jansson22000 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 För en tid sedan gjorde jag ett gentest som marknadsförs för att mäta "hälsa och blodfetter" på Dynamic Code. En av generna som testet mäter kallas FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2) och den är involverad i bindning, transport och nedbrytning av fetter. Mina testresultat visade att jag har A/G genotypen, vilket innebär att jag har anlag för en ökad risk för förhöjda blodfetter. Om jag tolkar testet rätt så innebär detta att jag riskerar att få höga nivåer av triglycerider och LDL samt låga nivåer av HDL. Har någon annan här A/G genotypen för blodfetter (FABP2 genen) och hur hanterar ni det? En rekommendation som testet ger är att byta ut mättade fetter (till exempel smör) mot omättade fetter (till exempel olivolja). Finns det någon annan än mig här som har denna genotyp eller en liknande? ...Och finns det någon här som kan ge råd i hur man ska hantera denna situation? ...är till exempel rådet att äta omättade fetter och undvika mättade fetter ett råd som fungerar? Vänliga hälsningar Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Låter lite märkligt alltihop. Undrar vad de har för vetenskaplig backning för det de säger: Detta självprovtagningskit ger dig information om hur dina gener inverkar på din aptit, ätbeteende och hur kroppen påverkas av olika typer av fett i maten. Provsvaret ger också tips kring kost och träning som passar din genprofil. Övervikt och fetma beror på flera olika faktorer där gener spelar en stor roll. Kan man ha anlag för övervikt? Det är flera olika gener som påverkar övervikt, blodfetter och BMI. Kopplingen mellan gener och kost är välstuderad och att en del människor kan äta vad de vill utan att gå upp i vikt medan andra har svårt att gå ner i vikt beror delvis på vilka gener man har. Detta självprovtagningskit undersöker 4 olika gener (FTO, PPARG, APOA5 och FABP2). Genom att provta dessa får du reda på: Om du bär på anlag för övervikt och om du genom fysisk aktivitet kan motverka en sådan övervikt. Hur kroppen reagerar på intag av enkelomättade fetter (tex olivolja och rapsolja) och om du genom att äta mer av dessa kan få ett minskat BMI. Om ett ökat totalt fettintag resulterar i ett ökat eller minskat BMI. Om du har ett anlag och ökad risk för högre nivåer av blodfetter, däribland kolesterol. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 1 timme sedan, jansson22000 sade: För en tid sedan gjorde jag ett gentest som marknadsförs för att mäta "hälsa och blodfetter" på Dynamic Code. En av generna som testet mäter kallas FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2) och den är involverad i bindning, transport och nedbrytning av fetter. Mina testresultat visade att jag har A/G genotypen, vilket innebär att jag har anlag för en ökad risk för förhöjda blodfetter. Om jag tolkar testet rätt så innebär detta att jag riskerar att få höga nivåer av triglycerider och LDL samt låga nivåer av HDL. Har någon annan här A/G genotypen för blodfetter (FABP2 genen) och hur hanterar ni det? En rekommendation som testet ger är att byta ut mättade fetter (till exempel smör) mot omättade fetter (till exempel olivolja). Finns det någon annan än mig här som har denna genotyp eller en liknande? ...Och finns det någon här som kan ge råd i hur man ska hantera denna situation? ...är till exempel rådet att äta omättade fetter och undvika mättade fetter ett råd som fungerar? Vänliga hälsningar Patrik Läs gärna den här tråden och speciellt Uffes inlägg. https://forum.kostdoktorn.se/topic/17013-kolesterol/#elControls_165984_menu 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Med tanke på vad du skrev i andra tråden så verkar slutsatsen fungera dåligt på dig när du äter LCHF. Du har låga TG (FEL enligt testet) Du har Högt HDL (FEL enligt testet) Du har har högt LDL (Rätt enligt testet) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansson22000 Posted September 24, 2021 Author Share Posted September 24, 2021 Jag håller på att kolla upp detta med Dynamic Code för att se vad deras test innebär och huruvida det även gäller andra typer av fetter än bara mättat. Jag håller med om att det är sunt att vara skeptisk till dessa typer av tester. I mitt eget fall hade testet rätt i den mening att mina värden för blodfetter är höga (både totalt kolesterol och ldl) (jag har ett annat inlägg för det i tråden om provsvar). Inväntar som sagt svar från Dynamic Code, kan bli spännande att läsa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansson22000 Posted October 3, 2021 Author Share Posted October 3, 2021 Jag har inte fått något klockrent svar än... men jag gör ett nytt försök... nån som har en fråga som de vill ställa/skicka med? Skriv här i så fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts