Jump to content

Förslag på nya kategorier

Leopold Roos

Recommended Posts

Hej. Här kan vi lista vilka nya kategorier ni vill forumet ska innehålla. Visar även vilka som vill ha dessa

Nya forum kategorier:

• Recept: För att inte blanda in recept bland de andra trådarna ha en egen kategori. Den brukar vara mycket populär på andra LCHF ställen. Kanske Doc inte Doc vill ha detta alls i forumet - Leo, Lua,
  • Profiler: Där varje tråd i den delen kan beskriva en viss person som har med LCHF att göra (eller motståndare till det). Här gäller det att inte göra personangrepp utan mer upplysa om tex deras böcker och deras synsätt. - Leo
  • Omröstning: Rösta i många olika frågor, kolla vad folk tycker, och göra namninsamlingar. - Leo, Limp
  • Mätning/hårdvara/mjukvara: blodsockermätare, blodtrycksmätare, programvaror och dylikt. - kajan
  • Träning/motion/sport: Kunskap/frågor om träning och träning med LCHF samlas på samma ställe. De som inte är intresserade slipper se dessa bland de andra trådarna. - Emma, Feff, Leo, TillMinus, Tommy Runesson, Cavegirl IF
  • Bloggar: Bloggliknande trådar. Kan även fungera att ha i "LCHF-erfarenheter kategorin". - Emma
  • Like 1

Recept fungerar kanske inte så bra här i forumet... däremot skulle jag också önksa mig en bloggtråd, där folk kan lista sina egna eller andras bloggar som rör LCHF, helst med en liten beskrivning om var bloggens fokus ligger.

Sedan borde TRÄNING ju får en egen del ...

• Like 1

Jag håller med om att Träning och motion borde få en egen kategori.

Detta trots att jag själv tycker att träning är skittråkigt.  :P

Dock promenerar jag precis överallt jag kan! Jag går en faslig massa steg om dagen eftersom jag trivs med det och finner det meditativt.

Det är väl en form av motion trots allt...

Röstar på att forumet är redo för att ni lägger in ett par nya kategorier. Det skrivs redan så mycket att t.o.m. jag som väldigt aktiv här har svårt att hinna med i de diskussionerna jag är intresserad av.

Träning verkar flest ha som en egen kategori.

Några andra kategorier ni vill ha?

Jag tycker nästan att "Viktminskning", "Diabetes" och "LCHF och träning" kan ha egna kategorier med tanke på hur stor del av forumet som upptas av frågeställningar och diskussioner kring dessa ämnen.

"LCHF-erfarenheter" kan byta namn till "Din egen historia" (okej, det var lite tråkigt kanske!) för att förtydliga att den kategorin handlar om den enskilda medlemmens egen erfarenhet och historia, och inte är till för enkät-liknande trådar som frågar om andras erfarenheter kring exempelvis D-vitamin då en sådan tråd mycket bättre skulle passa in i "Näringslära".

"LCHF för nybörjare" tror jag vore bättre om den hette "Frågor och svar om LCHF", eftersom det inte bara är nybörjare som kan ha enkla frågor.

"Allmänt om LCHF" kanske kan heta "Diskussion om LCHF" för att förtydliga på vilket sätt den kategorin skiljer sig från "LCHF för nybörjare"/"Frågor och svar om LCHF".

Som paragrafryttare har jag undrat om kategorin "Övrigt" verkligen tillåter alla ämnen, till exempel om man vill ha en tråd där man bara småsnackar om vad som helst, eller en tråd för att testa forumfunktionaliteten. Jag skulle föreslå en fastnålad tråd som förtydligar om ordet är fritt och i vilken utsträckning.

Det var mina förslag!

• Like 2

Det kan absolut bli fler kategorier med tiden. Men inte förrän det börjar bli trångt dvs aktiviteten ökar ytterligare. Det är värre om för många kategorier gör att det börjar se öde ut här och där. Ju fler kategorier desto svårare att få överblick över allt.

Ska fundera vidare på namnen på de kategorier som finns. Vad tycker ni andra?

Jag tycker att Sandras förslag är jättebra! Namnbytena bryr jag mig inte så mycket om, men att skilja på viktminskning, diabetes och träning tror jag är bra. Kommer man ny till ett forum för att ta reda på specifik information vill man hitta den direkt. Är man t ex bara träningsintresserad och måste sålla fram de inläggen manuellt är det lätt att surfa vidare till andra forum om man inte genast hittar det man söker. Och vi vill ju haffa nykomlingarna när de droppar in :) En receptrubrik måste väl också vara obligatorisk, tror vi är många som skulle uppskatta det! Och jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det ska bli för tomt i kategorierna, ge det ett par månader till så kommer det att vara smockat här. No worries ;)

Rent principiellt tycker jag att man inte ska ha för många kategorier. Det blir mer familjärt om man hela tiden träffar på varandra i kanske ca 10 kategorier. Om det blir ohållbart många nya inlägg inom en kategori så är det dags att börja fundera på om man ska dela upp den, så tycker jag  ;)

Håller med om "Receptkategori".

Jag skulle uppskatta om det fanns det omvända, en kategori där alla inlägg från samtliga andra sidor visas (fast utan möjlighet att lägga till nya trådar), så man lätt kan följa det som är hett.  :)

• Like 1

Förslag på ny kategori: Hypotyreos och LCHF. En del livsmedel som tex broccoli lär påverka sköldkörteln negativt, dvs kanske trist nog inte lämplig för oss som lider av hypotyreos. Vore intressant att få veta mer om LCHF-kost som påverkar en underproducerande sköldkörtel i positiv riktning.

Förslag på ny kategori: Hypotyreos och LCHF. En del livsmedel som tex broccoli lär påverka sköldkörteln negativt, dvs kanske trist nog inte lämplig för oss som lider av hypotyreos. Vore intressant att få veta mer om LCHF-kost som påverkar en underproducerande sköldkörtel i positiv riktning.

Det låter som ett ganska smalt ämne! Föreslår att du tar upp det i någon kategori som redan finns, exempelvis "Allmänt om LCHF" eller om det handlar mest om hypotyreos vid olika kosthållningar kanske hellre "Näringslära".