Görel!

Hur gammal är du? Sojaprodukter innehåller ju en del fytoöstrogener som inte alla bör äta. Överhuvudtaget är, som du redan fått till svar, soja lite tvivelaktigt som människoföda. Det finns proteinpulver baserade på ägg och det finns även andra, vegetariska, varianter men både hampa och havre kan ju ha andra aspekter man inte vill ha. 

• Like 2

Det bästa protein kommer från kött oavsett vad som för närvarande verkar vara politiskt korrekt att påstå. Om du redan nu känner att din kropp inte pallar för och inte mår bäst av mer och mer frukt och grönt så är du inte ensam. Våra kroppar är inte utvecklade att trivas på pulver och näringslösa grönsaker oavsett vad som påstås i varje ny annons som vill få dig att köpa mer grönt. Vi har inte dessa fyra stora fermenteringskammare till magar som tillåter en ko att ta upp näring från gräs genom att odla bakterier, massor av bakterier.  

• Like 3
  • Boom 1

Undrar också över sojaprotein. Har läst nånstans att soja är en bidragande positiv föda som gör att man i Japan knappt har bröstcancer, ej heller äggstockscancer. Man pratar dock om fermenterad soja men är inte nästan all soja det?

15 timmar sedan, Kattazz sade:

Undrar också över sojaprotein. Har läst nånstans att soja är en bidragande positiv föda som gör att man i Japan knappt har bröstcancer, ej heller äggstockscancer. Man pratar dock om fermenterad soja men är inte nästan all soja det?

Där du hittade den informationen om soja fanns det någon information om vad dessa påståenden grundar sig på? Annars låter det mycket långsökt och låter mer som önsketänkande och en lösryckt argument för att få folk att köpa mer soja. Eftersom cancer kan uppstå av många olika orsaker är det väldigt svårt att bevisa eller motbevisa sådana påståenden. Att japaner inte drabbas av bröstcancer eller äggstockscancer i samma utsträckning kan ha helt andra orsaker som har med genetiska eller kulturella faktorer att göra. Om man nu ska bara titta på maten så kan det vara intressant att veta hur mycket och hur ofta äter man i Japan både när det gäller soja och även det vanliga ätmönstret och portionsstorlekarna. Äter man mycket näringslös godis och snacks samt annat ultraprocessad mat med många tillsatser? Äter man mycket fröoljor? Jag vet inte men jag tror inte att överätning och gigantiska portioner är ett stort problem i Japan. Hur är det men konsumtionen av socker och spannmål i Japan?

Dessutom tror jag inte att proteinpulver görs på fermenterad soja. Om man är mycket intresserad av soja skulle jag undersöka innehåll av antinutrienter i sojabönan. Det finns ju gott om det i andra bönor, varför skulle soja vara undantaget? Det kan vara till och med så illa att om japaner använder lite fermenterad soja som smaksättare så tillför inte det någon hälsoförbättring utan balanseras ut av andra livsstilsfaktorer.

• Like 3

9 timmar sedan, Katerina sade:

Om man är mycket intresserad av soja skulle jag undersöka innehåll av antinutrienter i sojabönan. Det finns ju gott om det i andra bönor, varför skulle soja vara undantaget?

Soja används fermanterad i Asien just pga antinutrienterna.

On 2021-09-08 at 18:22, Kattazz sade:

Har läst nånstans att soja är en bidragande positiv föda som gör att man i Japan knappt har bröstcancer, ej heller äggstockscancer.

Jag vet inget om bröstcancerutvecklingen i Japan men soja används vid klimakteriebesvär i sydostasien pga sitt innehåll av fytoöstrogen. Riktigt östrogen, dvs molekyler som ser kroppsegna ut, bidrar till lägre risk för bröstcancer. Möjligen kan sojan bidra där? Vet inte riktigt hur molekylen ser ut jämfört med den kroppsegna. Fast oavsett ska nog män och barn vara lite försiktiga med större mängder fytoöstrogen. 

• Like 3

Artikeln handlade om att japaner lever länge och är allmänt väldigt friska och man nämnde den ”hälsosamma” maten som en av förklaringarna. Då nämndes alltså sojabönan, men också svamp, ris, tång, matcha. Enligt artikeln menade forskare att det låga antalet bröst- prostatacancern beror just på sojan (fytoöstrogener). Och att aminosyrakomkompositionen är mycket lik den i animaliskt protein, vilket de äter väldigt lite av. 
Däremot tror jag att de äter mindre portioner vilket nog är bra oavsett kost.