Jump to content

Stress och ketos

Jola
 Share

Recommended Posts

Hej alla! 

En fundering jag haft de senaste åren är ifall stress kan göra det svårare för kroppen att vara i ketos. Det är iallafall våran upplevelse. Sedan jag blev utmattad har jag haft svårt att få upp och behålla en stadig ketos. Likadant är det för min sambo som blev utmattad några år efter mig. 

Är det någon som upplevt samma? Och vad är era tankar kring hur det isåfall biokemiskt kan komma sig? 

2 timmar sedan, HelgeK sade:

En bra fråga som jag inte har svaret på , men Andres Eenfeldt  har en annan fundering som också jag tycker var intressant.:

https://www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-du-inte-i-ketos

^^ ja, fast han skriver ju i princip minska på protein och kolisar. Och jag vet vad jag gör. Håller mig 0 på kolhydrater och lagom mängd protein. 

Detta kan nog vara en förklaring. Saxat från diabetes.se

"När kroppen är under stress frigörs och samverkar ett flertal stresshormoner så som adrenalin, kortison, glukagon och tillväxthormon. Dessa försämrar kroppens känslighet för insulin och får blodsockret att stiga.

Känslomässiga påfrestningar, i synnerhet om de är långvariga och intensiva, kan höja blodsocker och HbA1c markant. HbA1c värdet kan till exempel vara högre hos personer som har svåra familjesituationer, besvärliga förhållanden på arbetet eller långvariga psykiska problem som depression."

• Like 3

En smula OT kanske men... 

I den nedan länkade radiopodden säger Kerstin Brismar att ketos där levern tvingas producera glukos leder till en stressreaktion i kroppen med bl a högre puls. Visserligen handlar det om fasta i avsnittet men stämmer påståendet? Och är detta orsaken till att somliga upplever hjärtklappning av LCHF och KETO? 

https://sverigesradio.se/avsnitt/jimmy-och-rekordfastan

• Like 2

Det finns ett tillstånd som kan skapa stress vid övergång till LCHF, som alla borde känna till för att det är ganska vanligt. Natrium brist.  En högkolhydratkost gör att insulinet blir högt. 

När man sedan kommer på bättre tankar, och byter till LCHF, så går insulinet ner. Men då gäller det att komma ihåg att insulin håller kvar natrium i kroppen.  Så om man följt de     felaktiga kostråden om salt, så finns det en risk att man får för låga natrium nivåer med tillhörande trötthet, och andra symtom på natriumbrist(lästips The Salt Fix av farmakologi Dr. James Dinicolantonio. Han har många YouTube videos man kan se gratis.) Det var en finsk läkare som behandlade utbrända med salt tillskott, och ungefär hälften blev bättre. Men han fick sluta med det pga kostråden om salt. Den stora PURE-studien visade att de som lever längst äter mellan 1 och 1/3 dels och 2 och 2/3 tesked salt per dag. Läs även Voleck och Phinney om natrium brist. Se:  https://www.virtahealth.com/blog/sodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function

Så när man får natrium brist för att man äter för lite salt, så tvingas kroppen återvinna det salt ,som kroppen normalt skulle göra sig av med. Det sker med hjälp av hormonet Aldosteron, men när det går upp så går också adrenalin och kortisol upp,vilket skapar stress. Jag vet inte om det är fallet i ert fall ,men det  är inte farligt att dricka ett glas vatten med en resked salt i... 

• Like 5

22 timmar sedan, Cederulla sade:

Detta kan nog vara en förklaring. Saxat från diabetes.se

"När kroppen är under stress frigörs och samverkar ett flertal stresshormoner så som adrenalin, kortison, glukagon och tillväxthormon. Dessa försämrar kroppens känslighet för insulin och får blodsockret att stiga.

Känslomässiga påfrestningar, i synnerhet om de är långvariga och intensiva, kan höja blodsocker och HbA1c markant. HbA1c värdet kan till exempel vara högre hos personer som har svåra familjesituationer, besvärliga förhållanden på arbetet eller långvariga psykiska problem som depression."

Men blodsockret ligger alltid på jättelåga nivåer. Alltså varningshöga. 3.2-4.5 som Max. 

15 timmar sedan, HelgeK sade:

Det finns ett tillstånd som kan skapa stress vid övergång till LCHF, som alla borde känna till för att det är ganska vanligt. Natrium brist.  En högkolhydratkost gör att insulinet blir högt. 

När man sedan kommer på bättre tankar, och byter till LCHF, så går insulinet ner. Men då gäller det att komma ihåg att insulin håller kvar natrium i kroppen.  Så om man följt de     felaktiga kostråden om salt, så finns det en risk att man får för låga natrium nivåer med tillhörande trötthet, och andra symtom på natriumbrist(lästips The Salt Fix av farmakologi Dr. James Dinicolantonio. Han har många YouTube videos man kan se gratis.) Det var en finsk läkare som behandlade utbrända med salt tillskott, och ungefär hälften blev bättre. Men han fick sluta med det pga kostråden om salt. Den stora PURE-studien visade att de som lever längst äter mellan 1 och 1/3 dels och 2 och 2/3 tesked salt per dag. Läs även Voleck och Phinney om natrium brist. Se:  https://www.virtahealth.com/blog/sodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function

Så när man får natrium brist för att man äter för lite salt, så tvingas kroppen återvinna det salt ,som kroppen normalt skulle göra sig av med. Det sker med hjälp av hormonet Aldosteron, men när det går upp så går också adrenalin och kortisol upp,vilket skapar stress. Jag vet inte om det är fallet i ert fall ,men det  är inte farligt att dricka ett glas vatten med en resked salt i... 

Jag går inte från en kolhydratsrik kost och jag äter väldigt mycket salt. Tar saltshots och dricker elektrolyter. Så borde inte vara det heller! 

Stress frisätter stresshormonerna. Först adrenalin. För att vi ska kunna fly eller fäktas (fight or flight); för att kunna fly eller fäktas effektivt och snabbt behövs snabb energi, dvs sockerenergi. Kroppen har alltid lager med sockerenergi för att kunna fly eller fäktas - glykogendepåer, det är en fråga om urgammal funktionalitet för överlevnad. Stress orsakar alltså användning och frisättning av glykogen, glykogen ger upphov till insulinutsöndring och insulin stoppar effektivt fettförbränningen. 

• Like 5

Jag tror också på att stress kan påverka våra val av mat och det kan öka hungern eller suget. Men när det gäller just din situation - hur vet du att du inte är i ketos? Mäter du ketoner i blodet eller i urinen? Om man har ätit LCHF med mycket lite kolhydrater en längre tid har man lärt sin kropp att använda fett effektivt. Då kan det finnas mycket lite ketoner i urinen efter ett tag eftersom kroppen använder alla ketoner och släpper inte ut lika många som i början. 

• Like 3

De som håller på Alheimer behandlingar tittar på många problem anledningar, som mögel gifter för lite sömn, och metylerade B-vitaminer i stället för vanliga b-vitaminer, som ibland ger resultat mot trötthet. Jag håller på och läser boken. Den är intressant ur ett allmänt hälso perspektiv. Se:

• Like 2

21 timmar sedan, Peter B sade:

Mäter du blodketoner?  Jag tycker att det verkar konstigt att ha ett blodsocker på 3-4 och inte ha ketoner i blodet

Ja jag mäter blodketoner. Har en ketonix också men tycker den mäter konstiga värden. 

Ja, det är konstigt. Kanske har jag fortfarande höga insulinnivåer. Är rätt stabilt på under 4 nu på väldigt strikt kost. 

• Like 3

16 timmar sedan, Katerina sade:

Jag tror också på att stress kan påverka våra val av mat och det kan öka hungern eller suget. Men när det gäller just din situation - hur vet du att du inte är i ketos? Mäter du ketoner i blodet eller i urinen? Om man har ätit LCHF med mycket lite kolhydrater en längre tid har man lärt sin kropp att använda fett effektivt. Då kan det finnas mycket lite ketoner i urinen efter ett tag eftersom kroppen använder alla ketoner och släpper inte ut lika många som i början. 

Jag mäter i blodet :)

• Like 1

19 timmar sedan, Erik 2 sade:

Stress frisätter stresshormonerna. Först adrenalin. För att vi ska kunna fly eller fäktas (fight or flight); för att kunna fly eller fäktas effektivt och snabbt behövs snabb energi, dvs sockerenergi. Kroppen har alltid lager med sockerenergi för att kunna fly eller fäktas - glykogendepåer, det är en fråga om urgammal funktionalitet för överlevnad. Stress orsakar alltså användning och frisättning av glykogen, glykogen ger upphov till insulinutsöndring och insulin stoppar effektivt fettförbränningen. 

Tack. Tror tyvärr att mitt nervsystem är på spänn dygnet runt just nu så kan mycket väl vara orsaken. Frågan är bara om det är lämpligt att fortsätta med ketogen kost eller om jag ska lägga till lite kolhydrater. Känslan säger ketogent. 

• Like 3

On 9/18/2021 at 9:12 AM, Jola said:

Tack. Tror tyvärr att mitt nervsystem är på spänn dygnet runt just nu så kan mycket väl vara orsaken. Frågan är bara om det är lämpligt att fortsätta med ketogen kost eller om jag ska lägga till lite kolhydrater. Känslan säger ketogent. 

Jag är inte helt säker för kroppen kommer tillverka glykogen för att ersätta det den bränner upp och den använder primärt protein om man inte äter stärkelse/glukos att bygga om till glykogen. Om man då inte tillför rejält med protein så kommer kroppen äta på musklerna för att kunna bygga glykogenet. Rumpan ryker först... Att bygga om protein till socker är kostsamt för kroppen. Men jag vet inte om det då är bättre att äta en del ris och potatis när det är stressigt. Någon med erfarenhet?

Eftersom du inte längre bränner fett så kommer den kost du kallar ketogen inte längre att vara ketogen för dig. 

Det viktigaste för dig nu är att bli av med allt som stressar dig, det finns inga genvägar, stressorerna måste bort. 

Hur är det med ditt östrogen? Stresshormoner och östrogen (och dopamin och katekolaminer) hanteras av samma maskin men den maskinen har begränsad kapacitet (dessutom individuellt) så om du har mycket av något så påverkar det nedbrytningen av allt. Är du tex östrogendominant och tar hormonbaserade preventivmedel så är det en effektiv broms på nedbrytningen av stresshormonerna (och det andra). Stötta levern och ät korsblommiga växter för att blir av med östrogenet. Testa adaptogener tex ashwaganda för stresstöd. 

• Like 2